امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مهم ترین وقایع جهان از 800 تا 1100میلادی

#1
مهم ترین وقایع جهان از 800 تا 1100میلادی 1
در حدود 1000 پس از ميلاد، آب و هواي جهان چند درجه گرم تر شد و اين تغييرات آب و هوايي بسياري از تغييرات را به همراه آورد. به طوری که در آمريكاي شمالي، اقوام تونيت Tuniit از قاره قطب شمال به سمت جنوب يعني گرينلند حركت كردند و سپس به وسيله اينيوت ها Inuit كه آنها هم در حال مهاجرت بودند، نابود شدند. وايكينگ ها هم که اقوامی از اروپاي شمالي بودند، از گرم تر شدن هوا بهره بردند و در گرينلند و نوا اسكوتيا ساكن شدند.
در نواحی جنوبی تر آمريكاي شمالي، فرهنگ مي سي سي پي جايگزين فرهنگ هوپول Hopewell شد. در آمريكاي مركزي، فرهنگ موچ Moche culture سرنگون شد و به نظر مي رسد كه مايا ها هم پس از 900 پس از ميلاد رو به انحطاط نهاده باشند. چراكه ساختمان هاي كمتری ساختند و آثار کنده کاری کمتری به جا گذاشتند. اما زاپوتك ها به تمدنشان ادامه دادند.
در حوزه اقیانوس آرام و در چين، خاندان تانگ T'ang Dynasty در حدود 800 پس از ميلاد سرنگون شدند اما چين كماكان زير لواي خاندان سونگ Sung Dynasty متحد ماند. در هند، شاهان چولا Chola بر جنوب این کشور حكومت می كردند. در همین زمان در شمال این کشور، شاهان راجپوت Rajput وقت زيادي را صرف جنگ با مهاجمان عرب آسياي غربي مي كردند.
در آسياي غربي و آفريقا،‌ امپراتوري عرب به پادشاهي هاي كوچك تقسيم شد که بر آنها خاندان هاي مختلفی حکم می راندند. كشف هاي علمي زيادي در پادشاهي هاي كوچك اتفاق افتاد. در حدود 850 پس از ميلاد،‌ ابوريحان بيروني جبر را اختراع كرد و در حدود 1000 پس از ميلاد اولين آينه هاي شيشه اي ابداع شدند و اسلام به آفريقاي غربي و آفريقاي شرقي و سواحل هند راه يافت. همچنین ترك ها بر بغداد، پايتخت قديمي اعراب و خاندان فاطمي هم بر هند مسلط شدند.
در اروپا پس از مرگ شارلمانی در 800 پس از ميلاد،‌ پسرانش امپراتوري اروپايي را از دست دادند و به زودي دولت هاي مدرن فرانسه و آلمان به وجود آمدند. لمباردها Lombards هم بر ايتاليا حكومت كردند و اسلاوها بر اروپاي شرقي مسلط شدند و به حکومت در آنجا پرداختند.
همان طور كه آب و هوا گرم تر مي شد بعضي از وايكينگ ها تشويق شدند تا به سوي گرينلند و نوا اسكوتيا كشتيراني كنند. همان طور كه ديگر وايكينگ ها تشويق شدند تا به سمت جنوب و شرق بروند. بعضي از وايكينگ ها در روسيه ساكن شدند. بعضي از وايكينگ ها هم در فرانسه شمالي سکونت پیدا کردند. وایکینگ ها درحدود 1000 پس از ميلاد و سپس در 1066 از آنجا انگليس و كمي بعدتر سيسيل را مورد حمله قرار دادند.
اين وايكينگ ها و دوستانشان همان هايي بودند كه به نام مسيح اولين جنگ صليبي را در 1096 به راه انداختند. جايي كه فرانسه،‌ انگليس و آلماني ها متحد شدند تا بيت المقدس و سواحل مديترانه اي را از فاطمي ها بگيرند. مسيحيان موفق شدند كه بيت المقدس را تسخير كنند و صلیبیون پادشاهي اي را در امتداد سواحل مدیترانه پايه گذاري كردند.
مهم ترین وقایع جهان از 800 تا 1100میلادی 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان