امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بازخوانی تاسیس حزب جمهوری اسلامی به روایت مصطفی حائری زاده

#1
از هنگامی كه امام به پاریس تشریف بردند آقای بهشتی و مطهری مرتب در رفت و آمد با ایشان بودند. امام حكم تشكیل شورای انقلاب را دادند و درباره حزب جمهوری اسلامی فرمودند: «صبر كنید تا خودم بیایم»...


بازخوانی تاسیس حزب جمهوری اسلامی به روایت مصطفی حائری زاده 1

حزب جمهوری اسلامی در تاریخ 29/11/1357 یعنی یك هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اعلام موجودیت كرد. اعضاء مؤسس این حزب آقایان آیت الله سیّدمحمدحسینی بهشتی، آیت الله سیّدعلی حسینی خامنه ای، حجت الاسلام محمدجواد باهنر، آیت الله اكبر هاشمی رفسنجانی و آیت الله سیّد عبدالكریم موسوی اردبیلی بودند. در ادامه جریان تاسیس حزب از زبان مصطفی حائری زاده از اعضای شورای مركزی حزب نقل می شود:

از هنگامی كه امام به پاریس تشریف بردند آقای بهشتی و مطهری مرتب در رفت و آمد با ایشان بودند. امام حكم تشكیل شورای انقلاب را دادند و درباره حزب جمهوری اسلامی فرمودند: «صبر كنید تا خودم بیایم». گروهها و تشكلهای فراوانی در آستانه انقلاب شكل گرفته بودند امثال جنبش انقلابی مردم ایران، سازمان اسلامی، جنبش مسلمانان مبارز، شورای هماهنگی مساجد، كانون ولیعصر، سازمان مدافعین توحید، حزب ملت ایران، حزب توحیدی ایران، گروه آزادی خواهان اسلامیك، گروه توحیدی بازار، اتحادیه دانشجویان و جوانان ملی گرا، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، انجمن اسلامی معلمان، نهضت آزادی ایران، جمعیت حافظ وحدت، انجمن اسلامی فجر امید، انجمن اسلامی كفن پوشان و ... در آن شرایط با آن تعداد احزاب و گروهها كه پیش آمده بود بیم آن می رفت كه تاخیر در اعلان ثبت نام حزب جمهوری اسلامی باعث شود افرادی كه در آنها آمادگی وجود دارد جذب گروههای دیگر شوند.


 انتشار روزنامه ی خبر در صدر كارهای حزب بود اما این كار هزینه بالایی داشت. آقایان شفیق، عسگراولادی و شهید درخشان به عنوان مسئول اداره مالی انتخاب شدند تا مبلغ مورد نیاز را تهیه كنند

بنابراین در روز 29بهمن 1357 حزب جمهوری اسلامی ایران اعلام موجودیت كرد و از همان روز ثبت نام اعضای این حزب در میدان توحید آغاز شد. نزدیك به یك هفته برادران ما آقایان هاشمی رفسنجانی ، باهنر، موسوی اردبیلی، شهید بهشتی و دیگران تنها مشغول انجام كار ثبت نام بودند. ظرف چند روز تعداد نام های نوشته شده از مرز چند میلیون گذشت. كارها خیلی سریع و با عجله پیش می رفت. حتی برای تشكیل شورای مركزی و ابلاغ حكم، فرصت كافی نداشتیم؛ اما شهید بهشتی فرماندهی متمركزی داشت و كارها را سامان می داد. گروهی برای نوشتن شرح وظایف و آیین نامه حزب تعیین شدند . كمیته بندی صورت گرفت. انتشار روزنامه ی خبر در صدر كارهای حزب بود اما این كار هزینه بالایی داشت. آقایان شفیق، عسگراولادی و شهید درخشان به عنوان مسئول اداره مالی انتخاب شدند تا مبلغ مورد نیاز را تهیه كنند.

بازخوانی تاسیس حزب جمهوری اسلامی به روایت مصطفی حائری زاده 1

می بایست محل خاصی برای روزنامه در نظر گرفته شود. همچنین به تعدادی كارمند نیاز داشتیم كه این كار در شرایطی كه شناخت افراد و اعتماد به آنها كار مشكلی بود حساسیت زیادی داشت. كانون كوچك توحید دیگر نمی توانست پاسخگوی مراجعین باشد به اتومبیل، ضبط صوت، ماشین كپی و فتو استنسیل احتیاج داشتیم و همه اینها پول می خواست.البته افراد نیز واقعاً كمك می كردند بنیاد مستضعفان 24دستگاه جیپ آهو به صورت نقد و اقساط در اختیار حزب گذاشت. اما غیر از آن به هیچ وجه از امكانات دولتی استفاده نكردیم. امام هم هیچ محلی برای تامین مالی حزب نگذاشته بودند. با این حال از كمكهای مردمی نباید غافل شد كسانی كه هم انقلاب را دوست داشتند هم به حزب علاقه مند بودند، مردمی كه حزب را یكی از اركان انقلاب و ارگان نگهدارنده آن می دانستند، دوستان و آشنایانی كه به صورت ماهانه كمكهای مالی می فرستادند.

تا پایان سال 1358 حز بموفق شد یك دفتر تبیلغاتی به مسئولیتآیت الله خامنه ای راه اندازی كند و دفتر روزنامه حزب هم برقرار شد. اما باز هم حزب از نظر مالی در مضیقه بود. نود درصد اشخاصی كه در آنجا زحمت می كشیدند هیچ حقوقی دریافت نمی كردند و مدت ها گذشت تا اوضاع سرو سامانی پیدا كرد. با این حال میزان حقوقها از حداقل ممكن تجاوز نمی كرد. البته این روند اغلب احزاب مردمی است. احزابی كه بدون اتكا به نیروهای داخلی و خارجی شكل می گیرند و گردانندگان آن باید از نیروی فكری بدنی و مالی خود مایه بگذارند.
بازخوانی تاسیس حزب جمهوری اسلامی به روایت مصطفی حائری زاده 1


پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان