امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آناتومی پا - عضلات ..

#1
قبل از هر چیز توضیح یک نکته مهم ضروری است. در زبان فارسی کلمه پا را در بسیاری اوقات به معنای کل اندام تحتانی یعنی از لگن به پایین استفاده میکنند. در زبان آناتومی، کلمه پا یا فوت Foot فقط برای قسمتی از اندام تحتانی که پایین تر از مچ پا قرار گرفته بکار برده میشود. . عضلاتی که موجب حرکات مفاصل پا میشوند دو دسته اند. یکی آنها که در ناحیه ساق قرار دارند و تاندون های آنها از مچ پا عبور کرده و به استخوان های پا متصل شده و موجب حرکت آنها میشوند. این دسته را عضلات خارجی یا اکسترنسیک Extrinsic muscles مینامند. دسته دیگر عضلات داخلی یا اینترنسیک Intrinsic muscles هستند که در داخل خود پا، در کف یا پشت آن قرار دارند.
عضلات خارجی یا اکسترنسیک پا در قسمت آناتومی ساق بررسی شده اند. عضلات داخلی یا اینترنسیک پا در دو گروه پشت و کف پایی قرار دارند. عضلات پشت پا عضلات اینترنسیک پشت پایی عبارتند از
اکستانسور کوتاه انگشتان Extensor digitorum brevis
این عضله از سطح فوقانی و خارجی استخوان کالکانه (پاشنه) شروع شده و تاندون های آن به سطح پشتی چهار انگشت اول پا میچسبند. وظیفه آنها بالا آوردن انگشتان پا به بالا است. این بالا آوردن البته بیشتر در مفصل متاتارسوفالانژیال (مفصل بین کف پا و انگشتان پا ) است.

اکستانسور کوتاه شست Extensor hallucic brevis
این عضله هم از سطح فوقانی و خارجی استخوان کالکانه (پاشنه) شروع شده و تاندون آن به سطح پشتی بند پرگزیمال (بند نزدیک به کف پا) انگشت شست پا میچسبد. وظیفه آن بالا آوردن شست پا از مفصل متاتارسوفالانژیال است. عضلات کف پا [/B] عضلات اینترنسیک کف پایی در چهار لایه هستند.
اولین و سطحی ترین لایه شامل عضلات زیر است

ابدکتور هالوسیس Abductor hallucis
این عضله از توبروزیته (برجستگی) استخوان کالکانه و ار فاشیای پلانتار (پرده بافتی کلفتی که زیر پوست پا است) شروع شده و به قسمت داخلی بند پرگزیمال شست میچسبد. وظیفه آن ابداکشن شست یعنی دور کردن آن از انگشتان دیگر است. فلکسور کوتاه انگشتان Flexor digitorum brevis این عضله از توبروزیته استخوان کالکانه و از فاشیای پلانتار شروع شده و به فالانکس (استخوان انگشت) وسطی انگشتان 5-2 میچسبد. وظیفه آن خم کردن انگشتان مربوطه از مفصل اینترفالانژیال پرگزیمال (مفصل بین انگشتی که به کف پا نزدیک تر است) است
ابدکتور انگشت کوچک Abductor digiti minimi
این عضله از توبروزیته کالکانه شروع شده و قسمت خارجی بند پرگزیمال انگشت کوچک میچسبد. وظیفه آن ابداکشن انگشت کوچک یعنی دور کردن آن از دیگر انگشتان استدومین لایه که زیر لایه اول قرار دارد شامل عضلات زیر است: عضله مربعی کف پا Quadratus plantae [/B] این عضله از سطح کفی یا زیرین استخوان کالکانه شروع شده و به تاندون های فلکسور (خم کننده) بلند شست میچسبد. وظیفه آن کنترل جهت حرکت تاندون های ذکر شده و کمک به خم کردن انگشتان 5-2 است.
عضلات کرمی یا لومبریکال Lumbricals
این عضله از روی تاندون های فلکسور بلند انگشتان 4-1 شروع شده و به تاندون های اکستانسور (باز کننده) همان انگشتان میچسبد. وظیفه این عضلات خم کردن مفاصل متاتارسوفالانژیال و باز کردن مفاصل اینترفالانژیال (مفصل بین بندها) انگشتان مربوطه است. لایه سوم شامل عضلات زیر است:
فلکسور کوتاه شست Flexor hallucis brevis
این عضله از سطح کفی استخوان کوبوئید و کونئیفرم خارجی شروع شده و سطح خارجی و داخلی بند اول شست میچسبد. وظیفه آن خم کردن مفصل متاتارسوفالانژیال انگشت شست است.
نزدیک کننده شست Adductor hallucis
این عضله از قاعده متاتارس (استخوان های کف پایی) های 4-2 شروع شده و به سطح خارجی قاعده فالانکس پرگزیمال شست میچسبد. وظیفه آن ادداکشن یا نزدیک کردن شست به انگشتان دیگر است. فلکسور کوتاه انگشت کوچک Flexor digiti minimi brevis این عضله از قاعده متاارس پنجم شروع شده و به قاعده فالانکس پرگزیمال انگشت پنجم پا میچسبد. وظیفه آن خم کردن فالانکس پرگزیمال انگشت پنجم است. لایه چهارم شامل عضلات زیر است

عضلات بین استخوانی کفی Plantar interossei
این عضلات سه تا هستند و از تنه متاتارس های 5-3 شروع شده و به طرف داخلی قاعده فالانکس پرگزیمال انگشتان 5-3 میچسبد. وظیفه این عضلات نزدیک کردن انگشتان 5-3 به هم است. عضلات بین استخونی پشتی Dorsal interossei این عضلات چهار تا هستند و از تنه متاتارس ها شروع شده و به کناره فالانکس پرگزیمال انگشتان 5-2 میچسبند. وظیفه آنها دور کردن انگشتان مربوطه از هم است.
پاسخ
 سپاس شده توسط * MASIHA *
آگهی
#2
واقعاً که پیچیدست
آناتومی پا - عضلات .. 1
پاسخ
#3
مرسی عالی بود .
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  گرفتگی عضلات پا هنگام خواب و راه های درمان آن
  روش ورزش دادن عضلات شکم سر کار و هنگام کار کردن
  آب درمانی برای رفع درد عضلات
Rainbow چگونه گرفتگی عضلات گردن را درمان کنیم ؟
Big Grin تاثیر عصاره اسفناج بر قدرت عضلات!
  گرفتگی عضلات نشان دهنده چه مشکلاتی است؟ + علت
  درمان خانگی برای گرفتگی عضلات
  ویتامین‌هایی که به ترمیم عضلات کمک می‌کنند
  گیاه پنجه شیطان از بین برنده درد عضلات
Star گرفتگی عضلات و درمان آن

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان