امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دانشجویان دانشگاه پیام نور دوره های فنی و حرفه ای می گذرانند

#1
رییس دانشگاه پیام نور استان همدان گفت: دانشگاه گذراندن دوره های فنی و حرفه ای و ارتباط داشتن با پارک علم و فناوری را در اولویت برنامه هایش قرار داده است.

[b]به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه همدان،
دکتر صفی الله صفایی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به اینکه کلاس های دانشگاه پیام نور نسبت به سایر دانشگاه ها کمتر برگزار می شود، خللی در عملکرد دانشگاه نداشته و این محدودیت برای دانشگاه به فرصتی برای پیشرفت تبدیل شده است. به این صورت که دانشگاه گذراندن دوره های فنی و حرفه ای و ارتباط داشتن با پارک علم و فناوری را در اولویت برنامه هایش قرار داده است.

وی تاکید کرد: هدف دانشگاه پیام نور آموزش دانشجویان متخصص و آشنا با صنایع و نیازهای روز جامعه است، دانشگاه از لحاظ امکانات آزمایشگاهی وضعیت مطلوبی دارد و با این وجود باز هم به دنبال بروز رسانی تجهیزات هستیم.

صفایی خاطرنشان کرد: طبق طرح ساماندهی رشته ها قرار است اگر رشته ای در یک مرکز وجود دارد، با توجه به امکانات آزمایشگاهی و اساتید آن رشته، در مرکزهای همجوار ارائه نشود.

رییس دانشگاه پیام نور همدان اعلام کرد: هدف اصلی دانشگاه پیام نور کاربردی کردن پژوهش هاست نه اینکه مقاله ای چاپ شود و در کتابخانه ها خاک بخورد. دانشگاه پیام نور به دنبال کاربردی و عملی کردن راهکارها و پیشنهادات ارائه شده توسط مهندسان و پژوهشگران است.

وی تاکید کرد: آمال و هدف همه کشورها دسترسی به توسعه و پیشرفت است. ما نیز به دنبال پیشرفت اسلامی در چارچوب قوانین اسلامی هستیم؛ به طوری که این مهم جز با بالا رفتن شاخص های انسانی از قبیل بهداشت، تحصیل، آموزش و مسکن محقق نمی شود و این شاخص ها جز با افزایش تولیدات علمی بالا نمی روند. همچنین لازم است تولیدات علمی کاربردی شوند تا رفاه اجتماعی مردم تامین شود و به آن رشد توسعه و اقتصاد مورد نظر دست یابیم.

صفایی افزود: کشور از لحاظ چاپ مقاله در ISI مقام شانزدهم را دارد و بالاتر از کشورهایی نظیر ترکیه و هلند قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال تحریم اقتصادی و اجرای اقتصاد مقاومتی اهمیت و اولویت پژوهش دو چندان شده است، خاطرنشان کرد: دانشگاه پیام نور استان همدان دارای 30 هزار دانشجو و 130 عضو هیات علمی است که از این تعداد سه نفر جزو پژوهشگران برتر استانی شناخته شده اند. این دانشگاه تاکنون پنج همایش با موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه برگزار کرده است و به مدد این ارتباط 23 نفر از دانشجویان فارغ التحصیل جذب صنایع شده اند.

صفایی ادامه داد: طبق ارتباط صورت گرفته با مدیران صنایع، نیازها و تخصص های مورد نیاز و مشکلات آنها شناسایی شده و متناسب با آنها و با همکاری سازمان فنی و حرفه ای دانشجویان آموزش دیده و دوره های لازم را گذرانده و جذب صنعت استان شده اند.

وی با اشاره به آمارهای ارائه شده توسط دبیرخانه شورای پژوهشی دانشگاه پیام نور گفت: این دبیرخانه از سال 87 تا سال 92، 9 همایش با موضوعات متفاوت و پنج همایش با موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه برگزار کرده است که در این همایش ها به نوبت از مدیران صنایع و کارخانه ها دعوت به عمل آمده، جلسه هم اندیشی با اعضای انجمن های علمی برپا کرده و به بیان راهکارها و دیدگاه های علمی و عملی پرداخته اند.

رییس دانشگاه پیام نور همدان اضافه کرد: اساتید دانشگاه در این مدت 161 طرح پژوهشی انجام داده اند که از این تعداد 135 طرح به اتمام رسیده است. همچنین 43 کارگاه پژوهشی و تخصصی برگزار شده است. 182 مقاله در همایش ها ارائه شده و 241 مقاله نیز در نشریات علمی - پژوهشی و ISI وISC به چاپ رسیده است.

وی به آسیب شناسی حوزه پژوهش پرداخت و گفت: ما در این حوزه سه آسیب داریم؛ سطحی نگری و تکرار مکررات و انجام دوباره کارهای دیگران یکی از این آسیب هاست. در حالی که پژوهش ها باید در ادامه کارهای قبلی دیگران باشد نه تکرار کارهای انجام شده توسط آنها. همچنین پژوهش های ما عمدتا به صورت درونی است و در کشور ساختاری وجود ندارد که این پژوهش ها را ساماندهی کند و پژوهشگران را با هم مرتبط سازد و هر پژوهشگری به صورت مجزا برای خود کار می کند.

وی کم اهمیت بودن آموزش را از دیگر آسیب های حوزه پژوهش برشمرد و افزود: آموزش در دانشگاه های ما باید به صورتی باشد که برای کشور پژوهشگر، محقق و نوآور تربیت کند نه فقط به دانشجویان مدرکی ارائه داده شود و آنها فارغ التحصیل شوند. طرح های پژوهشی معرفی شده توسط دانشجویان، در شورای پژوهشی استان مطرح می شود و اگر طرح قابل توجه و اجرا و مفید باشد توسط شورا تصویب و از بودجه اعتبارات طرحهای پژوهشی تامین اعتبار می شود.

وی تاکید کرد: دانشگاه پیام نور از سال 91 دارای دفتر ارتباط با صنعت است و این دفتر توسط دانشجویان رشته صنایع اداره می شود. همچنین در نظر داریم با هماهنگی پارک علم و فناوری نخستین شرکت دانش بنیان را در این دانشگاه تاسیس کنیم.

صفایی در پایان گفت: در حوزه اجتماعی مشکلات عدیده ای داریم که این مشکلات حل نمی شود مگر با دیدی علمی. در ایران برای پژوهش ها سیستم رفت و برگشت وجود ندارد، به این صورت که اگر پژوهشی صورت گرفت آن پژوهش وارد سیستم آموزشی و زندگی مردم شده و بازخورد آن دیده شود.
[/b]
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  از کدوم دوره ی تحصیل خودت خوشت اومده ؟
  لیست دانشگاه های پزشکی ایران
  دانشگاه امام صادق به عنوان یک دانشگاه معتبر اسلامی شناخته میشه
  منبع دوم و استفاده حرفه ای از تست ها
  آموزش ورود به کلاسهای مجازی {ویژه دانشجویان}
  گرایش های دانشگاه فرهنگیان در رشته های تحصیلی انسانی
  امار پذیرش دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۹
  معرفی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
  دانشگاه‌ها امسال حضوری می‌شود
  «لیست دانشگاه های دبیری ایران»

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان