امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شباهت‌های مغز انسان و کامپیوتر

#1
شباهت‌های مغز انسان و کامپیوتر
شباهت‌های مغز انسان و کامپیوتر 1
مغز پیچیده‏ترین و شگفت‌انگیزترین عضو بدن ماست. شبیه‌ترین دستگاه به مغز انسان که بشر توانسته است بسازد، رایانه‌ها هستند که قادر به پردازش اطلاعات پیچیده در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند. محققان می‌گویند شباهت‌های زیادی بین مغز ما و کامپیوتر وجود دارد؛ از هنگ‌کردن‌های گهگاهی گرفته تا نیاز به حافظه موقت برای ذخیره اطلاعات و نیاز به بوت شدن برای شروع به کار و …

در بسیاری از تحقیقاتی که صورت گرفته، مشخص شده است مغز مانند یک دستگاه رایانه پس از بیدار شدن ما از خواب نیاز به بوت شدن دارد. برای این کار ابتدا ساقه مغز شروع به ترشح ماده‌ای به نام «اکسیدنیتریک» می‌کند. تالاموس نیز این ماده را به همه قسمت‌های مغز می‌فرستد که موجب آماده شدن این قسمت‌ها برای انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود. این کار دقیقاً مشابه زمانی است که شما رایانه‌تان را روشن می‌کنید و منتظر می‌مانید تا سیستم عامل بالا بیاید و بوت شود تا بتوانید با رایانه کار کنید. حال اگر شما را به طور ناگهانی بیدار کنند و یا در اثر صدای شدیدی از خواب بپرید مغز امکان بوت شدن را پیدا نمی‌کند و درست همانند زمانی که رایانه شما بالا نمی‌آید و یا به کندی بالا می‌آید مغز شما قادر به درک موقعیت و اتفاق و تصمیم‌گیری صحیح نمی‌باشد و همانند یک رایانه ممکن است هنگ کند و همان‌طور که رایانه نیاز به «ری‌استارت» یا «بازآوری مجدد» دارد لازم است فرصتی به مغز بدهید تا بتواند شرایط و موقعیت را به خوبی درک کند. در گذشته تصور بر این بود «تالاموس» اطلاعات جمع‌آوری شده توسط اعصاب بدن را به «کورتکس» هدایت می‌کند اما مطالعات جدید نشان داد «تالاموس» علاوه بر این کار بر این اطلاعات نظارت و کنترل نیز دارد. نتایج این مطالعه می‌تواند به درمان بیماری‌هایی مانند «حواس پرتی» و «شیزوفرنی» كه با میزان هوشیاری بیمار ارتباط دارند، كمك كرده و همچنین به فهم این مطلب كه انسان چگونه محیط اطراف خود را درك می‌كند، كمك كند.

مغز هم مثل رایانه‌ها برای ذخیره اطلاعات، نیاز به حافظه موقت دارد

گروهی از دانشمندان ایتالیایی پی بردند در یادگیری واژگان جدید، مغز انسان بسیار شبیه به «حافظه موقت» رایانه عمل می‌کند. این کشف موجب شد تا پیشرفت خوبی در تئوری‌های یادگیری و توانایی مغز در یادگیری زبان و حفظ واژگان جدید حاصل شود. بیشتر این تئوری‏ها بر پایه اختلال «اچ.ام» است. «اچ.ام» مخفف اسم «هنری گوستاو مولیسون» است که سال‌ها قبل در اثر اشتباه یک متخصص مغز و اعصاب، که مغز وی را جراحی کرده بود دیگر نتوانست خاطرات جدیدش را حفظ کند و به یاد بیاورد و همچنین نتوانست هیچ واژه جدیدی را یاد بگیرد.

پژوهشگران دانشگاه میلان و سن رافائله دریافتند که در فرآیند آرشیو کردن خاطرات، واژه‌ها و اتفاقات روزمره، نه تنها فضاهای مربوط به حافظه طولانی‌مدت در مغز دخالت دارند بلکه فضاهای مرتبط با حافظه کلامی کوتاه‌مدت نیز مشارکت دارند. این درست شبیه به ذخیره اطلاعات روی «هارد» رایانه است که در این ذخیره‌سازی «حافظه‌های موقت» نقش مهمی دارند و تا آنها نباشند امکان هیچ ذخیره‌سازی و حتی کار کردن با رایانه نیز نخواهد بود.

مغز به هله‌هوله معتاد می‌شود

نتایج یك تحقیق جدید نشان داده است كه مصرف تنقلات و هله‌هوله‌خوری به اندازه مواد مخدر و هرویین اعتیاد‌آور است. محققان دریافته‌اند یك رژیم غذایی حاوی برگرها، چیپس‌ها، سوسیس‌ها و شیرینی‌ها مغز را به گونه‌ای برنامه‌ریزی‌ می‌كند كه وابستگی آن را به مواد غذایی حاوی نمك، شیرینی و چربی زیاد افزایش می‌دهد و این وابستگی در حد اعتیاد به موادمخدر است. به مرور زمان و با گذشت سال‌ها دنبال كردن این نوع رژیم غذایی سبب ایجاد شادی كاذب در مصرف‌كنندگان می‌شود و در نتیجه فرد به این نوع مواد‌غذایی معتاد می‌شود. دكتر پاول كنی، متخصص اعصاب در آمریكا، تحقیقات جدیدی را انجام داده كه نشان می‌دهد خوردن مواد غذایی پرچرب و قندی چه‌قدر برای سلامت ما خطرناك هستند. دكتر كنی می‌گوید: «مهم‌ترین نكته‌ای كه در مورد این نوع غذاها وجود دارد و نگران‌كننده است، این است كه كنترل خود را در برابر آنها از دست می‌دهید و اعتیادآور هستند.» محققان در این پژوهش برای اولین بار با استناد به مدارك علمی دریافتند كه واكنش مغز در برابر مصرف تنقلات و هله‌هوله‌ها درست شبیه به واكنش آن در برابر مواد‌مخدر است. محققان تاكید كردند که این كامل‌ترین مدرك علمی است كه نشان می‌دهد چاقی و اعتیاد به مواد مخدر پایه‌های نوربیولوژیك مشتركی دارند و این امر راه را برای مقابله با چاقی به شیوه‌ای متفاوت و مؤثر هموار می‏کند.
پاسخ
 سپاس شده توسط Ayda khoshgele
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  نقطه ی کور چشم انسان
  انسان حس مغناطیسی دارد
Rainbow تحولات مغز انسان ۳۰ ثانیه پس از مرگ
  شباهت درخت نخل و انسان
  دانستنی جالب انسان
  واقعا انسان‌ها فقط از 10 درصد مغزشان استفاده می‌کنند؟
  چرا نوزاد انسان قادر به راه رفتن نیست؟
  آیا “انسان‎های باستانی” قربانیان انقراض ششم بودند؟
  موی انسان می‌تواند وزن ۲ فیل را تحمل کند!
  آیا می دانید نیمی از بدن انسان را میکروب ها تشکیل داده اند؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان