امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بررسی سیستم عامل بلک بری 10

#1
بررسی سیستم عامل بلک بری 10 1


[rtl]مثل بسیاری از رویدادهای معرفی محصول، داستان اصلی مراسم بلکبری نیز حول سخت افزار نمی چرخید. به هر حال سال به سال چیپ ها و پنل های جدید باعث می شوند قدرت پردازشی و نمایشی دستگاه ها بهبود بیابد، Z10 هم به عنوان محصول اصلی بلکبری از این قاعده جدا نبود. 

اما سیستم عامل بلکبری 10 یک کوچ کامل از سیستم عامل های قبلی بلکبری برای تلفن های هوشمند به حساب می آید، با این حال شباهتی نسبی با بلکبری برای تبلت های پلی بوک دارد. هر دو بر پایه QNX که در سال 2010 به مالکیت ریم سابق در آمد هستند. با این وجود بلکبری 10 حس یک سیستم عامل نو را منتقل می کند و مستحق نگاهی تر عمیق تر است. 

در ادامه مطلب، با بررسی این سیستم عامل موبایل با ما همراه باشید. 

[/rtl]
رابط کاربری  
[rtl]بلکبری 10 بر اساس مجموعه ای از مفاهیم و جسچرها ساخته شده که کشف بعضی از آنها بدون مشاهده راهنمای سیستم عامل سخت است، با این حال وقتی در کار با آنها خبره شوید کاملاً بدیهی به نظر می رسند. این به آن معنا نیست که سیستم عامل نوآورانه نیست، بلکه با وجود نوآوری، بر اساس یک منطق قابل درک کار می کند. 

از آنجایی که دکمه فیزیکی برای کار با تلفن در جلو قرار ندارد و بر روی نمایشگر هم شاهد دکمه های لمسی برای راهبری نیستیم، جسچرها برای حرکت در قلمروی بلکبری 10 به کار گرفته شده اند. در اصل دو جسچر کلیدی وجود دارد: سوایپ از زیر نمایشگر به بالا، که فارغ از اینکه در کجای سیستم عامل هستید -یا اصلاً دستگاه خاموش است- شما را به صفحه خانگی خواهد برد؛ و جسچر دوم، "سوایپ رو به بالا، نگه داشتن، و سوایپ به راست" است که شما را به BlackBerry Hub می برد: جایی که تمام آگاه سازی (notification) ها، ایمیل ها، پیامک ها و تماس ها وجود دارند. البته کمی زمان لازم است تا به این این جسچر دوم عادت کنید. 

بلکبری 10 را باید به عنوان سیستم عاملی با 4 محیط اصلی در نظر بگیرید: صفحه خانگی، صفحه هر اپلیکیشن، صفحه پیام ها (همان Hub) و جعبه اپلیکیشن ها (app drawer). 

در صفحه خانگی حداکثر تا 8 اپلیکیشن در حال اجرا، در قالب آیکون های بزرگ مستطیلی برای شما به نمایش در می آیند. این آیکون ها گاهی هم به عنوان ویجت ایفای نقش می کنند و اطلاعات را به صورت اجمالی به شما نشان می دهند. از صفحه خانگی که به سمت چپ سوایپ کنید، به یک فهرست کوچک تر از آیکون ها و فولدرها خواهید رفت که شبیه اندروید و iOS و در اصل همان app drawer است. و اگر به سمت راست سوایپ کنید وارد Hub خواهید شد. تنها وضعیت دیگر در سیستم عامل، زمانی است که درون یک اپلیکیشن قرار دارید که آن هم داستان خودش را دارد. 

رابط کاربری بلکبری 10 شباهت هایی با اندروید و iOS دارد و بیشتر مواقع، تلفیقی از هر دو به نظر می رسد. با وجود اینکه ویجت ها را بر روی صفحه خانگی دارید ولی کاربردشان اکیداً وابسته به اپلیکیشن های در حال اجرا است. کاربرد بخش جعبه اپلیکیشن ها هم تقریباً مشابه iOS است و به شما امکان می دهد آیکون ها را به اطراف جا به جا کنید یا آنها را داخل پوشه ها قرار دهید. سیستم عامل به طور خودکار آیکون ها را باز آرایی می کند. 

[/rtl]
بررسی سیستم عامل بلک بری 10 1
  صفحه خانگی. ایده اصلی این بخش جالب است ولی به سختی می توان پذیرفت که بهتر از ایده اندروید باشد. ایده اینکه اپلیکیشن وقتی در حال اجرا نیست، تبدیل به یک ویجت شود در نوع خود بدیع است ولی شما تصوری از اینکه کدام اپلیکیشن تبدیل به ویجت خواهد شد ندارید و در ضمن نمی توانید تصمیم بگیرید که آیا همیشه ویجت در حال نمایش باشد یا نه. در اصل، شما تسلطی بر ترتیب چندوظیفگی یا صفحه خانگی ندارید -جز اینکه می توانید اجرای یک اپلیکیشن را متوقف کنید. ترتیب چینش اپلیکیشن ها بستگی به این دارد که کدام را اخیراً باز کرده اید و زمانی که برنامه نهم اجرا شود، قدیمی ترین از فهرست خارج خواهد شد. 

نتیجه این می شود که شما در صفحه خانگی همیشه با احساس غیر قابل پیش بینی بودن محیط روبرو هستید. نه تنها نمی توانید کنترلی بر اپلیکیشن هایی که باز خواهند ماند یا تغییر جای آنها اِعمال کنید بلکه نمی توانید مطمئن باشید که هر دفعه کجا می شود یک موضوع خاص (مثلاً وضعیت آب و هوا) را مشاهده کرد. 


بررسی سیستم عامل بلک بری 10 1
  BlackBerry Hub. در این بخش هم مشکلاتی مشابه صفحه خانگی وجود دارد، با این حال ایده این بخش به مراتب مؤثرتر است. اگر می پرسید Hub دقیقاً چیست؟ بهترین پاسخ این است: «یک inbox بزرگ» که یک فرق بزرگ با inbox ایمیل دارد. شما در Hub با انواع و اقسام آگاه سازی ها و پیام های دریافتی روی تلفن روبرو هستید، شامل: ایمیل های مختلف از حساب های مختلف، پیامک های بلکبری BBM، اس ام اس ها و ام ام اس ها، توییت های توییتر، فیدهای فیسبوک و لینکدین، تماس های تلفنی دریافت شده، پیام های آگاه سازی سیستم عامل (مثل آپدیت اپلیکیشن ها) و موارد بیشتر. آگاه سازی ها یا پیام ها می توانند به صورت یکپارچه مشاهده یا در گروه های مرتبط توزیع شوند. 

در نگاه اول، ایده Hub به نظر منطقی می رسد. جز اینکه اطلاعات مربوط به آگاه سازی ها، با پیام ها و تماس های دریافتی یکجا شده. البته جمع کردن پیام ها در یک گروه می تواند به مرتب سازی این بخش کمک بزرگی کند. اما متأسفانه این نحوه اجرا هم گاهی اصلاً کار نمی کند. برای مثال، شما نمی توانید نوع پیام های بخش آگاه سازی را ببینید مگر آنکه وارد فهرست شوید. البته آیکون هایی برای مشاهده موارد جدید وجود دارد، ولی باز هم یک مرحله کار اضافه را می طلبد. به علاوه، Hub همیشه لیست کامل همه آگاه سازی ها و پیام های دریافتی را نشان نمی دهد. برای مثال، وقتی یک ام ام اس را می شنوید و سپس قصد ترک محل را دارید (!) با کاری که قبل از آن در حال انجامش بودید روبرو می شوید که در نتیجه برای بیرون رفتن از آن هم باید از دکمه back یا جسچر لمسی استفاده کنید. در کل، احساس خواهید کرد که کار اضافه زیادی به شما تحمیل می شود. 

در مقایسه با راهبری آگاه سازی ها در اندروید و iOS، در کار با تلفن تمام لمسی Z10 احساس گیج شدن به شما دست می دهد. البته ایده inbox یکپارچه جذاب است ولی سر و کله زدن با پیام های دریافتی و آگاه سازی های سیستم عامل در کنار هم باعث سر در گمی می شود. 

به نظر نمی رسد بلکبری 10 به خوبی با آگاه سازی ها و عملکرد چندوظیفگی کنار آمده باشد و به اندازه سایر پلتفرم ها در این زمینه مؤثر عمل کند ولی با وجود ناکارآمدی ها و سایر مسائل، رابط کاربری آن همچنان مؤثر است. ایده سوایپ از زیر نمایشگر به بالا که شما را به صفحه خانگی می برد تقریباً نیاز به دکمه فیزیکی Home را رفع کرده طوری که آرزو می کنید کاش روی تلفن های اندرویدی یا آیفون هم می بود. 

با سوایپ از بالای نمایشگر به پایین هم تنظیمات جلوی شما ظاهر می شود. این حرکت اگر در اپلیکیشن ها باشید تنظیمات آنها و اگر خارج از محیط اپلیکیشن ها باشید، تنظیمات سیستم عامل را نشان می دهد. ولی باز هم یک کمبود وجود دارد. وقتی تنظیمات یک اپلیکیشن را باز می کنید، تنظیمات دستگاه در منوی مربوطه گنجانده نشده که جای تعجب دارد چرا که ایده ای مؤثر و بدیهی است. 


بررسی سیستم عامل بلک بری 10 1
باید گفت از لحاظ طراحی رابط کاربری و خلق یک تجربه متمایز، بلکبری موفق عمل کرده. طراحی بلکبری 10 یه گام به جلو ست، انتخاب فونت ها، صفحه آرایی، طراحی آیکون ها و ... هیچ بد به نظر نمی رسند ولی هنوز جای کار بیشتری دارند. طراحی ساعت و قطب نما نشان می دهد که طراحان برجسته ای در شرکت وجود دارند ولی باید به آنها میدان بیشتری داده شود. بلکبری طراحی برتر را در صدر ویژگی های خود نمی بیند، ولی آن را در انتها هم قرار نداده. 


بررسی سیستم عامل بلک بری 10 1
اما برسیم به صفحه کلید لمسی دستگاه. ریم سابق هرگز در این زمینه برگ برنده ای نداشت در حالی که بهترین کیبوردهای فیزیکی دنیا را به نامش می شناختیم. حالا نه تنها می توان گفت که بلکبری یک کیبورد لمسی بسیار خوب دارد بلکه در برخی موارد به خوبی از رقبا جلو می افتد. پیش بینی کلمه بعدی که قصد تایپ آن را دارید، ویژگی ممتازی است که هر چند در ابتدا کمی عجیب به نظر می رسد ولی گنجاندن کلمات پیش بینی شده در بالای حروف، راهکار مؤثری است و تایپ یک دستی را خیلی راحت می کند. شما کلمات پیشنهادی را به بالا سوایپ می کنید، و به همین سادگی در بین متن قرار می گیرند. 

اپلیکیشن های بومی  
بررسی سیستم عامل بلک بری 10 1
[rtl]همانطور که مشاهده می کنید، در بخش Hub (سمت راست) اپلیکیشن های مختلف به شما اطلاعات مختصر یا نمای کوچک شده صفحه اصلی اپلیکیشن را نشان می دهند و سرویس هایی مثل توییتر هم با آن یکپارچه شده. در بخش Drawer (سمت چپ) هم چیدمانی مشابه سایر سیستم عامل های موجود در بازار را شاهد هستیم که انواع برنامه های مورد نیاز و تنظیمات را در دسترس قرار می دهد. اما برنامه های بومی سیستم عامل چطور هستند؟ 

[/rtl]
بررسی سیستم عامل بلک بری 10 1
  مرورگر. بلکبری 10 از مرورگری مدرن با امکانات در خور سود می برد. اپلیکیشن مبتنی بر موتور Webkit که باز کردن وب سایت های سنگین برای آن مشکل نیست. در این زمینه بلکبری 10 با اندروید و آیفون به خوبی رقابت می کند. با توجه به اینکه قابلیت Flash  هم در این مرورگر گنجانده شده، می تواند انتخاب افراد زیادی باشد. 


بررسی سیستم عامل بلک بری 10 1
  نقشه. بلکبری 10 با نسخه ای اختصاصی سازی شده از نقشه بینگ تجهیز شده که اطلاعات استاندارد را ارائه می کند و قابلیت راهبری turn-by-turn را نیز در خود دارد. البته اطلاعات هیچ نقشه ای به اندازه سرویس نقشه گوگل کامل نیست و از این نظر بلکبری 10 با فاصله زیاد پشت سر اندروید و iOS رها شده ولی قابلیت Turn-by-turn به خوبی کار می کند. 


بررسی سیستم عامل بلک بری 10 1
  ساعت. این همان ساعتی است که از طراحی اش تعریف کرده بودیم. بلکبری تصمیم های هوشمندانه ای در رابطه با یکپارچگی عمیق سرویس های دیگر با سیستم عامل گرفته. دراپباکس در سطح file manager هم کار می کند و اپلیکیشن Remember برای یادآوری، تنظیم آلارم، و فهرست کارهای بعدی به کمک می آید. Remember حتی قابلیت همگامسازی با حساب Evernote و دسترسی به یادداشت های آن درست در داخل اپلیکیشن را هم فراهم می کند، البته بدون امکان ویرایش. 


بررسی سیستم عامل بلک بری 10 1
  دوربین. هر چند عملکرد سخت افزار دوربین Z10 چشمگیر نیست ولی بلکبری یک اپلیکیشن خاص و کارا تهیه کرده که اگر نه بهترین در بین تلفن های هوشمند، ولی لااقل یکی از بهترین ها است. با حالتTimeShift  می توانید تصویر مناسب برای صورت افراد را از بین فریم های ثبت شده قبل از ثبت عکس اصلی انتخاب کنید تا دیگر عکس کسی با چشمان بسته ثبت نشود. 

اپلیکیشن های غیر بومی و اکوسیستم  
بررسی سیستم عامل بلک بری 10 1
[rtl]شاید خبر 70 هزار اپلیکیشن در روز اول معرفی سیستم عامل جدید بسیار امیدوارانه باشد ولی به نظر می رسد کیفیت آنها راضی کننده نیست. بسیاری از آنها به نظر اپلیکیشن های پلی بوک هستند که فقط با تغییراتی جزئی برای تلفن هوشمند آماده شده اند. برخی هم به نظر کار نشده و تجربی به نظر می رسند. 

حتماً می دانید که توسعه دهندگان اندروید می توانند اپلیکیشن های اندرویدی خود را در فروشگاه بلکبری به ثبت رسانده و به فروش بگذارند. اما تجربه کار با این اپلیکیشن ها بر روی Z10 رضایت بخش نیست و کند و زشت به نظر می رسند. در اصل از آنجایی که این اپلیکیشن ها در نرم افزار شبیه ساز اندروید کار می کنند، مثل جزیره ای جدا افتاده از سیستم عامل به نظر می رسند. بنابراین پر واضح است که این، راه میان بر خوبی برای غنی کردن سیستم عامل نیست! 
[/rtl]
پاسخ
آگهی
#2
داداش عرفان عکسا نیمد!!

من میدونستم سیستم عامل بلک بری فرق داره !!
ولی اینجوری که من خوندم نوشتی سیستم عامل زد 10 فرق داره با بقیه!
یعنی چی؟
پاسخ
#3
دوستم بلک برری داش ..

میگفت نمیشه از وایبر و لاین و برنامه هایه اجتماعی استفاده کرد .-. ..

با این که سیستم مثله بقیس باید بشه .. ولی نمیشه ! |:
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Thumbs Down نقد و بررسی Need for Speed: Hot Pursuit
  معرفی و بررسی بازی خروس جنگی
  ۵ مورد از بهترین بازی‌های موزیکال برای سیستم عامل آی او اس و اندروید
  از کدوم سیستم عامل استفاده می کنید؟
  بهترین نرم افزارهای تست بنچمارک و اطلاعات سیستم گوشی‌های اندرویدی
  با شای و ولا آشنا شوید؛ بررسی بازی Broken Age
  10 بازی استراتژی برتر در سیستم عامل اندروید
  آموزش Hک تمام گوشی ها با سيستم عامل سیمبین
  بررسی تخصصی LG Optimus 3D
  سیستم عامل موبایل

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان