امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کپی «سریال هفت سنگ» از modern family

#1
کپی «سریال هفت سنگ» از modern family 1
کپی «سریال هفت سنگ» از modern family 1


قسمت نخست سریال «هفت سنگ» در حالی ‌پخش شد که پیگیران حوزه فیلم و سریال، به سرعت دریافتند این سریال کپی مو به موی یک سریال آمریکایی است: «خانواده مدرن / Modern Family»؛ سریالی که دقیقاً مختصاتی مشابه «هفت سنگ» دارد یا منصفانه آنکه بگوییم «هفت سنگ» یک کپی ایرانیزه شده این سریال آمریکایی است که علاوه بر کپی مو به موی داستان ـ دست‌کم در قسمت نخست ـ حتی برخی دیالوگ‌ها هم کپی است.

«هفت سنگ» به کارگردانی علیرضا بذرافشان، که از قضا نویسنده یا‌‌ همان کپی کننده قسمت اول سریال نیز کارگردان بوده، روایت‌هایی از زوج‌‌ جوانی دارد که در پی پذیرش سرپرستی یک کودک هستند و روایت زوج دیگری را دارد که نسبت به پسر جوانشان حساسیت بالایی دارند و حال این «پسر جوان» قرار است دوستش (پسر) را به خانه بیاورد تا با هم درس بخوانند.
در مقابل در «خانواده مدرن» که از شبکه abc و «فارسی ۱» پخش شده، دو مرد همجنسگرا ‌فرزندی را به فرزندخواندگی ‌می‌پذیرند و در خانواده دیگر نیز «دختری جوان» است که دوستش (پسر) را به خانه می‌آورد تا با هم درس بخوانند. به جز دیالوگ‌های جنسی که در نسخه ایرانی خانواده مدرن قابل بیان نبوده، همه سریال و حتی مواجهه‌های دو خانواده درباره وقایع نیز تکرار شده و ظاهراً بذرافشان خانواده مدرن را پیش رو گرفته و سپس اقدام به بازنویسی آن، به شیوه‌ای که قابل تولید در ایران باشد، کرده است.
قسمت نخست این سریال، به رغم کپی‌کاری از سریال آمریکایی با بازی‌های ضعیف و پردازش ضعیف‌تری همراه بود که متأسفانه نتوانست نگاه منتقدان را جلب کند و در واقع این تجربه ـ سوای اینکه امری دور از اخلاق در حوزه فیلم و سریال‌ساز‌ی است ـ موفق نبوده است.
بهنام تشکر گفت : برخی از مردم “هفت سنگ” را به نمونه فیلم تولید شده خارجی نسبت می‌دهند که خوشبختانه من آن فیلم را ندیدم و اطلاعی از شباهت این اثر با آن فیلم را ندارم اما از قرار گرفتن در این پروژه بسیار احساس رضایت می‌کنم و امیدوارم “هفت سنگ” بتواند لبخندی هرچند کوتاه را بر روی لبان بینندگان شبکه سه بنشاند.
گفته های علیرضا بذرافشان کارگردان سریال هفت سنگ در خصوص این موضوع
شما تائید می‌کنید که سریال هفت سنگ را براساس سریال خانواده مدرن ساخته‌اید؟
این‌که سریال هفت سنگ بر اساس سریالی به نام خانواده مدرن ساخته شده، موضوعی نیست که پنهان کنیم اما برخی مخاطبان و البته برخی از اهالی مطبوعات و رسانه‌ها وقتی به نکته‌ای پی می‌برند، آن را مانند یک کشف بسیار بزرگ مطرح و گمان می‌کنند راز مهمی را کشف کرده‌اند که باید حتما آن را افشا کنند. در حالی که مصاحبه من و همکارانم در گروه نویسندگان سریال هفت سنگ با نشریات معتبر موجود است که گفته بودیم سریال هفت سنگ را بر اساس ساختار سریال خانواده مدرن طراحی کرده‌ایم.
ما نه تنها این مساله را اعلام کرده بودیم، حتی معتقدیم که این اتفاق اصلا چیز عجیب و غریبی نیست. در همه جای دنیا این اتفاق می‌افتد و حتی در کشور خودمان هم سریال‌های معتبر و بسیار مطرحی داریم که با اقتباس از نمونه‌های خارجی یا حتی کاملا منطبق بر آنها ساخته شده‌اند و در دوره خودشان بسیار سریال‌های موفقی بوده‌اند و در ذهن ما جزو بهترین سریال‌های تلویزیون ماندگار شده‌اند. من از این سریال‌ها اسم نمی‌آورم چون دوست ندارم تصور شود قصد تبرئه کردن خودم را دارم؛ اما واقعیت این است که این موضوع بسیار طبیعی است و اصلا ایراد محسوب نمی‌شود.
در چه شرایطی برداشت از یک سریال خارجی ایراد محسوب می‌شود؟
زمانی که یک سریال دقیقا شبیه نمونه خارجی ساخته شود طوری که مخاطب احساس کند شخصیت‌ها و اتفاقاتی که در سریال می‌بیند ایرانی نیستند و با فرهنگ و سبک زندگی خودش همخوانی ندارند. ما برای نگارش فیلمنامه سریال هفت سنگ که ۳۰ قسمت دارد، نزدیک به یک سال وقت گذاشتیم تا بتوانیم یک اثر پذیرفتنی و قابل قبول خلق کنیم. دقیقا ۱۱ ماه یعنی از اسفند ۱۳۹۱ تا بهمن ۱۳۹۲ مشغول نگارش فیلمنامه بودیم و همین زمان طولانی نشان‌دهنده میزان تلاش ما برای خلق یک اثر ایرانی قابل قبول است؛ زیرا اگر قرار بود یک فیلمنامه غیراقتباسی بنویسیم، اصلا نیاز به این همه زمان و کار و تلاش نبود.
سابقه من، خانم سارا خسروآبادی یا خانم فروهیده یا آقای جوانمرد که فیلمنامه سریال هفت‌سنگ را نوشته‌ایم کاملا روشن است. این گروه روی هم ۳۰ فیلمنامه سریال نوشته است، خود من دست‌کم ۱۵ سریال برای تلویزیون نوشته‌ام و فیلمنامه سریال‌های دیگرمان را در زمان کوتاه‌تری نوشتیم، ولی وقتی این گروه با این سابقه دور هم جمع شد تا فیلمنامه هفت سنگ را بنویسد، ۱۱ ماه زمان صرف کرد و حتی تعدادی از نویسندگانی که از ابتدا همراه ما بودند گروه را ترک کردند چون کار برایشان دشوار و فرسایشی شده بود.
چرا؟
چون آن‌قدر روی جزئیات دقت داشتیم و حساسیت به خرج می‌دادیم که طاقت نیاوردند. اگر قرار بود کپی بکنیم حتما کمتر از دو ماه نگارش تمام می‌شد.
اما شباهت هفت سنگ به سریال اولیه خیلی زیاد است!
این شباهت در چند قسمت اول زیاد است و بعد از آن سریال هفت سنگ راه خودش را می‌رود و مسیر خودش را در پیش می‌گیرد. علت شباهت قسمت‌های اولیه هم به این دلیل است که ما شروع سریال را به چند شیوه نوشتیم اما به این نتیجه رسیدیم که شروع نمونه خارجی آن بهترین شروع است. برای ساختاری که این سریال دارد، بهترین شروع همان شکلی است که خود سریال اصلی دارد و بهتر است ما هم به همین شیوه شروع کنیم اما همین قسمت‌های اولیه سریال هفت سنگ که به سریال اصلی خیلی شبیه است، پر از جزئیات، نکات ریز و شخصیت‌پردازی‌هایی است که نگارش آنها دو ماه طول کشیده است و بعد از آن نویسنده‌های ما مسیر خاص خودشان را پیدا کردند و سریال هفت سنگ مسیر خودش را طی کرده است.
پس هر چه جلوتر می‌رویم این شباهت کمتر می‌شود؟
بله. ساختار سریال به این ترتیب است که سه قصه همزمان تعریف می‌شود و در نهایت این قصه‌ها به هم ارتباط پیدا می‌کنند. این ساختار ممکن است در سریال خانواده مدرن و ده‌ها سریال دیگر در دنیا استفاده شده باشد. اگر دقت کرده باشید مساله برداشت سریال هفت سنگ از این سریال خارجی در سایت‌هایی مطرح شده که حاشیه‌سازی را دوست دارند و متاسفانه حاشیه‌پردازی در کشورمان به یک فرهنگ تبدیل شده است؛ از حاشیه مسابقات ورزشی و رخدادهای هنری گرفته تا رویدادهای سیاسی که به نوعی تفریح و لذت تبدیل شده است.
فارغ از این مساله فکر می‌کنید سریال مورد توجه قرار خواهد گرفت؟
بله از همین ابتدا سریال مورد استقبال قرار گرفته و من فکر می‌کنم کسانی که دوست دارند به دور از این حاشیه‌ها سریالی را تماشا کنند که برایش زحمت کشیده شده، با اندکی صبر در شب‌های آینده خواهند دید هفت سنگ مسیر خودش را می‌رود و البته همچنان تاکید می‌کنم این سریال برگرفته از سریال خارجی خانواده مدرن است و این کار می‌تواند برای دوستانی که قصد دارند یک سریال ایرانی خوب از یک نمونه خارجی بسازند، به عنوان یک نمونه خوب مورد توجه و بهره‌برداری قرار بگیرد.
مناسبات شخصیت‌ها و روحیاتشان کمی هم سریال هفت سنگ را به خانه سبز شبیه کرده است. در این مورد چه نظری دارید؟
آرزویم این است که این اتفاق بیفتد و خیلی دوست دارم هفت سنگ در ادامه خانه سبز و همسران باشد زیرا این دو سریال در زمان پخش فرهنگ خانواده‌های ایرانی را متحول کردند و توانستند ارتباط و مناسبات افراد خانواده را التیام بدهند. زمانی بود که اعضای بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانستند با هم حرف بزنند، مشکلاتشان را مطرح کنند، گفتن بعضی چیزها تابو بود، ابراز علاقه نکوهیده بود و افراد خانواده درباره بسیاری مشکلات به راه‌حل مشترک نمی‌رسیدند، اما خانه سبز و همسران بر این فرهنگ تاثیر گذاشتند. من افتخار می‌کنم اگر هفت سنگ حتی ۵ درصد شبیه خانه سبز و همسران شده باشد.


کپی «سریال هفت سنگ» از modern family 1


کپی «سریال هفت سنگ» از modern family 1

کپی «سریال هفت سنگ» از modern family 1


کپی «سریال هفت سنگ» از modern family 1





کپی «سریال هفت سنگ» از modern family 1



کپی «سریال هفت سنگ» از modern family 1


کپی «سریال هفت سنگ» از modern family 1


کپی «سریال هفت سنگ» از modern family 1




کپی «سریال هفت سنگ» از modern family 1
پاسخ
 سپاس شده توسط نازلی=997664$%$%^4 ، Mohammad 77 ، SaRvEnAz_Hn ، Shadow of Death ، ♥Roksana♥ ، Mσηѕтєя Gιяℓ ، ~Mahnaz~
آگهی
#2
اینقد از فیلمش بدم میاد سرو ته ندارهConfused
 yas fans in flashkhor.com 
 
پاسخ
 سپاس شده توسط ♥Roksana♥
#3
یه کمی خنده داره ولی من زیاد نگاه نمیکنمConfused
پاسخ
#4
من خودم گفتم چقدر باحاله نگو تقلبیه
کپی «سریال هفت سنگ» از modern family 1
پاسخ
#5
فقفط همین هستین
کپی «سریال هفت سنگ» از modern family 1
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  معرفی سریال ایفوریا(Euphoria)
  معرفی سریال The End of the F***ing World
  معرفی سریال Duy Beni (صدایم را بشنو)
  سریال Baht Oyunu / بازی بخت
  احتمال بازگشت ویلسون فیسک به دنیای سینمایی مارول در سریال Hawkeye
  تریلر جدید سریال ترسناک Chucky و نمایش عروسک شیطانی
Heart سریال (تو در خانه ام را بزن) Sen Çal Kapımı
  معرفی سریال Ginny & Georgia
  معرفی سریال Skam
  معرفی سریال Elite

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان