امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گردشگری/ مشهد کاوه در یک روستا

#1
مشهد كاوه يكي از دهستان هاي شهرستان چادگان ميباشد كه با سرشماري سال 1375 جمعيتي بالغ بر 5575نفر را دارا مي باشد. اين دهستان را با نامهايي چون دهستان كاوه، دهستان كاوه ي آهنگر يا مشهد گويند. نام اين دهستان در حدود 1200سال پيش تغيير نموده و به اين نام تغيير كرده است. نام اين دهستان قبل از 1200 سال پيش كودليه يا كوادليه بوده است و بعد از قيام كاوه ي آهنگر نام اين دهستان تغيير كرده است، زيرا قبر كاوه ي آ هنگر و پسرش به نام قارن و دخترش نيز در كنار او آراميده و در اين مكان قرار دارند.
اين دهستان در قديم بسيار مورد توجه بوده است، زيرا در يكي از كتابهاي قديمي كه نويسنده ي آن معلوم نيست مورد توجه نويسنده قرار گرفته است همچنين اين دهستان جزئی از 27 مشهد ايران ميباشد. آثار تاريخي اين دهستان غير از مقبره ي كاوه ي اهنگر 2 برج بزرگي مي باشد كه الان فقط يكي از آنها سالم باقي مانده است. نظر گاه قيه واقع در يكي از تپه هاي اطراف دهستان، نظر گاه پرپه كه به معناي دور افتاده يا كنار مي باشد كه مردم اين دهستان اعتقاد بر اين دارند كه امام زادگان در حال دوري جستن از دست دشمنان يك شب به همراه خانواده در اين محل اتراق نمودند.
گردشگری/ مشهد کاوه در یک روستا 1
هنگامي كه فريدون شيرخواره بود ضحاك پدرش را كشت. مادرش، فرانك، او را برداشت و در بيشه زاري پنهان شد. ضحاك كه از منجمان شنيده بود تباهي او به دست فريدون خواهد بود همواره در جستجو بود تا او را نابود نمايد. روزي به بزرگان كشور گفت، من دشمني دارم كه اكنون كودك است و بايد مكتوبي بياوريد كه من تا به حال به جز كار نيك نكرده ام و از پير و جوان به اين امر گواهي بگيريد. در اين حال پسر مرد آهنگري به نام كاوه را به گواهي دعوت كردند كه او نپذيرفت و آنگاه ضحاك حكم قتلش را صادر نمود.
در اين هنگام كاوه از ظلم و ستمي كه ضحاك بر او با قتل فرزندانش و ديگر مردمان روا داشته بود و مغز آنان را خوراك ماران نشسته بر شانه هايش كرده بود به خروش آمد و چرم پاره پيشدامنش را بر سر چوبي علم نمود و فرياد تظلم خواهي سر داد.
مردم كه از ستمكاري ضحاك به ستوه آمده بودند به گردش در آمده و در كارزاری ضحاك كشته شد و فريدون به پادشاهي رسيد. فريدون، كاوه را سپه سالار لشگر خود داشت و حكومت اسپادنا (اصفهان) را بدو سپرد و درفش كاوياني را به رايت آزاديخواهي در همه جا بر افراشت. فريدون پس از مرگ كاوه او را در كودليه در كنار فرزندش قارن به خاك سپرد كه اكنون به مشهد كاوه معروف است .
گردشگری/ مشهد کاوه در یک روستا 1
 
كاوه آهنگر يكي از اسطوره هاي تاريخي ايران است.امروزه در دهي از توابع فريدن اصفهان كه مشهد آهنگران يا مشهد كاوه نام دارد، آرامگاهي منتسب به اين قهرمان ملي ايران وجود دارد. رزم آرا در كتاب جغرافياي نظامي ايران درباره اين آرامگاه آورده است: (گروهي از مردمان منطقه فريدن كه در روستاهاي مشهد كاوه، جمالو ، اورگان و بردشاه زندگي مي كنند، خود را فرزندان كاوه آهنگر مي دانند. آرامگاهي هم در روستاي مشهد كاوه در جنوب داران (فريدن) برپاست كه مردم محل آن را آرامگاه كاوه آهنگر مي دانند. )‌
براي بازديد از اين مزار ابتدا بايد در جاده اصفهان به داران به سمت شهر چادگان تغيير مسير داد و پس از گذر از چشم انداز زيباي درياچه چادگان كه در مجاورت دهكده تفريحي و گردشگري زاينده رود قرار دارد وارد شهر چادگان شد. سپس با گذر از چند خيابان به روستاي مشهد كاوه كه در كنار اين شهر قرار دارد، وارد شد.آنگاه از تپه باستاني روستا بالا رفت تا به بناي آرامگاه كاوه آهنگر رسيد.
اين بنا نوساز و مربوط به دو دهه اخير بود و برپايه گزارش افراد محلي بر آثار به جا مانده از يك بناي قديمي تر تجديد بنا شده است. در داخل ساختمان، همه جا تصاوير امامان دوازده گانه  و زيارت نامه آنها و شعارهاي مذهبي و اسلامي به چشم مي خورد و ضريحي بر بالاي قبر منصوب به كاوه قرار داده شده است .
گردشگری/ مشهد کاوه در یک روستا 1
در خارج از ضريح و در پاي در و در ميانه موزاييك ها، نشانه اي قرار داشت كه به گفته سرايدار، سنگ قديمي قبركاوه كه در زمان بازديد ما در تاقچه ديوار كناري ضريح قرار داشت ابتدا در اين محل قرار گرفته بوده است. بر روي اين سنگ عباراتي ظاهراً به خط فارسي يا عربي نوشته شده بود كه ناخوانا بود. در داخل ضريح سه قبر ديگر نيز وجود داشت. قبر مياني كه بلندتر و بزرگتر از بقيه بود، بنا به گفته افراد محلي متعلق به پسر كاوه بود كه اگر اين نظر درست باشد اين قبر بايد متعلق به كارن (قارن) پسر كاوه باشد كه در شاهنامه فردوسي از او به نام كارن كاوگان نام برده مي شود. مردم محل قبر سمت راست را متعلق به دختر كاوه مي‌دانستند، اما نوشته هاي سنگ قبر نه چندان قديمي اين گور خلاف آن را نشان مي داد. اين نوشته ها قبر را به دختر يكي از افراد سرشناس محلي منصوب مي كرد.
نكته جالب توجه اين است كه همه اهالي منطقه از پير تا جوان كاوه را به خوبي مي شناسند و روايات مربوط به او را با جزييات شنيدني مي‌دانند و به درستي بازگو مي كنند .اين وابستگي قلبي مردم منطقه به حدی است كه حتي مهاجران ترك زبانی كه از دوران صفوي در اين منطقه زندگي مي كنند نيز آنچنان وابستگي به كاوه دارند كه كاوه را هم ترك مي دانند. نكته شايان توجه ديگر اين كه هنوز هم پس از گذر هزاره ها مي‌توان جلوه هايی از روحيه دلاوري و جنگجويي و سپاهي گري نياكان مردم منطقه فريدن را در شيوه زندگي مردم و به ويژه در بازي هاي محلي كودكان و نوجوانان و جوانان آن، مشاهده كرد.
به هر حال چه به واقع اين مزار از آن كاوه قهرمان اسطوره اي ايران زمين باشد و چه تنها تصور غلط پيشينيان عامل اين نامگذاري شده باشد، به نظر مي رسد با توجه به موقعيت مطلوب روستاي كاوه آهنگر يا مشهد كاوه كه در يك منطقه خوش آب و هوا و داراي جاذبه هاي گردشگري برجسته، قرار دارد مي توان با اندكي برنامه ريزي اين مكان را به يكي از نقاط گردشگري قابل توجه ايران براي ايران گردان داخلي وخارجي تبديل كرد .‌

تپه اي نيز در اين دهستان است كه در 10 كيلومتري پشت سد مي باشد و آثاري از اين تپه به دست آمد كه رابطه تمدن كنار رودخانه ي زاينده رود را با تمدن سيلك كاشان اثبات كرد.
گردشگری/ مشهد کاوه در یک روستا 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  برداشت زعفران میتواند تورو تفریحی ب مشهد باشد
  آشنایی با جاذبه های گردشگری بوشهر
Thumbs Down آشنایی با جاذبه های گردشگری خوزستان
  10 جاذبه گردشگری پنهان در تهران
  آشنایی با جاذبه های گردشگری ودیدنی شهر ساری +تصاویر
  مکان های دیدنی مشهد مقدس
  جاذبه های گردشگری دزفول + عکس
  جاذبه های گردشگری همدان
  پنج مقصد گردشگری کم‌وبیش گمنام در ایران
  گردشگری در تهران،زره و پول میخواهد!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان