امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آداب ورسوم کشور فرانسه!

#1
نمادهای کشور فرانسه:
پرچم ملی  

پرچم رسمی کشور فرانسه به سه رنگ آبی ، سفید و قرمز است . قرمز رنگ انقلاب فرانسه و همچنین رنگ جمهوری در فرانسه است .  سفید که نماد خلوص و سادگی است ، رنگ شخصیت های بزرگ تاریخی فرانسه یعنی پادشاهان می باشد . آبی و قرمز  رنگ های پایتخت فرانسه یعنی پاریس محسوب می شود .
 آداب ورسوم کشور فرانسه! 1
 
سرود ملی فرانسه  
سرود مارسییز سرود ملی فرانسه یا سرود انقلابی است که توسط روژه دو لیل افسر ارتش ، و یکی از انقلابیون و آهنگساز فرانسوی سروده شده است .
شعار جمهوری فرانسه   

شعار معروف آزادی ، برابری و برادری ( Liberté - Egalité – Fraternité  ) برگرفته از انقلاب کبیر فرانسه به سال 1789 است و این شعار مبنای بیانیه حقوق بشر در جهان می باشد . همچنین این شعار را می توان برروی سکه ها نیز مشاهده نمود 
ماریان  
ماریان ، تصویر یک زن است که نماد جمهوری و آزادی است . مجسمه بالاتنه ماریان در شهرداری ها ی فرانسه وجود دارد و تصویرش بر روی تمبرهای پستی طراحی شده است . تصویر ماریان بر روی اسکناس های 100 فرانکی قدیم نیز نقش بسته بود و نیز می توان آن را بر روی سکه ها ملاحظه نمود .
کلاه فری ژی یَن  

کلاه فری ژین ، نماد بردگانی است که زنجیر اسارت را گسسته و شهروند آزاد شده اند . این نام برگرفته از نام کلاهی است که بردگان رومی هنگامی که آزاد می شدند ، آن را بر سر می نهادند و انقلابیون فرانسه نیز در سال 1789 آن را پذیرفتند .
گل سوسن  

گل سوسن ،نماد پادشاهان فرانسه است و نیزبر روی پرچم کبک کانادا نقش بسته است.
 آداب ورسوم کشور فرانسه! 1
شش ضلعی   

این اصطلاح در مورد کشور فرانسه به کار می رود و نماد شکل جغرافیایی فرانسه  است . زیرا نقشه جغرافیایی فرانسه به صورت شش ضلعی است .
اَستریکس و اُبلیکس   

اَستریکس نماد شخصیت کارتونی فرانسه و بهترین دوست او اُبلیکس است ، دو قهرمان گلوا که بسیار قوی و با شهامت  هستند و تنها از یک چیز می ترسند و آن اینکه آسمان بر سرشان خراب شود .
 آداب ورسوم کشور فرانسه! 1
خروس 
نماد خروس توسط ورزشکاران فرانسوی به عنوان نقش خوش شانس پذیرفته شده است .
 آداب ورسوم کشور فرانسه! 1
 
زن بذرپاش  
زن بذر پاش نماینده زاد و ولد و غنا ی کشاورزی در فرانسه به شمارمی آید . این نماد بر روی برخی از سکه ها نیز مشاهده می گردد.
برج ایفل  

عموم مردم در جهان برج ایفل را مترادف با فرانسه قلمداد می کنند . ایفل نام مهندس فرانسوی است که این برج را به مناسبت نمایشگاه جهانی 1889 در این محل ساخت .
 آداب ورسوم کشور فرانسه! 1
 
لوگوی رسمی دولت فرانسه   

دو لت ژوسپن در سال 1999 میلادی این نماد را که ترکیبی از پرچم فرانسه و ماریان و شعار سه گانه فرانسه است ، به تصویب رساند و در حال حاضر در سر برگ های رسمی دولتی از این نماد استفاده می شود .
 
آداب ورسوم کشور فرانسه! 1
 
خرافات:
1-آواز خواندن در هوای آفتابی باعث ایجاد طوفان یا سیل می‌شود!
2-سیگار کشیدن در حال ماهیگیری یا حضور بر روی عرشه‌ی کشتی می‌تواند مرگ ماهیگیر یا ملوان را به دنبال داشته باشد.
3- اگر کسی به شما یک قرص نان بدهد که دارای خطوط و شیارهای عمودی است، احتمالاً توسط آن شخص کشته می‌شوید.
4- هیچ وقت چاقو را به عنوان هدیه به کسی ندهید چرا که بدیمن خواهد بود. برای برطرف کردن بدیمنی هدیه دادن چاقو، از شخصی که به او هدیه داده‌اید، مقداری پول طلب کنید!
جشن ها و تعطیلات:
سال نو فرانسه اول ژانویه اس. جشن ظهور عیسی (ع) که بهش روز پادشاهان (Le Jour des Rois) میگن 6 ژانویه اس. تو این روز مراسمی به اسم کیک پادشاهان (galette des rois) برگذار میشه که تو اون علامت و سمبلی رو تو کیک پنهان کردن. هرکی تو کیکش اون نشون رو پیدا کنه تا شب لقب پادشاه یا ملکه رو میگیره .
یکشنبه عید پاک همراه با دوشنبه اش تعطیله. اول ماه می روز کارگره و روز می. تو روز می دسته گلهای زنبق تو خیابونا فروخته میشه. میگن هرکی این گلها رو بگیره و آرزویی بکنه به آرزوش میرسه .
VE روز پیروزی اروپا (Victory in Europe)،  هشتم می، روز تسلیم بی قید و شرط آلمان تو سال 1945هست.
روز معراج حضرت عیسی (ع) 40 روز و عید گلریزان یا عید نزول روح القدس بر عیسی (ع) هم 50 روز بعد از عید پاکه و روز بعد از عید گلریزان تعطیل عمومیه.
شاید بهترین جشن فرانسه روز باستیل باشه که روز ملی فرانسه (La Fête Nationale) تو 14 ژوئیه اس. باستیل (Bastille) اسم زندان سلطنتی پاریس بود که تو 14ژوئیه 1789 که پیروزی انقلاب کبیر فرانسه بود مردم بهش حمله کردن. حالا تو این روز مردم شب و روز تو خیابونا آتیش بازی میکنن و میرقصن و سربازا رژه میرن . 
جشن صعود مريم به بهشت 15 آگوسته. روز اول نوامبر هم روز همه قدیسین (La Toussaint) هست و 11 نوامبر هم روز متارکه جنگ جهانی اول در سال 1918 هست. کریسمس هم 25 دسامبر جشن گرفته میشه.
بیشتر کارگرا 5 هفته در سال تعطیلی دارن و بعضیاشون هم بیشتر از چهار هفته تو تابستون. تو ماه آگوست اغلب کارخونه ها و بعضی از رستورانای فرانسه بسته اس. بیشتر فرانسویا تعطیلات تو کشور خودشون هست و واسه تفریح به پیک نیک و اردو میرن. تعدای زیادی امروز به دشتهای دور میرن. چندین میلیون نفر زمستونا به اسکی میرن و اغلبشون تو کوههای آلپ فرانسه میمونن.
جشن شاهان   :  
در این روز از شیرینی فروشی ها یک نوع شیرینی به نام گالت خریداری می شود که یک باقلی در این شیرینی قرار گرفته است .کوچکترین عضو خانواده با چشمان بسته سهم افراد مختلف خانواده را توزیع می کند و افراد مواظب هستند که باقلی را به هنگام خوردن شیرینی پیدا کرده و قورت ندهند.کسی که باقلی را پیدا نمایدپادشاه این جشن می شود.تاج پادشاهی را بر سرش می گذارند و اوملکه خود را انتخاب می کند . اعضای خانواده و دوستان حاضر لیوان شراب را بلند کرده و میگویند :به سلامتی پادشاه و ملکه 
جشن شمعدان :
جشن شاندلور،یک جشن مذهبی است که در سابق در این روز شمع ها را در شمعدانی روشن می کردند .همچنین در این روز همه خانواده هایک نوع شیرینی به نام کرپ درست می کنند . مادربه هنگام درست کردن این شیرینی آن را  به هوا پرتاب کرده و برمی گرداند و فرزندان نیز در اطراف مادر هستند و با دقت ، عمل برگرداندن شیرینی را نظاره می کنند .اگر مادر یک سکه در دست بگذارد و با همان سکه در دست، شیرینی کرپ رابا پرتاب کردن آن درهوا برگرداند و کرپ در ظرف شيريني بیفتد ، تمام سال ثروتمند خواهند بود.
 
سه شنبه آخرین روز کارناوال:
 چهارشنبه شروع ایام روزه به منظور توبه و استغفار است که مدت 40 روز قبل از عید پاک مسیحی صورت می گیرد.       
روز سنت کاترین:
25 نوامبر روز سنت کاترین .این روز اختصاص به خانم های مجرد پاریسی دارد که 25 ساله هستند و هنوز ازدواج نکرده اند.کاترین کوچولوها در مقابل مجسمه سنت کاترین در خیابانی به همین نام گل می گذارند .برای این روز کلاه هایی زرد و سبز رنگی در انواع و اقسام مدل ها می بافند .در مزون های بزرگ خیاطی نیز جشن هایی برپا می کنند .
بزرگداشت مردگان:
اول نوامبر : روز بزرگداشت مردگان و تعطیل رسمی. در این روز عموم مردم به گورستان ها می روند و قبرها را با گل داوودی آذین می کنند.
ترک مخاصمه جنگ جهانی اول و تعطیل رسمی:
11 نوامبر روز ترک مخاصمه جنگ جهانی اول و تعطیل رسمی: در این روز رئیس جمهور فرانسه بر سر قبر سربازگمنام در زیر طاق نصرت خیابان شانزه لیزه گل می گذارد .
 
کریسمس:
25 دسامبر جشن نوئل و تعطیل رسمی.
 این روز جشن جشن هاست و تمام شهرها چراغانی و غرق در نور است و همه خوشحال هستند.شمع ،برف ، درختان کاج ، تزئین ها ،هدیه و ناقوس هایی که نواخته می شود .بچه ها شومینه ها را نظافت میکنند و دنبال بزرگترین کفش هایشان می گردند ، پاپا نوئل برای هدیه دادن راه منازل را در پیش می گیردو...
شب قبل از نوئل ، شب زنده داری است و خانواده های مسیحی غذاهای سنتی صدف ، بوقلمون و رولت کریسمس را صرف می کنند .
 
غذا و غذا خوردن:
فرانسویها به آشپزی به عنوان یه هنر نگاه میکنن و دستپخت فرانسوی تو اغلب دنیا رایجه. اولین کتابای آشپزی فرانسه به قرون وسطی برمیگرده .
شرابای فرانسوی هم تو دنیا مشهورن و تو زمینه آشپزی آداب و رسوم منطقه ای زیاده و به شدت رعایت میشه. انواع مختلفی از آشپزی وجود داره، از غذاهای ساده گرفته تا غذاها و سسهای پیچیده و گرون قیمت.
آشپزی نوین (Nouvelle cuisine) که تو دهه 1970پدید اومد، واکنشی بود به سنگینی این نوع سبک آشپزی. امروزه درحالیکه استفاده از غذاهای پیچیده و گرون خیلی کمتر شده، غذاها کوچیکتر و هنری تر شدند .
فرانسویها اغلب یه صبحونه سبک میخورن (petit déjeuner) که ممکن شامل نون و قهوه یا هات شکلات باشه. ناهار (déjeuner) قبلا غذای اصلی بود اما امروزه مردم مخصوصا تو مناطق شهری یه ناهار سبک میخورن و غذای اصلیشونو سر شب میخورن. تو پاریس ناهار معمولا طرفای یک ظهر و شام (dîner) نه شب یا دیرتر صرف میشه، اما تو نواحی دیگه زودتر شامو میخورن.
تفریحی خوردن غذا تو فرانسه مهمه. شام و ناهارهای رسمی ممکنه بیشتر از دوساعت طول بکشه. اونا شامل یه پیش غذا، یه غذای اصلی از ماهی یا گوشت همراه با سبزی، سالاد، پنیر و میوه هستند که با دسر و قهوه تموم میشه.
فرانسویها در مقابل فست فودها مقاومت زیادی کردن با اینحال زیاد موفق نبودن و الان رستورانهای همبرگر زیادی تو سرتاسر کشور وجود داره. تو کافه ها همبرگرهای سرخ کرده با پنیر (crôque monsieur) به صورت ساندویچ و یه سینی از سبزیجات سالادی  یا گوشت سرد (charcuterie) تحویل مشتریا میدن. از قنادیها (Pâtisseries ( میتونید شیرینی جات و از نون فانتزی فروشیها (crêperies) چیزایی مثل نون قندی (crêpes) بخرید.
فرانسویها بیشتر از همسایه های اورپاییشون تو شمال به رستوران میرن. تقریبا تو همه رستورانا یه منو شامل چند بسته غذایی آماده واسه یه وعده  با قیمت ثابت وجود داره، که اغلب فرانسویها به طور معمول اونا رو انتخاب مبکنن اما در عین حال شما میتونید به سلیقه خودتون چیزای مجزا رو از تو منو انتخاب کنید .
سرگرمیها:
 
فوتبال و راگبی از ورزشهای مورد علاقه فرانسویهاست و مسابقه سالیانه Tour de Franceمشتاقانه دنبال میشه. تقریبا دو میلیون نفر تو باشگاههای آماتوری فوتبال عضویت دارن و همکاری تو ورزشهایی مثل ماهیگیری، تنیس، پیاده روی، اسکی بازی، و قایق سواری خیلی معموله. شکار در کنار اسب سواری و گلف کم و بیش رایجه.
 آداب ورسوم کشور فرانسه! 1
بولینگ فرانسوی (Pétanque یا boule )هم هنوز زیاد بازی میشه مخصوصا سمت جنوب کشور یعنی جائیکه این ورزش اختراع شده. شرطبندی تو مسابقات اسب دوانی خیلی معموله. مسابقات گاو بازی فقط محدود به جنوبه مخصوصا تو نواحی Languedoc و Roussillon و شهر Basque
فستیوالهای تابستانی موسیقی تو تمام فرانسه برگزار میشه و طرفدارای این کنسرتها و تئاتر و اپرا هر روز بیشتر میشه.  تئاتر به دلیل سوبسیتهای دولتی اغلب موفقه اما سینما رایج تره و از موزه ها هم پشتیبانی زیادی میشه.
 
برخوردهای اجتماعی در فرانسه:
در فرانسه در موقع دیدار و خداحافظی دست دادن معمول است اما اگر دست را بیش از حد محکم بفشارید یا زیاد تکان دهید بی ادبی به حساب می آید.روبوسی نیز میان زنان و مردان رایج است ،در حقیقت آنها دو طرف گونه هایشان را به یکدیگر می چسبانند و ممکن است تا چهار بار پیاپی ادامه پیدا کند.
روز بخیر (Bonjour)، چطوری؟ (Comment allez-vous?) یا به حالت رسمی (Ça va?) از جمله های رایج این مواقع است که با اسم یا عنوان شغلی طرف ترکیب می شود و قبل از هر صحبت یا سوالی گفته می شود.
موقع خداحافظی می گویند  تا دیدار بعد (Au revoir) یا با لحنی خودماونی تر بزودی می بینمت    (À bientôt).دوستان نزدیک همدیگر را با اسم کوچک صدا می زنند اما در مواقع دیگر استفاده از عناوین شغلی مهم و مرسوم می باشد.همچنین قبل از این عناوین هم اغلب  آقای (Monsieur)، خانم (Madame)  و یا دوشیزه (Mademoiselle) گفته می شود.
مردم در فرانسه در دید و بازدیدها خیلی رسمی اند و اغلب بدون اطلاع قبلی خانه یکدیگر نمی روند. 15 تا 20 دقیقه دیر رفتن معمولی است اما بیشتر از آن بی احترامی به حساب می آید و برای صاحبخانه اغلب یک هدیه کوچک می برند.
 
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آداب و رسوم غذا خوردن در کره
  آداب و رسوم هندی ها
  آداب و رسوم ماه رمضان در افغانستان
  آداب و رسوم بختیاری ها همراه با تصویر
  آداب و رسوم استان فارس
  در کشور هند این جملات را هرگز به زبان نیاورید
  آداب و رسوم کشور اسپانیا
  مردم کشور های دنیا چطور خندیدن را تایپ می کنند؟
  آداب هدیه دادن را بیاموزیم
  آداب رفتار با دوستان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان