امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مقـــاله درباره‌ی کیوریتوری

#1
مقـــاله درباره‌ی کیوریتوری 1

بوریس گرویس|ترجمه‌ی اشکان صالحی

این مقاله یک نوشتار مفصل است که خلاصه ای از آن پیش رو دارید. برای خواندن کل مقاله می توانید در پایان همین نوشته روی لینک “درباره کیوریتوری” کلیک کنید.

*

کار کیوریتور عبارت از قراردادن آثار هنری در فضای نمایشگاهی است و همین امر کیوریتور را از هنرمند متمایز می‌کند، زیرا امتیاز هنرمند این است که می‌تواند چیزهایی را به نمایش بگذارد که پیشاپیش به شأن اثر هنری رسیده‌اند. شأن هنری‌ این چیزها دقیقاً به واسطه‌ی حضور آن‌ها در فضای نمایشگاهی احراز می‌شود.

*

اما وضع همیشه بر این منوال نبوده است. در آغاز، آن‌چه هنر را هنر می‌کرد تصمیم کیوریتور بود، نه هنرمند. نخستین موزه‌های هنر در اوایل قرن نوزدهم پدید آمدند و در طول این قرن به واسطه‌ی انقلاب‌ها، جنگ‌ها، پیروزی‌ امپراتوری‌ها و غارت فرهنگ‌های غیر‌اروپایی تثبیت و مستقر شدند. در این زمان، انواع و اقسام اشیاء کاربردی «زیبا» – که پیش‌ از آن در اجرای مناسک مذهبی، تزئین کاخ‌های قدرتمندان، و یا فخرفروشی ثروتمندان به کار می‌رفتند – جمع‌آوری شدند و به عنوان اثر هنری به ‌نمایش درآمدند

*

کار کیوریتور در واقع این است که برای اثر هنری مکانی پیدا کند، آن را در بستر مشخصی قرار دهد، و روایت خاصی برای آن فراهم سازد – کاری که لاجرم به نسبی‌سازی[۱] اثر منجر می‌شود. به همین خاطر بود که هنرمندان مدرن شروع کردند به نکوهیدن کیوریتورها، چراکه کیوریتور را همچون تجسم جنبه‌ی تاریک و خطرناک و شمایل‌شکنانه‌ی عمل نمایش‌دادن و نیز همچون همزاد مرموز[۲] هنرمند، همو که هنر را با نمایش‌دادن آن خلق می‌کند، تلقی می‌کردند: معمولاً موزه‌ها را با گورستان و کیوریتورها را با مأموران کفن‌ودفن مقایسه می‌کردند.

*



برای آن‌که کار کیوریتوری دیده شود باید همزمان پتانسیل شمایل‌شکنانه‌ی آن را بسیج کرد. البته، هدف شمایل‌شکنی معاصر اساساً می‌تواند و باید خود هنر باشد، نه شمایل‌های دینی. با قرار‌دادن یک اثر هنری در یک محیط کنترل‌شده، یعنی در بستر چیزهای دیگری که به‌دقت انتخاب شده‌اند، و مهم‌تر از همه با جای‌دادن آن در متن یک روایت مشخص، کیوریتور دست به حرکتی شمایل‌شکنانه می‌زند.

*

این‌جا کیوریتور مستقل، که در هنر معاصر پیوسته بیش از پیش نقشی محوری می‌یابد، وارد میدان می‌شود. کیوریتور مستقل اساساً درست همچون هنرمند معاصر عمل می‌کند. کیوریتور مستقل به دور دنیا سفر می‌کند و نمایشگاه‌هایی ترتیب می‌دهد که می‌توان آن‌ها را با چیدمان‌های هنرمند مقایسه کرد – از این جهت که نتیجه‌ی پروژه‌ها، تصمیم‌ها، و کنش‌های کیوریتورانه‌اند.

*

ارزشی که یک اثر هنری در بازار دارد با ارزش روایی یا تاریخی آن دقیقاً همانند نیست. «ارزش موزه‌ای» یک اثر هنری هرگز با ارزش بازاری آن یکسان نیست. اثر هنری می‌تواند میل ما به تصاحب آن را تحریک کند، به جوشش درآورد، و ارضاء کند – و این همه را بدون برخورداری از ربط یا اهمیت تاریخی، و در نتیجه، بدون برخورداری از ربط یا اهمیت روایی موزه‌ای صورت دهد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بیان امام مهدی ناصر محمد یمانی درباره اراده خداوند در"رستاخیز اول" (بعث اول) گروهی از
  شعر زیبای فردوسی درباره ایران ؛ به راستی چرا اینقدر از ریشه هایمان دور شدیم؟
  انشا یک پسر بچه ی فقیر درباره ی حلال و حرام ....
  ده افسانه و ده حقیقت درباره بیخدایی
  درباره نظریه های فرهنگ عامه
  بیشترین جستجوی خارجی‌ها در گوگل درباره «فرهنگ ایران» چیست؟
  همه چیز درباره ی استان یزد
  درباره هفت سین و نمادهای آن
Smile مشاغلی که درباره‌ آن‌ نمی‌توان با کسی صحبت کرد
  مطالب جالب درباره تفاوت دختران و پسران

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان