امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حمله به سرفرماندهی استان کربلا و ربودن نیروهای آمریکایی در سال 2007

#1
حمله به سرفرماندهی استان کربلا یک عملیات نفوذی بود که در 20 ژانویه سال 2007 توسط کماندوهای شورشی با مشارکت احتمالی ایرانی ها بر ضد مقر مشترک نیروهای آمریکایی و فرماندهی پلیس عراق انجام شد. این حمله که به دنبال آن 5 سرباز آمریکایی کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند، به عنوان برجسته ترین و پیچیده ترین حمله از چهار سال جنگ قبل از آن بود و همچنین به عنوان قابل توجه ترین اقدام در میان اقدامات نادری بود که در آن شورشیان سعی در اسیر کردن سربازان امریکایی کردند.
پس زمینه
از زمان حمله به عراق در سال 2003 استان کربلا شدت درگیری هایی را که سایر نقاط مانند بغداد و استان الانبار داشتند را نداشت. اگرچه کربلا مکان بسیاری از حمله ها بود ولی بطور گسترده ای خالی از هرگونه بمب گذاری هایی بود که در بغداد اتفاق می افتاد و یا جنگ های شهری سنگینی که در فلوجه ، موصل، نجف ، رمادی و سایر نقاط اتفاق می افتاد در آنجا کمتر در جریان بود. تنها دو استثناء قابل توجه وجود داشت. قتل عام عاشورا در مارس 2004 و قیام جیش مهدی به رهبری مقتدی صدر در جنوب عراق این موارد استثنائات بودند. قبل از حمله 20 ژانویه تنها 33 نفر از نیروهای ائتلاف در استان کربلا کشته شده بودند که تنها 1 درصد از تلفات نیروهای ائتلاف در کل عراق بود.
حمله
حمله توسط 9 تا 12 نفر انجام شد که به شکل تیم های امنیتی آمریکایی بودند و توسط خودروهای GMC Suburban که توسط نیروهای امنیتی ایالات متحده استفاده می شدند، سفر می کردند. این افراد همچنین سلاح های آمریکایی به همراه داشتند ، لباس نظامی آمریکایی پوشیده بودند و به زبان انگلیسی صحبت می کردند. مطابق با گفته های یک افسر عراقی تیم عملیاتی توسط یک مرد با موهای بور هدایت می شد. حمله زمانی اتفاق افتاد که نیروهای نظامی آمریکایی آماده شده بودند که مقر را ترک کنند. در حدود 30 سرباز آمریکایی در آن زمان در مقر بودند.
بعد از عبور از 3 نقطه ایست و بازرسی که توسط نیروهای امنیتی عراقی کنترل می شد در حدود ساعت 17:45 تیم عملیاتی خودروهایشان را که حداقل شامل 5 SUV بود در نزدیکی ساختمان مرکز هماهنگی مشترک استانداری پارک کردند. گروه حمله به محض رسیدن به دو دسته تقسیم شدند و تعدادی با خودروهایشان در پشت ساختمان اصلی و عده ای دیگر در روبروی ساختمان اصلی مستقر شدند. کماندوها در ابتدا با استفاده از مواد منفجره دست ساز دو خودروی امنیتی بیرون را آتش زدند. سپس در تلاش برای خلع سلاح دو افسر با استفاده از نارنجک های ترکش زا وارد ساختمان شدند. آنگاه آنها با استفاده از نارنجک و سلاح های کوچک به یک اتاق که آمریکایی ها به عنوان سربازخانه استفاده می کردند یورش بردند. به محض اینکه سربازان داخل اتاق تسلیم شدند آنها برای دستگیری دو سرباز به نام های ستوان جاکوب نوئل فریتز و کاپیتان بریان اسکات فریمن پیش رفتند. آنها دو سرباز دیگر به نام های فالتر و چیسم را نیز در ورودی مقر از یک هامووی زره پوش پیاده کردند. یک سرباز به نام میلیکان در انفجار نارنجک در سربازخانه کشته شد و سه نفر دیگر زخمی شدند. سه هامووی آمریکایی توسط انفجار از بین رفت. هیچ پلیس یا سرباز عراقی در حمله زخمی نشد و کماندوها بطور دقیق آمریکایی ها را هدف می دادند.
در حوالی ساعت 6 عصر عملیات تیم به اتمام رسید و آنها مقر را به همراه زندانیانشان ترک کردند و به سمت استان همسایه یعنی بابل در سمت شرق به راه افتادند. بعد از مدت کوتاهی بعد از عبور از رود فرات کماندوها که توسط هلیکوپترهای آمریکایی دنبال می شدند 4 زندانی خود را کشتند و به همراه خودروها تجهیزات و یک تفنگ رها کردند. سه سرباز بعدا توسط پلیس عراق به همراه گلوله هایی در سینه شان در مکانی به نام ابو الوان نزدیک مهوالی پیدا شدند. سه نفر از آنها مرده پیدا شدند و نفر چهارم با زخمی مرگ آور به یک بیمارستان در آن نزدیکی برده شد.
4 مظنون به شرکت در حمله در 22 ژانویه توسط نیروهای آمریکایی و نیروهای پلیس عراق بازداشت شدند. ازهر الدولیمی به عنوان مغز متفکر عملیات در 18 می توسط نیروهای آمریکایی کشته شد.
ظن شرکت ایران در حمله
مطابق با گفته های دو افسر که اسمی از آنها برده نشده است ، پنتاگون احتمال اینکه این حمله توسط ایرانی ها پشتیبانی شده باشد را بررسی کرده است. در یک سخنرانی در 31 ژانویه 2007 نخست وزیر عراق نوری المالکی بیان کرد که ایران حمله به نیروهای ائتلاف در عراق را پشتیبانی می کند و بعضی از عراقی ها بیان کرده اند که این حمله توسط سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تلافی ربودن 5 ایرانی از کنسولگری ایران در اربیل توسط نیروهای آمریکایی در 11 ژانویه انجام شده است.
در پاسخ به این گمانه زنی ها حسن کاظمی قمی سفیر وقت ایران در عراق مدارک آمریکایی ها برای اثبات مشارکت ایران در حمله به نیروهای آمریکایی را مسخره عنوان کرد.
رزونامه نگار بیل روگیو بیان کرد که حمله کنندگان ممکن بود تمایل داشته باشند که آمریکایی های ربوده شده را به ایران انتقال دهند.
در جولای 2007 ارتش ایالات متحده بیان کرد که اطلاعاتی که از یک عضو ارشد حزب الله به نام موسی دقدوق که توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شده بود رابطه بین سپاه قدس و حمله کربلا را بیان می کند. دقدوق به عنوان رابط بین سپاه قدس و گروه های شیعه ای که حمله را انجام دادند کار می کرد. بر طبق گفته های ایالات متحده دقدوق گفت که گروه شیعه نمی توانست این عملیات پیچیده را بدون پشتیبانی و هدایت سپاه قدس انجام دهد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خطر حمله آمریکا هنوز وجود دارد
  وحدت نیروی دریایی ارتش و سپاه مایه افتخار نیروهای مسلح است
  این اسلحه تهاجمی و پیشرفته نیروهای نظامی ایران را بشناسید /بُرد «مصاف» چقدر است؟
  قدرت‌نمایی پهپاد ارتش در مقابل پهپاد آمریکایی
  نمایش یک پهپاد آمریکایی که می تواند سامانه روسی اس 400 را در هم بشکند
  حمله مسلحانه جیش‌الظلم به خودروی حامل نیروهای یگان مهندسی‌ در سراوان
  حمله موشکی به محل نشست فرماندهان ائتلاف سعودی در «مأرب»
  عراق| پروازهای مشکوک بالگردهای آمریکایی بر فراز مواضع حشد شعبی
  عراق| جزئیات جدید درباره حمله به فرودگاه اربیل/ تاکید الفتح بر لزوم اخراج آمریکایی‌ها
  حمله هوایی آمریکا به منطقه مرزی سوریه و عراق به دستور بایدن

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان