امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

راهنماي عيب يابي درایو CD و DVD

#1
راهنماي عيب يابي درایو CD و DVD 1
آيا با درايو ديسک خود مشکل داريد؟ آيا کامپيوتر شما از ضبط اطلاعات روي CDها و DVDها امتناع مي کند؟ اين مقاله را به دقت مطالعه کنيد تا پاسخ بسياري از مشکلات خود در زمينه Disc -Burning را بيابيد...


1. مقدمات

چند دليل متداول وجود دارد که باعث مي شوند ويژگي Disc-Burning کامپيوتر شما به طور صحيح کار نکند. اجازه بدهيد ابتدا به بررسي موارد ساده بپردازيم. آيا PC شما بيش ازيک درايو CD و DVD دارد؟ در اين صورت مطمئن شويد ديسکي که تصميم داريد عمليات ضبط اطلاعات را بر روي آن انجام دهيد در درايو صحيح قرار گرفته و در عين حال درايو مورد نظر با نوع ديسک مورد استفاده شما سازگار است. همچنين، بررسي کنيد که آيا ديسک مورد استفاده شما داراي هر گونه محدوديت سرعت است يا خير. شايد به نظر شما مضحک به نظر برسد، اما بد نيست مطمئن شويد که ديسک را به صورت وارونه در درايو قرار نداده ايد. در نهايت، بررسي کنيد که ديسک قبلاً مورد استفاده قرار نگرفته باشد. اگر قسمت زيرين ديسک داراي دو رنگ متفاوت است، به احتمال قبلاً اطلاعاتي بر روي آن ذخيره شده اند. يک ديسک قابل بازنويسي مي تواند پاکسازي شده و مجدداً مورد استفاده قرار گيرد، اما يک ديسک يکبار نوشتني (Write-One) از بازنويسي اطلاعات پشتيباني نمي کند.

 

2. درايو تشخيص داده نمي شود

اگر درايو شما توسط بعضي از برنامه ها تشخيص داده نمي شود، مي توانيد بررسي کنيد که آيا به طور صحيح در ويندوز نصب شده است يا خير، براي اين کار به منوي Start رفته، بر روي My Computer (و يا تنها Computer. در صورتي که از ويندوز 7 يا ويستا استفاده مي کنيد) کليک راست کرده و سپس گزينه Manage را از فهرستي که ظاهر مي شود انتخاب کنيد. در ويندوز 7 و ويستا ممکن است مجبور شويد در جعبه محاوره اي UAC) User Account Control) ظاهر شده بر روي گزينه Continue کليک کنيد. با اين حال در ويندوز اکس پي شما مستقيماً به کنسول مديريت کامپيوتر هدايت خواهيد شد. اينجا ابتدا بر روي Device Manager در ستون سمت چپ و سپس بر روي علامت + کنار عبارت DVD/CD-Rom Drives کليک کنيد. اگر درايو شما در اينجا فهرست شده و هيچ علامت تعجب يا علامت سؤالي در کنار آن ديده نمي شود، به طور صحيح نصب شده است. شما مي توانيد کليک راست بر روي آيکون درايو خود و سپس انتخاب گزينه Unistall از فهرستي که ظاهر مي شود را امتحان کنيد. کامپيوتر خود را مجدداً راه اندازي کنيد تا ويندوز دوبار درايو مورد نظر را در طول فرآيند Start -up نصب کند. برنامه اي که قبلاً درايو را تشخيص نمي داد بررسي کنيد و ببينيد که آيا مشکل برطرف شده است يا خير. اگر مشکل همچنان ادامه دارد، به بخش پشتيباني سايت وب توليد کننده برنامه مراجعه کرده و ببينيد آيا يک به روز رساني قابل دانلود وجود دارد که به احتمال بتواند مشکل شما را برطرف کند.

 

3. ابزارهاي پر سرو صدا

اگر متوجه شديد که درايوهاي CD و DVD شما صداي زيادي توليد مي کنند، ممکن است اين موضوع به سرعت هاي بالاي Read/Write آن ها مربوط باشد. شما مي توانيد سرعت درايو خود را در طول فرآيند ضبط ديسک ها کاهش دهيد. اين کار در عين حال مي تواند اعتمادپذيري درايو شما را افزايش دهد. با اين حال اگر درايو شما تنها هنگام خواندن و يا نوشتن يک ديسک معين چنين وضعيتي پيدا مي کند، به احتمال زياد مشکل به ديسک مربوط مي شود. اين احتمال وجود دارد که CD مورد نظر تاب داشته باشد. ديسک را روي يک سطح صاف قرار داده، يک طرف آن را با انگشت شست خود نگهداريد و ببينيد که آيا طرف ديگر آن از روي سطح بلند مي شود يا خير.
اگر ديسک به طور يکنواخت بر روي سطح قرار نگرفته، به احتمال بايد آن را جايگزين کرده و يا با کپي محتواي آن بر روي يک ديسک ديگر، استفاده از ديسک اصلي را متوقف کنيد. نکته ديگري که مي تواند باعث ايجاد سرو صدا در درايو شود، برچسب ديسک است، اگر يک برچسب کاغذي را بر روي ديسک خود چسبانده باشيد، مي توانيد توازن آن را به هم بزند.

 

4. يک درايو گير کرده را باز کنيد

اگر کشوي درايو CD يا DVD شما به هر دليلي باز نمي شود، يک روش سريع و آسان براي نجات ديسکي که در داخل آن گير کرده است وجود دارد. تمام درايوهاي اپتيکال داراي يک حفره کوچک در قسمت جلويي خود هستند که همانند يک سيستم پرتاب اضطراري عمل مي کند. تمام چيزي که براي باز کردن کشوي درايو نياز داريد، يک گيره کاغذ باز شده است. ابتدا PC خود را خاموش کرده و کابل آن را از پريز برق جدا کنيد. گاهي اوقات بهتر است درايو را کاملاً از سيستم خود خارج کنيد. گيره کاغذ را باز کنيد. به صورتي که بخشي از آن کاملاً صاف باشد. سپس، سيم را وارد حفره جلويي درايو کرده و آن را به آرامي اما محکم فشار دهيد. به اين ترتيب درب درايو از جاي خود آزاد خواهد شد. حالا کشوي درايو را به آرامي بيرون کشيده و ديسک خود را برداريد.

 

5. سرعت هاي ضبط

جديدترين درايوهاي CD/DVD-Burner مي تواند اطلاعات را با سرعت هاي بسيار بالايي بر روي ديسک ها ذخيره کنند (تا 52x براي ديسک هاي CDو 22x براي ديسک هاي DVD). وقتي در حال انتقال اطلاعات به يک ديسک هستيد، ممکن است نرم افزار به شما اجازه ندهد که عمليات ضبط را با سرعت هاي بالاي ادعا شده توسط درايوتان انجام دهيد. اين وضعيت مي تواند به دليل عدم سازگاري ديسک خام مورد استفاده شما با سرعت هاي بالاتر باشد. بسته بندي ديسک هاي خام خود را کنترل کرده و ببينيد آن ها حداکثر از چه سرعت ضبطي پشتيباني مي کنند. حتي اگر ديسک و درايو هر دو با يک سرعت بالاي ضبط اطلاعات سازگار باشند، ممکن است بخواهيد به طور دستي سرعت پايين تري را انتخاب کنيد زيرا فرآيند ذخيره سازي داده ها بر روي ديسک اپتيکال در سرعت هاي پايين تر از اعتمادپذيري بسيار بيشتري برخوردار است. شما معمولاً مي توانيد سرعت را به طور دستي در داخل خود برنامه Burning تنظيم کنيد. اگر براي ايجاد ديسک هاي خود مشکل داريد، بهتر است کاهش سرعت ضبط را امتحان کنيد.

 

6. فايل هاي صوتي

اگر يک CD موسيقي هنگام استفاده از آن در ابزاري غير از يک کامپيوتر همان طور که انتظار داريد رفتار نکرد، مطمئن شويد از برنامه مناسبي براي ضبط ديسک استفاده کرده ايد و اين که برنامه مذکور ديسک را با تنظيمات صحيحي ايجاد کرده است. دو نوع CD موسيقي وجود دارد: Audio CD استاندارد و cdهاي حاوي فايل هاي mp3. نوع دوم يک ديسک داده با فايل هاي mp3 معمولي بر روي آن است، اما يک Audio CD يک ديسک با فرمت بندي خاص است که درست همانند يک ديسک خريداري شده از فروشگاه کار مي کند. شما مي توانيد تعداد موسيقي هاي بسيار بيشتر را بر روي يک ديسک mp3 ذخيره کنيد، اما تمام پخش کننده هاي ديسک با اين فرمت سازگار نيستند. ديسک هاي Audio CD تقريباً بر روي تمام انواع درايو يا CD-Player قابل پخش خواهند بود، هر چند که بعضي از اين دستگاه ها با ديسک هاي CD-RW به خوبي کار نمي کنند. براي آن که مطمئن شويد CDموسيقي شما به طور صحيح پخش خواهد شد، در برنامه مورد استفاده تان به دنبال گزينه اي تحت عنوان Audio CD باشيد و هميشه از ديسک هاي CD-R استفاده کنيد.

 

7. ظرفيت

آيا متوجه شديد که نمي توانيد از تمام ظرفيت ديسک خود استفاده کنيد؟ اين موضوع کاملاً عادي است. براي مثال، يک DVD خام داراي ظرفيت اسمي 4/7 گيگابايت است اما معمولاً تنها نزديک به 4/3 گيگابايت اطلاعات را در خود ذخيره مي کند. بعضي از نرم افزارها مانند Nero و Roxio Creator داراي يک ويژگي Overburn هستند که به شما امکان مي دهد داده هاي بيشتري را بر روي يک ديسک (تا 800 مگابايت براي CDو تا 4/6 گيگابايت براي DVD) ذخيره کنند. با اين حال براي استفاده از ويژگي مذکور، درايو مورد استفاده شما بايد با Overburning سازگار باشد. شما مي توانيد شماره مدل درايو خود را در يک موتور جست وجو مانند Google وارد کنيد. اگر درايو شما قادر به Overburn نباشد، ممکن است بتوانيد اين قابليت را با يک ارتقاي Firware به آن اضافه کنيد. در اين مورد نيز يک جستجوي آنلاين مي تواند پاسخ هاي مورد نياز شما را در اختيارتان قرار دهد. توجه داشته باشيد که Overburning يک روش قطعي نيست و با تنظيم نرم افزار خود براي اين کار ممکن است تعداد ديسک هاي سوخته و غير قابل استفاده خود را به طور چشمگيري افزايش دهيد.

منبع: شما کلیک
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  راهنماي ساخت email
  آزاد کردن حجم زیادی از درایو ویندوز با کاهش حجم فایل Hibernate
  آموزش تصویری مخفی سازی درایو‌ها در Explorer ویندوز
  آموزش عيب يابي و تعمیر كامپيوتر
  دانلود نسخه جدید گوگل درایو Google Drive 1.17
  ۳ قابلیت گوگل درایو که کاری با اسناد متنی ندارد!
  مخفی کردن یک درایو بدون نرم افزار
  چگونه در ویندوز ۷ درایو های هارد دیسک را پاک سازی کنیم؟
  آموزش قفل کردن یک درایو در ویندوز ۸
  آموزش عيب يابي و تعمیر كامپيوتر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان