امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نوشابه انرژی زا در هنگام ورزش خودداری کنید

#1
نوشابه انرژی زا در هنگام ورزش خودداری کنید 1
محبوبه مهدی پناه گفت: ورزشکاران باید بدانند که در حین ورزش نباید از نوشابه انرژی‌زا استفاده کرد. همچنین مصرف این نوشابه‌ها با دوز بالا پیامدهای نامطلوبی را به دنبال خواهد داشت.  مصرف کنندگان نوشابه‌های انرژی زا باید مراقب مقدار کافئینی که در روز مصرف می‌کنند باشند. چون مقدار بیش از حد این ماده می‌تواند باعث بروز حالت تهوع، دلشوره و عصبانیت شود چرا که مصرف این نوشابه‌ها با افزایش پرخاشگری و رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان در ارتباط است.
کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد  اظهار کرد: مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا هر چند راهی برای کسب انرژی بیشتر است اما اگر به مقدار زیاد استفاده شود پیامدهای نامطلوبی در پی خواهد داشت.
وی افزود: مصرف کنندگان نوشابه‌های انرژی زا باید مراقب مقدار کافئینی که در روز مصرف می‌کنند باشند. چون مقدار بیش از حد این ماده می‌تواند باعث بروز حالت تهوع، دلشوره و عصبانیت شود چرا که مصرف این نوشابه‌ها با افزایش پرخاشگری و رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان در ارتباط است.
وی همچنین در خصوص مصرف نوشابه‌های انرژی زا با دوز بالا خاطرنشان کرد: زمانی بود که مقدار کافئین مورد نیاز از قهوه یا نوشابه کولا تامین می‌شد ولی امروزه تعداد زیادی نوشابه‌ها حاوی کافئین زیاد به بازار عرضه شدند که باید بیشتر مراقب بود و اگر بدانیم که حداکثر مصرف کافئین روزانه ۴۰۰ میلی گرم است پس باید به برچسب روی قوطی نوشابه توجه کنیم و اطمینان حاصل کنیم که بیشتر از این میزان کافئین در طول روز مصرف نمی‌شود.
این کارشناس خاطرنشان کرد: ۴۰۰ میلی گرم کافئین تقریبا معادل فقط یک قوطی نوشابه انرژی زا و یا دو فنجان قهوه است و بیشتر از این مقدار می‌تواند باعث بروز حالت تهوع، دلهره و نگرانی، تپش قلب و در موارد نادر علایم شدیدتر شود.
مهدی پناه افزود: ممکن است فرد بر اثر مصرف نوشابه انرژی زا با دوز بالا به علت وجود کافئین زیاد به علائمی شبیه آنفلوانزا دچار شود که در واقع به علت مصرف کافئین زیاد بروز کرده است پس باید بدانیم در مصرف کافئین نیز باید همچون داروها دقت کنیم چرا که می‌تواند مانند داروها دارای عوارض جانبی باشد.
وی توصیه کرد: در حین ورزش کردن از مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا پرهیز کنید زیرا آب بدن در این صورت به میزان زیادی از دست خواهد رفت.
وی تاکید کرد: علاوه بر کافئین، بیشتر این نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی مقادیر بسیار زیادی قند و سدیم هستند که برای افراد مبتلا به دیابت و یا دارای فشار خون بالا بسیار خطرناک است و از سوی دیگر گروهی از کارشناسان اعلام کردند که رشد نرخ مصرف این نوشیدنی‌ها در بین نوجوانان باعث تشدید نگرانی مسوولین و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی شده است.
مهدی پناه در ادامه در خصوص میزان اطلاع خانواده‌ها از عوارض این نوشابه‌ها گفت: هنوز کسی نمی‌داند که این نوشابه‌ها بتوانند چنین عوارضی را به دنبال داشته باشند اما والدین باید آگاه باشند که نوجوانانی که تمایل به سوء مصرف کافئین دارند احتمال اینکه به رفتارهای پرخطر دست بزنند بسیار بیشتر است.
وی گفت: طبق آمار ثبت شده در سالهای اخیر چندین مورد اورژانسی و خطرناک از بستری شدن نوجوانانی گزارش شده که به دلیل مصرف زیاد این نوشابه‌ها دچار تپش قلب شدید، دلواپسی شدید و تعریق زیاد شده و راهی بیمارستان شدند.
کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در پایان اظهار داشت: در حال حاضر هیچ تعریف قانونی برای این نوشیدنی‌ها وجود ندارد، هر چند برخی از آنها حاوی ویتامین و مواد گیاهی مفیدی هستند اما مصرف کافئین زیاد در آنها می‌تواند تهدید کننده و خطرناک باشد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  انواع جوجه های محلی و رام کردن(به این تاپیک پست اضافه کنید وسوالاتتون رو بپرسید)
  انرژی
  هم ارزی جرم و انرژی
Tongue ما انسان ها قادر به کنترل روح خودمون هستیم.!!! امتحانش کنید.راهشو نوشتم براتون...
  با این قاشق استثنائی طعم غذایتان را عوض کنید
  افسانه های احضار روح شما هم امتحان کنید شاید افسانه نباشد
  زنگ‌زدگی فلزات را فراموش کنید!
  شب امتحان "پلی استیشن" بازی کنید!
  ورزش کردن در این زمانها خطرناک است
  چند نکته هنگام مواجه با مسائل روحی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان