امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

برترين موزه‌ هاي تهران

#1
[rtl]هفت صبح: [/rtl]خيلي‌ها فكر مي‌كنند تهران كلانشهري پر از دود و آلودگي صدا و راهبندان و بدون داشتن فضاهاي فرهنگي-تاريخي است؛ در صورتي كه اين تصور از اساس اشتباه است

هرچند تهران پايتخت سياسي و اقتصادي ايران به عنوان يك كلانشهر چندين ميليون نفري شناخته مي‌شود اما اگر اهل فرهنگ و تاريخ باشيد مي‌توانيد در اين كلانشهر پر دود و شلوغ هم جاهايي را پيدا كنيد كه شما را به گذشته‌هاي دور مي‌برد. مهم‌ترين موزه‌هاي كشور و قديمي‌ترين كاخ –موزه به جاي مانده نيز در اين كلانشهر قرار دارد. هرچند در پي سياست‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دو موزه هنرهاي ملي و نقاشي پشت شيشه تعطيل شد و هنوز تكليف آثار آن مشخص نيست. همچنين موزه 13 آبان كه مجسمه‌هاي علي‌اكبر خان صنعتي در آن نگهداري مي‌شد نيز تعطيل شده است و اين مجسمه‌ها به كرمان منتقل شده‌اند.

[rtl]کاخ موزه گلستان [/rtl]

[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
کاخ موزه گلستان که از ارگ تاریخی تهران به جای مانده است بيش از 200سال قدمت دارد. قدمت اوليه ارگ تهران به دوران صفویه باز می‌گردد که امروزه اثری از بناهای ‌این ارگ جز کاخ گلستان موجود نیست.  بخش‌های مختلف کاخ گلستان عبارتند از:‌ایوان تخت مرمر، خلوت کریمخانی، تالار سلام، تالارآیینه، تالار سفره‌خانه، تالار برلیان، عمارت خوابگاه، کاخ شمس‌العماره، عمارت بادگیر، تالار الماس، کاخ ابیض و چادرخانه. نگارخانه هم بخشی از حوض خانه طبقه زیرین تالار سلام است که برای ارائه آثار نقاشی هنرمندان ‌ایران در دوره قاجار اختصاص یافته است. شما می‌توانید آثار کمال‌الملک را هم در‌این محل ببینید.
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
[rtl] كاخ سعد‌آباد[/rtl]
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
مجموعه كاخ موزه سعدآباد در حقيقت آخرين كاخ سلطنتي ايران است‌. در این مجموعه ابتدا خاندان قاجار ساکن بودند اما پس از توسعه محوطه بود كه رضاخان  در سال‌های ۱۳۰۰ در آنجا می‌زیست و پسرش محمدرضا نیز در سال‌های ۱۳۵۰ به اینجا نقل مکان کرد. پس از پیروزی انقلاب ۵۷ این مجموعه به شکل موزه در آمد و لیکن کاخي متعلق به ارگان ریاست جمهوری براي پذيرايي از ميهمانان خارجي در جوار این مجموعه قرار دارد. از کاخ ملکه مادر نیز که متعلق به ارگان ریاست جمهوری است برای پذیرایی از ميهمانان خارجی استفاده می‌شود.
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
[rtl] كاخ نياوران[/rtl]
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
عملیات احداث کاخ نياوران در سال ۱۳۳۷آغاز شد و با وقفه‌ای که در ساخت آن پیش آمد در سال ۱۳۴۶ به اتمام رسید. در زمان فتحعلیشاه قاجار کاخ کوچک‌تری در محل فعلی کاخ نیاوران قرار داشت که در زمان محمدرضا پهلوی تخریب و کاخ نیاوران به جای آن ساخته شد. همچنين كاخي هم متعلق به احمد ‌شاه هنوز در آن وجود دارد.[rtl] موزه ‌ایران باستان[/rtl]
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
موزه ‌ایران باستان يا موزه مادر در ابتدای خیابان 30 تیر از موزه‌های شاخص تهران و ‌ایران محسوب می‌شود. بنای ‌این موزه توسط «آندره گدار» معمار و باستان شناس فرانسوي در سال‌های 1313 تا 1316 بنا شده و معماری آن متأثر از بناهای دوران ساسانی است. اگر به ‌این موزه رفتید در حقیقت از هزاره هفتم پیش از میلاد تا دوره اسلامی ‌را در قالب اشیای باستانی خواهید دید.
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
[rtl] موزه جواهرات ملی[/rtl]
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
در سال 1316 به موجب قانون، قسمت عمده جواهرات از کاخ‌های سلطنتی به بانک مرکزی‌ایران منتقل و از سال 1322 به بعد ‌این مجموعه به تماشای عموم گذاشته شد؛ هر چند به دلیل حجم کوچک آن محل، تصمیم گرفته شد خزانه جدیدی در خور جواهرات ملی ساخته شود که در محل فعلی واقع در خیابان فردوسی، مقابل سفارت آلمان اواخر سال 1339 گشایش یافت.
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
[rtl]  موزه آبگینه و سفالینه‌های‌ایران[/rtl]
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
بنای‌ این موزه به دستور احمد قوام «قوام السلطنه» و برای سکونت وی ساخته شد. از قدمت‌این عمارت حدود 85 سال می‌گذرد. نمای ساختمان آجری و به سبک معماری دوران سلجوقی است. موزه آبگینه پنج تالار نمایش آثار هنری دارد. قدیمی‌ترین شیشه‌ها لوله‌های شیشه‌ای به نام سیلندر شیشه است که از معبد چغازنبیل کشف شده است و مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد است.
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
[rtl] موزه زمین شناسی[/rtl]
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
این موزه یکی از واحدهای سازمان زمین شناسی کشور است که در سال 1345 شمسی به همت چند پژوهشگر زمین شناسی و در چهار بخش ابزار و وسایل قدیمی‌ و معدن کاوی، سنگ‌ها، کانی‌ها و سنگواره‌ها افتتاح شد. نشانی ‌این موزه جاده مخصوص کرج، فرودگاه مهرآباد است که برای دیدن از آن می‌توانید مراجعه کنید.[rtl] موزه فاطمی[/rtl]اگر دوست دارید گونه‌های کاملی از پرندگان ‌ایران را یک جا ببینید سری به موزه فاطمی‌که قدیمی‌ترین موزه جانورشناسی ‌ایران است بزنید.‌این موزه که به پاس خدمات بنیانگذار صادقش به نام موزه فاطمی‌نامگذاری شده در سال 1338 افتتاح شد. محل ‌این موزه خیابان انقلاب، دانشگاه تهران، دانشکده علوم است.[rtl] موزه ملک[/rtl]
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
این موزه که در خيابان امام خميني، شمال سردر باغ ملی واقع شده مشتمل بر کتاب‌هاي خطی نفیس و آثار و اشیايی است که توسط ملک‌التجار خریداري شده است. کتاب‌های نفیس، سکه‌ها، تمبرها، تابلوهای نقاشی از جمله آثار کمال‌الملک و آثار ارزشمندی نظیر ‌اینها را می‌توانید در موزه ملک ببینید.
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
[rtl] موزه سکه[/rtl]این موزه در سال 1341 شمسی در ساختمان مرکزی بانک سپه واقع در میدان امام خمینی(ره) در یک طبقه تأسیس شد. شما می‌توانید در موزه سکه 20 هزار سکه را که در مجموع، یکی از بزرگترین و ارزشمندترین مجموعه سکه‌های قدیمی‌ از 2700 سال پیش تا‌کنون محسوب می‌شود، یک جا ببینید.[rtl] موزه پست[/rtl]
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
در سال 1313 در طبقه دوم ساختمان اداره کل پست تهران واقع در میدان امام خمینی(ره)، موزه‌ای با نام موزه پست برپا شد. در‌این موزه اشیای قدیمی‌مربوط به پست شامل انواع وسایل توزین، صندوق امانات، مهرها، صندوق‌های پستی، تمبرها، وسایل تحریر سنتی، اسناد و مدارک پست قدیمی ‌وجود دارد.[rtl] موزه هنرهای معاصر[/rtl]
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
ساختمان موزه هنرهای معاصر در خرداد 56 افتتاح شد. معماری بنا تلفیقی از شیوه‌های معماری سنتی و مدرن است و گنجینه بسیار ارزشمندی از آثار هنرمندان معاصر ‌ایران و جهان در آن نگهداری می‌شود. هم اکنون دوسالانه‌ها، نمایشگاه‌ها و رویدادهای  ملی و بین‌المللی حوزه هنرهای تجسمی ‌ایران در‌این موزه برپا می‌شوند و به همین دلیل در فصول گوناگون سال، موزه هنرهای معاصر میزبان علاقه‌مندان پر شمار هنرهای تجسمی‌ و دانشجویان ‌این رشته‌هاست. این موزه در خیابان کارگر شمالی، درست کنار پارک لاله قرار گرفته که خود ‌این پارک از جاذبه‌های فضای سبز شهر تهران محسوب می‌شود. پارک لاله، 25 هکتار وسعت دارد و به سال 1345 شمسی در زمینی احداث شد که زمانی به میدان اسب دوانی جلالیه معروف بود.
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
[rtl] موزه فرش[/rtl]
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
این موزه به سال 1356 در ضلع شمال پارک لاله گشایش یافت. ساختمان موزه از نظر معماری بسیار زیباست. درون موزه هم فرش‌ها و گلیم بافته‌های بسیار نفيسی از آثار هنرمندان جای جای‌ ایران وجود دارد که در نهایت چشم‌نوازی است.[rtl] موزه رضا عباسی[/rtl]
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
این موزه دارای پنج تالار نمایشگاهی دائم شامل تالار پیش از اسلام، تالار اسلامی ‌یک و دو، تالار نگارگری و تالار خوشنویسی است. همچنین در طبقه سوم موزه کتابخانه‌ای قرار گرفته و در طبقه همکف نمایشگاه موقت برای نمایش دوره‌ای آثار معاصر وجود دارد. ‌این موزه در خیابان شریعتی نرسیده به پل سید خندان واقع شده است.[rtl] موزه شهدا[/rtl]
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
اگر می‌خواهید با آثاری از هنرمندان معاصر در فضای‌ ایثار و شهادت مواجه شوید فرصت بازدید از‌این موزه را از دست ندهید. برای رفتن به موزه شهدا باید به خیابان طالقانی، نبش خیابان فرصت بروید.
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
[rtl] موزه دكتر حسابي[/rtl]
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
موزه دكتر حسابي چند ماه پس از فوت دكتر حسابي‌، در اواخرسال 1371 و در منزل مسكوني او افتتاح شد. بناي خانه متعلق به سال 1310 خورشيدي است‌ و شامل وسايل شخصي دكتر از جمله پوشاك‌، مسواك‌، عينك‌، شانه‌، خودكار، دفتر يادداشت و وسايل دست‌ساز ايشان‌، لوح تقدير و مدارك تحصيلي و علمي‌، مدال‌ها و نشان‌ها، عكس‌هاي خانوادگي‌، اسباب بازي فرزندان و نوه‌ها، هداياي خانوادگي و... است‌. همچنين آثار تقديمي ‌به دكتر حسابي مي‌شود. اين موزه نيز در خيابان تجريش‌، خيابان مقصود بيك‌، خيابان دكتر پروفسور حسابي‌، پلاك 8 قرار گرفته است.
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1
برترين موزه‌ هاي تهران 1
[/rtl]
[rtl] موزه دارآباد[/rtl]
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
[rtl]برترين موزه‌ هاي تهران 1[/rtl]
موزه طبيعت و حيات وحش ايران در 1372 از سوي شهرداري تهران افتتاح شد. اين موزه در دارآباد قرار دارد و همه روزه غير از روزهاي سوگواري و شنبه‌ها باز است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(..*)


برترين موزه‌ هاي تهران 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  موزه نانوایی در ایران
  با موزه های تهران آشنا شوید
  معرفی موزه عروسکهای کاشان +تصاویر
  10 جاذبه گردشگری پنهان در تهران
  موزه دیدنی ارگ کریم خانی شیراز (عکس)
  گردشگری در تهران،زره و پول میخواهد!
  مرموزترین روستای ایران در نزدیکی تهران (عکس)
  برای فرار از دود و دَم تهران، به این باغ‌ها بروید
  در همین نزدیکی تهران از هوای عالی لذت ببرید
  بهشتی رویایی در چند قدمی تهران

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان