امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

استقلال و جهان

#1
تیم ملی ایران درجام جهانی 1987 آرژانتین 2 گل به ثمر رساند که هر دو آنها توسط بازیکنان استقلالی بود.ایران دربازی دوم خود با اسکاتلند به تساوی 1-1 رسید که گل ایران را ایرج دانایی فرد به ثمررساند.دربازي سوم نیز ایران 1-4 شکست خورد که تک گل ایران را حسن روشن به تور دروازه پرو نواخت.

استقلال بهترین عملکرد را در بین تیم های ایرانی شرکت کننده در جام باشگاههای آسیا داشته است.2 مقام قهرمانی، 2 نایب قهرمانی و 2 مقام سومی نتیجه حضور استقلال در جام باشگاهای آسیا بوده.

منصور پور حیدری پر افتخار ترین مربی تاریخ استقلال است.پور حیدری به همراه استقلال 81 جام معتبر رسمی و 3 جام از تورنمنت های بین المللی بدست آورده است. قهرمانی آسیا در سال 70،دو قهرمانی لیگ در سالهای 68 و 79 ،دو قهرمانی جام حذفی در سالهای 74 و 79،سه قهرمانی باشگاههای تهران در سالهای 62،64 و 70 ، قهرمانی جام میلز هند در سال 68، قهرمانی جام باردلوی هند در سال 68، و قهرمانی جام استقلال قطر در سال 70 از جمله افتخارات کسب شده توسط پورحیدری برای استقلال است.

بیشترین حضور در بین تیم های همنام در لیگ متعلق به خانواده استقلال است.علاوه بر استقلال تهران که حضوری دائمی در ادوار گذشته لیگ داشته،تیم های استقلال شیراز، استقلال نوشهر، استقلال مسجد سلیمان، استقلال آبادان و استقلال رشت واستقلال اهواز نیز سابقه شرکت در لیگ کشور را دارند.تيم استقلال رشت نیز با نام پگاه در مسابقات شرکت می کند.

فینال مسابقات جام حذفی تهران در سال 1335 بین استقلال و شاهین 4 بار تکرار شد.که در تاریخ فوتبال ایران بی نظیر است! در اولین مسابقه دو تیم 1-1 مساوی شدند، در دومین مسابقه 3-3 مساوی شدند،در سومین مابقه استقلال 3-1 پیروز شداما به خاطر اینکه شاهین در دور مقدماتی یک بار استقلال را شکست داده بود باز هم فینال تکرار شد و در چهارمین فینال استقلال 2-0 پیروز شد و جام قهرمانی را از آن خود کرد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال 1377، ناصر حجازی دروازه بان اسبق تیم ملی و استقلال را به عنوان دومین دروازه بان برتر قرن آسیا انتخاب کرد.این در حالی بود که بسیاری از کارشناسان آسیایی ادعا داشتند که در حق حجازی اجحاف شده است.نفر اول این انتخاب محمد الدعایه دروازه بان تیم ملی عربستان بود که البته شاید انتخاب او به خاطر حضور در 2 جام جهانی ،قهرمانی جام ملت ها و چندین افتخار باشگاهی بود.

معروف ترین و قدرتمند ترین چپ پای فوتبال ایران قطعا بیوک جدیکار بوده است.وی که اولین لژیونر تاریخ استقلال نیز می باشد سالها در سطح اول فوتبال بازی کرد و هیچ دروازه بانی قدرت گرفتن شوتهای وحشتناک او را که با پای چپ زده میشد نداشت.او حتی دوازه "لئو یاشین" افسانه ای را نیز باز کرد!
او در سال 1345 از فوتبال خداحافظی و اکنون در امریکا زندگی می کند.

رازکو رایکوف پر افتخار ترین مربی خارجی تاریخ استقلال است.وی در اولین روزهای حضورش در استقلال این تیم را به قهرمانی آسیا رساند.رایکوف 2 بار در سالهای 49 و 53 استقلال را قهرمان لیگ کرد و در سالهای 50 و 51 این تیم را در رقابت های باشگاهی تهران به قهرمانی رساند. همچنین 2 مقام قهرمانی در جام میلز یک سومی در آسیا و چند جام دیگر داخلی از افتخارات استقلال در دوران رایکوف است.

از مهم ترین افتخارات فوتبال ایران سهم مربیان استقلالی چنین بوده است:
2 قهرمانی جام ملت های آسیا(1968 و 1976)، یک قهرمانی در بازی های آسیایی (1998) یک قهرمانی غرب آسیا (2000)، یک صعود و دو حضور در جام جهانی (1978 و 1998)، سه صعود و سه حضور در المپیک (1972، 1976، 1980)، یک قهرمانی جام عمران(1960)، و چندین جام دیگر.

استقلال تاکنون 4 بار به فینال جام باشگاهای آسیا راه یافته که در بین تیم های آسیایی یک رکورد است و فقط الهلال عربستان در این زمینه شریک رکورد استقلال است.

این هم یک اتفاق نادر و جالب:
استقلال در سال 70 و در مسابقه جام حذفی با ماشین سازی تبریز با 10 بازیکن بازی کرد! به دلیل بارش شدید برف و تاخیر در پرواز گروه دوم بازیکنان استقلال به پرواز نرسیدند و منصور پور حیدری مجبور شد با همان 10 بازیکن تیمش را راهی مسابقه کند! این بازی با نتیجه تساوی صفر- صفر به پایان رسد.

استقلال با سابقه ترین باشگاه حاضر در لیگ برتر است.این باشگاه در طی دوران حباتش همیشه یکی از قطب های اصلی فوتبال کشور بوده و در اغلب سالها نیز قدرت مطلق فوتبال ایران بوده است.پس از استقلال تیم های برق، استقلال اهواز و سپاهان از تیم های با سابقه لیگ هستند.

بهترین پیروزی تاریخ استقلال 51 سال پیش بدست آمد که آبی پوشان در یک دیدار عجیب و شگفت آور موفق شدند 18-0 تیم داریوش را شکست دهند! این بازی در چارچوب مسابقات باشگاههای تهران برگزار شد و تیم داریوش از تیم های زیر مجموعه شاهین به حساب می آمد.

بیژن طاهری بازیکن خوشنام استقلال در سال 1367 حکم حذف پرسپولیس از جام باشگاههای آسیا را امضا کرد. طاهری در بازی محمدان بنگلادش و پرسپولیس با گل زیبای خود شکستد 2-1 پرسپولیس را رقم زد و این تیم از گردونه مسابقات حذف شد. ضمن اینکه مربی محمدان بنگلادش ناصر حجازی بود.

ناصر حجازی سنگر بان ملی پوش استقلال در اوایل دهه 50 در مسابقات فصل 54 لیگ تخت جمشید در 9 بازی متوالی دروازه خود را بسته نگه داشت و رکوردی تاریخی را در لیگ بر جای گذاشت.قفل دروازه حجازی در دهمین بازی مقابل هما شکست. هنوز هیچ دروازه بانی رکورد حجازی را تکرار نکرده هر چند در یکی دو مورد دروازه بانانی توانستند 8 بازی را بدون گل خورده پشت سر بگذارند.

پر تماشاچی ترین بازی استقلال و پرسپولیس در سال 1362 بود.در آن بازی که 15 مهر در ورزشگاه آزادی انجام شد بیش از 130 هزار نفر شاهد این دیدار بودند.ازدحام جمعیت باعث هجوم تماشاگران تا کنار خط طولی زمین و حتی نشستن روی پرزكتور های ورزشگاه شده بود.در نهایت این بازی بدون هیچ مشکلی انجام شد و استقلال نیز 1-0 برنده شد.

منصور پورحیدری از یک جهت صاحب رکوردی بی نظیر در تاریخ استقلال است که شاید تا سالها کسی نتواند به آن دست یابد. پور حیدری تنها استقلالی تاریخ است که هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی فاتح جام باشگاهای آسیا شده است. منصور خان در سال 1349 و زمانی که یک مدافع 25 ساله بود به عنوان بازیکن قهرمان باشگاههای استقلال شد و در سال 1370 و زمانی که یک مربی با تجربه 46 ساله بود همراه استقلال به عنوان مربی قهرمان آسیا شد.

سریعترین گل تاریخ شهرآورد تهران:
علی سامره با زدن گلی در ثانیه 26 بازی استقلال و پرسپولیس که در تبریز برگزار می‏شد ٬ رکورد دار سریع‏ترین گل بازی‏های رودرروی این دو تیم می‏باشد.

پر تماشاچی ترین بازی آسیا:
بازی فینال استقلال و جوبیلا ایواتا ژاپن که در ورزشگاه آزادی برگزار می‏شد ٬ با حضور ۱۲۰ هزار نفر پرتماشاچی‏ترین بازی تاریخ جام باشگاه‏های آسیا بوده است.

استقلال با 6 عنوان قهرمانی و 3 نایب قهرمانی در جام حذفی پر افتخارترین تیم کشور در این جام است.
پاسخ
 سپاس شده توسط Nazanin♥Xavi
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Information مدافع استقلال شایعه جدایی اش را تکذیب کرد
  استقلال و پرسپولیس با این دو جای خالی چه می‌کنند؟
Subarrow بیانیه باشگاه پرسپولیس علیه مدیرعامل استقلال
  لیگ یک/دبل خلیفه‌ و استقلال در کسب برد
  دیدار دوباره فیل و فنجان های استقلال (عکس)
  ترکیب پدیده برای مصاف با استقلال
  گل دوم استقلال به ذوب اهن(دبل اسماعیلی)
  زکریا مرادی: در استقلال در حقم کم لطفی شد
  شبی که استقلال 3 کاپیتان داشت (عکس)
  استقلال، معدن دو گله‌های دوست داشتنی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان