امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آیا غفران الهی به همه می رسد

#1
برکات و غفران ماه مبارک رمضان شامل همه افراد نخواهد شد، بلکه مخصوص افرادی است که در فکر بهره برداری ازآن هستند و گرنه برای کسانی که در شب و روز این ماه به معصیت خدا اشتغال دارند و در فکر توطئه و فتنه هستند، جز عذاب نخواهد بود. غفران الهی به این معنی است که خداوند متعال بنده خود را از اینکه عذاب به او برسد حفظ کند. پس رمضان به عنوان ماه مغفرت، ماهی است که خداوند عذاب را از بندگانش دور می کند. البته بدون شک غفران و مغفرت الهی در تمام سال و هر لحظه شامل بندگان می شود، ولی ماه مبارک رمضان به نوعی ویژه، اختصاص به مغفرت الهی دارد و با سایر ماه ها قابل مقایسه نیست.حدود ۲۵۰ آیه در قرآن مجید درباره آمرزش و مغفرت وجود دارد و روایات زیادی هم در این مورد وارد شده است.
آیات قرآن در موضوع مغفرت سه دسته است: ۱)آیاتی که دلالت دارد بر اینکه خداوند به هیچ وجه برخی افراد را نمی آمرزد. این دسته از آیات، مربوط به کفار و مشرکین و منافقین است که اصرار دارند در این حال بمانند و امید توبه درآنها نیست. مانند آیات شریفه ۴۸ و ۱۱۶ سوره نساء: انّ ا... لایغفر ان یشرک؛ به درستی که خدا نمی آمرزد اینکه به او شرک آورده شود. همچنین آیه ۶ سوره منافقون که می فرماید: سواءُ علیهم استغفرت لهم امْ لم تستغفرلهم لن یغفرا... لهم؛ مساوی است برآنها، برایشان طلب مغفرت نمایی یا استغفار نکنی، هرگز خداوند آنها را نمی آمرزد. همچنین آیه ۳۴ سوره مبارکه محمد(ص) که می فرماید: به راستی آنان که کافر شدند و قوم خود را از راه خدا باز داشتند سپس در حال کفر مردند، پس هرگز خدا آنها را نیامرزد.۲) آیاتی که دلالت دارد بر اینکه خداوند به طور حتم می آمرزد و در آن شکی نیست.
این آیات مربوط به کسانی است که اهل ایمان باشند و از گناهان خود تائب و شرمسار هستند، بلکه اگر کافر هم بوده و مسلمان گشته و از اعتقاد خود شرمسار و از عمل خود بازگشت نماید مشمول آن آیات خواهد شد. چنانکه در آیه ۴ سوره انفال می فرماید: ای پیغمبر! به کسانی که کافر شدند بگو اگر از رویه خود برگردند، گذشته های آنان آمرزیده خواهد شد.۳) آیاتی که دلالت دارد بر اینکه خداوند هر که را بخواهد می آمرزد و هر که را بخواهد عذاب می نماید. آیه شریفه ۲۸۴ سوره بقره و آیه سوره ۴۸ نساء که می فرماید خداوند فقط شرک را نمی آمرزد و غیر آن را برای هر که بخواهد می آمرزد. درباره جایگاه و ارزش در ماه مبارک رمضان می توان به این روایت از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد که فرمود: ماه مبارک رمضان در نزد خدا بهترین ماهها و روزهایش بهترین روزها و شبهایش بهترین شب ها و ساعت هایش بهترین ساعت ها است.البته برتر بودن ماه مبارک رمضان، شامل همه افراد نخواهد شد، بلکه مخصوص افرادی است که در فکر استفاده و بهره برداری ازآن هستند و گرنه برای امثال ابن ملجم و افرادی که شقی و بدبخت هستند، جز زیان و خسران نخواهد بود و برای کسانی که در این ماه و در شب و روز آن به معصیت خدا اشتغال دارند و به ماه مبارک بی اعتنا بلکه در فکر توطئه و فتنه و درصدد نقشه کشیدن برای تضعیف دین هستند، جز عذاب تصور نخواهد شد.
ماه مبارک، ماه دعوت به سوی میهمانی خداست. باید روی آن دقت فراوان کرد که انگیزه این میهمانی چیست، درآن چه کسی دعوت می کند، چه افرادی را به میهمانی می خوانند، میهمان به خانه چه کسی می رود، میزبان چه آدابی را نسبت به میهمان مراعات می نماید و میهمان چگونه با میزبان رفتار می کند و نوع پذیرایی چگونه است؟ روزه دار در میهمانی خدا باید چه نکاتی را در نظر آورد و به آنها توجه کند؟میزبان ماه رمضان به هیچ وجه با میزبانهای دیگر قابل مقایسه نیست. میزبانی کریم، رحیم، غفار، تواب، غنی، مطلق، جواد، رزاق، رحمان و رب العالمین است و میهمان ناتوان، فقیر، محتاج، ذلیل، بی کس، درمانده و کسی که نه مالک حیات و نه مالک ممات است. ماه مبارک رمضان همراه رحمت، مغفرت و برکت است و نامه دعوت قرآن کریم می باشد و مامور دعوت پیامبر(ص) است.
پاسخ
 سپاس شده توسط Black_Man
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  زندگینامه حضرت هُوشَع (ع) یکی از پیامبران الهی
  اسما الهی
  تعریف عشق الهی
  چگونگی رسیدن به رحمت الهی
  اگر کسی بنده ی خوب خدا شد، آیا باز هم مورد امتحان و ابتلای الهی قرار می گیرد؟
  سنت حتمی الهی را در نمایشگاه تاریخ به نظاره بنشین
Rainbow شیعه در محک آزمون و امتحان الهی
Rainbow انواع ادیان الهی کدامند ؟
  تجسمی شماتیک از بهشت و جهنم تا جلوس در قرب الهی
  جهان، صحنه آزمایش الهی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان