امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

خشکی دهان باعث پوسیدگی دندان میشود

#1
ممکن است در وضعیتی که دچار ناراحتی، استرس و عصبانیت بودهاید، مشکل خشکی دهان را حس کرده باشید، اما بیماری خشکی دهان وضعیتی است که در آن بزاق یا آب دهان به میزان کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان ترشح نمیشود.


خشکی دهان باعث پوسیدگی دندان میشود 1

دلایل خشکی دهان چیست؟
خشکی دهان علامتی از اختلالات غدد بزاقی دهان است که ممکن است برگشتپذیر یا غیرقابل برگشت باشد.

برخی شرایط خاص و بروز بعضی بیماریهای حاد همچون دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اوریون نیز از علل به وجود آورنده خشکی موقت دهان است.

خشکی پایدار دهان با علل مختلفی همچون مصرف برخی داروها، رادیوتراپی (اشعهدرمانی) سر و گردن ، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
شیمی درمانی ، بعضی بیماریهای سیستمیک و سوءتغذیه ایجاد میشود.

برخی بیماریهای خودایمنی مثل دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سندرم شوگرن میتواند باعث درگیری غدد بزاقی و اشکی به طور همزمان شود که علامت بارز آن، اغلب خشکی دهان و خشکی چشم است و در این مورد به خصوص در افراد جوان و یا مبتلا به دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
روماتیسم باید توجه ویژهای شود؛ چرا که این خشکی دهان ممکن است ناشی از خشک شدن غدد بزاقی باشد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری دیابت و افزایش قند خون به دلیل دفع بیش از حد آب نیز ممکن است باعث خشکی دهان شود.

استفاده از داروهای ادرارآور، داروهای اعصاب، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
داروهای مقابله با فشارخون و گرفتگیهای ماهیچهای و همچنین داروهای دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ضدحساسیت و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ضدافسردگی از عمدهترین علل خشکی دهان محسوب میشوند.

کسانی که به علت دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آلرژی ، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
گرفتگی بینی یا بزرگ بودن دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
لوزه سوم از دهان نفس میکشند نیز دهانشان خشک میشود.

همچنین کمبود ویتامینهایی همچون 2B، A و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کمخونی ناشی از کمبود دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ویتامین 12B هم باعث خشکی دهان میشود.

افراد مسن (50 تا 60 سال) نیز به دلیل افزایش سن و تغییرات به وجود آمده در بدن، دچار بیماری خشکی دهان میشوند. خشکی دهان بویژه در سنین بالا میتواند ناشی از اختلال کارکرد در غدد بزاقی به دلیل افزایش سن باشد.
استرس و عصبانیت دائمی در افراد با تاثیری که براعصاب خودکار بدن میگذارد، میتواند باعث کاهش ترشح بزاق شده و خشکی دهان را به دنبال داشته باشد
مشکلات ناشی از خشکی دهان چیست؟
مهمترین عارضه خشکی دهان، شیوع دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پوسیدگیهای شدید دندانی است که با کاهش بزاق اثر شویندگی آن روی سطح دندانها از بین رفته و نیز اثر محافظتی بزاق در مقابل میکروبها کاهش یافته و دندانها به شدت مستعد پوسیدگی میشوند.

با خشک شدن دهان، غدد بزاقی از فعالیت باز مانده و اختلالاتی در سخن گفتن، جویدن، بلع و تشخیص مزه به وجود میآورند.

پوسته پوسته شدن و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ترک خوردگی لب ها، خشک شدن مخاط دهان و ایجاد دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
زخمهایی در دهان ، تشدید عفونتهای قارچی، وضعیت ناخوشایند در بلع غذا، احساس آزاردهنده در حین جویدن غذا از دیگر مشکلات این بیماران است.

با توجه به این که خشکی دهان عوارض زیادی به دنبال خواهد داشت، توصیه میشود افراد مبتلا به آن، با مراجعه به پزشک متخصص نسبت به درمان بیماری خود اقدام نمایند.

بیماران مبتلا به خشکی دهان میبایست هر چهار ماه یک بار به پزشک مراجعه کنند.

راه های بهبود خشکی دهان چیست؟
شناخت علت خشکی دهان و دوری از آنها مانند کنترل قند خون در مواردی که علت دیابت باشد و یا کاهش دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
استرس و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اضطراب و کاهش تحریک اعصاب سمپاتیک میتواند تاثیر به سزایی در کاهش این عارضه داشته باشد.

جویدن به دلیل تولید بزاق و تحریک بیشتر آن میتواند در درمان خشکی دهان نقش مهمی داشته باشد و مطالعات نشان داده است، جویدن 10 دقیقه آدامس در هر ساعت باعث افزایش بزاق میشود؛ البته جویدن هم در صورتی مۆثراست که غدد بزاقی قادر به فعالیت باشند.

مصرف میوهها، مایعات به خصوص آب، غذاهای جامد و غنی از فیبر گیاهی در درمان بیماری موثر است.

همچنین در کسانی که با اختلال عملکرد غدد بزاقی مواجهند، استفاده از بزاق مصنوعی تحت نظر پزشک توصیه میشود.

نوشیدن روزانه 8 لیوان آب و اجتناب از مصرف مواد غذایی دارای ترکیبات پوسیدگیزا مثل مواد قندی از روشهای درمان بیماری خشکی دهان است.

استفاده از فلوراید به صورت روزانه به اشکال مختلف از جمله ژل، مصرف مواد ترش محرک بزاق دهان و استفاده از ترکیبات دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دهانشویه نیز از جمله روشهای درمان بیماری خشکی دهان هستند.
علت اصلی خشکی دهان هنگام خواب این است که بعضی افراد به جای تنفس از طریق بینی از راه دهان نفس میکشند


علت خشکی دهان در خواب چیست؟

علت اصلی خشکی دهان هنگام خواب این است که بعضی افراد به جای تنفس از طریق بینی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
از راه دهان نفس میکشند و در نتیجه این فرآیند موجب خشکی دهان و مجاری تنفسی میشود.

عملکرد بینی به گونهای طراحی شده است که میتواند هوای ورودی به بینی را گرم کرده و میزان رطوبت آن را افزایش دهد. اما اگر به دلایل مختلفی مانند دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سرماخوردگی ، ابتلا به زکام یا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
حساسیت فصلی ، انسداد مجاری بینی به علت وجود دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پولیپ یا به هر علت دیگری، تنفس از طریق بینی امکانپذیر نباشد، به ناچار هوا باید از طریق دهان وارد مجاری تنفسی شود.

در طول روز میتوان با استفاده از راهکارهای مختلف از ایجاد اختلال در فرآیند تنفس تا حد زیادی ممانعت به عمل آورد، اما در هنگام شب که بدن در حالت افقی قرار میگیرد، این مشکل برای افراد قدری دردسر ساز میشود. بنابراین در چنین شرایطی بیمار باید حتما به پزشک مراجعه کند.

در مواردی که سرماخوردگی یا ابتلا به حساسیت فصلی یا آلرژی منجر به گرفتگی بینی، ایجاد اختلال در عملکرد بینی و خشکی شدید دهان هنگام خواب شبانه شده باشد، با تجویز داروی مناسب میتوان تا حدی این مشکل را برطرف کرد. علاوه بر این دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خروپف کردن در خواب نیز میتواند به خشکی دهان منجر شود.

خروپف کردن نه تنها خواب شبانه فرد را مختل میکند، بلکه برای اطرافیان نیز مزاحمت ایجاد میکند و در مواردی که شدید باشد میتواند موجب توقف تنفس هنگام خواب شود. تجویز داروی مناسب و استفاده از ابزارهایی که میتواند نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد تنفس داشته باشند از جمله راهکارهایی است که در درمان خروپف در خواب موثر است.

البته باید توجه داشت ابتلا به برخی بیماریهای نادر و همچنین مصرف بعضی از داروها نیز میتواند موجب ابتلا به خشکی دهان هنگام خواب شود که در چنین مواردی بهتر است فرد بیمار به پزشک متخصص بیماریهای عمومی مراجعه کند تا بررسی و آزمایشهای لازم برای تشخیص علت اصلی ابتلا به این وضعیت انجام شود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  قیمت کامپوزیت دندان در کرج
  ایمپلنت دندان دیجیتال، جدیدترین تکنولوژی کاشت دندان
  ۷ فاکتور تاثیرگذار بر میزان موفقیت ایمپلنت دندان
  تغییر رنگ دندان ها و 11علت اصلی آن
  عملکرد اسپریدر دندانپزشکی در عصب کشی و ترمیم دندان
Minioni لمینت سرامیکی دندان
  علل و درمان لق شدن دندان در بزرگسالی
  خوردنی هایی که دندان پزشکان لب نمیزنند !
  ترفند سفید کردن دندان ها
  مضرات خلال دندان که همین الان باید بدانید !

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان