امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

وب پورتال (Web Portal) چیست؟

#1
وب پورتال (Web Portal) چیست؟ 1


یك سازمان مجموعه متنوعی از كاربران دارد كه از جمله آنها می­توان به مشتریان، شركا و كارمندان اشاره كرد. همه این كاربران علاقه­مندند از اطلاعات و خدمات آن سازمان استفاده كنند. كاملاً آشكار است كه هر كدام از آنها نیازهای خاص و اغلب متفاوتی دارند. برای پاسخگویی به این تنوع، انواع مختلف پورتال، ایجاد شده و مورد استفاده قرار می­گیرد.
اكثراً گمان می­برند كه وب پورتال­ها به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم­ بندی می­شوند كه پورتال­های عمومی ارائه كننده خدمات عمومی و كلی هستند و پورتال­های تخصصی ارائه دهنده سرویس­ها و مطالب تخصصی كه نمی­تواند بیشتر از یك موضوع اصلی باشد. از همین رو در بسیاری از موارد دسته­بندی پورتال­ها را با اصطلاح عمودی (Vertical) و افقی (Horizontal) انجام می­دهند، البته از نظر من این دسته­بندی چندان صحیح و كامل نیست و ممكن است باعث اشتباهاتی در باب تشخیص پورتال شود. همچنین بعضی معتقدند پورتال به دو دسته دیگر با اصطلاح كاربردی و اطلاعاتی نیز تقسیم می­شود؛ كه البته این طرز فكر كاملاً اشتباه است چراكه خاصیت اصلی پورتال ارائه سرویس و اطلاعات در كنار هم است. در صورتی كه وب پورتال را غیر از این تقسیم­بندی كنیم، در حال بررسی وب سایت هستیم نه پورتال! 
فاكتور مهم در تفاوت پورتال­ها، معماری آن است. منظور از معماری پورتال تعریف و توجیه پروژه در یك چهارچوب خاص به دسته­ های:
• نوع برنامه­ نویسی
• نوع مدیریت پروژه
• نوع طرح توجیه اقتصادی
و سایر گزینه­ های مؤثر در تشكیل و تهیه می­باشد.

ضرورت تعریف معماری در پورتال­ها را می­توان پیشگیری از بروز اشتباهات احتمالی؛ تأمین امنیت بالا، صرفه­ جویی ­های بسزا در هزینه ­ها و مانند این دانست. بعضاً بسیاری گمان می­كنند معماری پورتال­ها یك كلیشه است كه در هر زمان و برای هر پروژه­ای به یك نحوه اجرا می­شود. در صورتی كه تصور صحیح می­بایست معماری را برای هر پورتال بنابر خاصیت­های زمانی، موقعیتی، مالی، فرهنگی و ...؛ با در نظر گرفتن ملزومات تعریف كند. در واقع با چنین شرایطی معماری پورتال را می­توان Presentation پروژه پورتال دانست كه اطلاعات جامع و اصلی را درباره چگونگی تهیه، راه­اندازی و نگهداری پورتال به ما می­دهد و همگی تأثیر گرفته از ویژگی­های پورتال هستند كه در مقاله قبلی در مورد آن صحبت شد.

این presentation را می­توان به دو دسته كلی تقسیم كنیم:
• كاربری و مدیریت ما و پورتال
• كاربری و مدیریت مشتری ما و پورتال
نكته حایز اهمیت اینجاست كه نوع مدیریت پروژه و استانداردهای بكار گرفته شده، ستون­های پورتال­ها تلقی می­گردند و این استانداردها دائماً در تعامل با یكدیگرند و در صورت نقض قوانین هر یك، خسارات جبران ناپذیری به خود و سایر ستون­های پروژه و در نهایت كل پروژه وارد می­كنند. به طور كلی بر حسب چگونگی پاسخگویی به نیازهای كاربران، پورتال­ها را می­توان در چهار گروه دسته­بندی كرد كه در ادامه، هر یك از آنها را بررسی می­كنیم.

Business to Customer Portal (B2C)
(B2B) Business to Business Portal 
B2E
Public Portal
(Business to Customer Portal (B2C
این نوع از پورتال با سیستم­ های CRM1]] مرتبط بوده و دسترسی مستقیم مصرف كننده را به مجموعه وسیعی از اطلاعات و خدمات فراهم می­كند – برای مثال، اطلاعاتی مانند «راهنمای استفاده از محصولات» و «وضعیت سفارش مشتری» در خریدهای خود و همچنین امكانات ارتباطی كاربر با بخش پشتیبانی مشتریان در این پورتال­ها پیش­بینی می­شود – مانند هر پورتال دیگری، یك پورتال B2C معمولاً با امكاناتی ارائه می­شود كه نیازهای مشتریان خود را پاسخ دهد. 

(Business to Business Portal (B2B
نوع دیگر پورتال، در زنجیره مدیریت منابع شكل می­یابد. در این نوع پورتال اطلاعات لازم برای تولید كنندگان، تهیه كنندگان، نمایندگی­ها و همچنین توزیع كنندگان، به گونه­ای مناسب و دسته­بندی شده جمع­آوری و در اختیار آنان قرار می­گیرد. نمونه عمومی پورتال B2B - برای مثال، یك شریك تجاری را قادر می­كند تا به بخش­هایی از اطلاعات و امكانات مانند سفارش خرید و صدور فاكتور دسترسی داشته و از امكانات این بخش­ها استفاده كند – به هم پیوستن برنامه­های كاربردی یكی از پیش نیازهای لازم برای یكپارچه­سازی محیط­های تجاری در بستری واحد و ایجاد محیط مجازی لازم برای كسب­وكار است. محیطی كه در آن امكان تهیه كالا یا خدمات، صدور صورت حساب خرید و فروش، دسترسی به اطلاعات تولید و دیگر امكانات مرتبط با نیازها فراهم می­آید. 

B2E 

این پورتال­ها معمولاً به منظور تجمیع، انتشار و به اشتراك­گذاری اطلاعات و خدمات به پرسنل یك سازمان ایجاد می­شوند. B2Eها به دو دسته اصلی تقسیم می­شوند: 

- پورتال­های كاركنان كه امكان دسترسی به محتویات به هم پیوسته­ای مانند اخبار شركت، اطلاعات سخت­افزاری و نرم­افزاری، موتور جست­وجو، منابع فنی و گزارش­ها را در اختیار می­گذارد. اطلاعات این نوع پورتال معمولاً در دسترس همه كاركنان یك سازمان قرار می­گیرد و آنها را قادر می­سازد تا از طریق گپ و گروه­های گفت­وگو با یكدیگر در تماس بوده و با هم همكاری كنند. عموماً، این پورتال­ها امكاناتی نظیر ثبت نام در یك كلاس و یا یك اردو را نیز در اختیار كاربر خود قرار می­دهند. به علاوه كاربران این پورتال معمولاً می­توانند اطلاعات شخصی خود مانند نام و كلمه عبور را تغییر دهند. 

- Knowledge worker portal كه با یك یا مجموعه اهداف مشخص مثلاً فروش یك محصول ایجاد می­گردد. این پورتال­ها مجموعه­ای از محتویات را به منظور پشتیبانی از فرآیند یا فرآیندهای مشخصی در اختیار می­گذارند. برای مثال یك برنامه تكنسین خودكار ممكن است نیازمند منابعی از برنامه­های كاربردی دیگر، مثلاً برنامه­های تعمیر و نگهداری باشد تا بتواند اطلاعات لازم در زمینه تاریخچه بازبینی و تعمیر، زمان­بندی تجهیز و یا قطعات و لوازم مورد نیاز برای تعمیر آن را كسب كند. 

پورتال­ های عمومی (Mega Or Public Portal) 

این پورتال­ها با عنوان پورتال­های اینترنتی شناخته می­شوند و مهم­ترین ویژگی آنها فراوانی مخاطبانشان است. این نوع از پورتال­ها نیز در دو گروه دسته­بندی می­شوند: 
- پورتال­های عمومی كه تمامی كاربران اینترنت را مخاطب قرار می­دهند (برای مثال Yahoo ، Excite، Google و مانند آن) 
- پورتال­های خاص (صنعتی، بازرگانی، خدماتی) كه به آنها پورتال­های عمودی نیز گفته شده و مخاطبان محدود و مشخصی دارند (مانند پورتال­های بانك­ها، سازمان­های دولتی، وزارتخانه­ها و ...) 
باید توجه داشت كه یك پورتال می­تواند از پیوند انواع پورتال­های دیگر ایجاد شود. به علاوه همان­طور كه یك سازمان كاربران متنوعی دارد، می­تواند (و گاهی نیز لازم است) كه پورتال­های مختلفی برای پشتیبانی از نیازهای آنان داشته باشد.
دنیای کامپیوتر
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان