امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فلسفه ملاصدرا نزد علامه نزدیکتر به‌واقع بود تا فلسفه بوعلی سینا

#1
علاّمۀ طباطبائی‌ فلسفۀ صدرالمتألّهین‌ را بواقع‌ نزدیکتر می‌یافتند. و خدمت‌ او را بعالم‌ علم‌ و فلسفه‌ بعلّت‌ تکثیر مسائل‌ فلسفه‌ (که‌ در این‌ فلسفه‌، از دویست‌ مسأله‌ به‌ هفتصد مسأله‌ ارتقاء یافت‌) فوق‌ العاده‌ تقدیر می‌کردند.

و از اینکه‌ صدرالمتألّهین‌ تنها بدنبال‌ مکتب‌ مشّائین‌ نرفته‌؛ و فلسفۀ فکری‌ و ذهنی‌ را با اشراق‌ باطنی‌ و شهود قلبی‌ جمع‌ کرده‌، و هردوی‌ آنها را با شرع‌ انور تطبیق‌ نموده‌ است‌ بسیار تحسین‌ می‌کردند.


صدرالمتألّهین‌ در کتب‌ خود از جمله‌ «أسفار أربعه‌» و «مبدأ و معاد» و «عرشیّه‌» و بسیاری‌ از رساله‌های‌ دیگرش‌ اثبات‌ کرده‌ است‌ که‌ بین‌ شرع‌ که‌ حکایت‌ از واقع‌ می‌کند، و بین‌ روش‌ فکری‌، و شهود وجدانی‌ تفاوتی‌ نیست‌؛ و این‌ سه‌ منبع‌ از یک‌ سرچشمه‌ مبدأ می‌گیرند، و هر یک‌ دیگری‌ را تأیید و تقویت‌ می‌کند.


و این‌ بزرگترین‌ خدمتی‌ است‌ که‌ این‌ فیلسوف‌ بعالَم‌ وجدان‌ و بعالم‌ فلسفه‌
و بعالم‌ شرع‌ نموده‌ است‌. و برای‌ مستعدّینِ کمال‌، و قبول‌ فیوضات‌ ربّانیّه‌، همۀ راهها را باز، و دری‌ را بروی‌ آنان‌ نبسته‌ است‌.

گرچه‌ اساس‌ و ریشۀ این‌ نظریّه‌ در کلمات‌ مُعلّم‌ ثانی‌ أبونَصر فارابی‌، و بوعلی‌ سینا، و شیخ‌ إشراق‌، و خواجه‌ نصیرالدّین‌ طوسی‌، وشمس الدین بن‌ تُرکه‌ نیز ملاحظه‌ شده‌ است‌؛ ولی‌ آن‌ کسیکه‌ موفّق‌ به‌ انجام‌ این‌ مهمّ شد، که‌ بدین‌ طرز عالی‌ و اسلوب‌ بدیع‌ این‌ مقصد را بپایان‌ برساند، خصوص‌ این‌ فیلسوفِ زنده‌دِل‌ متشرّع‌ عالیقدر است‌.


مرحوم‌ استاد معتقد بودند که‌ صدرالمتألّهین‌ فلسفه‌ را از اندراس‌ و کهنگی‌ بیرون‌ آورد، و روح‌ نوینی‌ در آن‌ بخشید، و جان‌ تازه‌ای‌ در او دمید؛ پس‌ می‌توان‌ او را زنده‌ کنندۀ فلسفۀ اسلامیّه‌ دانست‌.


و از اینها گذشته‌ استاد ما نسبت‌ بمقام‌ زهد و بی‌اعتنائی‌ بدنیا، و بروش‌ ارتباط‌ با خدا، و تصفیۀ باطن‌، و ریاضات‌ شرعیّه‌، و انزوائی‌ که‌ صدرالمتألّهین‌ داشت‌ و در کهَک‌ قم‌ بتصفیۀ سرّ مشغول‌ شد و طهارت‌ نفس‌ را اهمّ از هر چیز شمرد، بسیار ارزش‌ قائل‌ بوده‌ و تحسین‌ می‌نمودند.


و معتقد بودند که‌: غالب‌ اشکالاتی‌ که‌ بر صدرالمتألّهین‌ و فلسفۀ او می‌شود، ناشی‌ از عدم‌ فهم‌ و عدم‌ وصول‌ ادراک‌ بحاقّ مسائل‌ اوست‌. گرچه‌ خود ایشان‌ نیز ببعضی‌ از استدلالات‌ او نظرهائی‌ داشتند؛ ولی‌ من‌حیث‌المجموع‌ او را زنده‌ کنندۀ فلسفۀ اسلامیّه‌، و از طراز فلاسفۀ درجۀ اوّل‌ اسلام‌ چون‌ بوعلیّ و فارابی‌ می‌شمردند؛ و خواجه‌ نَصیرالدّین‌ و بَهْمَنیار و ابن‌ رُشد و ابن‌ تُرکه‌ را در ردیف‌ فلاسفۀ درجۀ دوّم‌ می‌دانستند.


استاد ما در مباحث‌ وجود، به‌ مسألۀ تشکیک‌ وجود قائل‌ بوده‌ و وحدت‌ عرفاء را نیز قبول‌ داشته‌ و آن‌ را منافی‌ با تشکیک‌ نمی‌دانستند؛ بلکه‌ درجه‌ای‌ عالیتر و مقامی‌ رفیع‌تر از تشکیک‌ از نقطۀ نظر دیدگاه‌ عارف‌ می‌دانستند که‌ با


وجود تشکیک‌، این‌ وحدت‌ پیدا می‌شد.


و در حوزۀ علمیّۀ قم‌ دوره‌هائی‌ از فلسفه‌ چه‌ «أسفار» و چه‌ «شفاء» را تدریس‌ نموده‌، و یگانه‌ فیلسوف‌ در عالم‌ اسلام‌ شمرده‌ می‌شدند. و حتّی‌ در سالیان‌ اخیر یکدوره‌ خارج‌ فلسفه‌ را برای‌ بعضی‌ از طلاّب‌ خصوصی‌ تدریس‌، و محصّل‌ و نتیجۀ آنرا بصورت‌ دو جلد کتاب‌ «بدایةُ الحکمَة‌» و «نهایةُ الحکمَة‌» تهیّه‌ و در معرض‌ استفادۀ عموم‌ قرار دادند.


در اینکه‌ ایشان‌ تنها متخصّص‌ فلسفۀ شرق‌ در تمام‌ عالم‌ بوده‌اند بین‌ دوست‌ و دشمن‌ خلافی‌ نیست‌.


گویند: آمریکا قبل‌ از سی‌سال‌، ایشان‌ را بهتر از آنچه‌ ایرانیان‌ شناختند شناخت‌؛ و برای‌ آنکه‌ علاّمه‌ را به‌ عنوان‌ لزوم‌ تدریس‌ فلسفۀ شرق‌ در آمریکا بدانجا برد، به‌ شاه‌ طاغوتی‌ ایران‌ (محمّد رضا) متوسّل‌ شد، و شاه‌ ایران‌ از حضرت‌ آیة‌ الله‌ العظمی‌ بروجردیّ رضوانُ اللهِ علیه‌ این‌ مهمّ را خواستار شد، و آیة‌ الله‌ بروجردی‌ هم‌ پیغام‌ شاه‌ را بحضرت‌ علاّمه‌ رسانیدند؛ ولی‌ علاّمه‌ قبول‌ نکردند.
فلسفه ملاصدرا نزد علامه نزدیکتر به‌واقع بود تا فلسفه بوعلی سینا 1
پاسخ
 سپاس شده توسط راrahilحیل
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  پارادوکس چیست و چه جایگاهی در علم، فلسفه و ادبیات دارد؟
  علامه دهخدا دلبسته ی ایران و دق مرگ از کودتا
Star کتاب‌هایی درباره فلسفه هابز، دکارت و چامسکی!
Big Grin «ابن سینا» منبع بزرگ پزشکان ایرلندی در قرون وسطی
Wink انتشار آثاری درباره «کارتر و فروپاشی پهلوی» و «فلسفه»
Exclamation «آشنایی با فلسفه دین» نقد می‌شود
  5 دانشمند نامدار ایرانی که حتما باید در عید به آنها سر زد(ابن سینا)
  فلسفه هایی برای خوب زیستن در ایران
  فلسفه و شعر
  پیوندهای میان ادبیات و فلسفه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان