امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

غرب در دوراهی حضور یا عدم حضور ایران در ائتلاف علیه داعش/ آمریکا: نفوذ ایران افزایش پ

#1
Heart 
غرب در دوراهی حضور یا عدم حضور ایران در ائتلاف علیه داعش/ آمریکا: نفوذ ایران افزایش پیدا می کند/ فرانسه: به ایران نیاز داریم


غرب در دوراهی حضور یا عدم حضور ایران در ائتلاف علیه داعش/ آمریکا: نفوذ ایران افزایش پ 1


در حالیکه بسیاری از کارشناسان در غرب معتقدند که مسئله داعش بدون حضور ایران حل نمی شود، مقامات آمریکایی برخلاف این تحلیل و واقعیت های میدانی حاضر به پذیرش این موضوع نیستند. مقامات بلندپایه آمریکا طی چند روز اخیر به صراحت از عدم حضور ایران در ائتلاف بین الملی علیه داعش سخن گفته اند. سوال اساسی این است که چرا آمریکا برخلاف سایر کشورهای تاثیرگذار در این بحران، از حضور ایران در ائتلاف بین المللی علیه داعش بیمناک است؟

در این‌باره سه نکته راهبردی ذیل قابل تامل است:

الف: تیم سیاست خارجه آمریکا معتقد است حضور ایران در ائتلاف بین‌المللی ضدداعش سبب تقویت بیشتر ایران خواهد شد.یکی از مهم‌ترین دلایل آمریکایی‌ها برای این باور، این است که آنها معتقدند، نیروهای اطلاعاتی ایران بسیار بیشتر از کشورهای که اینک عضو ائتلاف هستند نسبت به داعش اشراف دارند و به همین دلیل ورود ایران به این ائتلاف عملا منجر به سپردن بخش‌های مهمی از رهبری این ائتلاف به ایران خواهد شد.

ب: آمریکا برای حضور ایران در این ائتلاف باید یک‌بار دیگر در مقابل کشورهای همچون عربستان بایستد. این در حالیست که برخ نقاط اختلافی درباره ایران سبب ایجاد برخی فاصله‌ها میان آمریکا و عربستان شده است. به تعبییر رایان کراکر کارشناس امور ایران و خاور نزدیک – که در حال حاضر رئیس و استاد دانشکده حکومت و خدمات عمومی جورج بوش در دانشگاه تگزاس است و ۳۷ سال سابقه کار دیپلماتیک دارد-؛ حضور ایران در این ائتلاف سبب مشکلات جدی در روابط آمریکا با کشورهای منطقه، مثل عربستان سعودی و مصر، خواهد شد؛ آن هم درست در زمانی که آمریکایی‌ها بیش از پیش، به همکاری نزدیک برای مواجهه با تهدیدی مشترک به این کشورها نیاز دارد.

ج: ایران در سراسر منطقه خصوصا در عراق، سوریه، یمن، لبنان و... نسبت به آمریکایی‌ها دست برتر دارد. دخالت دادن ایران در امور منطقه‌ای، ایران را در موقعیت برتر در مذاکرات با گروه ۱+۵ قرار می‌دهد. به همین دلیل مقامات آمریکایی تریجیح می‌دهند بگویند مذاکرات هسته ای با ایران به قوت خود باقی هست و ادامه پیدا خواهد کرد ولی در عین حال سعی کنند این دست مسائل منطقه‌ای را در آن دخالت ندهند. حضور موثر ایران در چنین ائتلافی مذاکرات هسته‌ای را تحت تاثیر قرار خواهد داد و ایران قوی‌تر و بانفوذتر از گذشته به میز مذاکره خواهد آمد.

فرانسه بر خلاف آمریکا از توان ایران برای مقابله با داعش استقبال می‌کند

در حالیکه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در بغداد موضع واشنگتن را درباره حضور ایران در ائتلاف بین المللی علیه داعش روشن کرد و گفت "ایالات متحده با ایران، نه به صورت نظامی و نه به صورتی دیگر، همکاری ندارد و قصد ندارد در این روند نیز چنین کند"، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است: فرانسه قصد دارد از ایران برای حضور در یک نشست بین المللی دعوت کند. این نشست روز دوشنبه در پاریس، برای هماهنگ ساختن اقدامات علیه گروه داعش، برگزار می شود.

آسوشیتدپرس با اشاره به این نکته که تصمیم فرانسه تغییر در سیاست پاریس در قبال ایران را منعکس می‌کند، می افزاید: نفوذ دیرینه تهران در عراق، و حضور گاه و بی‌گاه نظامی آنها، این کشور را از دیدگاه فرانسه شریکی منطقی می‌سازد. ایران با جامعه بین المللی بر سر مسئله اتمی درگیر است؛ اما فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه می‌گوید این مقوله‌ای جداگانه است. فرانسه موضع سخت گیرانه‌ای در برابر مسئله اتمی برگزیده، ولی کمک ایران در منطقه را کارساز می‌بیند. پاریس براین عقیده است که تهران نباید از کوشش برای درهم شکستن افراط‌گرایانی که اکنون بخش بزرگی از عراق را در کنترل دارند، کنار گذاشته شود.

اما برخی تحلیلگران معتقدند فرانسه یک دلیل مهم برای حضور ایران در کنار خود برای مبارزه با داعش را دارد و آنهم احتمال بازگشت تروریست‌های غربی عضو داعش، به خاک اروپا و به خصوص فرانسه است.

یکی از نمایندگان مجلس فرانسه روز گذشته تاکید کرد که حدود ۱۰۰ شبه نظامی که در عراق و سوریه می‌جنگیده‌اند اکنون به خاک فرانسه بازگشته‌اند و نیاز به منابع زیادی برای اتخاذ تدابیر نظارتی و امنیتی به منظور جلوگیری از حملات احتمالی این افراد است.

سباستین پیتراسانتا نماینده سوسیالیست گفت: حدود ۱۰۰۰ شهروند فرانسوی به صورت داوطلبانه در جنگ سوریه و عراق شرکت کرده‌اند و تاکنون حدود ۱۰۰ نفر از آنها به کشور بازگشته اند.

وی در ادامه تصریح کرد که تعدادی از این افراد اکنون در زندان هستند و سایرین نیز تحت نظارت قضایی قرار دارند. ما شواهدی در اختیار داریم که نشان می‌دهد تعدادی از آنها قصد انجام حملات تروریستیی را داشته‌اند.

چالش امنیتی پاریس در قبال ۱۰۰۰ عضو فرانسوی داعش!

پارلمان فرانسه قصد دارد روز دوشنبه در خصوص قانون جدید مقابله با تروریسم بحث و تبادل نظر کند که بر اساس آن نظارت بر فعالیت‌ها و اقدامات شبه نظامیانی که از جنگ در کشورهای خارجی بازگشته اند تشدید خواهد شد.

پیتراسانتا در ادامه گفت: وقتی شما مجبور هستید برای زیر نظر گرفتن یک نفر ۲۰ مامور امنیتی را به کار بگیرید با چالش بزرگی در سرویس‌های امنیتی روبرو خواهید شد. هم اکنون ۵۲ شبه نظامی فرانسوی که به کشور بازگشته اند در زندان به سر می برند.

به اعتقاد تحلیلگران، فرانسه میزان آسیب‌پذیری خود را از طرف داعش را بسیار بیشتر از آمریکا می‌بیند، ضمن آنکه داعش برای دسترسی به فرانسه به نسبت آمریکا کار آسان‌تری در پیش رو دارد.

به گزارش جهان، از آنجا که فرانسوی‌ها خطر داعش را بیشتر احساس می‌کنند، از همه ظرفیت‌ها من‌جمله توان بسیار موثر ایران می‌‌خواهند برای مقابله با این گروه تروریستی استفاده کنند.

در سوی دیگر نیز فرانسه در سوریه حتی از برخی جهات از آمریکایی‌ها نیز بیشتر حضور امنیتی و مستقیم داشته است؛ چرا که به صورت سنتی پاریس در برخی کشورهای عربی نفوذ بالایی داشته است. به همین دلیل برای خروج از بحران خود ساخته سوریه بیشتر از آمریکا حساسیت برای موفقیت جنگی در مقابل داعش نشان می‌دهد.
غرب در دوراهی حضور یا عدم حضور ایران در ائتلاف علیه داعش/ آمریکا: نفوذ ایران افزایش پ 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Clocket شایعه یا واقعیت ؟! آندرتیکر به ایران خواهد آمد؟
Clocket حمله تروریستی داعش به مسکو
  بمب گذاری کرمان: جنایت دوم داعش پس از حمله تروریستی حرم شاه چراغ !
  سگی ایرانی سوژه جدید در آمریکا شد (+عکس)
Earth آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه صادرات نفت ایران خبر داد
  اینستاگرام در ایران فیلتر شد !
Subarrow دعوت پارلمان سوریه از مجلس ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور
Subarrow تحلیل رویترز از دلیل تغییر لحن محمد بن‌سلمان در برابر ایران
Subarrow سیاست آمریکا نسبت به ایران به ویژه فعالیت های آن در منطقه چیست
Subarrow برجام چگونه بن سلمان را وادار کرد از موضع پایین، به مذاکره با ایران تن دهد؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان