امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تاریخ ولایت فقیه

#1
[rtl]«فقيه»[/rtl]
اینواژه از ريشه‌ی  فقه است و در اصل برابر با فهم و يا علم به شيئ و فهم آن است و فقيه به معناي عالم مي­باشد.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[5] بعضي فقـه را علم به ديندیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[6] و برخي ديگر رسيدن به علم غايب بوسيله‌ی  علم مشهود و حاضر مي دانند که اخص از علم است.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[7]
«فقيه»در اصطلاح ولايت­فقيـــه يعني مجتهد جامع الشرايط که داراي ســه ويژگي اجتهاد مطلق، عدالت مطلق و قـــدرت مديريت و استعداد رهبـري باشد نه هر کس که درس فقه خوانده است.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[8] اجتهـاد مطلق به اين معني که بر همه ابعاد دين اعم از اصول و فروع، عبادات و عقود، احکام و ايقاعات و سياست اسلامي آگاه باشد و حائز عدالت مطلق باشد يعني علاوه بر عقل نظري در عقل عملي نيز در حد امکان کامل بوده و عامل به دين و به دور از هوي و هوس باشد.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[9]
[rtl]ج) ولايت فقيه [/rtl]
ولايتفقيه يعني اداره‌ی  امور جــامعه در زمان غيبت امام عصر (عج) توسط فقهايي است که بر کتاب و سنت احـــاطه داشته و داراي شرايطي مانند عقل، علــم، توانايي، عدالت و آگاهي به زمان، حـافظ دين و مخالف هواي نفس باشند که ولايت فقيه به اين معنا ضامن اجراي قوانين اسلام است.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[10]
تاريخچه‌ی ولايت فقيه (از قرن5 الي10 ه.ق)
در بررسي سير تاريخي ولايت فقيه در آثار فقهيعلماي شيعه دو نکته را باید مد نظر قرار داد: اول اينکه صدور انديشه­هاي سياسي از سوي آنها رابطه‌ی  مستقيم با ميزان برخورد و درگيري اين افـراد با رويدادهاي سيـــاسي و اجتمــاعي عصر خود داشته است؛ یعنی علمــايي که بيشترين برخورد را با مســائل سياسي داشته­اند، بيشتــرين و صريح­ترين نظريات سياسي را ارائه نموده­اند که نمونـه‌ی  بارز آن امام­خميني (ره) مي­باشددیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[11] و ثانياًدر کتب فقهي گذشته در ضمن مباحث مربوط به ولایت فقیه، لفظ «فقيـــه» به ندرت به چشم مي­خورد و اين معنا در هر دوره­اي در قـالب واژه­هاي مختلف ارائه شده است که به ترتيب بیشترین استعمال عبارتند از: حاکم، امام(يا امام عادل)، زير مجموعه­هاي فقيه با عنوان مجتهد، علماء، عارف به احکام، من اليه الحکم و من له اهليه‌ی ­الحکم مي باشد. سپس واژه‌ی  سلطان با پسوندهاي مختلف مثل حق، جهاد، اسلام و عادل و کلماتي از قبيل ناظرالعام ، نايب الغيبه و والي بیشترین استعمال را داشته­اند
پاسخ
آگهی
#2
مرسيييييي
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  معرفی کتاب های تاریخ
Science بزرگترین معما‌های تاریخ که هیچ گاه حل نخواهند شد.
  برگی از تاریخ فلشخور
  دوست داشتی در تاریخ چه اتفاقی هرگز روی نمی داد ؟؟؟؟؟؟؟؟
  " تاریخ چیست "
Book ☽تاثیرگذار های تاریخ☾اسحاق نیوتون Isaac Newton
Book ✍تاریخ‌نگاران✍ ابن رسته
Book ✍تاریخ‌نگاران✍ابن حوقل
Book ✍تاریخ‌نگاران✍ استرابون
Book تاریخ دموکراسی در ایران باستان✔

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان