امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مضرات لاک ناخن

#1
خانم محترم، آيا شما هم از لاک هاي ناخن با رنگ هاي متنوع استفاده مي کنيد؟ آيا تا به حال به اين موضوع فکر کرده ايد که ناخن شما بافتي زنده است و مواد شيميايي موجود در لاک ممکن است براي سلامتي شما مضر باشد؟

-

اضافه کردن رنگ يا نقاشي و رنگ آميزي کردن ناخن، در 3 هزار سال پيش از ميلاد مسيح از کشورهاي ايتاليا و ژاپن شروع شد. چيني ها براي اولين بار در جهان از لاک ناخن استفاده کردند، لاک مصرفي آنها ترکيبي از صمغ عربي، سفيده تخم مرغ، ژلاتين و موم زنبور عسل بود. مصريان باستان هم از رنگ هاي قرمز قهوه يي حاصل از گياه حنا براي رنگ کردن ناخن ها استفاده مي کردند )گفتني است امروزه همچنان رنگ هاي حاصل از حنا براي نقاشي روي دست، اندام ها و تنه استفاده مي شود(. بسياري از افراد در جوامع باستاني يا معاصر از لاک يا رنگ ناخن براي مشخص کردن جايگاه اجتماعي خود استفاده مي کردند و حتي در جوامع ابتدايي وسيله يي بود براي فرق گذاشتن زنان از مردان، يا مشهور است در اينکاها که از قبايل سرخ پوستي بودند، از لاک براي نشان دادن هنر خود استفاده مي کردند.

جالب است بدانيد در مصر باستان، اشراف رنگ ها و لاک هاي ناخن با پس زمينه هاي قرمز به کار مي بردند. به عنوان مثال ملکه نفرتي تي از قرمز براق و کلئو پاترا از رنگ قرمز تند تيره استفاده مي کردند، اين در حالي بود که هيچ يک از زنان طبقات پايين اجتماعي حق استفاده از اين رنگ ها را براي ناخن نداشتند. به هرحال لاک همچون ديگر ابزارهاي بشري طي زمان تحولات بسياري را به خود ديده است، تا جايي که امروز با انواع و اقسام لاک ها روبه رو هستيم، به رغم اينکه لاک هاي امروزي بسيار زيباتر از گذشته هستند، اما خالي از اشکال نيستند. در متن زير سعي شده به برخي از اين مشکلات پرداخته شود.

اجزاي تشکيل دهنده لاک

لاک هاي ناخن بايد داراي ويژگي هاي متعددي همچون شفافيت در رطوبت زياد، قابليت کشش روي ناخن، انعطاف و استحکام مناسب، ترک نخوردن در شرايط معمولي، مقاومت در برابر آب سرد و شوينده ها باشند، براي رسيدن به اين اهداف کارخانه هاي سازنده مواد مختلفي را در ترکيب لاک به کار مي برند، همانند نيترو سلولز، رنگدانه، اسانس، رزين، نرم کننده، عوامل پلاستيکي کننده، عوامل رنگ کننده و حلال هايي چون فتالات، تولوئن و فرمالدئيد.

اثر بر سلامت

از آنجا که بسياري از مواد تشکيل دهنده لاک ناخن ماهيت شيميايي مصنوعي دارند، ممکن است استفاده نامناسب از آنها يا حتي استفاده معمول، موجب تاثير منفي بر سلامت شود، تا جايي که امروزه بسياري از سازندگان لاک هاي ناخن توسط مقامات بهداشتي تحت فشار هستند تا بسياري از مواد سمي موجود در لاک ها را حذف کنند. از جمله اين مواد حلال ها هستند که به ويژه سيستم تنفسي را درگير کرده و موجب التهاب ريه و مجاري تنفسي مي شوند. در زير به برخي از عوارض اين حلال ها اشاره شده است:

فرمالدئيد: در صورتي که مقادير زياد فرمالدئيد مصرف شود اثرات سمي آن ظاهر مي شود، در حقيقت فرمالدئيد بيشترين آلوده کننده هواي داخل منزل است که وجود مقدار بيشتر از 1/0 قسمت در ميليون )يا PPM( موجب تحريک، سوزش، خارش چشم و غشاهاي مخاطي شده و ريزش اشک را به دنبال دارد. همچنين تنفس اين ماده شيميايي موجب سردرد، سوزش گلو، اختلال تنفس و بروز نشانه هاي آسم مي شود.

مصرف اتفاقي فرمالدئيد و جذب آن از دستگاه گوارش در مقادير زياد موجب مسموميت خون مانند اسيدوز يا افزايش اسيد خون و کاهش شديد حرارت بدن مي شود. اين ماده در مقادير کم ولي طولاني مدت با ايجاد سرطان در ناحيه بيني و گلو همراه خواهد بود. البته گفتني است در مقادير کم اثر سرطان زايي فرمالدئيد مشاهده نشده است. به طور کلي برخي از مواد شيميايي موجود در فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي )مانند لاک ناخن( فرمالدئيد توليد مي کنند. يکي از اين مواد قابل ذکر کواترينوم - 15 است که حتي در مقدار کم، موجب بروز آلرژي هاي پوستي و تنفسي در افراد در معرض خطر مي شود. حساسيت هاي پوستي ناشي از برخورد با فرمالدئيد به صورت زير بروز مي کند: درماتيت يا التهاب پوست از نوع تحريکي، خارش، گزگز، قرمزي يا اريتم.

در رابطه با حساسيت هاي تنفسي ناشي از فرآورده هاي فرمالدئيد، ادم ريه )در مقادير زياد(، تنگي نفس و حمله هاي آسم مشاهده مي شوند.

فتالات: اثر فتالات بر سلامت انسان مورد بحث است. برخي تحقيقات عوارض مصرف فرآورده هاي حاوي فتالات را نشان داده اند، اما برخي پژوهشگران مدعي هستند تعداد نمونه بررسي شده براي نتيجه گيري قطعي کافي نيست. اما آنچه مسلم است، در بسياري از پژوهش ها تاثير فتالات بر کبد، کليه ها، ريه ها و غدد جنسي )بيضه ها( پسران در سنين کودکي و نوجواني نشان داده شده است. فتالات و ترکبيات مختلف آن، اثري شبيه به هورمون زنانه استروژن دارند. اگر زنان باردار در معرض مقادير زياد يا مقادير کم اين ماده در طولاني مدت قرار گيرند، مقدار فتالات در خون و ادرارشان افزايش مي يابد. با بررسي نوزادان پسري که از اين مادران متولد شده اند مشخص شد احتمال بروز ناهنجاري هاي مادرزادي در اندام تناسلي نوزادان پسر به علت اثر استروژن مانند فتالات ها، بيشتر است. با وجود اينکه بسياري از صاحب نظران مخالف اثر فتالات بر سلامت انسان هستند، در سال 2006 بسياري از توليدکنندگان معتبر لاک ناخن و ديگر فرآورده هاي آرايشي، اين ماده را از محصولات خود حذف کرده اند، ضمن اينکه در سال 2007 تحقيقي در دانشگاه روچستر نشان مي دهد، محصولات ناشي از سوخت و ساز فتالات در بدن که در ادرار تجمع مي يابد، موجب افزايش اندازه دور کمر آقايان و مقاومت سلول ها به انسولين مي شود که در نهايت ممکن است فرد را در معرض ابتلابه ديابت قرار دهد. همچنين بررسي هاي بسيار مشخص کرده است اسپرم يا سلول هاي نطفه ساز مردان بر اثر تماس با فتالات کاهش مي يابد.

تولوئن: عوارض تولوئن که از ديگر مواد تشکيل دهنده لاک است، بيشتر در افرادي مشاهده مي شود که از نظر بدني به اين ماده حساس هستند يا زياد و نامناسب از آن استفاده مي کنند. بسياري از آثار تولوئن با تنفس حلال هاي آن ظاهر مي شود. اختلال رفتار يکي از عوارض اين ماده است که در بيشتر موارد مشاهده مي شود. برخورد طولاني مدت با تولوئن مجموعه علايم، نشانه هاي جسمي و رواني يا نشانگان را ايجاد مي کند. در امواج نوار مغزي اختلال در پتانسيل بينايي، آسيب هاي عصبي گوناگون، اختلال کارکرد مخچه يي ، شناختي، اختلالاتي در بخش هايي از راه هاي عصبي به نام راه هاي هرمي مشاهده مي شود. برخورد با تولوئن در طولاني مدت يا به مقدار زياد در کوتاه مدت موجب لرزش اندام به هنگام قرارگيري در وضعيت خاص مي شود که به علت اثرات منفي اين ماده روي مخچه است، البته درمان با بنزوديازپين ها مانند ديازپام يا اکسازپام از بروز نشانه ها کم مي کند.

در نهايت بايد گفت تماس با تولوئن هنگام تکامل جنين طي بارداري، موجب اختلال رشد دستگاه عصبي مي شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط pink devil ، яê¥нαñê ، ##شهرزاد## ، сÜтε Đévìł ツ ، ♥ Sky Princess♥ ، FrOzen あHeArt
آگهی
#2
واقعا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟...HuhHuh...crying
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مضرات لاک ناخن 1
پاسخ
 سپاس شده توسط L.A.78
#3
نچ نچ نچ
پاسخ
 سپاس شده توسط L.A.78
#4
برام مهم نیس
پاسخ
 سپاس شده توسط ♱ ᴠɪᴄᴛᴏʀ ♱


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مضرات خلال دندان که همین الان باید بدانید !
  آموزش بالایام یا یوگای ناخن برای تقویت موی سر
  عادات رایج امروزی که ناخن ها رو خراب می کنه
  حمام جوش شیرین چیست؟ فواید و مضرات حمام جوش شیرین
  علت خطوط روی ناخن چیست و برای درمان آن چه کنیم؟
  مضرات مصرف روغن جامد چیست؟
  هر مشکل ناخن، نشان از یک بیماری دارد
  استفاده از هل در غذا و چای چه مضرات و فوایدی دارد؟
  خواص “لیمو ترش” و مضرات میوه لیمو ترش برای بدن
  مضرات مصرف چای: 5 دلیل برای مصرف نکردن بیش از اندازه چای

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان