امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

برخورد دهنده بزرگ هادرونی به شکار «ماده تاریک» می رود !

#1
برخورد دهنده بزرگ هادرونی به شکار «ماده تاریک» می رود ! 1محققان مرکز تحقیقات هسته‌یی اروپا (سرن)، پس از کشف شواهد قوی از وجود ذره گریز پای «بوزون هیگز» اعلام کرده اند که قصد دارند دور جدید تحقیقات خود را بر روی «ماده تاریک» متمرکز کنند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تأیید نهایی اعضای سرن، برخورد دهنده بزرگ هادرونی (LHC) تا پایان سال جاری میلادی برای انجام بروز رسانی و ارتقای قدرت دستگاه به مدت دو سال خاموش خواهد شد.

محققان امیدوارند بتوانند از طریق ابر برخورد دهنده بزرگ هادرنی (super-LHC) موفق به کشف ذرات بسیار نادر در کائنات شوند.

بر اساس اعلام سرن، هزینه ارتقاء قدرت برخورد دهنده LHC بالغ بر 1.85 میلیارد دلار خواهد بود و دانشمندان امیدوارند با افزایش 10 برابری قدرت پرتوهای ذرات که درون تونل های مرکز سرن به طول 27 کیلومتر با یکدیگر برخورد داده می شوند، امکان تولید و کشف ماده تاریک فراهم شود.

فیزیکدانان معتقدند، ماده تاریک (Dark Matter) عامل پیوستگی کائنات به یکدیگر است و در همه جا وجود دارد، اما به دلیل عدم تولید نور یا بازتاب تاکنون مشاهده نشده است.

«فیلیپ آلپورت» از محققان دانشگاه لیورپول و سرپرست آشکار ساز ATLAS مرکز سرن تأکید می کند: افزایش قدرت برخورد دهنده LHC باعث ارتقای سطح تحقیقات فیزیک مدرن و همچنین فراهم شدن بستر انجام محاسبات از جمله جست‌وجو برای ماده تاریک می شود.

این درحالی است که هفته گذشته دستاورد بزرگ محققان مرکز سرن در کشف شواهد قطعی از وجود ذره «بوزون هیگز» باعث شگفتی دانشمندان سراسر جهان شد.

محققان سرن نگران این مساله هستند که اعلام این نتایج به معنای تکمیل تحقیقات در خصوص ذره «بوزن هیگز» پنداشته شود، درصورتی که این دستاورد نخستین گام در کشف این ذره محسوب می شود.

برخورد دهنده بزرگ هادرونی(LHC) با هزینه سنگین 10 میلیارد دلاری طراحی شده و ذرات زیر اتمی پروتون درون آن با یکدیگر برخورد داده می شوند که می تواند دمایی در حدود چهار تریلیون درجه، معادل 250 هزار برابر مرکز خورشید را در زمان چند میلیاردم ثانیه تولید کند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  لکه سرخ بزرگ
  500 میلیون سال بعد از انفجار بزرگ
  ۹ راز بزرگ حل نشده در فیزیک
  حتی “مرگ بزرگ” نیز نتوانست حیات را از بین ببرد!
  ابزاری جدید برای شکار “ماده تاریک”
  بررسی چگالی ماده‌ی تاریک
  ساخت ماده‌ی بیولوژیکی جدید در ابعاد میکروبی!
  فیزیکدانان و شکار ذرات شبح‌وار!
  پیشنهاد سرن برای ساخت یک برخورد دهنده بزرگتر
  ♥ دانشمندان بزرگ (GREAT SCIENTISTS)♥

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان