امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

قـــرص بــرنــج

#1

قـــرص بــرنــج 1
در دسترس بودن قرص‌هاي موسوم به قرص برنج همچنان قرباني مي‌گيرد و به همين دليل تنها راه جلوگيري از اين معضل جمع‌آوري آن از بازار است

قرص برنج كه اسم علمي آن «قرص فسفيد آلومينيوم» و اسم فرنگي آن «سلفوس» است، ماده‌اي است با تركيب فسفيد كه به‌صورت قرص‌هاي 3گرمي، به رنگ خاكستري تيره در بسته‌هاي استوانه‌اي، به ميزان 10 قرص در هر بسته عرضه شده و با قيمتي نازل فروخته مي‌شود.

اين قرص خاصيت تصعيد (تبديل جامد به بخار) دارد و در اثر اين تصعيد، گاز فسفين يا ph3 آزاد مي‌كند و گاز آزاد شده سبب مي‌شود لارو يا حشرات در دانه‌هاي غلات به‌ويژه غلات انبار شده از بين برود. هر قرص برنج در مجاورت با رطوبت برنج حدود 400 ppm ا (part per milion) گاز فسفين آزاد مي‌كند.

اگر در فضاي مناسبي حدود5 -3 ppm فسفين آزاد شود قابل استشمام خواهد بود كه بويي بسيار نامطبوع همچون ماهي گنديده دارد. اگر ميزان گاز متصاعد شده به حدود 50
تا 100 ppm برسد استشمام آن هم خطرآفرين مي‌شود.

وقتي انسان اين قرص را مي‌خورد در محيط معده كه رطوبت و اسيد معده وجود دارد، قرص به سرعت تصعيد شده و گاز فسفين آزاد مي‌كند كه از طريق سلول‌ها جذب مي‌شود و به سلول‌هاي قلبي، ريوي و انتهاي عروق سرخرگي( سرخرگ‌هاي ريز) آسيب وارد مي‌كند و به سرعت انسان را دچار اختلالات كبدي، كليوي، تنفسي، شوك، نارسايي قلبي و افت شديد فشار و كما مي‌كند.

اگر تخليه معده ظرف يك ساعت پس از مصرف اين قرص مهلك شروع شود، شانس حيات وجود دارد، در غير اين صورت حتي نصف قرص هم كشنده خواهد بود. مرگ در ساعات اوليه به خاطر افت فشار و در ساعات بعدي درنتيجه نارسايي‌هاي كليه و كبد رخ مي‌دهد. اين قرص هيچ فايده‌اي جز كنترل حشرات و از بين بردن آنها ندارد و هيچگونه علائم نشاط‌انگيز يا توهم‌زايي ايجاد نمي‌كند و انرژي زا هم نيست، بلكه قرصي بسيار كشنده با بوي نفرت‌انگيز است كه ظرف چند ساعت پس از مصرف مي‌تواند انسان را از پا درآورد.

رئيس بخش كودكان مركز مسمومين لقمان، راه پيشگيري از مرگ و مير ناشي از مسموميت با قرص برنج «فسفيت آلومينيوم» را، جمع شدن اين قرص‌ها از بازار عنوان كرد. دكتر آذر فلاح در گفت‌وگو با ايسنا گفت: قرص برنج با تركيب فسفيت آلومينيوم كه قرص‌هايي بزرگ و خاكستري رنگ هستند، كشنده است چنان‌كه يك عدد از آن مي‌تواند يك فرد بالغ را بكشد و در كودكان حتي استنشاق آن كشنده است.

وي با بيان اينكه خوشبختانه ميزان اين قرص در سال‌هاي اخير در كشور كمتر شده است، راه پيشگيري از مسموميت با قرص برنج را جمع‌آوري آن از بازار و نيز داروخانه‌ها عنوان كرد و گفت: در حال حاضر قرص‌هاي برنج با تركيبات ديگر در بازار وجود دارد.

وي درخصوص كشنده بودن اين ماده گفت شاهد مرگ خانواده‌اي بوده است كه اين قرص را روي برنج خود گذاشته و همه با هم فوت كرده بودند! رئيس بخش كودكان مركز مسمومين لقمان، مسموميت با اين قرص را يكي از مسموميت‌هاي بسيار خطرناك عنوان كرد؛ به‌طوري كه هنگامي كه بيمار به پزشك مراجعه مي‌كند، كار چنداني نمي‌توان براي او انجام داد.

اين متخصص كودكان با بيان اينكه استفاده از قرص برنج گياهي بدون اشكال است، گفت: قرص برنج را در انبارهاي بزرگ و در ظرف سر بسته‌اي چون قوطي كبريت قرار مي‌دهند تا افراد به آن دسترسي نداشته باشند. وي ادامه داد: افراد بايد از خريد اين قرص‌ها خودداري كنند. دكتر فلاح درباره ميزان كشندگي اين قرص گفت: شايع‌ترين روش خودكشي در هندوستان، مصرف اين قرص است.

وي با بيان اينكه كودكاني كه اين قرص را مصرف مي‌كنند هيچ كدام زنده نمي‌مانند، گفت: در مركز لقمان تنها 2 مورد از كودكاني كه اين قرص را مصرف كرده بودند، نجات يافتند، زيرا 2سال از زمان خريد قرص گذشته و اثرش را از دست داده بود





قرص برنج در چند سال اخیر مثل مرگ موش برای خود شهرتی به هم زده است. خبر مرگ کسانی که در اثر استفاده از این قرص جان خود را از دست می‌دهند، هر چند وقت یک بار، تیتر صفحه حوادث روزنامه‌ها می‌شود.

مسمومیت با قرص برنج در سال های اخیر به عنوان یک عامل مهم مسمومیت های شدید و منجر به فوت، بخصوص در کشور ما محسوب می‌گردد.
ماهیت قرص برنج

قرص برنج ترکیب خطرناکی از فسفیدهاست که برای جلوگیری از آفت‌زدگی برنج انبار شده مصرف می‌شود. اما از ابزار اصلی خودکشی در بزرگسالان هم به شمار می‌آید. برای مثال این ماده شایع ترین عامل خودکشی در هند است و خوردن یا استنشاق اتفاقی این ماده نیز می‌تواند عوارض شدید و حتی کشنده‌ای در برداشته باشد.

به عقیده متخصصان دوز کشنده این قرص در انسان نامشخص است، ولی مواردی از مرگ در اثر خوردن تنها نصف قرص (‌۵/۱گرم) نیز گزارش شده است.

دکتر شاهین شادنیا، سرپرست بخش مراقبت‌های ویژه مسمومیت بیمارستان لقمان در توضیح عملکرد این سم می‌گوید: «فسفید یک سم داخل‌سلولی است، یعنی از فعالیت آنزیم‌هایی که در تنفس سلول نقش دارند، ممانعت می‌کند. همچنین با ساخت پروتئین تداخل دارد و مانع سنتز پروتئین می‌شود. ایجاد این گونه اختلال در عملکرد سلول‌، نهایتا باعث مرگ سلولی می‌شود.»

وی در ادامه می‌گوید: «اما این سم کشنده، سلول‌های شریان‌های کوچک انتهای بافت قلب و همچنین بافت ریه را بیش از هر نقطه دیگر تحت تاثیر قرار می‌دهد. تخریب این سلول‌ها باعث نشت مایع به فضای خارج عروق می‌شود و ضربان نامنظم قلب (آریتمی قلبی) و اِدم ریوی را در پی دارد.»

دکتر شادنیا در ادامه با اشاره به اینکه احتمال مرگ در اثر استفاده از این سم، بسیار بالا و مانند سیانور است و متاسفانه این سم، هیچ پادزهری ندارد، می‌گوید: «نصف یک قرص ۳ گرمی برای یک فرد بالغ دوز کشنده محسوب می‌شود، اما به هر حال هر چقدر فرد مسموم زودتر به مراکز درمانی برسد، احتمال زنده‌ ماندنش بیشتر است، هر چند که به هر حال درمان قطعی وجود ندارد و حتی پس از اقدامات درمانی باز هم ممکن است فرد نتواند مرحله حاد را پشت‌‌‌ سر بگذارد و ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت جانش را از دست بدهد.»

در خیلی از مسمومیت‌ها، در همان مراحل ابتدایی سطح هوشیاری پایین می‌آید و بیمار درد و اقدامات درمانی را حس نمی‌کند، اما در مورد قرص برنج، کُما در مراحل نهایی رخ می‌دهد. دکتر شادنیا در این مورد می‌گوید: «مسمومیت با این سم علائم تخصصی ندارد. تهوع، درد شکم، عطش شدید و در نهایت افت فشار خون علایمی هستند که یک ساعت پس از مصرف سم بروز می‌کنند و در اکثر موارد در طی چند ساعت به دنبال بروز عارضه ریوی منجر به مرگ می‌شوند.»

البته اگر بخت یار کسی باشد و این مرحله را پشت‌سر بگذارد، آنگاه نوبت به عوارض کبدی و کلیوی می‌رسد که به گفته دکتر شادنیا این عوارض کوتاه مدت هستند و به تدریج بهبود می‌یابند.

با همه این اوصاف این سوال مطرح است که سمی که اصولا باید فقط در دسترس کشاورزان و تاجران برنج باشد، چرا به راحتی در دسترس جوانان و بچه‌های مدرسه‌ای قرار دارد و چرا در داروخانه‌ها و عطاری‌ها عرضه می‌شود؟

دکتر حسین حسنیان مقدم، فلوشیپ سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌های بیمارستان لقمان در این رابطه می‌گوید: «داروخانه‌ها در حال حاضر حداقل در سطح تهران این دارو را نمی‌فروشند و عمده افراد این قرص را از عطاری‌ها و سم‌فروشی‌ها تهیه می‌کنند.»

به گفته دکتر حسنیان در یکی از طرح‌های تحقیقاتی بخش مسمومین بیمارستان لقمان که از ۴۸ نقطه تهران شامل عطاری‌ها، داروخانه‌ها و سم‌فروشی‌ها به عمل آمده بود، مشخص شد که داروخانه‌ها هیچ‌کدام این دارو را نفروخته‌اند، ولی عطاری‌ها و سم‌فروشی‌ها هر کدام این دارو را به قیمت ۵۰ تا ۲۵۰ تومان در دسترس افراد عادی قرار داده‌اند.

دکتر حسنیان با اشاره به اینکه برای قرص برنج هنوز جایگزین مناسب و بی‌خطری ساخته نشده، ادامه می‌دهد: «این قرص در واقع ضد آفت برای برنج است و علت اینکه وزارت بهداشت هنوز اقدامی برای جلوگیری از تولید قرص برنج نکرده، این است که با این کار قیمت برنج دو برابر خواهد شد. ولی در هر حال اقدامی هم برای اینکه یک فرد عادی نتواند به راحتی از هر مکانی این قرص را تهیه کند، صورت نگرفته است.»

وی با انتقاد از عرضه بی حساب و کتاب این قرص‌ها در عطاری‌ها، در مورد نحوه عرضه و استفاده از این قرص‌ها می‌گوید: «این قرص‌ها باید با بسته‌بندی ضخیم عرضه شود تا کسی نتواند به راحتی آن را ببلعد، به عنوان مثال باید آن را در یک پوشش پلاستیکی غیر شکننده، مشبک و منفذدار قرار داد تا گاز فسفین به راحتی از آن خارج شود، ولی قابل مصرف خوراکی هم نباشد.»
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ناشناس برام بنویس (:



«آن غار تاریکی که از ورود به آن می ترسید، همان گنجی را در خودش پنهان کرده که به دنبالش میگردید.»

کارل گوستاو یونگ
پاسخ
آگهی
#2
مسمومیت با قرص برنج


اثرات تماس با قرص برنج :
تماس انسان با قرص برنج می تواند عوارض شدید و کشنده ای در بر داشته باشد .
بر اساس گزارشات , فسفیدها ( فسفید آلومینیوم … ) باعث تحریک شدید دستگاه گوارش , اختلالات قلبی عروقی , هیپوتاسیون , شوک , آرتیمی , نارسایی قلبی , ادم ریوی , اسیدوز متابولیک , آسیب کبدی و کلیوی , ترومبوسیتوپنی و نشنج نهایتا کما و مرگ تا ۷۲ ساعت بعد از مصرف می گردد .
عوارض گوارشی ۵ الی ۱۰ دقیقه پس از مصرف حادث شده و سپس سایر علائم ظاهر می گردد تسریع در درمان حتی در بیماران به ظاهربی علامت اهمیت بارزی در بهبود بیماران دارد .
قرص برنج چیست ؟
قرص برنج ترکیب خطرناکی از فسفیدهاست که جهت جلوگیری از آفت زدگی برنج انبار شده , مصرف می گردد . فسفیدها همچنین جهت دفع آفات سایر غلات انبار شده و جلوگیری از کپک زدگی و جونده کش و غیر نیز مصرف می گردد .
با تماس این ماده با رطوبت با اسید , گاز خطرناک فسفین آزاد می گردد که علت اصلی توکسیسیتی این ماده است و هر چه این ترکیبات تازه تر باشد گاز بیشتری آزاد کرده و خطر ناک تر هستند .
مکانیزم اثر :
مکانیزم احتمالی اثر این مواد ( فسفین ) بلوک سیتوکروم اکسیداز و مهار فسفوریلاسیون اکسیداتیو و در نتیجه مرگ سلولی است . بنابراین دستگاههایی که به مقدار اکسیژن بیشتری نیازدارند نسبت به این سم حساس تر و آسیب پذیر تر باشند این ارگانها عبارتند از :مغز , قلب و کبد و کلیه
عوارض ناشی از مصرف قرص برنج یا فسفین :
عوارض حاد : استنشاق فسفین باعث ایجاد سردرد , گیجی , خستگی سرفه همراه با خلط ( سبز رنگ ) , اختلال در حرکت , صحبت کردن , تهوع و استفراغ , درد معده اسهال , سردرد و…
مصرف خوراکی : تهوع , درد معده , استفراغ , اسهال , تنگی نفس , احساس سرما , عطش , سر درد , تشنج و کما می باشد مرگ بعد از ۴ روز یا حداکثر ۲ هفته با نارسایی قلبی حادث می گردد .
استنشاق مزمن : کاهش اشتها , کاهش وزن , آنمی , شکستگی خود بخود استخوان , دندان درد و تورم ونکروز فک
دوز سمی : با مصرف ۴/۱ قرص سمیت ایجاد می گردد .
در بزرگسالان خوردن این ماده یکی از علل خودکشی می باشد برای مثال شایعترین عامل خودکشی در هند خوردن یا استنشاق اتفاقی این ماده سمی می باشد ( مصرف حتی ۵/۱ گرم از این قرص باعث مرگ می شود ).
درمان
اقدامات اولیه : بعد از مشاهده علائم , بیمار را به هوای آزاد برده و در صورت هوشیاری و در صورت مصرف خوراکی , با ایجاد تهوع سعی در خارج کردن ماده سمی از معده می نماییم .
الف : درمان علامتی : البته باید متذکر شویم درمان علامتی بوده بطور مثال : در صورت خورده شدن ماده سمی ( فسفیدآلومینیوم ) : ایجاد تهوع فوری در بیماران ( لاواژ ) و بعد از آن شستشوی معده با ۲ الی ۴ لیتر آب : تجویز ذغال فعال , اقدامات حمایتی و نگهدارنده که بر اساس شرایط بیمار متفاوت است .
درمان ادم دریه : مصرف اکسیژن
ب : درمان اختصاصی
درمان اختصاصی سولفات منیریم وریدی می باشد .
نکته :
در خصوص استفاده از قرص برنج و مسمومیت ناشی از فسفین (PH3 ) چندین نگرش و فرضیه وجود دارد که در تیم های تخصصی و کارشناسای همچنان در حال بررسی موضوع هستند .
اولین فرضیه :
مصرف قرص برنج ( فسفیدالومینیوم ) صرفا ً جهت خودکشی
دومین فرضیه : مصرف اشتباه قرص برنج به جای قرصهای روانگردان ( اکستازی ) بدلیل شباهت ظاهری این دو قرص به یکدیگر .
سومین فرضیه : وجود ناخالصی در قرصهای اکستازی که در پروسه سنتز این قرصها ایجاد می گردد که یکی از این ناخالصی ها سم فسفین می باشد ( در تولید قرص اکستازی از ماده پایه ( آمفتامین ) فسفر قرمز مصرف شده که فسفین یکی از مواد باقی مانده از این واکنش می باشد .
اسامی مشابه:
فسفید آلومینیوم , هیدروژن فسفید ( فسفروس تری هیدرید , فسفرتید هیدروژن )
فسفید آلومینیوم : در مجاورت رطوبت و آب به فسفید هیدروژن تبدیل می گردد.
خصوصیات فیزیکی : گازی بدون رنگ , قابل اشتغال , بوی شبیه به ماهی گندیده , حلالیت مناسب در آب و الکل به صورت قرص یا پودر در بازار یافت می شود .
سمیت : گازی با سمیت بالا که بر سیستم گوارشی و سیستم اعصاب اثر می گذارد .
فسفین بعنوان یک حشره کش برای جلوگیری از آلودگی غلات , خوراک دام , تنباکو استفاده می گردد که به صورت قرصهای فسفید ( فسفید روی , فسفید کلسیم و فسفید آلومینیوم ) که موسوم به قرص برنج می باشد موجود است .
این ماده سمی به راحتی جذب گوارشی گشته و بعد از حل شدن در مایعات بدن , به صورت ماده سمی فسفین در می آید سایر متابولیت ها عبارتند از فسفریک اسید , فسفات , که از طریق ریه رفع می گردند .
نکته قابل توجه این است که فسفین در بافتهای بدن مجتمع نمی یابد .
عوارض جانبی :
عوارض جانبی از ساعات اولیه بعد از استنشاق فسفین نمایان می گردد طبق مطالعات انجام شده در ۹۲ درصد مصرف کننده آلومینیوم فسفید , ۶۶ مورد مرگ (۷۲% ) مشاهده گردید که ۶۰ نفر در ساعات اولیه بعد از مصرف این ماده فوت شده اند .
عوارض مزمن عبارتند از از انمی , برونشیت , اختلال گوارشی , نارسایی ریه عدم تعادل در تکلم و حرکت ,
عوارض جانبی :
الف . قلبی عروقی : تا کی کاردی ، افت فشار خون , عدم فعالیت ماهیچه قلب , نارسایی احتمالی قلب و شوک که از عوارض کشنده ناشی از مصرف فسفین می باشد .
A ) اختلالات هدایتی در قلب : دیس ریتمی , تپش قلب :
دیس ریتمی : مشکلات در سیستم هدایت الکترولیتی قلب که از عوارض معمولی ناشی شده از مسمومیت با فسفین می باشد مطالعات انجام شده در ۴۱۸ نفر مصرف کننده فسفید الومینیوم نشان داد که ۲/۳۸ % آنها دچار مشکل فوق گشته اند ( سال ۱۹۹۱ میلادی )
تپش قلب : در تحقیق دیگری که انجام گردید ۵۴% از موارد بررسی شده دچار این مشکل گردیده اند ( تاکی کاردی )
درمان : مصرف سولفات منیزیم وریدی
B) افت فشار خون : کاهش فشار خون در ۳۵% موارد مسمومیت با الومینیوم فسفید مشاهده شده است .
ب ) ریوی : تحریک غشا موکوسی دهان , گلو , مجاری تنفسی که باعث تنگی نفس , تنفس ضعیف و سطحی , سرفه و در نهایت ادم ریه
A ) dyspnea : علائم دیس پنی شامل سرفه در اثر خلط سبز رنگ که ۱/۲ درصد از مسمومین دچار این عارضه گشته اند .
B ) آسیب ریوی حاد : آسیب ریه با استنشاق گاز فسفین ایجاد می گردد که با ادم ریه همراه است که ۸% از مسمومین دچار این عارضه گشته اند .
تمام افراد متوفی در اثر مسمومیت با گاز فسفین دچار ادم ریه شده اند .
ج ) گوارشی : تهوع , استفراغ , درد معده , اسهال
A : تهوع : تهوع و استفراغ بعد از مصرف خوراکی فسفید آلومینیوم ایجاد می شود . تمام افراد که این
ماده را مصرف کرده اند دچار عارضه فوق شده اند .
B : درد معده : ۶۰ % از مسمومین با این سم دچار درد معده شده اند .
C : اسهال : در ۶۰ % موارد مشاهده شده است .

د : نو رولوژیک : گیجی , سر درد و خستگی , خواب آلودگی ـ دلشوره و اضطراب و تشنج و کوما و مرگ

A : مقادیر زیادی از سم فسفین باعث ایجاد علائمی از قبیل : سردرد , گیجی , ضعف و خستگی , خواب آلودگی , احتلال حرکتی وتکلم اختلال دربینایی می گردد .

B : حملات ناگهانی : حملات شبیه صرع و تشنج که منتهی به کما و مرگ می گردد .تمام موارد مسموم شده با فسفین با ایجاد نشنج به بیمارستان منقل شده اند و
C : اضطراب و تشویش : ۷۹ % از مسمومین دچار اضطراب و دلشوره بوده اند .
هـ کبدی . یرقان , زردی و آسیب کبدی بسیار قابل توجه است .
خوردن مقادیر زیاد سم فسفین یا فسفید آلومینیوم باعث ایجاد یرقان و افزایش سطح سرمی ترانس آمیلاز می گردد . ۳۰ % افرادی که با فسفید آلومینیویم مسموم شده اند دچار یرقان گردیده و ۲۰% از آنهادچارافزایش غلظت سرمی ترانس آمیناز می گردند ۸% از مسمومین افزایش بیلی روبین داشته اند .
و کلیه :
A ) فعالیت غیر نرمال کلیه و دفع پروتئین : با آسیب کلیه , دفع پروتئین ایجاد می گردد .
B ) نارسایی حاد کلیه :۴۰ % از مسمومین دچار نارسایی حاد کلیه شده اند .
ز : اسیدوز :
اسیدوز متابولیک و تنفسی : ۳۲ % از مسمومین دچار اسیدوز متابولیک شده و همین امر باعث کاهش ثانویه فشار خون می گردد .
ح : هماتولوژی : از عوارض نادر می باشد که شامل همولیزومت هموگلوبینمیا می باشد .
A : همولیز : مسمومین بالا ۲۸ سال بعد از ۲۴ ساعت دچار استفراغ شدید درد و گوارشی اسیدوزمتابولیک , کاهش ثانویه فشار خون می گردد . که حاکی از همولیز است علائم همولیز عبارتند از : یرقان , افزایش سطح سرمی بیلی روبین , کم خونی , افزایش هموگلوبین خون و هموسید ری در ادرار
B : مت هموگلوبینمیا : با مصرف ۶ گرم آلومینیوم فسفید ایجاد شده علائم , استفراغ شدید و غیر قابل کنترل , درد معده , کاهش فشار خون , خواب آلودگی , همولیز , دیرسیون بافت قطب که ۲۴ ساعت بعد از مسمومیت ایجاد شده , ۱۷ % دچار عارضه فوق گشته اند ( بعنوان فاکتوری جهت تشخیص با فسفین می توان در نظر گرفت ) .
ط . پوستی : تعریق , زردی , سیانوز , پوست
A ) تعریق ۸۲ % مسمومین دچار تعریق مفرط می گردد .
B ) : سیانوز ۳۷% دچار عارضه فوق می گردد .
ی : سایر عوارض :
کاهش قند خون: قند خون بشدت پایین آمده ۳۰واحد بعد از ۱۱ روز در بیمار مشاهده شده است .
کاهش پتاسیم : ۳۶% مسمومین دچار هیپوکالمی شده اند .
کاهش یا افزایش منیریم : کاهش منیزیم گاهاً ایجاد شده اما در ۸۵ % از مسمومین افزایش مسمومین دیده شده است .
تناسلی : هنوز مشخص نگردیده است .
کارسینوژن : در انسان باعث افزایش تورمورها لنفوم می گردد .
پاسخ
#3
تاثیر قرص برنج در بدن چیست

این ماده سمی به راحتی جذب دستگاه‌های گوارش شده و بعد از حل شدن در مایعات بدن و رطوبت معده باعث تولید گاز خطرناک فسفین می‌شود. هرچه این ترکیبات تازه‌تر باشد گاز بیشتری آزاد کرده و خطرناک‌تر هستند، به طوری که این ماده با ساخت پروتئین تداخل دارد و مانع سنتر پروتئین می‌شود. سپس فسفین با بلوک کردن سیتوکروم اکسیداز و مهار فسفوریسیون اکسیداتیو باعث افزایش رادیکال‌های آزاد و سپس مرگ سلولی می‌شود و در نتیجه دستگاه‌هایی از بدن که به مقدار بیشتری اکسیژن نیاز دارند نسبت به این سم حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند. مسمومیت با قرص های برنج یکی از مرگ‌آورترین مسمومیت‌هایی است که مرگ حتمی را به دنبال دارد و تاکنون راهکاری برای نجات جان بیماران یافت نشده است. سم قرص های برنج سمی است که بر روی سلول‌های بدن تاثیر بدی دارد و تنفس سلولی را از بین می‌برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگان‌های حساس بدن مانند کلیه‌ها و قلب می‌شود. مرگ بر اثر مصرف قرص های برنج مرگی دردناک است و فرد عطش زیادی دارد و در این مرگ فرد تا زنده است، هوشیار و بیدار بوده و سوزش شدیدی در بدن خود احساس می‌کند. این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند و فرد در اثر مرگی زجرآور خواهد مرد. در صورتی که فرد قرص های برنج را بخورد یا بوی آن را استشمام کند دچار مسمومیت خواهد شد که در صورتی که سم از بدن وی خارج نشود مرگ در پی خواهد داشت. علامت‌های بالینی فرد دچار خستگی و کمبود اکسیژن است، به طوری که بدنش رو به کبودی رفته و دچار خفگی سلولی خواهد شد. این روند روندی غیرقابل برگشت بوده و مسمومیت با قرص های برنج برابر با مرگ است. این قرص به دلیل داشتن ترکیب خطرناکی از فسفیدها در صورت مصرف خوراکی یا بوییدن، توسط انسان موجب ایجاد عوارض حاد گوناگون و در نهایت مرگ سریع و زجرآور می‌شود. به همین دلیل امروزه یکی از عوامل خودکشی خوردن این قرص است. بر اساس آمارهای گزارش شده از پزشک قانونی تهران در سال ۱۳۹۲ جلالی ۶۶۱ نفر بر اثر مسمومیت با قرص های برنج جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس گزارش‌ها به سه دلیل افراد ممکن است از این قرص استفاده کنند: * مصرف اشتباه قرص موجود در برنج که در ایران باعث مرگ دسته‌جمعی چندین خانواده شده‌است. * مصرف قرص‌های قلابی توهم‌زا که دارای ترکیبات قرص های برنج هستند یا خود قرص های برنج هستند. * مصرف جهت خودکشی سریع، که کارشناسان معتقدند مرگ صورت گرفته با این قرص سریع، دردآور است. با توجه به پیشرفت‌های حاصله جایگزین‌های کم خطر و مناسبی برای دفع آفات برنج وجود دارد و می‌توان از برنج تراریخته استفاده کرد. از سال ۱۳۹۲ در ایران فروش این قرص در عطاری‌ها ممنوع شد و واردات قانونی آن متوقف گردید
خودکشی با قرص برنج

مشابهت های ظاهری قرص های برنج با قرص های توهم زای روان گردان، افراد سودجو را بر آن داشته که این قرص ها را با عنوان قرص توهم زا به فروش برسانند. در مواردی مصرف این قرص به صورت تعمدی و با هدف خودکشی شکل می گیرد.مصرف خوراکی قرص های برنج در کمتر از 6 ساعت موجب مرگ مصرف کننده می شود.
علائم مسمومیت قرص برنج

بی اشتهایی، بی قراری، تحریک پذیری، دوبینی، تهوع، استقراغ، اختلال ضربان قلب و افت فشارخون از علایم مسمومیت بوده و اگر مصرف آن به صورت خوراکی بوده باشد مصرف کننده در کمتر از 6 ساعت فوت می کند. این کارشناس مسمومیت های دارویی افزود:در صورتی که مسمومیت با قرص های برنج بر اثر استشمام گاز حاصل از آن باشد، در کمتر از 24 ساعت و بر اثر نارسایی شدید کبدی و ایست قلبی موجب مرگ افراد خواهد شد. حنیفه با بیان این که متاسفانه هیچ راه درمانی و اورژانسی برای مصرف کننده قرص های برنج وجود ندارد، تصریح کرد:اگر گازهای حاصل از این قرص در هوا متصاعد شود باید سریعا درب و پنجره ها باز گذاشته شوند.
قرص برنج گیاهی

امیرحسین خسروی کارشناس طب سنتی نیز گفت:قرص برنج دو نوع است؛ نوع اول آن سم کشنده ای دارد که پس از قرار گرفتن در جریان هوا با اکسیژن ترکیب می شود و سم کشنده ای تولید می کند.نوع دیگری از قرص برنج گیاهی به صورت خوراکی در عطاری ها برای لاغری و کاهش وزن به فروش می رسد. وی با تاکید بر این که ما مصرف قرص برنج گیاهی را هم تایید و توصیه نمی کنیم، اظهار کرد:این قرص گیاهی با افزایش سوخت وساز بدن به لاغری افراد کمک می کند، اما در برابر آن عوارض طولانی مدت و جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.
قرص برنج در ایران

مشاور سم شناسی بالینی سازمان جهانی بهداشت گفت: هم اکنون قرص های برنج یا ‘فسفید آلومینیوم’ در مجموع کشورهای جهان تنها در سه کشور آسیایی به راحتی در دسترس مردم قرار دارد. دکتر مهدی بلالی این سه کشور را بنگلادش، هند و ایران ذکر و بیان کرد: این درحالی است که قرص برنج به دلیل مسمومیت بالا نباید در دسترس مردم قرار داشته باشد. پزشک فوق تخصص مسمومیتها گفت: فسفید آلومینیوم یا قرص برنج سمی بسیار مهلک و کشنده است. در واقع قرص برنج پادزهر ندارد لذا مسمومیت با آن اغلب منجر به مرگ می شود. وی افزود: در زمان جنگ به دلیل اینکه مردم برنج را در خانه هایشان انبار می کردند ‘فسفید آلومینیوم’ را برای جلوگیری از فساد در بخش انتهایی کیسه های برنج می گذاشتند مه از همان زمان به قرص برنج معروف شد. دکتر بلالی ادامه داد: یک عدد قرص برنج برای دوره زمانی یک و دو سال کافی است تا از فساد مقدار زیادی برنج پیشگیری کند. وی گفت: دسترسی به قرص برنج تنها باید در انحصار سیلوهای غلات، حبوبات و برنج باشد اما به رغم هشدارها برای محدود کردن دسترسی به قرص برنج، هم اکنون برنامه ریزی جامعی جهت کنترل اینگونه سموم در ایران نداریم. مشاور سم شناسی بالینی سازمان جهانی بهداشت افزود: مواد سمی قرص برنج با شسته شدن تصعید می شود و با پخته شدن هیچ آثاری از آن باقی نمی ماند. وی بیان کرد: در حالی که خوردن قرص برنج به دلیل سمیت بالای آن مرگ آور است اما این ماده سمی به راحتی در عطاریها و سایر مراکز به فروش می رسد. دکتر بلالی گفت: از سوی دیگر در حالی طی سالهای اخیر برای دفع ‘ساس’ به ویژه در اماکن عمومی و اقامتی استفاده از قرص برنج شیوع یافته که این نیز اقدام بسیار خطرناک است. آلومینیوم فسفید که از آن برای ضدعفونی و جلوگیری از آفت زدگی غلات استفاده می شود با نامهای تجاری مختلف همچون کوئیک فوس(Quickphos) و سلفوس'(Celphos) در ایران به نام قرص برنج مشهور است. بلعیدن و یا حتی استشمام بوی قرص برنج ظرف مدت سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال کرده و فرد را در روندی دردناک به تدریج به کام مرگ می کشد.
دلایل مصرف قرص برنج

بر اساس گزارش‌ها به سه دلیل افراد ممکن است از این قرص استفاده کنند مصرف اشتباه قرص موجود در برنج که در ایران باعث مرگ دسته‌جمعی چندین خانواده شده‌است. مصرف قرص‌های قلابی توهم‌زا که دارای ترکیبات قرص برنج هستند یا خود قرص برنج هستند. مصرف جهت خودکشی سریع، که کارشناسان معتقدند مرگ صورت گرفته با این قرص سریع، دردآور است
مرگ حتمی با قرص برنج

دکتر غلامعلی جعفری– متخصص سم شناسی- در این باره به مهر گفت: سم قرص برنج سمی است که بر روی سلولها تاثیر بدی می گذارد و تنفس سلولی را از بین می برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگانهای دیگر بدن مثل کلیه ها و قلب می شود. مرگ با قرص برنج مرگ بسیار دردناکی است و فرد عطش زیادی به آب دارد. در این مرگ فرد تا زمانی که زنده است هوشیار و بیدار بوده و سوزش بدی در بدن خود احساس می کند. بر اساس علامت های بالینی فرد دچار خستگی و کمبود اکسیژن می شود. بطوریکه بدنش رو به کبودی رفته و دچار خفگی سلولی خواهد شد. این روند روندی غیر قابل برگشت است و مسمومیت با قرص برنج برابر با مرگ است. وی در مورد زمان مسمومیت و مرگ بر اثر مصرف این قرص گفت: معمولا افراد زیر 24 ساعت فوت می کنند که زمان مرگ بستگی به ایرانی یا خارجی بودن قرص، تاریخ مصرف، میزان مقاومت فرد و تعداد آن دارد.
درمان مسمومیت با قرص برنج

بهترین راه این است که فردی که با قرص های برنج خودکشی کرده سریع به نزدیکترین بیمارستان منتقل شود. انتقال او به مطب و درمانگاه باعث وقت کشی خواهد شد. به فردی که قرص برنج خورده است به هیچ عنوان نباید مایعات داد زیرا ماهیت این قرص در معده ایجاد گاز است که این گاز به ریه ها راه یافته و در بین سلولها پخش می شود. خوردن آب این روند را تسریع می دهد. البته اگر خانواده ها در خانه ای جوش شیرین و یا پرمنگنات پتاسیم دارند، دادن آن به فرد مسموم تنها راه پیش درمانی است.
موارد استفاده از قرص برنج

آلومینیوم فسفاد که از آن برای ضد عفونی کردن و جلوگیری از آفت زدگی غلاتی چون برنج مورد استفاده قرار می‌گیرد، به نام های تجاری مختلفی همچون کوئیک فوس (Quickphos) و سلفوس (Celphos) وجود دارد که در ایران به نام قرص برنج مشهور است
قرص برنج

این قرص با اسم علمی «قرص فسفید آلومینیوم» ماده‌ای است با ترکیب فسفید که به‌صورت قرص‌های ٣گرمی، ساخته‌شده است. این قرص خطرناک از نظر ظاهر شباهت زیادی به قرص‌های روان‌گردان (اکستازی) دارد. اما شناخت ظاهری این نوع قرص‌ها در جلوگیری از مصرف آن بسیار ضروری است. این قرص به رنگ خاکستری است و دربسته‌های 10 تایی فروخته می‌شود. قرصی که یک عدد آن قادر است هزاران شته را از بین ببرد حال با بدن یک انسان چه خواهد کرد. حتی مصرف یک‌ششم این قرص نتایج غیرقابل جبرانی را در پی خواهد داشت.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نکاتی در مورد قرص برنج

برای جلوگیری از پیدا شدن حشرات در برنج و حبوبات ، آرد و… در انبار ها از این قرص ها استفاده می‌شود. استفاده از این قرص صرفا در صلاحیت تیم های کنترل و بهداشت مواد غذایی است و افراد عادی به هیچ عنوان نباید اقدام به این عمل نمایند. استفاده از این قرص ها به منظور مبارزه با آفات ، صرفا در انبار های مواد غذایی باید باشد و به هیچ عنوان استفاده خانگی از آن مجاز نیست. این قرص از خود گاز فسفید تولید می‌کند و باعث کشته شدن جونده ها می‌شود. قبل از به کار بردن در انبارها ، باید تمام در و پنجره ها بسته باشد و شکاف های انبار با نایلون گرفته شود. بعد از قرص گذاری نباید کسی در اتاق های اطراف انبار بخوابد. هنگام خارج کردن قرص ها از داخل محفظه باید از دستکش پلاستیکی استفاده کرد. اگر قرص داخل گونی حبوبات گذاشته می شود باید با کیسه نایلون کاملاً گونی را پوشاند و آن را خارج از اتاق و در هوای آزاد قرار داد. مسمومیت با این قرص هم از راه استنشاق، هم از راه تماس پوستی و هم به صورت خوراکی اتفاق می‌افتد.
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان