امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دزدان دریایی کاراییب

#1
نقد و بررسی کامل فیلم

Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (دزدان دریایی کارائیب : بر روی امواج بیگانه)


در گیر و دار فیلمهای معناگرای جشنواره کن، بالاخره قسمت چهارم دزدان دریایی کارائیب که کارش را با تبلیغاتی عظیم قبل از آغاز جشنواره شروع کرده بو1د، به نمایش درآمد. تبلیغات پر هزینه ایی که برای دزدان دریایی کارائیب در نظر گرفته شده بود، سبب شد تا سیل عظیمی از جمعیت برای تماشای این فیلم به سینمای نمایش دهنده فیلم هجوم بیاورند که این امر بعضاً حتی سبب ایجاد بازار سیاهی هم شد! ( هرچند که به سرعت این قضیه خاتمه یافت ). 3 قسمت قبلی دزدان دریایی کارائیب روی هم رفته فروشی نزدیک به 7/2 بیلیون دلار در سرتاسر جهان داشته اند که از این حیث برای کمپانی دیزنی بسیار پر سود بوده است. اما چهارمین قسمت از دزدان دریایی کارائیب نسبت به قسمت های قبل تغییراتی داشته که مهمترین آنها خروج اورلاندوم بلوم و کیرا نایتلی از جمع بازیگران فیلم و سپردن سکان هدایت فیلم به راب مارشال بود. عنوان فیلم هم ( روی امواج بیگانه ) برگرفته از رمانی به همین به قلمِ تیم پاورز است که شخصیت اصلی آن دزدی دریایی به نام جک بود. البته الهام گیری از رمان مذکور در همین حد بوده و شخصیت جک اسپارو به کلی متفاوت از جکِ داستان تیم پاورز است. داستان روی امواج بیگانه به این شرح است :



جک اسپارو ( جانی دپ ) در ادامه ماجراجویی هایش اینبار توسط دوست دختر سابق اش ، آنجلیکا ( پنه لوپه کروز ) فریب می خورد و به کشتی پدرش بلک بیرد ( ایان مک شین ) آورده می شود. بلک بیرد از اسپارو می خواهد تا نقشه محل سرچشمه جوانی را به او نشان دهد چون ظاهراً اسپارو تنها کسی است که به خوبی این محل را می شناسد. اسپارو ناچار می شود تا پیشنهاد بلک بیرد را بپذیرد. حالا وی باید با دختری که سابقاً به او بسیار علاقه مند بوده و البته او را ترک کرده بود، راه سرچشمه جوانی را پیش بگیرد و بدش هم نمی آید که در این مسیر یادی از گذشته کند!. اما او نمی داند که خوش رفتاری آنجلیکا با وی به دلیل هدف مشترکی است که آنها دارند یا اینکه آنجلیکا هنوز عاشق اوست. در طرف دیگر، رقیب همیشگی اسپارو یعنی کاپیتان باربوسا ( جفری راش ) حالا دیگر بازنشسته شده و بجای غارت کشتی ها، نماینده تام الاختیار پادشاه انگلستان برای یافتن سرچشمه جوانی شده است. باربوسا باید قبل از رقبای اسپانیایی اش به سرچشمه جوانی برسد و آن را برای پادشاه انگلستان به ارمغان آورد. اما او نمی داند علاوه بر رقبای اسپانیایی اش ، دشمن همیشگی او، جک اسپارو نیز در جزیره مذکور حضور دارد و...



نحوه روایت داستان در روی امواج بیگانه در مقایسه با قسمت های قبلی، تفاوت چندانی نکرده و کماکان ریتم کمدی و ماجراجویی خود را حفظ کرده است. این ویژگی از جهاتی ضعف محسوب می شود چراکه بعد از سه قسمت، رنگ و تازگی خود را از دست داده و به ورطه تکرار افتاده، اما از طرفی دیگر این روایت تکراری بدون شک مورد پسند طرفداران سری دزدان دریایی کارائیب قرار خواهد گرفت. 2نحوه ی روایت داستان در روی امواج بیگانه کماکان به این شکل است که جک اسپارو به دنبال دستیابی به منافع شخصی خود با سوء استفاده از دیگران است و دیگران هم به خیالِ کمکِ اسپارو به آنها، با او همراه می شوند اما سر بزنگاه از او فریب می خورند؛ در 3 قسمت قبلی این فیلمنامه از لحاظ مالی بسیار موفق از آب درآمد اما از لحاظ کیفی، روندی نزولی طی کرد و در انتهای دنیا به اوج تنزل خود رسید. با اینحال همانطور که گفتم، روی امواج بیگانه از لحاظ روایت داستان کماکان روش مشابه قسمت های قبلی را پیش گرفته و اگر جزو طرفداران آن بوده باشید به راحتی می توانید از آن لذت ببرید.



اما اگرچه روایت فیلم به سُنت خود پایبند مانده، اما بازیگران، نسبت به 3 قسمت قبلی تغییرات زیادی کرده اند. آورن آویو که یکی از تهیه کنندگان ارشد کمپای دیزنی به حساب می آید، طی اظهار نظری قبل از نمایش فیلم گفته بود : ما به دنبال تغییرات زیادی در سری دزدان دریایی کارائیب هستیم و می خواهیم آن را به نقطه اوج خودش برسانیم!. این اظهار نظرها نه با تغییر سبک روایی داستان ، بلکه با تغییرات گسترده بازیگران فیلم به ثمر نشست. کیرا نایتلی و اورلاندوم بلوم که در سه قسمت قبلی حضور پر رنگی داشتند، در این قسمت به صورت کامل از داستان حذف شده اند و بجای آنها پنه لوپه کروز به فیلم اضافه شده است. شخصیتی که کروز آن را ایفا می کند، دختری است به نام آنجلیکا که عشق سالهای دور جک اسپارو به حساب می اید. پنه لوپه کروز با آن لهجه شیرین اسپانیایی اش و البته چابکی و رفتار موذیانه اش ، به خوبی توانسته جای خالی نایتلی و بلوم را پُر کند. در اینکه تماشاگران عادت به تماشای نایتلی و بلوم در فیلم داشتند شکی نیست اما با حذف آنها از فیلم،فضایی ایجاد شده تا بیشتر به جک اسپارو پرداخته شود. به عبارت دیگر، روی امواج بیگانه برخلاف سه قسمت قبلی، به طور کامل به چند موضوع نمی پردازد ( به عنوان مثال رابطه عاطفی الیزابت و ویل ) و بیشتر تمرکز خودش را بر روی کاپیتان جک اسپارو و دشمن همیشگی ، باربوسا ، قرار داده. این تغییر یکی از نکات مثبت فیلم به شمار می آید. حالا دیگر عاشقان جک اسپارو می توانند مدت زمان بیشتری را با این کاپیتان عجیب و غریب سپری کنند و بُعد جدیدی از شخصیت او را هم در قالب رابطه عاطفی ببینند. شیمی عالی بین دپ و کروز، بهترین لحظات فیلم را رقم زده است..



جلوه های ویژه فیلم مطابق انتظارم در مقایسه با 3 قسمت قبلی یک سرو گردن بالاتر است. روی امواج بیگانه اولین قسمت از سری دزدان دریایی کارائیب اس3ت که شما می توانید آن را بصورت 3 بعدی تماشا کنید. قبل از آغاز تصویربردازی فیلم، اعلام شده بود که قرار است روی امواج بیگانه با دوربین های 3 بعدی فیلمبردازی شود اما بعد از مدتی اعلام شد که به دلیل کاهش هزینه های تولید، فیلم بصورت 2 بعدی فیلمبرداری شده و سپس به 3 بعدی تبدیل شده است!. اما این به این معنی نیست که روی امواج بیگانه در بحث جلوه های ویژه فیلم کسل کننده ایی است. صحنه های مبارزه افراد اسپارو با پری های دریایی! به زیبایی هر چه تمام تر به تصویر کشیده شده و همچنین 30 دقیقه پایانی فیلم نیز آکنده از ریخت و پاش های کامپیوتری است که فقط در دزدان دریایی کارائیب می توانید نمونه آن را بیابید. در کل، تجربه تماشای 3 بعدی روی امواج بیگانه فوق العاده است. تماشای جلوه های ویژه روی امواج غریبه که همگی آنها در دریا و ساحل اتفاق می افتد، یکی مفرح ترین تجربه هایی است که می توانید در تابستان پیدا کنید.



گور وربینسکی که وظیفه کارگردانی 3 قسمت قبلی سری دزدان دریایی کارائیب را برعهده داشت ، در روی امواج غریبه حضور ندارد بجای کارگردانی قسمت چهارم، تصمیم گرفت تا انیمیشن موفق رنگو را کارگردانی کند. وربینسکی کارگردان موفقی بود که توانسته بود 3 قسمت قبلی این سری را به فروشی خارق العاده در سرتاسر جهان برساند. اما مطمئناً کمپانی دیزنی هم متوجه این موضوع شده بود که روند کیفی فیلم در هر قسمت در حال نزول است و این چیزی نبود که دیزنی بخواهد درباره اش ریسک کند. بنابراین تغییر کارگردان در قسمت چهارم متحمل به نظر می رسید اما زمانی که نام راب مارشال به عنوان کارگردان روی امواج غریبه اعلام شد، همه شگفت زده شدند. راب مارشال کارگردانی است که عمده شهرت اش را بخاطر ساخت فیلمهای موزیکال از جمله شیکاگو و نُه به دست آورده است و حضور او در دزدان دریایی کارائیب می توانست عواقب سنگینی برای تهیه کنندگان به همراه داشته باشد. راب مارشال اگرچه در روی امواج غریبه توانسته اکشن لازم را به تماشاگر ارائه کند، اما انتفاد به او به دلیل پرداختن به رابطه یک مبلغ مذهبی با پری دریایی در روی امواج غریبه وارد است. وجود این رابطه عاطفی در فیلم لزومی نداشت و تنها استنباطی که می توان از آن داشت همان مثال معروف" آب بستن به فیلم " است!. از طرف دیگر کثرت وجود صحنه های جنگ با شمشیر ، بعد از مدتی ملال آور و خسته کننده می شود که اگر جانی دپ و حرکات بامزه او نبود، شاید تبدیل به سوهان اعصاب هم می شد.



جانی دپ کماکان اصلی ترین دلیل برای تماشای دزدان دریایی کارائیب است. دپ که بعد از 4 سال دوباره لباس کاپیتان جک اسپارو را بر تن کرده ، کماکان قبراق و سرحال است. تکه کلام ها و شخصیت خبیث و در عین 4حال دوست داشتنی جک اسپارو هنوز هم بعد از گذشت 4 قسمت از فیلم، جذاب و تماشایی است. پنه لوپه کروز هم در اولین حضورش در سری دزدان دریایی کارائیب، موفق عمل کرده. شخصیت آنجلیکا که در بیشتر مدت زمان فیلم در کنار جک اسپارو حضور دارد، فرصت کم نظیری در اختیار تماشاگران قرار داده تا این دو بازیگر توانا را که پیش از این در فیلم blow نیز با یکدیگر همبازی بودند، بار دیگر در کنار هم ببینند. نکته جالب درباره پنه لوپه کروز این است که تهیه کنندگان روی امواج غریبه به دلیل اینکه کروز در هنگام فیلمبرداری باردار بود، تصمیم گرفتند تا از خواهر او ( مونیکا کروز ) در بعضی از صحنه های فیلم استفاده کنند! به همین دلیل نماهای نزدیک را از پنه لوپه و نماهای دورتر ( که بیشتر مربوط به اکشن می شد ) را از مونیکا گرفتند!.جفری راش هم که جزو معدود بازماندگان سه قسمت قبلی در دزدان دریایی کارائیب به حساب می آید، کماکان در نقش باربوسا خبیث است! سکانس های رویارویی باربوسا و جک اسپارو ، هیجان انگیز ترین بخش فیلم را تشکیل می دهد.

دزدان دریایی کارائیب : روی امواج غریبه در مقایسه با قسمتهای قبلی پیشرفتی به حساب نمی آید اما پسرفت هم محسوب نمی شود. فیلم کماکان یک جک اسپارو دارد که دیدن چندین و چند باره ی او باز هم عطش طرفدارانش را سیراب نمی کند. مطمئن باشید اگر جانی دپ تا بدین حد در شکل دادن به شخصیت جک اسپارو موفق نبود، پرونده این فیلم مدتها پیش بسته شده بود. این را هم باید اضافه کنم که اورن تاکید کرد: امیدوار است روی امواج بیگانه، اولین قسمت از سه گانه آینده دزدان دریایی کارائیب باشد. پس باید منتظر قسمتهای بعدی هم باشید.
روزگاری شده شیطان هم فریاد میزند ادم بیاورید سجده خواهم کرد!
پاسخ
 سپاس شده توسط maynaz90
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تلاش مجدد دیزنی برای بازگرداندن جانی دپ به فیلم « دزدان دریایی کارائیب »
  اولین بازیگر خانم به عنوان پری دریایی سینمای ایران!
  معرفی فیلم فانوس دریایی The Lighthouse
  بآزگشت دزدان دریایی کارائیب بآ حضور "گلشیفته فراهانی" !..
  خبر پیوستن "گلشیفته فراهانی" به فیلم "دزدان دریایی کارائیپ5" !!!
  دزدان اینترنتی«بازی تاج و تخت»را ربودند
  طولانی شدن مصدومیت دست جانی دپ و تاخیر در فیلمبرداری «دزدان دریایی کاراییب»
  «خاوير باردم» در نقش منفي «دزدان دريايي کارائيب5»
  خبرهای جدید درباره « دزدان دریایی کارئیب 5 » منتشر شد
  فیلم "ماه و خورشید " ، شرح دیدار لویی چهاردهم با پری دریایی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان