امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تصویب طرح ممنوعیت ورود ابوطالبی به خاک آمریکا در کنگره

#1
مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرده است که می‌تواند ورود حمید ابوطالبی، سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل متحد به خاک آمریکا را ممنوع کند.

پیش‌تر سنای آمریکا نیز به طرحی رای داده بود که بر اساس آن افرادی که معلوم شود «در فعالیت‌های تروریستی، جاسوسی یا تهدید علیه امنیت ملی آمریکا دست داشته‌اند»، از روادید ایالات متحده محروم می‌شوند.

به این ترتیب، کنگره آمریکا در اقدامی بی‌سابقه علیه سفیر پیشنهادی جمهوری اسلامی به نیویورک، مقر سازمان ملل متحد، مخالفت کرده است.

ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری ایران، در اوایل انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۹) عضو گروه دانشجویان پیرو خط امام بوده که در حمله به سفارت آمریکا در تهران در روز ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ و گروگان گرفتن دیپلمات‌های آمریکایی دست داشت. ابوطالبی می‌گوید با گروه دانشجویان پیرو خط امام کار کرده اما نقشی مستقیم در گروگانگیری نداشته و از جمله در مقطعی درباره آزادی گروهی از این گروگان‌ها، مترجم گروه بوده است.

هنوز روشن نیست که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، مصوبه کنگره علیه سفیر پیشنهادی ایران را امضا خواهد کرد یا نه.

همزمان، شماری از نمایندگان کنگره با صدور بیانیه‌های جداگانه اقدام ایران در انتصاب فردی که در ماجرای گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی شرکت داشته است را اهانتی عمدی و روشن به آمریکا توصیف کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، ساعاتی پیش بار دیگر گفت که حمید ابوطالبی «گزینه مناسبی» نیست و گفت که آمریکا تلاش می‌کند که دولت ایران این موضع را درک کنند. این مقام آمریکایی گفت که با وجود اختلافات بر سر آقای ابوطالبی، گفتگوهای اتمی با ایران ادامه خواهد یافت و این موضوع یا موضوعات مورد اختلاف دیگر بر مذاکرات قدرت‌های بزرگ با ایران اثری نخواهد گذاشت. ابوطالبی در گذشته سفیر ایران در بلژیک، ایتالیا، استرالیا و اتحادیه اروپا بوده است.

پیش از این وزارت امور خارجه ایران در واکنش به مصوبه سنای ایالات متحده گفته بود منتظر پاسخ رسمی مقامات آمریکایی از مسیر دیپلماتیک می‌ماند. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته بود سفیر پیشنهادی برای سازمان ملل متحد، «شایستگی این جایگاه را دارد».

در روزهای گذشته مقام‌های دولت آمریکا انتصاب احتمالی حمید ابوطالبی به سمت نماینده جدید ایران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک را «مایه نگرانی» خوانده و گفته بودند که نگرانی در این باره را با تهران در میان گذاشته‌اند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ورود اولین خودرو به ایران: از دلبری‌های زنانه تا تولید اتومبیل
  کارهایی که بزرگترین رییس جمهور تاریخ آمریکا را جاودانه کرد
  تصاویر/ آلبوم رنگی از آمریکا در جنگ جهانی
  دیپلماسی کودکانه بین آمریکا و شوروی
  آنتیه تام ، خونین‌ترین نبرد جنگ‌های انفصال آمریکا + عکس
  آمریکا چگونه کشف شد....
  راه های ایالات غرب خراسان به سوی نیشابور مقارن ورود امام رضا (ع)
  ماجرای ورود دوچرخه به ایران
  500 سند از حضور تمدن ایران در قاره آمریکا(بخونید)+فیلم مستند
  تاریخ ‌آمریکا= از جنگ‌های استقلال تا جنگ‌های خانگی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان