امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نوجوانی و جوانی پیامبر(ص)

#1
Smile 
آرامش‌ و وقار و سيماى‌ متفكر " محمد " از زمان‌ نوجوانى‌ در بين‌ همسن‌ و سالهايش‌ كاملا مشخص‌ بود . به‌ قدرى‌ ابو طالب‌ او را دوست‌ داشت‌ كه‌ هميشه‌ مى‌خواست‌ با او باشد و دست‌ نوازش‌ بر سر و رويش‌ كشد و نگذارد درد يتيمى‌ او را آزار دهد .

در سن‌ 12 سالگى‌ بود كه‌ عمويش‌ ابو طالب‌ او را همراهش‌ به‌ سفر تجارتى‌ - كه‌ آن‌ زمان‌ در حجاز معمول‌ بود - به‌ شام‌ برد . درهمين‌ سفر در محلى‌ به‌ نام‌ " بصرى‌ " كه‌ از نواحى‌ شام‌ ( سوريه‌ فعلى‌ ) بود ، ابو طالب‌ به‌ " راهبى‌ " مسيحى‌ كه‌ نام‌ وى‌ " بحيرا " بود برخورد كرد . بحيرا هنگام‌ ملاقات‌ محمد - كودك‌ ده‌ يا دوازده‌ ساله‌ - از روى‌ نشانه‌هايى‌ كه‌ در كتابهاى‌ مقدس‌ خوانده‌ بود ، با اطمينان‌ دريافت‌ كه‌ اين‌ كودك‌ همان‌ پيغمبر آخر الزمان‌ است‌ .

باز هم‌ براى‌ اطمينان‌ بيشتر او را به‌ لات‌ و عزى‌ - كه‌ نام‌ دو بت‌ از بتهاى‌ اهل‌ مكه‌ بود - سوگند داد كه‌ در آنچه‌ از وى‌ مى‌پرسد جز راست‌ و درست‌ بر زبانش‌ نيايد . محمد با اضطراب‌ و ناراحتى‌ گفت‌ ، من‌ اين‌ دو بت‌ را كه‌ نام‌ بردى‌ دشمن‌ دارم‌ . مرا به‌ خدا سوگند بده‌ ! بحيرا يقين‌ كرد كه‌ اين‌ كودك‌ همان‌ پيامبر بزرگوار خداست‌ كه‌ بجز خدا به‌ كسى‌ و چيزى‌ عقيده‌ ندارد . بحيرا به‌ ابو طالب‌ سفارش‌ زياد كرد تا او را از شر دشمنان‌ بويژه‌ يهوديان‌ نگاهبانى‌ كند ، زيرا او در آينده‌ مأموريت‌ بزرگى‌ به‌ عهده‌ خواهد گرفت‌. محمد دوران‌ نوجوانى‌ و جوانى‌ را گذراند . در اين‌ دوران‌ كه‌ براى‌ افراد عادى‌ ، سن‌ ستيزه‌جويى‌ و آلودگى‌ به‌ شهوت‌ و هوسهاى‌ زودگذر است‌ ، براى‌ محمد جوان‌ ، سنى‌ بود همراه‌ با پاكى‌ ، راستى‌ و درستى‌ ، تفكر و وقار و شرافتمندى‌ و جلال‌ .

در راستى‌ و درستى‌ و امانت‌ بى‌ مانند بود . صدق‌ لهجه‌ ، راستى‌ كردار ، ملايمت‌ و صبر و حوصله‌ در تمام‌ حركاتش‌ ظ‌اهر و آشكار بود . از آلودگيهاى‌ محيط آلوده‌ مكه‌ بر كنار ، دامنش‌ از ناپاكى‌ بت‌ پرستى‌ پاك‌ و پاكيزه‌ بود بحدى‌ كه‌ موجب‌ شگفتى‌ همگان‌ شده‌ بود ، آن‌ اندازه‌ مورد اعتماد بود كه‌ به‌ " محمد امين‌ " مشهور گرديد . " امين‌ " يعنى‌ درست‌ كار و امانتدار .

در چهره‌ محمد از همان‌ آغاز نوجوانى‌ و جوانى‌ آثار وقار و قدرت‌ و شجاعت‌ و نيرومندى‌ آشكار بود . در سن‌ پانزده‌ سالگى‌ در يكى‌ از جنگهاى‌ قريش‌ با طايفه‌ " هوازن‌ " شركت‌ داشت‌ و تيرها را از عموهايش‌ بر طرف‌ مى‌كرد . از اين‌ جا مى‌توان‌ به‌ قدرت‌ روحى‌ و جسمى‌ محمد پى‌ برد . اين‌ دلاورى‌ بعدها در جنگهاى‌ اسلام‌ با درخشندگى‌ هر چه‌ ببيشتر آشكار مى‌شود ، چنانكه‌ على‌ ( ع‌ ) كه‌ خود از شجاعان‌ روزگار بود درباره‌ محمد ( ص‌ ) گفت‌ : " هر موقع‌ كار در جبهه‌ جنگ‌ بر ما دشوار مى‌شد ، به‌ رسول‌ خدا پناه‌ مى‌برديم‌ و كسى‌ از ما به‌ دشمن‌ از او نزديكتر نبود " با اين‌ حال‌ از جنگ‌ و جدالهاى‌ بيهوده‌ و كودكانه‌ پرهيز مى‌كرد .

عربستان‌ در آن‌ روزگار مركز بت‌ پرستى‌ بود . افراد يا قبيله‌ها بتهايى‌ از چوب‌ و سنگ‌ يا خرما مى‌ساختند و آنها را مى‌پرستيدند . محيط زندگى‌ محمد به‌ فحشا و كارهاى‌ زشت‌ و مى‌ خوارى‌ و جنگ‌ و ستيز آلوده‌ بود ، با اين‌ همه‌ آلودگى‌ محيط ، محمد هرگز به‌ هيچ‌ گناه‌ و ناپاكى‌ آلوده‌ نشد و دامنش‌ از بت‌ و بت‌ پرستى‌ همچنان‌ پاك‌ ماند .

روزى‌ ابو طالب‌ به‌ عباس‌ كه‌ جوانترين‌ عموهايش‌ بود گفت‌ : " هيچ‌ وقت‌ نشنيده‌ام‌ محمد ( ص‌ ) دروغى‌ بگويد و هرگز نديده‌ام‌ كه‌ با بچه‌ها در كوچه‌ بازى‌ كند " . از شگفتيهاى‌ جهان‌ بشريت‌ است‌ كه‌ با آنهمه‌ بى‌ عفتى‌ و بودن‌ زنان‌ و مردان‌ آلوده‌ در آن‌ ديار كه‌ حتى‌ به‌ كارهاى‌ زشت‌ خود افتخار مى‌كردند و زنان‌ بدكار بر بالاى‌ بام‌ خانه‌ خود بيرق‌ نصب‌ مى‌نمودند ، محمد ( ص‌ ) آنچنان‌ پاك‌ و پاكيزه‌ زيست‌ كه‌ هيچكس‌ - حتى‌ دشمنان‌ - نتوانستند كوچكترين‌ خرده‌اى‌ بر او بگيرند .

كيست‌ كه‌ سيره‌ و رفتار او را از كودكى‌ تا جوانى‌ و از جوانى‌ تا پيرى‌ بخواند و در برابر عظمت‌ و پاكى‌ روحى‌ و جسمى‌ او سر تعظيم‌ فرود نياورد ؟ !
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  زیباترین جذابترین خطبہ کہ شنیدم (نقد خلافت بعد رحلت پیامبر از زبان امام علی)
Star __کتابی جنجالی درباره واپسین روزهای زندگی پیامبر اسلام
  امتیازات حضرت خدیجه (س) نسبت به سایر همسران پیامبر (ص)
  دلیل رغبت حضرت خدیجه (س) برای ازدواج با پیامبر (ص) چه بود؟
  حضرت خدیجه قبل از ازدواج با پیامبر (ص) ازدواج کرده بودند؟
  نژاد پیامبر اسلام چه بوده است؟
  تعداد همسران پیامبر اکرم(ص) چندتا بوده؟ نام آنها چه بوده است؟
  دلیل رغبت حضرت خدیجه (س) برای ازدواج با پیامبر (ص) چه بود؟
  آیا پیامبر(ص) فرمودند هر کس بشارت پایان ماه صفر را بدهد بهشت بر او واجب می شود؟
  چرا بدن مطهر پیامبر اسلام (ص) بعد از سه روز دفن شد؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان