امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[ جـان فـورد ]

#1
[ جـان فـورد ] 1

جـان فـورد

جان فورد با نام اصلی شان آلوسیوس آفینی ، اول فوریه سال ۱۸۹۴ در آمریکا به دنیا آمد . او سیزدهمین عضو یک خانواده ی مهاجر ایرلندی بود که کار خود را از سال ۱۹۱۴ در سینمای صامت آغاز کرد.

تولد یک ملت ، ساخته ی دیوید وارک گریفیت در سال ۱۹۱۵ مشهورترین فیلم او به عنوان بازیگر است.

جان فورد از سال ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۱ با نام جک فورد به استخدام کمپانی یونیورسال درآمد تا فیلمهای وسترن کم هزینه و درام های حادثه ای بسازد.اولین فیلمش در مقام کارگردان ، وسترنی به نام گردباد بود که در سال ۱۹۱۷ ساخت و خودش در آن ایفاگر نقش اصلی بود . فورد در این مدت ، ۲۵ فیلم با بازی ستاره قدیمی سینمای صامت ، هری کری ساخت.

او سپس به استودیو فاکس پیوست و با ساخت فیلم اسب آهنی در سال ۱۹۲۴ به عنوان کارگردانی صاحب سبک معرفی شد و رفته رفته جایگاه سینمایی اش را در این استودیو استحکام بخشید . اسب آهنی فیلمی درباره بنای نخستین خط راه آهن آمریکا که مورد استقبال قرار گرفت . اما شکست وسترن بعدیش ، سه مرد خبیث ، در سال ۱۹۲۶ او را از این ژانر دور کرد.

فورد با ورود صدا به سینما به ساخت فیلمهای ناطق روی آورد ، مهمترین فیلم او در آغاز دوره ی ناطق ، مردان بی زن نام داشت که در سال ۱۹۳۰ ساخته شد. همچنین در اوایل دهه ۱۹۳۰ ، چندین فیلم کمدی ، حادثه ای ساخت که از آن جمله می توان به فیلمهای آرو اسمیت در سال ۱۹۳۱ ، پست هوایی در سال ۱۹۳۲ و محافظ گمشده در سال ۱۹۳۴ اشاره کرد.

جان فورد خبرچین را در سال ۱۹۳۵ ساخت که مورد تحسین قرار گرفت و پس از آن بود که به فیلم هایی روی آورد که درون مایه های تاریخی و اجتماعی داشتند ، مانند : زندانی شارک آیلند ، ماری اسکاتلند و خیش و ستارگان همگی در سال ۱۹۳۶ و گردباد در سال ۱۹۳۷ . در سال ۱۹۳۹ فورد دو فیلم از بهترین آثار خود را عرضه کرد ؛ دلیجان و آقای لینکلن جوان.

او در سال ۱۹۴۰ خوشه های خشم را با اقتباس از رمان مشهور جان اشتاین بک ساخت . آخرین اثر فورد ، پیش از پیوستن به ارتش ، فیلم درخشان و به یادماندنی چه سرسبز بود دره ی من در سال ۱۹۴۱ است.

وی حین کار در نیروی دریایی چند فیلم مستند ساخت ؛ نبرد میدوی در سال ۱۹۴۲ ، هفتم دسامبر در سال ۱۹۴۳ و نیز چند فیلم کوتا تبلیغاتی .

نخستین فیلم فورد بعد از جنگ ، آن ها قابل چشم پوشی بودند در سال ۱۹۴۵ بود ، پس از آن یکی از شخصی ترین کارهایش ، کلمانتین عزیزم را در سال ۱۹۴۶ جلوی دوربین برد ، وسترنی حماسی و شاعرانه.

جان فورد روز ۳۱ اوت ۱۹۷۳ بر اثر سرطان معده در سن‌ ۷۹ سالگي در كاليفرنيا درگذشت.



۸ فیلم از جان فورد که در برنامه سینما کلاسیک مورد بررسی قرار گرفته‌اند:

۱. دره من چه سرسبز بود (How Green Was My Valley ۱۹۴۱)

۲. آخرین هورا (The Last Hurrah ۱۹۵۸)

۳. جویندگان (The Searchers ۱۹۵۶)

۴. مرد آرام (The Quiet Man ۱۹۵۲)

۵. خوشه های خشم (The Grapes of Wrath ۱۹۴۰)

۶. سه پدرخوانده (Three Godfathers ۱۹۴۸)

۷. چه کسی لیبرتی والانس را کشت (The Man Who Shot Liberty Valance ۱۹۶۲)

۸. گروهبان راتلج (Sergeant Rutledge ۱۹۶۰)
پاسخ
 سپاس شده توسط _PαяαиÐ_ ، pegah-p ، Navisa. ، † αƖιєη † ، ☺t@k selooli☺ ، Brooklyn Baby ، ∆ MeRzaD ∆ ، Волшебник
آگهی
#2
جان فورد (به انگلیسی: John Ford) (زاده ۱ فوریه ۱۸۹۴ – درگذشته ۳۱ اوت ۱۹۷۳) از کارگردان‌های صاحب نام سینمای آمریکا که بخاطر ساختن فیلم‌های بزرگ و معروفی چون دلیجان، جویندگان، چه سر سبز بود دره من، مردی که لیبریتی والانس را کشت، مرد آرام و همچنین به تصویر درآوردن رمان‌های کلاسیک آمریکایی چون خوشه‌های خشم اثر جان اشتاینبک شهرت جهانی یافته‌است. فورد با بردن چهار اسکار بهترین کارگردانی از مجموع پنج نامزدی، در این بخش رکورد دار است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[ جـان فـورد ] 1
جان فورد در سال ۱۸۹۴ با نام اصلی جان مارتین فینی (به انگلیسی: John Martin Feeney) در کیپ الیزابت، مین به دنیا آمد. پدر او «جان آگوستین فینی» و مادرش «باربارا (ابی) کوران» که هردو در سال ۱۸۵۶ و در ایرلند به دنیا آمده بودند، در سال ۱۸۷۲ از ایرلند به ایالات متحده مهاجرت نمودند. جان آگوستین و باربارا به ترتیب و به فاصله فقط چند روز وارد شهرهای بوستون و پورتلند گردیدند. آن دو در سال ۱۸۷۵ با یکدیگر ازدواج نمودند و سه سال بعد به تابعیت کشور آمریکا درآمدند و به تدریج صاحب ۱۱ فرزند گردیدند.
جان مارتین فینی در پورتلند و تا سطح دیپلم در دبیرستان پورتلند درس خواند. بعدها تالار مرکزی همین دبیرستان بخاطر بزرگداشت وی به تالار جان فورد تغییر نام یافت.
خانواده جان به دلیل ریشه‌های ایرلندی که داشتند، از او با نام شون یاد می‌کردند. خود وی نیز بارها در فیلم‌هایش مستقیم و غیر مستقیم به اصل و نسب ایرلندی اش اشاره نموده‌است.
جان فورد در سال ۱۹۱۴ و با نام سینمایی جک فورد شروع به بازیگری در فیلم‌ها نمود. او علاوه بر فیلم‌هایی که برای بازیگری در آن‌ها مزد دریافت می‌نمود، در بعضی فیلم‌ها به صورت افتخاری نیز بازی می‌کرد. فیلم کلاسیک تولد یک ملت (که در سال ۱۹۱۵ توسط د.و. گریفیث ساخته شد) نمونه‌ای از فیلم‌هایی است که شرکت او در آن‌ها افتخاری بوده‌است. جان فورد در این فیلم در نقش یک عضو کوکلوس‌کلان ظاهر گردید که در یک صحنه بسیار کوتاه گوشه کلاه خود را برای بهتر دیدن کنار می‌زند!
جان فورد در ماه ژوئیه سال ۱۹۲۰ با «ماری مک براید اسمیث» ازدواج نمود و از او صاحب دو فرزند گردید. وی هرگز از همسرش جدا نشد ولی بمدت ۵ سال با کاترین هیپورن هنرپیشه معروف سینمای هالیوود رابطه عاشقانه داشت. آشنایی این دو از زمان بازی کاترین هیپورن در فیلم ماری ملکه اسکاتلند (۱۹۳۶) که فورد کارگردانی آن را بعهده داشت شروع گردیده بود.سبک فیلم‌سازی این کارگردان بزرگ آنچنان تأثیر عمیقی بر سینمای جهان داشته‌است که بزرگانی چون اینگمار برگمن و اورسن ولز او را یکی از بزرگ‌ترین کارگردان‌های تمام اعصار دانسته‌اند. زمانی از اورسن ولز پرسیده بودند که وی در کجا هنر فیلم‌سازی را فرا گرفته‌است و او این پاسخ مشهور را داده بوده‌است که «فیلم‌سازی را از استادان پیش‌کسوت این هنر آموخته‌ام؛ و منظورم از استادان پیش‌کسوت سینما اشخاصی هستند چون جان فورد، جان فورد و جان فورد».
کارگردانان دیگری چون آکیرا کوروساوا، مارتین اسکورسیسی، استیون اسپیلبرگ، سام پکینپا، پیتر بوگدانویچ، سرجیو لئونه و ژان لوک گدار نیز تحت تأثیر فیلم‌سازی جان فورد بوده‌اند.
Everything is Temporary(:
پاسخ
 سپاس شده توسط Волшебник
#3
ادغام شد!
پاسخ
 سپاس شده توسط Волшебник


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان