نظرسنجی: سرخک تا چند سال دیگر به ایران می آید
این نظرسنجی بسته شده است.
هیچ موقع
0%
0 0%
یک سال
100.00%
1 100.00%
دو سل دیگر
0%
0 0%
در کل 1 رأی 100%
*شما به این گزینه رأی داده‌اید. [نمایش نتایج]

امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تولید واکسن های سرخک و سرخجه از سال آینده در ایران

#1
Sad 
تهران -عرصه علم و فناوری کشور در هفته گذشته شاهد رویدادهای مهمی بود که از جمله تولید واکسن های سرخک و سرخجه از سال آینده در کشور است.
[تولید واکسن های سرخک و سرخجه از سال آینده در ایران]

** در هفته گذشته مهمترین رویدادهای علمی و فناوری به مواردی از جمله سابقه پنج هزار ساله ایران در علم ژنتیک، نصب دستگاه های سنجش اشعه ماورا بنفش خورشید، تصویب 10 استاندارد ملی فناوری نانو، راه اندازی چهار بانک ژن تنوع زیستی و غیره اشاره کرد.

** تولید واکسن های سرخک و سرخجه از سال آینده در ایران از مهمترین رویدادهای این هفته بود که معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تولید واکسن های سرخک و سرخجه (MMR ) از سال آینده در انستیتو پاستور خبر داد.

براساس مصوبه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری یکی از پروژه های کلان ملی در حوزه سلامت، تولید واکسن انسانی است و هم اکنون متخصصان کشورمان در زمینه تولید انواع واکسن های انسانی در حال تحقیق و فعالیت هستند.

به نتیجه رسیدن پروژه تولید واکسن آنفلوانزا در کشور در سال جاری و همچنین برخی از انواع واکسن ها مانند ˈهپاتیتˈ و ˈب ث ژˈ پیش از این در کشور تولید شده، اما اکنون تغییر مسیر داده و کیفی تر شده اند.

** از دیگر رویدادهای هفته می توان به سابقه پنج هزار ساله ایران در علم ژنتیک اشاره کرد.

لوح سفالی کشف شده در ایلام نشان می دهد ایران از پنج هزار سال پیش از علم ژنتیک برای اصلاح نژاد -بویژه اصلاح نژاد اسب -استفاده می کرده است.

ایران یکی از متنوع ترین منابع و ذخایر ژنتیکی را در سطح جهان داراست و غنای ذخایر ژنتیکی کشور بیش از ذخایر نفت و گاز ماست و تنوع زیستی ایران از کل قاره اروپا بیشتر است.

** از دیگر رویدادهای هفته گذشته می توان به راه اندازی آزمایشگاه های چند رسانه ای و رسانه های تعاملی به دست متخصصان کشور اشاره کرد.

در آزمایشگاه های چند رسانه ای (مولتی مدیا) در واقع زیرساخت لازم برای تصویرسازی رایانه ای (CGS) فراهم می شود و راه اندازی این آزمایشگاه ها هم اکنون توسط متخصصان شرکت های وابسته در حال اجرا است.

تولیدات ارایه شده در این آزمایشگاه ها پس از تهیه و بررسی در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می گیرد.

**یکی دیگر از رویدادهای هفته گذشته نصب دستگاه های سنجش اشعه ماورا بنفش خورشید در همه استانها است .

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مشارکت سازمان انرژی اتمی در نظر دارد دستگاه های سنجش اشعه ماوراء بنفش خورشید را تا پایان امسال در همه استان های کشور، نصب کند.

این دستگاه ها، شاخص پرتو ماوراء بنفش خورشید را اندازه گیری می کند تا مردم با توجه به این شاخص ها از وسایل حفاظتی مانند عینک و کلاه استفاده کنند.

با نصب این دستگاه ها، اطلاعات مربوط به شدت تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید UV بصورت شبکه ای به سامانه ˈاعلام شاخص پرتو فرابنفشˈ ارسال می شود تا بتوان از اطلاعات آن مانند اطلاعات هواشناسی استفاده کرد.

**یکی دیگر از رویدادهای هفته گذشته قرارداد استحصال مواد اولیه گیاهان دارویی در سال جاری است.

قرارداد استحصال مواد اولیه از گیاهان دارویی از جمله فعالیت های جهاد دانشگاهی است که براین اساس تفاهم نامه ای میان پژوهشکده گیاهان دارویی و پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی منعقد شده است.

در مرحله بعدی نسبت به فرآیند دیجیتالی کردن و استحصال مواد در زمینه گیاهان دارویی اقدام خواهد شد.

هم اکنون فعالیت های علمی در حوزه ˈپاکسازی موادˈ و تولید بیو مواد جدید در جهاد دانشگاهی شهید بهشتی در حال اجرا است.

***یکی دیگر از رویدادهای هفته گذشته تصویب 10 استاندارد ملی فناوری نانو تا پایان سال 91

تا کنون 10 استاندارد ملی در ارتباط با فناوری نانو تدوین و تصویب شده است و 10 استاندارد ملی دیگر تا پایان سال 91 مراحل تصویب نهایی خود را می گذرانند.

موضوع استاندارد سازی فناوری نانو موضوع نسبتا جدیدی است و از شش سال پیش در جهان سازمان های معتبر بین المللی مانند ˈایزوˈ، کمیته هایی را برای بحث استاندارد سازی فناوری نانو اختصاص داده اند.

کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو (ISO/TC229) در سال 2005 توسط موسسه ایزو و با هدف تهیه و تدوین استانداردهای مورد نیاز در حوزه فناوری نانو تاسیس شد.

در این کمیته 36 کشور به عنوان عضو اصلی و هشت کشور به عنوان عضو ناظر حضور دارند که اعضای اصلی این کمیته حق رأی دارند و می‌توانند پیشنهادهای جدید استانداردسازی را ارائه کنند.

تصویب 10 استاندارد ملی در حوزه فناوری نانو دستاورد بزرگی برای کشور ما است که در یک مدت کوتاه در یک حوزه پیشرفته و تخصصی 10 استاندارد ملی مشخص داریم.

ایران در سطح بین المللی یکی از بازیگران فعال در حوزه استاندارد سازی نانوست، به طوری که تا کنون یک استاندارد بین المللی توسط ایران به تصویب نهایی رسیده که در سایت ایزو موجود است و ایزو از آن به عنوان یک استاندارد استراتژیک مطرح است .

**از دیگر رویدادهای هفته گذشته به دست آوردن فرمول جدیدی برای ترکیبات افزودنی خاک اصفهان بوده است .

یک شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به فرمولاسیون جدیدی برای ترکیبات افزودنی به خاک دست یافتند.

این فرمولاسیون جدید برای ترکیبات افزودنی به خاک(به صورت جداگانه یا ترکیبی) به صورت کامل، ماکرو و میکرو و همچنین شکل مایع آن برای مصرف در محلول پاشی گیاهی است.

این ترکیبات دوستدار محیط زیست، دارای پایه طبیعی یا سنتزی و غنی شده است و این ترکیبات با خاصیت نانویی خود بسیاری از مشکلات کودهای شیمیایی را در بخش کشاورزی رفع می کند.

از دیگر رویداهای هفته گذشته می توان به کاهش 11 برابری نوزادان مبتلا به تالاسمی با اجرای طرح غربالگری در کشور اشاره کرد .

در سالیان گذشته حداقل در هر سال 3500 کودک مبتلا به تالاسمی به دنیا می آمد اما اکنون این تعداد به 300 کودک در سال رسیده است.

این 300 کودک نیز بنا به دلایل اقلیمی خاص و مشکلات مالی فقط در سه استان محروم هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان با این بیماری ژنتیکی متولد شده اند.

با اجرای موفقیت آمیز این طرح غربالگری، بیماری تالاسمی که زمانی که در گیلان و مازندران شیوع زیادی داشت اکنون به نزدیک صفر رسیده است. هم اکنون ایران در زمینه غربالگری این بیماری در منطقه عملکرد بسیار مطلوبی داشته و مورد تحسین جوامع علمی و بین المللی است.

** از دیگر رویدادهای هفته گذشته افزایش 15 برابری حجم اطلاعات درمورد سرطان ریه است .

هم اکنون حجم اطلاعات و دانش پزشکان در مورد بیماری هایی همچون سرطان ریه 15 برابر شده، ولی هنوز هیچ درمان موثری برای این بیماری ارایه نشده است.

امروزه پزشکان و متخصصان اطلاعات زیادی در مورد بیماری ها دارندریال ولی با این وجود مرگ و میر ناشی از بیماری ها همچون انواع سرطان ها افزایش یافته است و تحقیقات نشان می‌دهد که بیماران سرطانی که شیمی‌ درمانی شده‌اند، بیشتر از افرادی که شیمی ‌درمانی نشده‌اند، فوت می کنند.

**یکی دیگر از رویدادهای هفته گذشته می توان به راه اندازی چهار بانک ژن تنوع زیستی اشاره کرد .

دو بانک ژن تنوع زیستی پارالل در هرمزگان و خوزستان راه اندازی شده است و چهار بانک ژن دیگر نیز راه اندازی می شود .

هم اکنون 2700 نمونه بیولوژیک در بانک ژن موجود است. همچنین 40 هزار نمونه بیولوژیکی گیاهی، 14 هزار نمونه فسیلی و 280 هزار نمونه جانوری در مخازن علمی بانک های ژن کشور موجود هستند.

** از دیگر رویدادهای هفته گذشته می توان به تولید همبرگر و سوسیس رژیمی با استفاده از یک ترکیب جدید از سوی محققان جهاد دانشگاهی اشاره کرد .

هم اکنون سوسیس و همبرگر محصولات گوشتی محبوبی هستند که میلیون ها مصرف کننده در سراسر جهان دارد.

رویکرد اصلی این طرح، تولید همبرگر و سوسیس کوکتل کم چرب با جایگزینی بخشی از چربی متداول آن بوده است. در این مطالعه در ساختار محصولات گوشتی به جای بخشی از چربی، ترکیبی جایگزین شده است که منجر به تولید محصول رژیمی کم چرب می‌شود.

** یکی دیگر از رویدادهای علمی هفته گذتشه تولید سوخت یورو 4 در پالایشگاه های تهران و شازند تا دو ماه آینده است.

دو پالایشگاه تهران و شازند اراک تا دو ماه آینده در مدار کامل تولید سوخت یورو 4 قرار خواهند گرفت. این دو پالایشگاه تا اواسط تابستان امسال بیش از 20 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 13 میلیون تن گازوئیل یورو 4 تولید خواهند کرد.

سازمان محیط زیست انتظار دارد که وزارت نفت در زمینه ارایه سوخت با استاندارد یورو 4 جدی تر عمل کند.

بر اساس برنامه ریزی ها، قرار است از اواخر خرداد تا اوایل تیر ماه امسال سوخت با استاندارد یورو 4 در حد وسیعی تولید شده و به جایگاه های سوخت عرضه شود که اولویت عرضه این سوخت برای کلان شهرها است.

پالایشگاه های لاوان، آبادان، اصفهان، بندر عباس و تبریز به ترتیب و بتدریج تا پایان امسال و حداکثر تا اواسط سال 1392سوخت با کیفیت یورو 5 تولید کرده و به بازار عرضه می کنند.

پیش بینی می شود تا شش ماهه اول سال 92 تمام سوخت تولیدی داخل کشور با استاندارد یورو 4 و 5 عرضه شود.
برای اینکه شکست نخورید
.
.
.
هیچوقت تلاش نکنید !(((=
(خواجه گشادالدین ایرانی)
پاسخ
 سپاس شده توسط nah!d♣
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بازگشایی سامانه ثبت‌نام واکسن برای ۷۵ ساله‌ها؛ احتمالا پایان هفته
  چه کسانی نمیتوانند واکسن کرونا را دریافت کنند؟
  پر عارضه ترین واکسن کرونا شناخته شد
Sad محرومیت ۲۰ میلیون کودکِ جهان از واکسن‌های حیاتی!
Thumbs Up تولید ۳۷ محصول حوزه پزشکی بازساختی در یکی از شرکتهای دانش‌بنیان!
Big Grin تولید کرم ضد چروک و مرطوب‌کننده از محصولات طبیعی زنبور عسل!
Thumbs Up تولید نانو لیپوزوم‌هایی با کاربرد انجماد سلول‌های بنیادی و دارورسانی هدفمند
Exclamation بالغ بر ۶۰ درصد مواد اولیه دارویی داخل کشور تولید می‌شود
Shocked آنچه والدین باید درباره واکسن سه گانه و عوارض احتمالی آن بدانند
Thumbs Up ۹۷ درصد داروی کشور در داخل تولید می‌شود

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان