امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شهر جم

#1
شهر جم مرکز شهرستان جم در استان بوشهر در جنوب ايران است. اين شهر يکي از شهرهاي آباد استان بوشهر است که در فاصله 265 کيلومتري با مرکز استان قرار دارد. اين شهر در مقايسه با بيشتر شهرهاي استان بوشهر ، آب و هوايي معتدل تر دارد ،ارتفاع اين شهر از سطح دريا حدود 700 الي 800 متر است.همچنين فاصله اين شهر تا خليج فارس 25 کيلومتر مي‌باشد.

کلياتي درباره شهر جم
شهر جم در منطقه‌اي کوهستاني با درجه حرارت متوسط 23 درجه سانتيگراد (8 درجه کمتر از عسلويه) واقع گرديده‌است.
رطوبت نسبي 34 الي 51 درصد (40 درصد پائين تر از عسلويه)
ميزان بارندگي 308 ميليمتر در سال و وزش بادهاي منطقه‌اي مناسب.
خنکترين شهر در استان بوشهر
تنها شهري در استان بوشهر که انواع مرکبات پرورش مي‌يابد.تقريبا کشت همه درختان در اين شهرستان با موفقيت انجام شده است.
دسترسي به منابع گاز و آب در بطن کوههاي همجوار.
قرار گرفتن اين منطقه در 60 کيلومتري منطقه عسلويه بدون آلاينده‌هاي محيطي و صوتي.
دسترسي به راههاي زميني، هوائي (فرودگاه) و همجواري با راه ترانزيتي به شيراز(مسافت تا شيراز 270 کيلومتر)
پتانسيل گسترش مراکز اقتصادي در بخش‌هاي کشاورزي، صنعتي و خدماتي.
اشتغال 42000 نفر بصورت مستقيم و 71500 نفر بصورت غير مستقيم و بالا رفتن سطح معيشتي و درآمدي مردم منطقه و شهرهاي همجوار.
توسعه مراکز فرهنگي، آموزشي، ورزشي و رفاهي در منطقه و بالا رفتن سطح سواد مردم.
قرار گرفتن پالايشگاه گاز فجر جم در اين شهرستان که بزرگترين پالايشگاه گاز خاورميانه و دومين پالايشگاه بزرگ گاز در جهان مي‌باشد.

حدود جغرافيايي
اين شهرستان از شمال و شرق به بخش اسير شهرستان مُهر دراستان فارس از جنوب به شهرستان کنگان و از غرب به شهرستانهاي دشتي و دير محدود مي‌شود.

جم از نظر فرهنگي و ارتباطي
اين شهرستان از يک طرف به شهرستان فيروز آباد از توابع استان فارس متصل از طرف ديگر از طريق اتوبان 4 خطه جم – عسلويه به منطقه عسلويه قطب اقصادي انرژي ايران متصل گرديده است . وجود منابع کاري فراوان در اين منطقه جم را به يک شهرستان مهاجر پذير تبديل کرده است که نتيجه آن ورود فرهنگ هاي گوناگون به اين منطقه است. با پيشرفتي که شهرستان جم در سالهاي اخير داشته است انتظار مي‌رود بزودي جم به يکي از شهرستانهاي بزرگ در استان بوشهر مبدل گردد.

توابع
اين شهرستان داراي دو بخش – دو شهرو پنج دهستان مي‌باشد که (جم و ريز) نام دو شهر و دو بخش اين شهرستان مي‌باشند و دهستان‌هاي آن نيز از اين قرارند: (جم- کوري حياتي – انارستان – تشان – ريز).

همچنين مرکز اين شهرستان يعني شهر جم نيز از چندين روستاي بزرگ شکل گرفته‌است که عبارت‌اند از :ولايت – خواجه احمدي – قلعه کهنه و مالچه . از نظر وسعت بخش ريز از بخش جم بزرگ‌تر است اما از لحاظ جمعيت و تراکم جمعيتي بخش جم جمعيت بيشتري را در خود جاي داده‌است.

همچنين روستاهاي دولنگه (بهارستان)، انارستان و بهرباغ که هر سه از بزرگ‌ترين روستاهاي استان بوشهر هستند نيز در اين شهرستان قرار دارند.

هم اکنون با توجه به سکونت خانواده‌هاي کارکنان بخش‌هاي مختلف صنعتي شاغل در عسلويه، جمعيت اين شهر به شکل چشم گيري در حال افزايش است.

دين
با وجود اينکه جم در ناحيه‌اي ميان شهرستان‌هاي سني نشين جنوب استان فارس و بوشهر واقع شده‌است ولي مردم بومي اين شهرستان، عمدتا شيعه هستند، با اين همه در ميان شهرک نشينان جمعيت چندي از اقليت‌هاي زرتشتي ، مسيحي و يهودي و نيز اهل سنت زندگي مي‌کنند.

نژاد و زبان
تقريبا همه نژاد‌هاي ايراني از فارس و و لر و بختياري و… در شهرستان جم وجود دارد ولي مردم بومي اين شهرستان اکثرا فارس ،و فارس-بختياري هستند. مردم اين شهرستان به زبان فارسي سليس و روان صحبت مي‌کنند.لهجه مردم جم فارسي با گويش وي‍‍ژه است. يکي از لهجه‌هاي روان واصيل زبان فارسي در اين منطقه رواج دارد که داراي ويژه گي هايي تقريبا منحصر به فرد است به عنوان نمونه مي‌توان از تلفظ صداي (آ)در کلمات((خانه، شانه، لانه، باران و…)) ياد کرد نمونه ديگر مربوط به کار برد شناسه‌هاي ((مان، تان، شان))به صورت کامل است يعني در صحبت هاي روزمره مردم ترکيبات صحيح وکاملي همچون ((خانه مان ، پولتان ،خودشان و…)) بدون تبديل الف به (و) ـ که در بيشتر لهجه‌هاي کشورمان رايج است به وفور به کار مي‌رود .

نقاط ديدني
کوه پرديس (پدري) – باغ‌هاي ليمو و زيتون – پير بي‌بي‌ بانو – پير بيراهه آبگرمک(امام زاده جعفر)(باغها و آبشارهاي زيبا) – جنگل گلوبردکان ريز (يک جنگل انبوه با رودي نسبتاً دائمي که از ميان آن مي‌گذرد. که در شمالي ترين قسمت ريز قرار دارد) – مناظر زيباي گود لح (چشم‌اندازهايي زيبا در پشت کوه‌هاي بهرباغ و علي‌آباد) – حمام قاجاريه – آسياب علي‌آباد (طاحونه حاجي مظفر) – رشته قنات قره چناق – تنگ حنا – بنو تنگمان – باغ پدري – سي‌سواران – باغ‌هاي بيدخوار، نرگسي، بيدبلند،كوري،منظر،حاجي آباد،صيدي ، پهگو، فرامرزي، انارستان و ديگر روستاهاي زيباي جم و ريز – مناطق باستاني دايو و گلوقلات (گير کلات) – پير گلدسته – سد و گورستان تاريخي و باغهاي روستاي غربه – بناهاي تاريخي روستاي حرميک-رشته قنات قديمي روستاهاي تشان ودرهبان

شهر جم 1
پاسخ
 سپاس شده توسط ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان