امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دلایل "چــــاقی" افـــراد و روش های لاغری

#1
علم بشر با تمام يافته هايش به مثابه نوزادي نسبت به اسرار هستي بوده و دريايي از پاسخ هاي نيافته در باب امراض، عمل جذب و دفع، واكنش هاي گوناگون و بروز حالات روحي و رواني بدن انسان را در پيش روي خود دارد.

هنوز منشأ ژل هاي نهفته اي كه يكباره از خود علائمي را بروز مي دهند و برخي علت تجمع چربي و افزايش موضعي و كلي آن در بدن ناشناخته مانده است. اگر دهها هورمون چربي سوز موجود در بدن، سبب تعادل وزن و چربي متناسب مي گردند، پس نبايد چاقي موضع و افزايش وزن مفهومي داشته باشد.

پس چرا ال كارنيتين كه سبب شل شدن چربي و تحريك و آزاد سازي آن مي شود تا در اثر چرخش گردش خون وارد مركز سلول ها شده و منفجر گردد تا چربي را بسوزاند و كالري و انرژي توليد نموده و عمل سوخت رساني همچون بنزين اتومبيل عمل نمايد، در همه ي اعضاي بدن عمل نمي كند؟

به طور مثال ال كارنيتين ساختگي وقتي وارد بدن مي شود، ابتدا به بيشترين محل تجمع چربي يعني شكم و پهلو مي رود و بديهي است كه با چرخش گردش خون بايد در مواضع ديگر مانند ران، باسن و نيم تنه اي كه چاق است نيز مؤثر افتد. اما گاهي اين طور عمل نمي كند.

با اين وجود اين مواضع در اثر تمرين به ويژه تمرينات آئروبيكي و نيز شوك و تحرك نواحي ديگر بدن از طريق تمرمن با وزنه با تكرارهاي آئروبيكي (تكرار زياد) قابل سوخت و كاهش سايز و بدن خواهد بود. در دسته بندي آناتوميكي افراد اندومورف با ورزش مستمر و مصرف مداوم چربي سوزها مي توانند بدن خود را در شرايط تيپ Shap و يا Fitness قرار دهند، اما با قطع تمرينات ورزشي و مصرف چربي سوزها به تدريج تمايل به بازگشت به تيپ اوليه را خواهند داشت.

استعداد افزايش توده عضلاني، حجم زياد، وزن خشك و بدون چربي قهرمانان حرفه اي با يكديگر متفاوت بوده و علت آن نيز از نقطه نظر علمي هنوز ناشناخته است. هنگامي كه حجم غذاي مصرفي را در طول عمر يك فرد بررسي مي كنيم، به اين نتيجه مي رسيم كه چندين تريلي غذا وارد اين بدن شده، اما هرگز رشد انسان از ژنتيكي به قد و قامت يك درخت تنومند و سر به فلك كشيده نخواهد رسيد.

اين موضوع كه رشد قدي انسان از 18 تا 25 سالگي متوقف شده، اما رشد عرضي او تا پايان عمر ادامه مي يابد از شگفتي هاي هستي است.

به طور مثال هنگامي كه به بزرگترين حجم و قطر بازوي يك قهرمان حرفه اي مي نگريم با وجود اينكه دور بازوي وي به حدود 60 سانتيمتر مي رسد، اما از نقطه نظر فيزيولوژيكي تنها 30 تا 34 درصد توانايي قطر عضله رشد يافته و 66 تا 70 درصد باقي مانده هرگز رشد نخواهد يافت. زيرا در اين صورت بشر همچون هيولا و گوريلي حجيم خواهد شد. اينها مجملي چند در ابهامات علم و دانش بشر نسبت به ناشناخته هاي علم بدن انسان است. رنج چاقي با افزايش وزن و چربي بدن به عوامل ذيل وابسته است:

-1 ژننتيك

-2 پرخوري (اعم از حجم زياد غذا، شيرني جات، نوشيدني ها، غذاهاي سرخ كردني و تنقلات)

-3 خواب بيش از حد

-4 عدم تحرك

-5 ترشحات زياد تيروئيد

بانوان بسياري را مشاهده مي كنيم كه برخلاف وزن متناسب از سايز متناسبي برخوردار نيستند. يكي از دلايل آن عدم ورزش و تحرك پيش از زايمان است كه موجب تجمع چربي در شكم و پهلو بعد از زايمان مي گردد. دستگاه گوارش يعني محل تخمير غذا در اين ناحيه مستقر بوده و نزديكترين محلي كه چربي ها مي توانند در آنجا تجمع كنند، همين نواحي است.

غالباً نواحي شكم و پهلو را بايد در سه ناحيه در نظر گرفت:

اول – بخش قدامي يا جلويي شكم كه خود به سه قسمت راست، چپ و وسط شكم تقسيم مي گردد.

دوم - ناحيه پهلوها.

سوم – ناحيه زير ناف.

به طور كلي مصرف فراوان مايعات به ويژه در حين غذا، خوردن سوپ، آش، هنداونه، خربزه و طالبي در فصل گرما و پر نمودن شكم از عوامل باد كننده ي آن مثل حبوبات زياد، سالاد فراوان و ميوه ي بسيار، جملگي در حجم زياد اين نواحي مؤثر مي باشند.

بديهي است كه بانوان بايد بيش از آقايان در حفظ و نگهداري نواحي توجه نمايند. چرا كه تغييرات آنابوليكي در دوران بارداري و تغيير شكل رحم از لحظه بسته شدن نطفه تا مراحل دوران بارداري و سرانجام زايمان در تغيير شكل اين نواحي بسيار مؤثر واقع مي گردند.

بزرگ شدن شكم و پهلو در اثر بي مبالاتي مي تواند به تغيير شكل در لگن خاصره و چرخش اين ناحيه و فروريختگي ناحيه مهره هاي كمري منجر گردد.

دردهاي كمري خانم ها در دوران بارداري به علت سنگيني جنين و تغيير شكل نواحي شكم و پهلو و مهره هاي كمري به همين موضوع بر مي گردد. گاهي اين دردها تا دوره پس از زايمان نيز ادامه مي يابد.

وقتي گياه بالا رونده اي را مي بينيم كه در حال كج شدن است، سعي مي كنيم چوبي به آن آتل كنيم تا به تدريج گياه صاف شود. اين مثل به مثابه راهپيمايي، حركت و سرانجام ورزش است كه مي تواند قد خميده مادران و درد كمر آنها را به وضعيت نرمال و تناسب اندام بازگرداند.

همه ي اينها نمونه هايي از ناهنجاريهاي جسماني در قالب افزايش چاقي و عدم تناسب است كه مي توان با رعايت اصول پزشكي و ورزش و مصرف عوامل چربي سوزهاي بي ضرر از درجه ي درد آنها كاست و يا به طور كل از آن خلاص شد.

اميد است در آينده اي نه چندان دور به پشتوانه ي تفكر علمي افراد، مطب پزشكان خالي از بيمار شود. اما يك پزشك با وجدان به سلامت جامعه مي انديشد. بنابراين بهتر است پيش از آنكه به فكر او باشيد، به سلامتي خود بيانديشيد.

سوء استفاده از احساسات جهت مقاصد سودجويانه(نگاهي به معضل چاقي)امروزه چاقي و افزايش وزن به معضل بزرگي تبديل شده و ميليونها انسان را در جهان رنج مي دهد. چاقي غير از اينكه ظاهر انسان را نامتناسب و زشت جلوه مي دهد، بيماريهاي خاصي را نيز به دنبال دارد.

از طرف ديگر، عدم آگاهي كافي مردم در مورد تغذيه و عدم انتخاب روش مناسب براي كاهش وزن، عارضه جدي تري را به دنبال خواهد داشت. بيماريهاي ديابت، كبد، يبوست و التهاب روده ي بزرگ، اختلالات رواني، تنگي نفس، تورم پاها ، واريس، بيماريهاي كليوي، سرطان پستان و رحم، كرم خوردگي دندان، فتق ديافراگمي، التهاب و درد مفاصل، ايجاد موهاي زائد و ... از جمله بيمارهاي ناشي از چاقي به شمار مي روند كه در نهايت باعث كاهش طول عمر و مرگ زودرس مي شوند. ظاهر نامتناسب و مبتلا به انواع بيمارهاي مورد اشاره، افراد چاق را نگران كرده و آنها را به تكاپو وا مي دارد، به طوري كه مي خواهند در كوتاهترين زمان ممكن، به هر طريقي كه شده، وزن خود را كاهش دهند و از اين مخمصه نجات يابند.

با افزايش روز افزون چاقي، روش هاي مختلفي نيز براي درمان آن ارائه مي شود كه بيشتر آنها، غير علمي و غير مجاز مي باشند و توسط افراد و گروه هاي فرصت طلب و فاقد صلاحيت، با تبليغات وسيع و گول زننده اعمال مي شوند.

اضطراب و نگراني افراد چاق از يك طرف و عدم آگاهي كافي آنان در مورد روش مناسب براي كاهش وزن باعث مي گردد تا بيماران جذب تبليغات سوء و مخرب شوند و به اين افراد و شركتها رجوع كنند. استفاده از روشهاي غير علمي و غير مجاز براي كاهش وزن، خود تبعات و پيامدهاي خطرناكي را براي افراد چاق در پي دارد و بر مشكلات او آنها (چاقي و ابتلا به آن) مي افزايد و به جرات مي توان گفت، تلاش افراد در مراجعه به اين گروه ها و روشهاي غير مجاز مختلف يا بي نتيجه مي ماند يا با نتايج كوتاه مدت همراه است.

تشخيص اطلاعات نادرست كار بسيار ساده اي است، چرا كه اطلاعات نادرست ظاهر احساسي دارند. تبليغاتي چون: جديدترين روشهاي لاغري، راحت بدون رژيم، بدون ورزش 30 كيلو در ماه، لاغري و چاقي تضميني، 10 كيلو در 10 جلسه بدون برگشت، روشهاي لاغري براي اولين بار در ايران، آخرين روشهاي لاغري يك ساعت يك كيلو كاهش وزن، جديدترين روشهاي لاغري بين المللي و ... همگي از جمله نمونه هايي از اين تبليغات جذاب هستند.

با كمي دقت و درايت در اين گونه تبليغات، بايد پرسيد كه چگونه و با كدام شيوه علمي و مجاز مي توان بدون تغيير در رژيم غذايي افراد و بدون نياز به انجام تحرك و ورزش، ضمانت عدم برگشت پذيري وزن قبلي، در زماني كوتاه، وزن آنها را كاهش داد.

آيا در اين روشها واقعاً كاهش وزن با كاستن از چربي موجود در بدن صورت مي گيرد يا با روشهاي غير مجازي كه طي آن از طريق افزايش ادارا و دفع مقدار زيادي از آب بدن (با خوراندن داروهاي ادرار آور) اقدام به كاهش وزن مي كنند. (منظور از آوردن اين نكته در زمينه پايين آوردن وزن خويش در كوتاه مدت هيچگاه از داروهاي مدر استفاده ننماييد. زيرا با از دست دادن الكتروليتهاي بدن، توسط ادرار، دچار شوك، تشنج و انقباض دردناك عضلاني گرديده و متعاقباً ايست قلبي و مرگ، سرنوشت محتوم شماست). بد نيست بدانيد براي آن كه يك كيلوگرم كاهش وزن داشته باشيم، بايد 30 ساعت پياده روي كنيم و حال بايد ديد چگونه مي توان در عرض يك ساعت اقدام به كاهش يك كيلوگرم وزن نمود؟

خوب دقت كنيد. چيزي كه به عنوان اضافه وزن شما را ناراحت مي كند نه وزن عضلات شماست و نه وزن استخوانها و آب بدنتان؛ فقط چربي زير جلدي و مقداري هم چربي ميان بافتي است كه شما را نگران كرده است. پس به فكر سوزاندن اين چربيها باشيد نه چيز ديگر.

هر گرم چربي حدوداً 9 كالري توليد مي كند. جهت سوزاندن يك كيلو از چربي بدن بايد فعاليتي انجام دهيد كه 9000 كالري اي 9 كالري حاصل از اين مقدار چربي را به مصرف برساند. پياده روي ساعتي 300 كالري را به مصرف مي رساند. پس جهت سوزاندن يك كيلو چربي، زماني حدود 30 ساعت پياده روي لازم است.

عده اي از افراد به خاطر ماهيت خاص ژنتيكي بر اساس نوع پيكري شلدون، عضلاني پيكر يا مزومورف هستند و اگر بانوان داراي چنين وضعيت ژنتيكي باشند، حتي اگر چربي زير جلدي و ميان بافتي هم نداشته باشند، باز وزني سنگين تر نسبت به هم سن و سالهاي خود خواهند داشت. اين افراد با حذف كردن وعده هاي غذايي سعي در به مصرف رساندن عضلات خويش جهت انرژي

روزانه مي كنند تا وزن عمومي آنها پايين بيايد. نتيجه اين كار چيزي جز ضعف عمومي و ناراحتيهاي مفصلي نيست. چون شما بدن خود را از مواد غذايي لازم كه بايد روزانه به آن برسد محروم مي نماييد. لذا بدن شما در مقابل كاهش وزن عضلات از خود مقاومت نشان مي دهد. به خاطر داشته باشيد ژنتيك خود را نمي توانيد عوض كنيد.

بي ترديد ارتقاي دانش و آگاهي عمومي در سطح جامعه يكي از روشهاي مبارزه با ترويج چنين شيوه هاي غير مجاز و خطرناكي است كه از جمله وظايف خطير رسانه هاي جمعي و متخصصان آگاه در اين رشته است.

علل چاقي و افزايش وزن

-1 عوامل ژنتيكي: عوامل وراثتي مختلفي وجود دارند كه باعث افزايش وزن در افراد مي شوند و حدود 30% چاقي ها مربوط به اين نوع عوامل مي باشند.

-2 علل هورموني: الف) كاهش فعاليت تيروئيد ب) بيماري كوشينگ: در اين بيماري فقط تنه چاق مي شود. ج) هورمونهاي جنسي: چاقي به دنبال برداشتن تخمدانها ديگر چاقيها كه مربوط به افزايش يا كاهش ترشح هورمونهاي استروژن و پروژسترون مي باشد.

-3 چاقي به دليل مصرف دارو: الف) قرص هاي ضد بارداري از شايع ترين عوامل افزايش وزن است. ب) داروهاي آرامبخش، داروي اعصاب و ضدافسردگي.

-4 افزايش مصرف غذا

-5 عدم تحرك.

با تحقيقاتي كه به عمل آمده، مهمترين عامل چاقي در ايران، به خاطر عادت غذايي بد و اشتباه غذا خوردن مي باشد كه در واقع به عدم آگاهي كافي در مورد تغذيه و غذا بر مي گردد. ولي در آمريكا مهمترين علت چاقي، مصرف زياد غذاست. خيلي از افراد چاق مراجعه كننده اظهار مي دارند، در روز غذاي خيلي كم مصرف مي كنند و به عبارت عاميانه مي گويند حتي آب هم مي خورند چاق مي شوند. واقعاً هم درست مي گويند. شيوع چاقي در ايران عمدتاً به علت پرخوري افراد نبوده بلكه به عادات غذايي نادرست باز مي گردد.

انواع روشهاي لاغري در ايران و انتخاب مناسبترين روش



-1 درمانهاي دارويي:

الف) داروهاي ادرار آور: اين دارو باعث مي شود كه حجم زيادي از آب بدن در مدت كوتاهي به صورت ادرار از بدن خارج شود. در اين روش بسته به ميزان مصرف، ممكن است در عرض يك ساعت بدن 21 ليتر آب از دست دهد، بدون آنكه تغيير در مقدار چربي داشته باشد. اكثر افرادي كه اقدام به كاهش وزن سريع مي كنند، مانند كاهش وزن يك كيلو در يك ساعت، از اين نوع روش استفاده مي كنند.

ب) داروهاي ضد اشتها: اين نوع داروها باعث كاهش تمايل به غذا خوردن و كاهش موقتي وزن در افراد مي شوند. ولي بعد از قطع دارو، اشتها به حالت اول برگشته و وزن نيز دوباره افزايش مي يابد. از طرفي در اين روش فرد دچار سوء تغذيه و عوارضي مانند ريزش مو، ضعف و افسردگي مي گردد. اين روش هم مانند روشهاي ديگر، درمان مناسبي نخواهد بود. چون مشكل چاقي با دارو و كم خوردن حل نخواهد شد.

ج) پودرهاي مكمل غذايي: اين پودرها حاوي انواع مواد مغذي و فيبر مي باشد كه مي تواند جايگزين مواد مغذي مورد نياز بدن گردد.

اين روش هم درمان مناسبي نخواهد بود، چون اولاً فرد چاق نمي تواند هميشه از اين پودرها استفاده كند و خسته خواهد شد، دوماً هزينه سنگيني در پي خواهد داشت و بعد از مدتي كوتاهي فرد مجبور به ترك آن خواهد شد و عادات غذايي گذشته را ادامه خواهد داد.

د) داروهاي جديد كه باعث مي شود چربي از طريق دستگاه گوارش جذب نشود(مانند زنيكال): اين هم روش مناسب يراي درمان نمي باشد. اولاً بيشتر مواد غذايي مصرفي در ايران موارد قندي و نشاسته اي مي باشد و اين دارو تأثيري در عدم جذب آنها نخواهد داشت. بنابراين تنها با كاهش جذب چربي نمي توان با چاقي مبارزه كرد و دوماً هزينه سنگين آن باعث مي شود

مدت مصرف آن خيلي كوتاه باشد.

-2 كاهش وزن از طريق انواع محلولهاي لاغري، ژل، كرم، صابون و ...:

اين شيوه هم تنها منجر به تعريق در مناطقي از بدن شده و در عمل تغييري در مقدار چربي موجود در بدن افراد چاق انجام نمي دهد و بعد از مدت كوتاهي وزن به حالت اول بر مي گردد.

-3 سونا:

سونا يكي از روشهاي شايع براي كاهش وزن در ايران است. گرماي زياد موجود در سونا باعث افزايش دماي بدن و افزايش تعريق مي گردد و در نتيجه در مدتي كه فرد در داخل سونا قرار دارد، مقدار زيادي آب را از راه تعريق از دست مي دهد. بنابراين وزن زيادي را در اين مدت از دست مي دهد. اما اين كاهش وزن، كاهش چربي بدن نمي باشد، بلكه كاهش وزن به شكل كاذب است و بعد از مدتي كوتاه با نوشيدن آب وزن به حالت اول بر مي گردد. براي اثبات اين ادعا كافي است مقداري چربي حيواني تهيه كرده و پس از وزن كردن، آن را در سونا بگذاريد. بعد از چند ساعت آن را از سونا خارج كنيد و دوباره وزن كنيد. خواهيد ديد كه هيچ تغييري در حجم و وزن چربي ايجاد نشده است.

-4 شكم بندهاي لاغري و پوشش پلاستيكي:

اين روش هم با افزايش حرارت به صورت موضعي باعث افزايش تعريق شده، بنابراين آب بين سلولي و آب چربي شكم و اطراف آن از دست مي رود. اما چربي شكم دست نخورده سر جاي خودش باقيست و بعد از مدت كوتاهي با مصرف آب دوباره وزن به حال اول بر مي گردد.

-5 تشكهاي برقي (ترمودرمي):

اين روش هم درست مثل روش قبلي فقط باعث كاهش آب بدن و كاهش كاذب وزن مي شود.

-6 دستگاه الكتريكي (فاراديك) و يا كمربندهاي ماهواره اي:

اين روش جديدتر از انواع ديگر است. اين دستگاه داراي پدهايي مانند دستگاه نوار قلب (تست ورزش) است كه به نقاطي از بدن وصل مي شود و عضلات آن ناحيه را وادار به انقباض و فعاليت مي كند كه به اين انقباض Passive غير فعال مي گويند كه در مقابل انقباض Active يا فعال وجود دارد كه فرد با اراده خود عضله را منقبض و آن را وادار به فعاليت مي كند. از اين روش كساني استفاده مي كنند كه تنبل هستند و حوصله تحرك و فعاليت ندارند و يا افرادي كه تحرك فيزيكي آنها توسط پزشك منع گرديده است. اين روش هم راه درمان مناسبي براي كاهش وزن نخواهد بود. زيرا لازمه تأثير گذاري آن استفاده دايمي است كه خسته كننده و پر هزينه است.

-7 طب سوزني:

اين روش از روشهاي قديمي است. در اين روش با قرار دادن سوزنهايي در نقاط مختلف بدن باعث كاهش اشتها مي شوند. طب سوزني براي كاهش و درمان چاقي نيست. چرا كه اولاً موجب سوء تغذيه مي شود و از طرف ديگر با برداشتن سوزن اشتهاي فرد باز مي گردد.

-8 ماساژ (ويبراتور يا جي فايو):

در اين روش از طريق دست يا تسمه هاي لرزاننده، منطقه مورد نظر بدن را ماساژ مي دهند. اين روش در رفع سلوليت مي تواند مؤثر باشد، اما در كاهش وزن و از بين بدن چربي نمي تواند روش مطمئني باشد. اين روش به خاطر حركت دادن مايعات به طرف نقاط ديگر بدن باعث كاهش سايز مي شود كه كاذب و موقتي است.

-9 آب درماني:

آب درماني هم يكي از روشهاي قديمي است. در اين روش بيمار فقط از آب و مايعات استفاده مي كند. در روش آب درماني هم به دليل آن كه بيمار براي مدتي از خوردن غذا محروم مي شود، بعد از پايان دوره به علت محروميت شديد غذايي اولاً مبتلا به اختلالات گوارشي مي شود و ثانياً حس خوردن غذا در او شديداً بالا مي رود و به وزن اول بر مي گردد. استفاده از اين شيوه فقط براي مدت كوتاهي مي تواند براي بيمار قابل تحمل باشد.

-10 كاهش وزن از طريق ورزش:

ورزش يكي از روشهاي بسيار مناسب براي برخورداري از جسم سالم و وزن ايده آل است. كاهش وزن فقط از طريق ورزش مشكل و دشوار است. همان طور كه قبلاً اشاره شد مثلاً براي از دست دادن يك كيلوگرم چربي بدن، بايد 30 ساعت پياده روي كرد كه از نظر زمان و امكانات لازم شايد براي ما مقدور نباشد.

-11 كاهش وزن از طريق رژيم غذايي:

معمولاً افراد براي كاهش وزن از اين طريق به شيوه هايي رو مي آورند كه نه تنها تأثير مثبتي در كاهش وزن آنها نمي گذارد، بلكه آنها را دچار سوء تغذيه نيز مي كند؛ مانند رژيمهاي تك خوري.

حذف يك وعده ي غذايي مثل صبحانه، و با كاهش مصرف در وعده هاي غذايي از جمله اين روشهاست. با حذف وعده غذايي فرد دچار كاهش قند خون و كاهش كارايي روزانه و حتي ابتلا به پرخاشگري مي شود و در وعده هاي بعدي هم با پرخوري آن را جبران مي كند. ضمن آنكه در روش كاهش ميزان مصرف در وعده هاي غذايي، فرد به اندازه كافي مواد مغذي مورد نياز مصرف نمي كند و دچار سوء تغذيه مي شود.

بهترين شيوه در اين ميان، رژيم غذايي بر مبناي علمي آن است كه در آن تمام مواد مغذي مورد نياز بدن در رژيم غذايي تأمين مي شود. اين برنامه غذايي توسط كارشناسان، متخصصان و پزشكان پايه ريزي مي شود.

-12 كاهش وزن از طريق رژيم غذايي و ورزش:

اين روش بهترين و اصولي ترين روش براي كاهش وزن و داشتن وزن ايده آل است. در اين روش از يك رژيم غذايي برنامه ريزي شده كه در بالا به آن اشاره شد، همراه با ورزش متعادل (مانند پياده روي) استفاده مي شود. در اين روش از مواد مغذي مورد نياز استفاده مي شود و خطر سوء تغذيه وجود ندارد و از طرفي با ورزش مناسب روند كاهش وزن تسريع مي گردد. اين روش سلامت جسم و روح را به ارمغان مي آورد. و عوارضي مانند ريزش مو، چروكيدگي پوست و ... را در پي نخواهد داشت. بايد متوجه باشيد در طي رژيم برنامه ريزي شده متخصصان تغذيه، عادت غذايي گذشته را ترك گوييد و به عادت غذايي جديد انس بگيريد، كه اين بهترين اصل در درمان چاقي است.

لازم به يادآوري است كه روشهاي ذكر شده غير از روش 12، همگي داراي محاسن و معايب خاص خود مي باشند. منظور از معرفي اينگونه روشها، آشنايي خوانندگان عزيز از روشهاي مرسوم و رايج در ايران مي باشد. اخيراً در كشورهاي اروپايي با فرستادن بالن به داخل معده ايجاد سيري زودرس در فرد چاق مي نمايند يا اخيراً پزشكان فردي را كه 180 كيلوگرم وزن داشت را مورد جراحي قرار داده و مقداري از روده و حجم معده اين فرد را كم كردند تا جذب مواد غذايي در اين فرد كم گردد. اين تصميمات خاص متخذه از طرف

متخصصان بر اين اساس است كه ادامه زندگي فرد با وضعيت فعلي را قرين با مخاطراتي مي بينند. از اين رو اقدام به چنين اعمالي مي نمايند. يا دستگاه هاي ذكر شده هر كدام مورد استفاده پزشكي چه در ورزش و چه در فيزيوتراپي و ناراحتيهاي ستون فقرات دارند، منتها استفاده از آنها جهت كاهش وزن اگر توسط پزشك متخصص و معتبر تجويز گردد با رعايت وضعيت خاص بيمار تجويز گرديده و نبايد اين را در رابطه با هر گونه چاقي بسط داد.

يك رژيم غذايي مناسب بايد داراي چه خصوصياتي باشد؟

-1 مهم ترين ويژگي كه يك رژيم غذايي بايد داشته باشد اين است كه تمام مواد مغذي مورد نياز روزانه بدن را در بر گيرد.

-2 رژيم غذايي بايد طوري برنامه ريزي گردد كه فرد در طول روز احساس گرسنگي نكند.

-3 رژيم غذايي بايد بر اساس سن، جنس، نوع و ميزان فعاليت و شرايط ويژه برنامه ريزي گردد. مثلاً فردي كه در دوران رشد قرار دارد با فردي كه اين دوران را طي كرده رژيم متفاوتي خواهند داشت.

-4 رژيم غذايي بايد طوري باشد كه مواد غذايي آن قابل دسترس باشد.

-5 رژيم غذايي بايد با فرهنگ فرد هم خواني داشته باشد.

-6 به دنبال رژيم غذايي، فرد نبايد دچار عوارضي مانند ريزش مو، ضعف و بي حالي، افسردگي و چروكيدگي پوست شود.

نتيجه گيري:

براي اقدام به كاهش وزن، در ابتدا بايد علت و عوامل اصلي چاقي را شناسايي كنيد. اگر با هر روشي اقدام به كاهش وزن كنيد، اما عامل زمينه اي و ريشه اصلي چاقي را از بين نبريد مطمئن باشيد كه چاقي پس از مدتي دوباره به سراغ شما خواهد آمد.

همان طور كه افزايش وزن به صورت تدريجي صورت مي گيرد، كاهش آن هم نياز به مصرف زماني دارد كه در طول اين دوره با اعمال شيوه هاي علمي رژيم غذايي تحت نظر پزشكان و متخصصان امر همراه با تحرك بدني و ورزش روزانه تناسب اندام دوباره به دست آيد و وزن كم شود.
خــط زدنِ مَـــن ، پـایــآنِ من نبـــود !!!
آغـــاز بی لیاقتـــیِ تـو بــود!
پاسخ
 سپاس شده توسط ♥ هومن♥ ، ~ArTaBaNoOs~
آگهی
#2
فقط ورزش من ورزش میکنم
ولی خوب چیپس پفک نوشابه فست فود غذاهای چربه شیرینی جات زیاد بستنی زیاد محرومم
خدارو شکرم اضافه وزن ندارم چربی هم ندارم خدارو شکر
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آیا خواص آبغوره برای لاغری مفید است ؟
  درمان زگیل تناسلی : علائم، دلایل و راههای انتقال
  دلایل هوس شیرینی و راه حل آن
  دلایل رایج تپش قلب علائم و درمان آن
  بیماری آمپیم‌ دلایل بیماری و عوارض آن
  قرص لاغری و داروی ضد چاقی ساخته شد!
  دانه های گیاهی که باعث لاغری می شوند
  قرص های لاغری، خطرناک یا بی خطر؟
  خاصیت آب خیار برای زیبایی پوست و لاغری بدن
  چای سفید باعث لاغری و کاهش وزن می شود؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان