امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

توربو شارژر چيست؟

#1
اگر توربين به اندازه كافي بزرگ باشد كه در برابر حداكثر قدرت منطقي مانع نباشد آنگاه با مشكلي به نام واماندگي(lag) در دورهاي پايين روبرو مي شويم. به اين علت كه موتور در دور پايين گاز زيادي توليد نمي كند كه توربين بزرگ را با سرعت مناسب به چرخش در آورد كه فشار توليد شود. اما اگر بتوانيد توربو را در دور پايين موتر به گردش با دور مناسب وادار كنيد خود توربو فشار لازم براي تحريك بيشتر توليد خواهد كرد!
حال اگر ما مقدار بسيار كمي نيتروس را در دريچه سوخت(wot)تزريق كنيم موتور فوراً توليد نيرو خواهد كرد! و حتي در دور هاي پايين توربو شارژ سرعت مي گيرد به علت گاز خروجي توليد شده! اكنون يك سنسور كوچك در ورودي سوخت افزايش فشار را متوجه شده و تزريق نيتروس را خاموش مي كند. اكنون محرك خودبه خود پيش ميرود. در عمل مقدار بسيار كمي نيتروس مصرف مي گردد. نتيجه يك سيستم توربو بدون وامانگي هست حتي اگر از توربيهاي عظيم استفاده شود.
نواع گوناگوني سيستم هاي تزريق نيتروس وتوربوشارژرهاي عظيم براي كار باهمديگر توليد مي شود

يكي از مطمئن ترين راهها براي افزايش توان موتور ها، افزايش مقدار هوا و سوختي است كه در سيلندرآنها مي سوزد.براي اين منظور افزودن تعداد سيلندرها يا بزرگ كردن هر يك از سيلندرها يكي از روش هاست اما در بعضي مواقع امكان اين كار وجود ندارد. يك راه براي افزايش قدرت موتور كه ساده تر و با صرفه تر نيز هست استفاده از توربو شارژردر موتوراست كه بدون نياز به تغيير در حجم و وزن موتورتوان آن را افزايش مي دهد.درخودروهاي پر سرعت مسابقه اي و **** اسپرت حتي خودروهاي خانوادگي و سدان هاي پر قدرت نيز براي افزايش توان موتور از توربوشارژر استفاده مي شود.

ساختار توربو شارژر:



يك توربو شارژر از 2 قسمت اصلي تشكيل شده است: توربين و كمپرسور(كه توسط يك شفت به هم متصل اند).براي آشنايي با توربو شارژر، ابتدا بايد واژه **** شارژر را تعريف كرد.**** شارژر يعني تغذيه موتور با هواي از پيش كمپرس شده.يعني هواي محيط مكيده و كمپرس شده و سپس به موتور فرستاده مي شود.كمپرسور به طرق مختلفي به حركت در مي آيداز جمله از طريق چرخ دنده كه در اين حالت ****شارژر مكانيكي ناميده مي شود. روش ديگر به حركت در آوردن كمپرسور استفاده از انرژي ذخيره شده در گازهاي اگزوز حاصل از احتراق در موتور است كه در اين حالت به آن توربو شارژر مي گويند.

پس توربو شارژر در حقيقت توربيني است كه بوسيله گازهاي اگزوز به حركت در آمده و يك كمپرسور گريز از مركز را كه توسط يك شفت به آن وصل شده است را مي چرخاند.كمپرسور نيز هوا را از مركز تيغه هايش به داخل كشيده و توسط پره هاي خود، در حين چرخش به بيرون پرتاب مي كند.كمپرسور معمولا بين صافي و منيفولد هواي ورودي به موتور قراردارد.در حالي كه توربين بين منيفولد هواي خروجي وانباره اگزوز قرار مي گيرد.تمامي گازهاي خروجي موتور (گازهاي اگزوز) از محفظه توربين مي گذرد و انبساط اين گازهاي تحت فشار بر پره هاي توربين عمل مي كند و موجب حركت دوراني آنها مي شود. اين گازها پس از گذشتن از توربين وارد اتمسفر مي شوند.توربين صداي حاصل از گازهاي اگزوز را نيز خفه مي كند و به اين ترتيب در اكثر موارد نيازي به استفاده از انباره اگزوز نيست.



به طور معمول توربو شارژها فشار هوا را به اندازه 6 تا 8psi فشرده تر مي كنند.از آنجا كه فشار معمولي اتمسفر 14.7 psi در سطح درياست با اين روش حدودا 50 درصد بيشتر هوا وارد موتور خواهد شد و افزايش بازدهي واقعي نيز بين 30تا 40 درصد است.

يكي از مزاياي توربو شارژرها كمكي است كه در ارتفاعات و مناطق مرتفع به موتور مي كنند.موتورهاي معمولي در ارتفاعات دچار كاهش شديد قدرت مي شوند. زيرا براي هر مكش پيستون جرم كمتري از هوا را به داخل سيلندر مي كشد و حتي در صورت افزايش مقدار سوخت پاشيدهشده به داخل سيلندر نيز به علت فقدان اكسيژن كافي ، احتراق كامل صورت نمي گيرد.بنابراين مساله رقيق بودن هوا موجب كم شدن قدرت موتور در اين نقاط مي شود كه توربو شارژرها با كمپرس كردن و افزايش جرم هواي ورودي به موتور، اين نقيصه را جبران مي كنند .
من میمونمو سکوتم رو جار میزنم...
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  علت خراب شدن و از کار افتادن توربو چیست ؟
  8 نکته برای نگهداری از توربو شارژ خودرو ها
  تویوتا سوپرا جدید به پیشرانه‌ی V6 توئین توربو لکسوس مجهز خواهد شد
  پورشه 911 توربو طلایی
  هدیه تک آرت برای 911 توربو
  فروش مدل نادر پورشه 911 توربو کروک
  درگ M3 با پورشه ماکان توربو
  تک آرت و هنرنمایی روی پورشه 911 توربو
  پورشه 911 توربو با حال و هوای بلغاری
  پورشه کاین توربو S: سریع‌ترین شاسی‌بلند جهان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان