امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کاهش زمان ترخیص کالا از 27 به 7 روز

#1
رییس گمرک کشور از کاهش زمان ترخیص کالا در گمرکات کشور با استفاده از سامانه الکترونیک گمرکی خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، مسعود کرباسیان در نشست خبری که امروز برگزار شد بعد از معرفی نمایشگاهی از مدل سامانه الکترونیک ترخیص کالا، درجمع خبرنگاران با اشاره به رتبه 130 گمرک ایران درجهان این رتبه را ناشی از طولانی بودن روند ترخیص کالا خواند و گفت: هر روز ماندگاری کالا در گمرک یک درصد از ارزش آن کم می‌کند. اما با استفاده از سامانه الکترونیک گمرک که از سوی پژوهشکده سامانه دانشگاه تهران و از سوی جوانان طراحی شده است این روند از 27 به 7 روز رسیده است.
کرباسیان همچنین با اشاره به وجود قانون‌های متفاوت در گمرک گفت: ما با 45 قانون در گمرک مواجه هستیم. 15 کنوانسیون بین‌المللی هم وجود دارد که گاه این قوانین با هم مغایر هستند. همین موارد سبب می‌شود که گاهی وارد‌کننده‌ها بخواهند خود را از قید صادرات رسمی راحت کنند.
وی همچنین گفت: ما با حدود 14 شیوه ورود کالا مواجه هستیم که این سبب شده فرآیند پیچیده‌ای ایجاد شود تا کالاها 37 روز منتظر ترخیص بمانند. همچنین 15 نوع عوارض می‌گیریم و تعداد سازمان‌هایی که مجوز می‌دهند 22 سازمان هستند، بنابراین رتبه‌ی جهانی ما صدوسی‌ام است و وضعیت لجستیک گمرک رتبه 126 دارد. زمانی ما جزو پنج گمرک برتر دنیا بودیم، اما حالا این سیستمی که از سوی جوانان ایجاد شده زمان ترخیص کالا را به هفت روز می‌رساند.
رییس گمرک جمهوری اسلامی ایران در توضیح سامانه الکترونیک گمرک هم گفت: در این سامانه اطلاعات از شرکت حمل گرفته می‌شود با اطلاعات شرکت وارد‌کننده تقاطع‌گیری می‌شود و همچنین ما می‌توانیم با استناد از گمرک جهانی و تولید‌کننده برای اطلاعات کالا استعلام بگیریم و بدانیم که کالا تقلبی است یا نه.
کرباسیان تاکید کرد: با این روند 28 میلیارد تومان هزینه واردات کاهش یافته و مسیر واردات رسمی آسان شده و نتیجه این است که درآمد ما بیشتر شده است.
رییس گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به استفاده از تکنولوژی‌های جی پی اس و ایکس‌ری گفت: با استفاده از تجهیزات امکان کشف کالاهای قاچاق برای ما راحت‌تر است. در سال 1392، 105 تن کشفیات مواد مخدر در کشور صورت گرفته و در شش ماهه سال 1393 این رقم 24 تن بوده است.
وی تاکید کرد: در گذشته صادرات کالا هفت روز طول می‌کشید که امروز میانگین صادرات ما به یک روز رسیده است.
کرباسیان همچنین در این مراسم در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره‌ی اظهارات یکی از مقامات انگلیسی درباره توقف کالا در گمرک ایران گفت: یکی از مقامات انگلیسی اظهار کرده که کالاهایی برای بازگشایی سفارت انگلیس در گمرک ایران باقی‌مانده است این در حالی است که کالاهای پست دیپلماتیک از تشریفات گمرکی مستثنی هستند برای همین این حرف پایه و اساس ندارد ضمن این‌که مقرراتی در کشور است و در مملکت باز نیست و ما نمی‌توانیم از قانون بگذریم.
رییس کل گمرک ایران همچنین درباره ثبت سفارش شکر با وجود ممنوعیت واردات شکر گفت: ثبت سفارش ها از قبل انجام شده بود و ثبت سفارش در واقع برای اطلاع رسانی از واردات آینده کالا است، چون براساس ثبت سفارش ارز گرفته می‌شود. کالاهایی که ثبت سفارش می شوند براساس قانون شامل محدودیت های بعدی نمی شوند چون در قبال آن ها واردکننده پرداخت هایی کرده است. باید پیش از ثبت سفارش برنامه ریزی کرد.
کرباسیان درباره ادعای شهرداری که می گوید گمرک برخی از قطارهای شهری را ترخیص نمی کند گفت: شهرداری عوارض دولت را نمی دهد برای همین کالاهایش ترخیص نمی شود وگرنه ما مجوز خروج را صادر کرده ایم.
وی درباره قانون پنجره واحد هم گفت: تا قبل ازاین قانون هر کسی پنجره واحدی درست می کرد، اما حالا همه سازمان ها باید به یک سیستم وصل شوند ما با سازمان بنادر توافق نامه ای امضا کرده ایم همچنین سازمان استاندارد هم با ما هماهنگ است اگر بانک ها به ما بپیوندد پرونده پنجره واحد بسته می‌شود.
رییس کل گمرک ایران درباره عدم کیفیت برخی کالاها در بازار هم گفت: اگر پروانه کاغذی کالا حذف شود و تنها پروانه الکترونیکی صادر کنیم همه کالاها قابل پیگیری خواهند بود و کیفیت آن ها قابل پیگیری است در نتیجه کالاهایی که از گمرک عبور نکرده اند با این روش قابل تشخیص هستند.
کرباسیان همچنین درباره تبعات یکسان سازی تعرفه ها هم گفت: یکسان سازی تعرفه ها و کاهش ردیف طبقات تعرفه حتما درآمد ما را در آینده بیشتر می‌کند چون حذف تعرفه های متفاوت و کوچک کردن دامنه رغبت صادرات و واردات از مسیر رسمی را بیشترمی کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا همه بنادر در اشراف گمرک هستند یا نه گفت: موضوع مهم این است که بنادر باید تجهیز شوند که کالاها از مسیر رسمی عبور کنند. حاشیه خلیج فارس و شهرهایی همچون خرمشهر و خوزستان صادرات 700 ساله در تجارت دریایی دارند ما نمی توانیم بگوییم مردم تجارت نکنند چشم مردم به دریا است باید شرایط را به گونه‌ای کرد که بنادر مجهز باشند و مردم به راحتی زندگی کنند و کالاها را از مجرای رسمی وارد کنند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تصمیم جدید دولت؛ ترخیص چای با ارز اشخاص!
  افزایش ۳۸ درصدی معاملات مسکن تهران در تیر/ کاهش ۱۳ درصدی قراردادهای اجاره
Thumbs Up زمان واریز وجه حاصل از فروش سهام عدالت!
  تولید نفت روسنفت ۲.۲ درصد کاهش یافت!
Thumbs Up مصرف برق را از چه راه‌هایی می توان کاهش داد ؟!
  ارزش تبلیغات و راه حلی برای کاهش تعرفه تبلیغات
  سرمایه گذاران بزرگ چگونه زمان خود را مدیریت می کنند؟
  آشنایی با بورس کالا
  چگونه هزینه قبض گاز را کاهش بدهیم؟
  قیمت نفت با وجود کاهش در مرز 63 دلار

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان