امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فرهنگ در تهران بی صـاحب اسـتــ!

#1
عبدالمقیم ناصحی اظهار داشت : بیشتر بودجه فرهنگی مدیریت شهری، بودجه برنامه‌ای نیست، بلکه بودجه عمرانی است. به طور مثال صرف ساخت کتابخانه، کمک به تجهیز مدارس، فرهنگسراها و برنامه‌های سخت‌افزاری می‌شود.


گروه اجتماعی - رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه کار فرهنگی طولانی مدت است و اثرگذاری‌اش را در کوتاه مدت نمي‌توان دید، گفت: بخش اعظمی از بودجه شهرداری در حوزه فرهنگ صرف فعالیت‌های عمرانی می‌شود.

عبدالمقیم ناصحی با بیان اینکه نمی‌توان در کوتاه مدت تغییر رفتار در زمینه‌های فرهنگی ایجاد کرد،بهدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
افکارنیوز گفت: این انتقاد را که صد درصد فعالیت‌های فرهنگی شهرداری بی‌اثر بوده‌، نمی‌پذیرم. اینکه برخی از رفتارهای فرهنگی شهروندان تغییر نکرده است، نشان‌دهنده بی‌اثری کارهای فرهنگی نیست. مدیریت شهری کارهای اثرگذاری نیز داشته است اما در دراز مدت نمود پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: بخش اعظمی از بودجه شهرداری، صرف فعالیت‌های عمرانی مانند ساخت پل، بزرگراه، آسفالت، ساخت بوستان و شهرسازی می‌شود. این فعالیت‌های فیزیکی زمان آغاز و پایانشان مشخص است و زود بازده هستند و مردم تاثیر آن را به طور مستقیم می‌بینند. اما فعالیت‌های فرهنگی، فعالیتی نیست که ملموس باشد و به چشم بیاید.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران تاکید می‌کند: بیشتر بودجه فرهنگی مدیریت شهری، بودجه برنامه‌ای نیست، بلکه بودجه عمرانی است. به طور مثال صرف ساخت کتابخانه، کمک به تجهیز مدارس، فرهنگسراها و برنامه‌های سخت‌افزاری می‌شود.

ناصحی در پاسخ به این پرسش که چرا کار فرهنگی اگر توأم با جریمه نباشد، در کشور ما جواب نمي‌دهد؛ به طور مثال اگر بستن کمربند ایمنی جریمه نداشت، هنوز هم مردم ما تمایلی به استفاده از آن نداشتند، گفت: نمی‌شود تمام کارهای فرهنگی را از طریق جریمه و مجازات انجام داد. برخی از این کارها اگر به آن توجه نشود، به طور مثال همین کمربند ایمنی، مشکلات جانی در پی دارد و می‌دیدیم که در تصادفات نبستن کمربند ایمنی چقدر به تلفات اضافه می‌کرد. اما بعضی از فعالیت‌های فرهنگی این مشکلات را ندارد و می‌توان به طور دراز مدت برای جا افتادن آن تلاش کرد.

به اعتقاد وی، کار فرهنگی در شهری مانند تهران که فرهنگ، گویش‌ها و سنت‌های متفاوتی در آن زندگی می‌کنند، سختی‌های خاص خود را دارد. زیرا تا یک فرهنگی را در آن آموزش بدهند، یک فرهنگ تازه به آن ورود پیدا می‌کند.

ناصحی اضافه می‌کند: تهران شهر یک دستی از نظر فرهنگی نیست، بنابراین کار فرهنگی در آن ساده نیست و به دلیل همین وجود خرده‌ فرهنگ‌هاست.

وی موازی‌کاری در حوزه فرهنگ را یکی از عوامل عدم موفقیت فعالیت‌های فرهنگی دانست و گفت: بودجه فرهنگ شش دانگ و یک کاسه نیست. مراکز مدیریت و سیاستگذاری در شهر تهران در حوزه فرهنگ زیاد است؛ از وزارت ارشاد، آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب‌، اوقاف، شورای شهر و شهرداری. این موازی‌کاری‌ها در برخی مواقع فعالیت‌های یکدیگر را خنثی می‌کنند. متاسفانه فرهنگ در تهران صاحب ندارد. ما باید یک مالک شش دانگ فرهنگی در پایتخت داشته باشیم تا اگر بخواهیم برای بی‌اثر بودن یک کار فرهنگی پاسخ بخواهیم، سراغ همان مسئول فرهنگی برویم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران اضافه کرد: ما در شورای چهارم تلاش کردیم برای حوزه فرهنگ شهری یک چارچوب تعریف کنیم و عملکرد فرهنگی بیشتر در حوزه برنامه‌ای باشد تا عمرانی. متاسفانه بخش زیادی از این بودجه صرف فعالیت‌های عمرانی می‌شود. به طور مثال ساماندهی برج طغرل یا ساخت شهر آفتاب. این بودجه‌ها باید در سایر معاونت‌ها آورده شود؛ نه معاونت فرهنگی اجتماعی.
پاسخ
 سپاس شده توسط L²evi ، ×Big boy×
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان