امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آشنایی با ناوچه موشك انداز Houbei class

#1
شناورهای چینی Type ۰۲۲ (کلاس بندی ناتو: Houbei) گونهای جدید از واحدهای حمله سریع السیر FAC نیروی دریایی ارتش آزادیخواه چین PLAN است كه در سال ۲۰۰۴ معرفي گرديد.

آشنایی با ناوچه موشك انداز Houbei class 1
اولين كلاس اين ناوچه با شماره 2208 در شانگهاي- كارخانه كشتي سازي Qiuxin در آوريل 2004 به آب انداخته شد. از خصوصيات اين ناوچه جديد، دارا بودن سرعت بالاي منحصر به فرد، طراحي بدنه موج شكن "كاتاماران" و طراحي كاملا نمايان و آشكار بدنه با خصوصيات ضد رادار ميباشد. تعدادي از كارخانجات كشتي سازي در سراسر چين مشغول ساخت اين نسل جديد از شناورها شده اند. از سال 2004 ، بيش از 30 شناور تحويل نيروي دريائي چين گشته و انتظار ميرود تعداد بيشتري در حال ورود به خدمت باشند. 

در تابستان 2004، مشخص شد كه نوع جديد شناورهاي رزمي نيروي دريائي چين در حال ساخت در كارخانجات Qiuxin ميباشند، شناور اسرار آميزي با طراحي منحصر به فرد بدنه موج شكن "كاتاماران" و سيمائي به وضوح طراحي شده جهت كاهش RCS. بعدا تائيد شد كه اين شناور از نسل جديد شناورهاي سريع السير موشك انداز نيروي دريائي چين، Type 022 است. اولين فروند از  كلاس جديد با شماه 2208 در اواخر سال 2004 تكميل و احتمالا در سال 2005 به خدمت گرفته شد. سه فروند ديگر با شماره هاي 2209, 2210  2211 در طي سالهاي 6-2005 اضافه گرديدند. تا اوايل 2006 بيشتر بدنه ها در كارخانجات ديگري به جهت جايگزيني با مدل قديميتر Type 021 ناوچه سريع السير موشك انداز  (كلاس Huangfeng) در حال ساخت بودند.
 
آشنایی با ناوچه موشك انداز Houbei class 1
 


شناورهاي "كاتاماران" براي قرنها وجود داشته اند، عمدتا براي ورزش قايقراني بادباني. در سالهاي اخير تمايل زيادي جهت به خدمت درآوردن "كاتاماران" هاي سريع السير عبوري وجود داشته است. اگرچه در گذشته تعدادي از شناورهاي لجستيكي و پشتيباني رزمي در فرم "كاتاماران"  آزمايش شده اند ولي تاكنون هيچ "كاتاماراني" به طور مستقيم براي ايفاي نقش رزمي در تاريخ نيروي دريائي مدرن ساخته نشده است. Type 022 براستي، اولين "كاتاماران" رزمي دنياست كه به خدمت درآمده. مصادف با اين برنامه، نيروي دريائي ايالات متحده در حال تست شناور سريع السير ، موج شكن "كاتاماران" با نام FSF1 (جنگنده دريا) براي ايفاي نقش رزمي در مناطق ساحلي مي باشد.
 
آشنایی با ناوچه موشك انداز Houbei class 1
 
 
طرح 
ویژگی بارز Type 022 طرح بدنه موج شکن کاتاماران (دوبدنهای) یا همان SWATH است. طرح سنتی کاتاماران معمولا در شناورهای بزرگتر دیده میشود اما این طرح در آبهای متلاطم و در سرعتهای بالا تعادل مناسبی ندارد. اما در Type 022 تغییراتی حاصل شده که این امر شناور را قادر می سازد ضمن حفظ تعادل در آبهای متلاطم نیز به سرعت های بالا دست پیدا کند. همچنین آبخور بسیار کم شناور آن را قادر می سازد در مکانهایی که سایر شناورها قادر به گشتزنی نیستد به راحتی تردد کند. 
مشکل اصلی بدنهی SWATH در این است که این طرح نسبت به طرح سنتی کاتاماران و یا شناورهای تکبدنهای هزینه برتر و طراحی آن مشکلتر است؛ در ضمن سیستم کنترل کننده شناور نیز دارای طرح پیچیده ای است. گفته می شود دولت چین در دستیابی به این طرح از همکاری شرکت مشاوره دریایی AMD استرالیا بهره برده است. شرکت یادشده با شرکت Sea Bus International چین در طرحی غیرنظامی همکاری داشته ولی دولت چین از طرح ارائه شده در ساخت این شناورها بهره برده است. 
Type 022 اولین طرح نظامی کاتاماران در دنیا محسوب میگردد. اگرچه قبلا برخی شناورهای لجستیکی و پشتیبانی مدل کاتاماران در سایر کشورها به کار رفته بود اما هیچ طرحی برای شرکت مستقیم در نبردهای دریایی وجود نداشت. متعاقب ابتکار چین، ایالات متحده نیز دست به سرمایه گذاری بر روی طرحی مشابه جهت نبردهای ساحلی زد که به FSF1 یا جنگجوی دریا مشهور است.
 
آشنایی با ناوچه موشك انداز Houbei class 1
 
 
شناورهای Houbei دارای طول 40 متر، عرض 12 متر و آبخور 1.5 متر هستند. تناژ جابجایی شناور 220 تن است. سیستم پیشران شناور از دو موتور دیزلی با قدرت 6865 اسب بخار و دو جت آبی تشکیل شده که سرعتی معادل 36 گره را برای آن فراهم می آورد. شناور توسط 12 تا 14 خدمه کنترل می شود. 
طراحی بدنه شناور به گونهای است که سطح مقطع راداری آن را کاهش می دهد به گونهای که این شناور با ناوچه های کلاس ویسبی سوئد مقایسه می گردد. همچنین رنگ آمیزی استتاری بدنهی شناور باعث میشود شناسایی بصری آن به راحتی امکانپذیر نباشد. این رنگآمیزی با توجه به محل بهکارگیری شناور متفاوت است به گونهای که رنگهای به کار رفته در مناطق شمالی سیاه-خاکستری-آبی-سفید است اما در رنگ آمیزی شناورهای جنوبی رنگهای آبی-سفید-خاکستری به کار رفته اند.


 
آشنایی با ناوچه موشك انداز Houbei class 1
 
سامانه های تسلیحاتی 
شناور مجهز به تعداد هشت فروند موشک ضدکشتی YJ-83 است که در مقرهای نصب شده در پاشنه شناور قرار دارند. گفته می شود میتوان در این مقرها لانچرهای موشک کروز Hongniao (پرندهی سرخ) نیز نصب کرد. برد Hongniao حداکثر 3000 متر و سرعت آن 0.7 تا 0.8 ماخ گزارش شده است. در سینه شناور یک توپ دفاع نزدیک روسی AK-630 30 میلیمتری قرار دارد. این توپ دارای برد موثر 4000 متر و نواخت 83 گلوله بر ثانیه (4980گلوله در دقیقه) است و برجک آن قادر است در طول مدت 5.1 ثانیه چرخشی 360 درجهای داشته باشد. همچنین دو مقر پرتاب چف/دکوی چهارگانه نیز در دو سمت چپ و راست شناور دیده می شوند. 
بر روی این شناور انواع ناشناختهای از حسگرها وجود دارد. آنتن Datalink شناور در بین دو مقر شلیک موشک قرار دارد که می تواند دادههای مربوط به اهداف را از حسگرهای سایر واحدهای هوایی و یا سطحی دریافت نماید. همچنین یک حسگر الکترو-آپتیکال گونهی HEOS 300 نیز در قسمت جلوی شناور دیده می شود که احتمالا برای کنترل توپ AK-630 به کار می رود.
 
آشنایی با ناوچه موشك انداز Houbei class 1
 
مشخصات 
●طول: 42.6 متر 
●عرض: 12.2 متر 
●آبخور: 1.5 متر 
●تناژ جابجایی: 220 تن 
●سرعت: 36 گره معادل 66.6 کیلومتربرساعت 
●خدمه: 12 تا 14 نفر 
●تسلیحات: 
8 موشک ضد کشتی YJ-83 
8 موشک کروز حمله به اهداف زمینی Hongniao (غیر موثق) 
12 موشک سطح به هوای QW (غیر موثق) 
یک توپ 30 میلیمتری دفاع نزدیک AK-630 
●حسگرها: 
یک رادار جستوجوی سطحی 
یک رادار ناوبری 
سامانه ی الکتروآپتیکال HEOS 300 
●پیشران: 
دو موتور دیزلی با قدرت 6865 اسب بخار 
دو جت آبی
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ||معرفی راکت انداز آرپی‌جی-۲۹||
  نارنجک‌انداز
  آشنایی با سنگین‌ترین و مخرب‌ترین سلاح نیروی هوایی ارتش
  آشنایی با تک تیرانداز AMR-2 چین
  آشنایی با نفربر Véhicule de l\\\'Avant Blindé ساخت فرانسه
  نارنجک انداز کوچک روسی BUR GK-62
  آشنایی با موشک ضد کشتی AGM-119
  موشك كروز Nirbhay هند
  آشنایی با بالگرد AH-2 Rooivalk
  آشنایی با یکی از پر سرعت ترین نفربر های اکتشافی جهان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان