امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

“مغز” چگونه بین دانش و جهل تصمیم‌گیری می‌کند؟

#1
ما «تشنه‌ی دانش» هستیم اما گاهی‌اوقات «جهل یک سعادت» است، بنابراین چگونه در مواقع مختلف بین این دو حالت ذهنی انتخاب می‌کنیم؟

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
“مغز” چگونه بین دانش و جهل تصمیم‌گیری می‌کند؟ 1

به گزارش بیگ بنگ، روانشناسان کالج دانشگاهی لندن(UCL) کشف کردند که مغز ما از یک الگوریتم و معماری عصبی یکسان برای ارزیابی فرصتِ دستیابی به اطلاعات استفاده می‌کند، همانطور که پاداش‌هایی مثل غذا یا پول را می‌سنجد. این تحقیق نشان می‌دهد که مردم برای دستیابی به اطلاعات پیشرفته در مورد یک رویداد آتیِ خوب و هم برای بی‌خبر ماندن از یک رویداد آتیِ بد پول خرج می‌کنند.

نویسنده‌ی ارشد تالی شاروت (روانشناسی تجربی UCL) گفت: «پیگیری کردنِ دانش، ویژگی بنیادیِ سرشت انسان است، هرچند در موضوعاتی مثل سلامت و مالی، مردم گاهی‌اوقات تصمیم می‌گیرند بی‌خبر باقی بمانند. تحقیق ما نشان می‌دهد که مدار پاداشِ مغز به طور گزینشی فرصتِ دستیابی به دانشِ بازده‌های مطلوب، را بعنوان پاداش انتخاب می‌کند، نه بازده‌های نامطلوب. این امر توضیح می‌دهد که دانش همیشه به جهل ترجیح داده نمی‌شود.»

در این مطالعه، ۶۲ شرکت‌کننده یک تکلیف کامپیوتری را انجام دادند و از آنها سئوال شد که آیا دوست دارند نسبت به نتایج بخت‌آزمایی اطلاع کسب کنند یا بی‌اطلاع باشند چون احتمال مطلوب (احتمال بالای برنده شدن) یا نامطلوب بودن (احتمال بالای باختن) نتایج وجود دارد. علاوه‌ برآن، فعالیت‌های مغزیِ ۳۶ شرکت‌کننده در حین انجام تکلیف اسکن شد. محققان دریافتند که فعالیت سیستم پاداش مغز – هسته اکومبنس و ناحیه‌ی تگمنتوم شکمی – در پاسخ به فرصت دریافت اطلاعات در مورد بخت‌آزمایی‌های خوب نه بد، یک الگوی مشابه با الگوی سیستم‌های پاداش مادی را نشان می‌دهد. این سیگنال مغزی، مستقل از همان پاسخ مغزی است که وقتی شرکت‌کنندگان متوجه شدند بخت‌آزمایی را برنده یا بازنده شدند و اولویت خود برای کسب اطلاعات را پیش‌بینی کردند مشاهده شد.

دکتر شاروت افزود: «وقتی به شرکت‌کنندگان گفته شد که اطلاعاتی به آنها داده خواهد شد، هرچه این اطلاعات حاوی اخبار بهتری بود، احتمال مشاهده‌ی سیگنال عصبیِ مختص ِ پاداش بیشتر بود. این یافته‌ها می‌توانند توضیح دهند که چرا مردم وقتی باور دارند ارزش حساب‌های بانکی‌شان بالا رفته تمایل بیشتری برای چک کردن آنها دارند، درحالیکه وقتی حدس بزنند ارزش آنها پایین آمده این تمایل کاهش پیدا می‌کند.»

نویسنده ارشد دکتر کارولین کارپنتیر روانشناس موسسه فناوری کالیفرنیا گفت: «یافته‌های ما با این نظریه همسو است که باورها سودمند هستند. یعنی باور داشتن به اینکه چیزی اتفاق خواهد افتاد این قدرت را دارد که تأثیر مثبت یا منفی بر ما بگذارد، همانطور که رویدادهای واقعی بر ما تأثیر می‌گذارند.» بنابراین مردم انگیزه پیدا می‌کنند به دنبال اطلاعاتی باشند که باورهای مثبتی در آنها ایجاد می‌کنند و از اطلاعاتی که باعث شکل‌گیریِ باورهای منفی در آنها می‌شوند دوری می‌کنند. این امر می‌تواند توضیح دهد که چرا مردم از آزمایشات پزشکی حتی در صورتی که جانشان را نجات دهند خودداری می‌کنند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان