امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شکل گیری هالیوود

#1
Video 
شکل گیری هالیوود

در اوایل 1910 کارگردانی بنام دی دبلیو گریفیث (D.W. Griffith) توسط کمپانی بیوگراف (Biograph) به همراه گروه بازیگرانش به West Coast فرستاده شدند. آنها شروع به فیلم برداری در زمینی خالی نزدیک خیابان جرجیا در مرکز شهر در لس انجلس کردند. سپس چندین مایل به سمت شمال به محلی بنام هالیوود سفر کرده و از فیلم سازی در آن جا لذت بردند. سپس گریفیث اولین فیلم هالیوودی را در کالیفرنیای قدیم (In Old California ) توسط کمپانی بیوگراف ساخت. بیوگراف چند ماه دیگر در آن جا ماند و قبل از بازگشت به نیویورک چند فیلم دیگر نیز ساخت.

در سال 1913 فیلم سازهای بسیاری پس از شنیدن درباره این مکان و برای امتناع از دست مزد هایی که توسط توماس ادیسون (او امتیاز پروسه ساخت فیلم را داشت) تحمیل می شد به غرب سرازیر شده و در لس انجلس در ایالت کالیفرنیا استودیوها رشد کردند. قبل از جنگ جهانی اول فیلم هایی در شهرهای از آمریکا ساخته شد ولی فیلمسازان با پیشرفت این صنعت به جنوب کالیفرنیا جذب شدند. آنها توسط آب و هوای معتدل و نور خورشید قابل اعتماد که امکان فیلم سازی در مناطق باز را در تمام طول سال می داد و نیز توسط مناظر مختلفی که در دسترس بود٬ جذب شدند.

بعدها مهاجران بسیاری مخصوصا یهودیان صنعت فیلم آمریکا را شناختند. آنها که به دلایل تبعیضات مذهبی از بعضی مشاغل دور مانده بودند، توانستند نشان خود را در یک تجارت جدید قرار دهند پس از پذیرش قیمت یک نیکل ( سکه 5 سنتی ) نمایش فیلم های کوتاهی در سالن های Storefront را به اجرا بگذارند. در طی چند سال، مردانی چون ساموئل گلدوین، کارل لامل، آدولف زوکور و برادران وارنر وارد بخش تولید این تجارت شده و تبدیل به سران تشکیلات بزرگی بنام استودیوهای فیلم شدند. بعد از جنگ جهانی اول کارگردانانی مانند: ارنست لوبیچ، آلفرد هیچکاک، فریتز لانگو و بازیگرای چون رادولف والنتینو، مرلین دیتریش، رونالد کلمن و چالز بویر از اروپا وارد این عرصه شدند. در بیشترین محبوبیت تصاویر متحرک در اواسط دهه 1940 استودیوها مجموعا در حدود 400 فیلم را در سال عرضه می کردند که هر هفته توسط تماشاگرانی از جمعیت نود میلیونی آمریکای دیده می شد.



عصر طلایی هالیوود

به اصطلاح عصر طلایی هالیوود که از پایان عصر صامت در اواخر دهه 1920 تا اواخر دهه 1940 به طول انجامید، فیلم هایی که از استودیوهای هالیوود عرضه می شدند همانند اتومبیل هایی بود که از خط تولید کمپانی هنری فورد بیرون می رفت. هیچ دو فیلمی دقیقا مانند هم نبود ولی همگی یک فرمول را دنبال می کردند: وسترن، کمدی اسلپ استیک، فیلم نوار، موزیکال، کارتون های انیمیشن، بیوپیک ( تصویر بیوگرافی ) و ... و اغلب تیم تولید مشابهی بر روی فیلم هایی که بوسیله کمپانی مشابهی ساخته می شد کار می کردند.

فیلمسازی همچنان یک تجارت بود و کمپانی های تصاویر متحرک با اداره کردن به اصطلاح سیستم استودیو پول می ساختند. استودیوهای بزرگ حقوق هزاران نفر را تامین می کرد و آنها در شهر های بزرگ و کوچک کشور صد ها سالن نمایش داشتند.

بسیاری از تاریخ نگاران سینما کارهای بسیار عالی سینمایی را که در این دوره ظهور کرد برای دسته بندی متذکر می شوند. یکی از دلایلی که چنین موضوعی را ممکن می سازد این بود که با اینکه فیلم های بسیاری ساخته می شد اما همه آنها نمی توانستند یک موفقیت بزرگ باشند. یک استودیو می توانست بر روی فیلمی کم بودجه با یک فیلم نامه خوب و بازیگرانی ناشناس شرط بندی کند مانند «همشهری کین» به کارگردانی اورسن ولز که بصورت گسترده ای به عنوان بهترین فیلم همه دوران ها به آن نگریسته می شود و در شرایط دیگر کارگردانانی با اراده محکم مانند هوارد هاکس و فرانک کاپرا در استودیوها برای رسیدن به بینش هنری خودشان جنگ می کردند. نقطه اوج سیستم استودیویی می تواند سال 1939 باشد که شاهد عرضه شدن کلاسیک هایی مانند جادوگری از اوز (The Wizard of Oz )، برباد رفته (Gone with the Wind )، دلیجان (Stagecoach )، آقای اسمیت به واشنگتن می رود (Mr. Smith Goes to Washington )، تنها فرشتگان بال دارند (Only Angels Have Wings )، نینوشکا (Ninotchka ) و نیمه شب ( Midnight ) بود. در میان بقیه فیلم های عصر طلایی که تا به امروز کلاسیک باقی مانده اند: کازابلانکا ( Casablanca )، چه زندگی محشری (It's a Wonderful Life )، نسخه اصلی کینگ کنگ (King Kong ) و سفید برفی و هفت کوتوله ( Snow White and the Seven Dwarfs ).



هالیوود جدید یا سینمای پست - کلاسیک

هالیوود جدید و سینمای پست - کلاسیک عباراتی هستند که برای توصیف دوره ای که به دنبال نادیده گرفتن سیستم استودیو در دهه 50 - 60 و در اواخر کد تولید* استفاده و با تمایل بیشتری برای دراماتیزه کردن موضوعاتی مانند جنسیت و خشونت و نبز با ظهور اهمیت فیلم های بلاکباستر* تعریف می شود. اصطلاحی که برای توضیح روش های در حال تغییر روایت داستان در هالیوود جدید استفاده شد.

این موضع همواره مورد بحث قرار می گرفت که پیشرفت هایی در درام و شخصیت پردازی که در تصور تماشاگر در دوره عصر کلاسیک/طلایی بدست آمده بود: شرح وقایع به ترتیب زمانی ممکن است به زحمت جلو برود، خط داستانی ممکن است با پایان های پیچیده روبرو شود و خط ها بین بازیگر اصلی و بازیگر مقابل ممکن است محو شود.



* کد تولید مشخص می کرد که چه فیلمی از نظر اخلاقی قابل تایید برای مخاطب عام است و چه فیلمی این صلاحیت را ندارد.

* بلاکباستر به فیلم هایی گفته می شود که در هالیوود با بودجه زیاد و استفاده از ستارگان بازیگری برای جلب توجه عموم ساخته می شود هر چند ممکن است بسیار بی ارزش نیز باشند.
روزگاری شده شیطان هم فریاد میزند ادم بیاورید سجده خواهم کرد!
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  علی پوراحمد با فیلم علمی تخیلی دروازه فراموشی در هالیوود + تصاویر فیلم Oblivion Gatew
  فیلم سینمایی واکنش فرازمینی ها به کارگردانی علی پوراحمد در هالیوود اکران شد
  کارگردان فیلم The Avengers از پروژه سریال The Nevers محصول HBO کناره‌گیری کرد
  لوری لافین بازیگر زن سینمای هالیوود به زندان می‌رود!
  باکس آفیس | هالیوود با اکران فیلم‌های قدیمی به حیات خود ادامه می‌دهد
  هالک ستاره ترامپ در هالیوود را تخریب کرد
  علی پوراحمد کارگردان فیلم علمی تخیلی Aliens Reaction در هالیوود
  "کلی پرستون" بازیگر معروف هالیوود درگذشت!
  سینمای ایران ابتدا واکنشی در برابر سینمای اروپا به ویژه هالیوود بود!
  حمله دادستان آمریکا به هالیوود و دیزنی بابت تعظیم در برابر چین

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان