امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آلوده ترین قسمت های منزل

#1
گرچه نبايد توجه به نظافت منزل حالت وسواس گونه بگيرد، اما لازم است تا نسبت به بعضي قسمت ها حساس تر بود. شايد به نظر نرسد اما بعضي از وسايل و قسمت هاي منزل آلودگي زيادي دارند و باكتري ها و ميكروب ها را به راحتي انتقال مي دهند.

تصور می شود كه دستشویی آلوده ترین بخش منزل است اما باید گفت كه جاهای دیگری مانند دستگیره در، ساك خرید، اسفنج ظرفشویی و تلفن نیز مامن انواع میكروب ها و باكتری هاست. این قسمت ها باعث انتقال عفونت، ویروس ها و باكتر ی ها می شود و زمینه ابتلا دیگران به انواع بیماری ها را فراهم می كند.




*دستشویی

میلیاردها باكتری ها در روده ها زندگی می كنند كه مسئول هضم و گوارش غذا هستند. در نتیجه مواد زائد بدن نیز جایگاه بیشتر از 500 نوع میكروارگانیسم خواهد بود. در صورتی كه پس از رفتن به دستشویی دست ها به خوبی شسته نشوند، این میكروب ها وارد بدن شده و زمینه ساز ابتلا به بیماری خواهد شد.




برای پیشگیری از انتقال میكروب ها باید دستشویی به طور مرتب نظافت شود. شستشوی دست ها نیز با آب و صابون بسیار مهم است.




*دستگیره های در

80% بیماری های عفونی رایج از طریق دست ها انتقال می یابند. پس جای تعجب نیست كه دستگیره های در جز آلوده ترین قسمت های منزل باشد.




هنگام نظافت منزل حتما دستگیره های در ورودی، اتاق ها، كمد و یخچال را نیز تمیز كنید. تا زمان نظافت بعدی منزل اگر یكی از اعضای خانواده مبتلا به سرماخوردگی شد، دستگیره ها را با دستمال ضدعفونی كاملا پاك كنید.




*كیف دستی و ساك خرید

در سال 2013 تحقیقی انجام شد كه نشان داد از هر پنچ كیف دستی یكی بیشتر از دستشویی باكتری دارد. این مقدار باور نكردنی میكروب كه می توانند زمینه ابتلا به بیماری ها باشند در انواع وسایلی كه در كیف می گذاریم مانند كلید، كاغذها، خودكار، كلینكس، لوازم آرایش، كیف پول و... جای دارند. شاید به دلیل كه این وسایل در جاهای مختلف می گذاریم و حتی ممكن است روی زمین نیز بیفتند.




ساك های خرید نیز انواع بسیار زیاد میكروب ها را حین خرید در خود جمع می كنند. هنگامی كه سبزیجات، گوشت، ماهی و دیگر مواد غذایی را در ساك می گذاریم و به جاهای مختلف برده می شود، طبیعتا میكروب ها و باكتری ها نیز انتقال می یابند.




قسمت های داخلی و خارجی ساك خرید و كیف دستی را حتما به خوبی تمیز نمایید، به خصوص اگر جنس آنها از چرم است زیرا این جنس زمینه تكثیر بیشتر میكروب ها را فراهم می كند. توجه داشته باشید كه كیف دستی سطل آشغال نیست! دستمال های استفاده شده، خوراكی نیم خورده و... را در آن نگذارید.




*اسفنج ظرفشویی

از آنجا كه اسفنج ها گرم و مرطوب هستند، بهشتی برای باكتری ها محسوب می شوند كه هنگام نظافت ظرف ها آلودگی ها را منتقل می كند. این نكته در مورد كهنه های زمین شویی نیز وجود دارد.




برای حفظ بهداشت اسفنج ظرفشویی، هیچ گاه آن را مرطوب نگذارید. پس از استفاده چندین بار به خوبی آن را آبكشی نمایید و در جایی بگذارید كه سریع خشك شود. همچنین بهتر است از مایع ظرفشویی آنتی باكتریال استفاده گردد. اسفنج را دو دقیقه در مایكروویو بگذارید تا استریل شود. مدت طولانی نیز از یك اسفنج استفاده نكنید.




*سطح كابینت آشپزخانه

سطح كابینت و تخته گوشت آشپزخانه قسمت هایی است كه میكروارگانیسم های زیادی روی آنها تكثیر می یابند زیرا مواد غذایی مختلف مانند میوه ها، سبزیجات، گوشت ، ماهی و... روی آنها گذاشته می شود.




هنگام تهیه غذا و پس از آن باید این سطوح به خوبی تمیز شود. همچنین هنگامی كه گوشت را روی تخته خرد می كنید آن را به خوبی بشویید و سپس برای سبزیجات استفاده نمایید. شیارهای روی تخته گوشت جایگاه بسیار خوبی برای تكثیر باكتری هاست پس در صورت ایجاد شیار، حتما تخته را عوض كنید. اگر تخته چوبی دارید، روی سطح آن را سمباده بكشید و گاه گاه آن را در آب جوش بگذارید.




*كفش ها

كفش ها نیز جز وسایل بسیار آلوده ای هستند كه هر روز بارها و بارها وارد منزل می شوند. مسلما راه رفتن در جاهای مختلف بیرون منزل میكروب ها و باكتری ها را انتقال می دهد.




هرگز با كفش وارد منزل نشوید. این مسئله در صورتی كه بچه كوچك دارید كه چهار دست و پا می كند اهمیت بیشتری دارد زیرا آلودگی ها به دهانش انتقال می یابد.




دمپایی ها را نیز هر چند وقت یك بار عوض كنید و اگر قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی را دارد حتما این كار را انجام دهید.




*تلفن همراه

تلفن همراه وسیله ای است كه روی سطوح مختلف گذاشته می شود و در موقعیت های مختلف مورد استفاده است. از همین رو آلودگی های زیادی را با خود حمل می كند. پس مرتب این وسیله را ضدعفونی نمایید.




*گوشی تلفن ثابت و موس كامپیوتر

دیگر وسایل آلوده منزل كه تصورش را نمی كنیم، گوشی تلفن ثابت و موس كامپیوتر است زیرا به خاطر تماس مكرر با دست ها، باكتری ها زیادی در آنها جمع می شوند.




این وسایل را مرتب ضدعفونی نمایید به خصوص اگر مورد استفاده جمعی است و یا فرزند كوچك دارید كه به آن دست می زند. همچنین هنگام صحبت كردن با تلفن خوراكی نخورید.




*مسواک

مسواك نیز مانند اسفنح ظرفشویی محیط گرم و مرطوبی است كه برای تكثیر باكتری ها ایده‌ آل است. بهتر است هر چند وقت یك بار مسواك را عوض كنید. پس از استفاده نیز آن را به خوبی تكان دهید تا قطرات آب جدا شوند. سپس آن را طوری بگذارید كه در هوای باز خشك شود البته با مسواك های دیگر تماس نداشته باشد.




*یخچال

یخچال محیطی است كه انواع مواد غذایی خام، پخته، با تاریخ انقضای كوتاه یا طولانی، در بسته یا بدون درپوش را داخل آن می گذاریم.




برای حفظ بهداشت مواد غذایی بهتر است هر طبقه با توجه به درجه برودت مختص نوع خاصی از خوراكی ها باشد. مواد غذایی خام و پخته، گوشت ها وسبزیجات را جدا از هم بگذارید. بهتر است از ظروف دربسته استفاده نمایید البته بسته بندی های غیر ضروری را دور بیاندازید. دو بار در ماه درون یخچال را با كمی آب ژاول تمیز كنید.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ترسناک ترین و خطرناک ترین ماساژ در تایوان (عکس)
  عجیب ترین و خطرناک ترین درخت دنیا
  کشف ذرات آلوده هوا در مغز!
  به دُنبال خاستگاه آگاهی _ قسمت سوم
  به دُنبال خاستگاه اگاهی _ قسمت دُوم
  به دُنبال خاستگاه آگاهی _ قسمت اول
  آلوده ترین عضو بدن انسان کدام است؟
  پاکسازی خاکهای آلوده به نفت با نانومواد در گچساران
  آلوده‌ترین شی‌ء منزل چیست؟
  بهترین کرم لاغری را خودتان در منزل بسازید!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان