امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جدیدترین سافته های علمی درباره ی " زعفران"

#1
مهار سرطان کبد به کمک «زعفران»
پژوهش تازه‌اي نشان مي‌دهد، زعفران با بهبود فرايند «اپوپتوز»، جلوگيري از تکثير بي‌رويه سلول‌ها و اثر ضد التهابي که دارد، مي‌تواند آغاز سرطان کبد يا گسترش آن‌را به شکل قابل‌توجهي در موش‌ها مهار کند. سرطان سلول‌هاي کبدي يا HCC، پنجمين سرطان شايع جهان و سومين عامل مرگ در مبتلايان به سرطان به شمار مي‌رود. ابتلا به هپاتيتB، C و بيماري کبد چرب، در معرض سرطان‌زاهاي محيطي مانند DEN قرار گرفتن، مصرف بي‌رويه آهن و استفاده از مشروبات الکلي مي‌تواند زمينه ابتلاي فرد را به اين سرطان کشنده فراهم کند. تحقيق روي موش‌هاي آزمايشگاهي نشان مي‌دهد، عصاره زعفران به وضوح مي‌تواند نقش يک محافظ شيميايي قوي را در برابر اين عوامل بازي کند. به نوشته ساينس‌ديلي؛ پژوهشي که توسط محققان دانشگاه امارات متحده عربي انجام شده نشان مي‌دهد؛ زعفران که پيش از اين خاصيت آنتي‌اکسيداني آن به اثبات رسيده، به خوبي مي‌تواند از کبد در برابر پيشرفت سرطان و عوامل سرطان‌زايي مانند DEN که در تنباکو، وسائل آرايشي، بنزين و غذاهاي فراوري شده، وجود دارد، حافظت کند. استفاده از زعفران در درمان بيماري‌هاي چشمي موثر است؛ زعفران از آن جا که حاوي خواص آنتي‌اکسيدان فراواني است متخصصين طب گياهي آن را براي درمان ضعف بينايي توصيه مي‌کنند. اين پژوهشگران دو هفته پيش از القاي ماده سرطاني به موش‌ها، رژيم حاوي زعفران آن‌ها را با دوزهاي گوناگون 75، 150و 300 ميليگرم به ازاي هر کيلوگرم وزن بدن در روز آغاز کردند و آن را به مدت 22 هفته ادامه دادند. نتايج نشان مي‌دهند گروهي از موش‌ها که بالاترين دوز عصاره زعفران را دريافت کرده‌اند، کاملا از ايجاد سلول‌هاي سرطاني در کبد مصون مانده‌اند. در گروه‌هاي ديگر که درمان پيش از القا آغاز شده نيز کاهش پروتئين‌هايي که نشانه اوليه وجود سرطان هستند، به وضوح ديده مي‌شود و روند پيشرفت يا آغاز بيماري به مراتب کندتر شده است. دکتر«عمرو امين» که سرپرستي اين تحقيق را به عهده داشته، مي‌گويد: «يافته‌هاي ما نشان مي‌دهند زعفران با کمک به اجراي فرايند اپوپتوز يا مرگ تنظيم‌شده سلولي، جلوگيري از تکثير بي‌رويه سلول‌ها و اثر ضد التهابي اين نقش ضد سرطاني را بازي مي‌کند».
درمان آلزايمر با عصاره «زعفران»
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکي تهران طي تحقيقي براي نخستين بار تأثير مثبت عصاره گياه زعفران را در درمان آلزايمر اثبات کردند. دکتر شاهين آخوندزاده، استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران و همکارانش در اين تحقيق، طي مطالعه‌اي 22 هفته‌اي با بررسي 54 بيمار مبتلا به آلزايمر خفيف تا متوسط تأثير زعفران را بر روي بيماران مشاهده کردند. در اين مطالعه افراد را به دو گروه تقسيم کرديم و در شرايط يکسان به يک گروه از بيماران عصاره زعفران به صورت کپسول و گروه ديگر داروي Donepezil داده شد که نتيجه روند درمان در هر دو گروه يکسان بود. زعفران خون را تصفيه مي‌کند و خاصيت ضد التهابي دارد و براي تسکين دردهاي ناشي از آرتروز توصيه مي‌شود. به نوشته پايگاه دنياي سلامت؛ استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران با ارائه نتايج اين تحقيق در همايش بين‌المللي «زعفران، داروي گياهي هزاره سوم» خاطرنشان کرده: نتيجه اين مطالعه نشان داد که عصاره زعفران مي‌تواند داروي بيماري آلزايمر باشد. وي با اشاره به اين که قدمت زعفران به قدمت تاريخ ايران است، اظهار کرده: 85درصد زعفران دنيا در استان خراسان توليد مي‌شود و به همين نسبت 85درصد تحقيقات دنيا در خصوص زعفران نيز در دانشگاه‌هاي ما صورت گرفته است.
درمان اختلالات قاعدگي با «زعفران»
اصلي‌ترين و مهم‌ترين ترکيبات زعفران همان ترکيبات زردرنگ، تلخ و معطري است که در درمان اختلالات قاعدگي و افسردگي موثر است. يک بررسي علمي که توسط مهندس «سحر کامران ساماني»، مهندس علوم و صنايع غذايي و «رقيه کامران ساماني»، کارشناس تکنولوژي پرتوشناسي (راديولوژي) انجام شده، نشان داده که مصرف صحيح زعفران که حاوي ترکيبات زردرنگ (مشتقات کروستين) است، مي‌تواند توليد سروتونين را در مغز کنترل و درمان اختلالات قاعدگي و افسردگي را در بر داشته باشد. ترکيبات زردرنگ زعفران (مشتقات کروستين) به خوبي در آب محلول هستند؛ پيکروکروسين از جمله ترکيبات تلخ است و مهم‌ترين ترکيب مواد معطر (اسانس) سافرانال است. زعفران داراي خواص نيروبخش و قاعده‌آور بوده به طوري که دم کرده زعفران و مصرف هر روز 2 تا 3 فنجان در 3 نوبت آثار مهمي در معالجه اختلالات قاعدگي دارد. زعفران، قاعدگي را تحريک کرده و درد کمر ناشي از اختلال قاعدگي را آرام مي‌کند. اين پژوهش نشان مي‌دهد علت عوارض پيش از قاعدگي و علايم افسردگي، تغييرات در فعاليت سروتونين است که زعفران روي ماده شيميايي سروتونين در مغز و نحوه فعاليت آن اثر مي‌گذارد. «سروتونين»، نوعي انتقال‌دهنده عصبي است که نقش مهمي در خوابيدن، تعديل حالت و رفتار، اشتها و... دارد. اتصال سروتونين به برخي سلول‌هاي تحريک‌کننده، نشان‌دهنده علائم افسردگي است؛ به علاوه شرايط بيولوژيک و عوامل خاصي مانند توليدمثل، هورمون‌هاي ژنتيک، بارداري، زايمان و يائسگي در افسردگي تأثير دارند. بررسي اين دو محقق بيانگر اين است که در فرآيند افسردگي در مغز با کمبود غلظت سروتونين روبه‌رو هستيم. افرادي که ميزان توليد سروتونين در مغز آن‌ها پايين است، براي بهبود روحيه خود بيشتر به غذاي رنگين (زعفران) روي مي‌آورند که سروتونين را در مغز زياد مي‌کند، در نتيجه کاهش افسردگي را در پي خواهد داشت.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سوالات متداول بیماران درباره لیزر فیستول مقعدی
  ایمپلنت دندان دیجیتال، جدیدترین تکنولوژی کاشت دندان
  بخوانید و شگفت زده شوید از فواید علمی روزه گرفتن
Question درباره کافی میکس این خوشمزه خطرناک بیشتر بدانید
  نکات مهم درباره مصرف دارو با معده خالی
  همه چیز درباره ی درد شکم
  جوش نوزاد: هر آنچه که باید درباره جوش‌های ریز صورت و بدن نوزادتان بدانید
  حقایقی درباره ویتامین D
  درباره "آب سیاه" چه می دانید؟
  همه چیز درباره ویروس کرونا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان