امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آداب ورسوم کشور مکزیک

#1
نگاهی به فرهنگ مکزیک:

فرهنگ مکزیکی از خالص ترین مظاهر هنرهای کلاسیک مانند موزیک کلاسیک و رقص گرفته تا تجارب زیباشناختی روزمره از قبیل هنر آشپزی و سنن گفتاری را در بر می گیرد . در همان حال که خلاقیت های هنری ریشه دوانیده در آداب و رسوم اقوام سرخپوست با هم همزیستی دارند ، همزمان اصطلاحات مدرنی مانند سینما و عکاسی بوجود آمده و معرفی می شوند ، بی آنکه رگه بی پایان ادبی که همواره با روند تکامل تاریخی ملت ما همراه بوده ، به کنار نهاده شود .

کثرت پدیدآورندگان و روشها همراه با عواملی مانند استعداد فوق العاده و تنوع نهادهای فرهنگی مختص تشویق و اشاعه آن ، فرهنگ مکزیکی را به صورت یکی از پویاترین فرهنگ های جهان در آورده است . 

مردم مكزیك به آداب و سنتهای فرهنگی خود بسیار پایبند می‌باشند و انجام مراسم فرهنگی مذهبی در این كشور فراوان یافت می‌شود . مردم مکزیک از لحاظ خصوصیات اجتماعی ، مردمی خونگرم محسوب شده و پایبندی خاصی به روابط خانوادگی و تعلقات درون فامیلی دارند به طوری که سنتهای خانوادگی در این کشور بسیارقوی می باشد . جوانان زود تشکیل خانواده می دهند و معمولاً به ازدواجهای خود پایبند بوده و تلاش می نمایند با افزایش رفت و آمدهای خانوادگی بنیان خانواده را تحکیم بخشند . هر چند این مهم نیز تحت تأثیر سایر فرهنگهای وارداتی قرار گرفته و نفوذ این نوع فرهنگ ها در روند آن به خوبی مشهود می‌باشد . 

آداب ورسوم کشور مکزیک 1
غذا:
غذاهای مکزیکی با طعم دهنده‌های قوی و متنوع، انواع ادویه و ترشی و تزیینات رنگی آن در جهان شناخته می‌شوند. بسیاری از غذاهای مکزیک امروزی غذاهای سنتی ازتک‌ها و مایا است که در آن ذائقه اسپانیایی‌ها نیز بکار رفته‌است. غذاهای مکزیک به دلیل آب و هوای محلی و موقعیت جغرافیایی و تفاوت‌های قومی در میان ساکنان بومی آن در نقاط مختلف متفاوت است.
 
آداب ورسوم کشور مکزیک 1
غذای مکزیکی به تنوع در ترکیب مزه ها، تزئینات رنگارنگ و گوناگونی مواد اولیه و چاشنی ها معروف است. بسیاری فکر می‌کنند که غذاهای مکزیکی بسیار تند و پر ادویه هستند اما اغلب غذاهای مکزیکی طعم تند ملایم را در آمیزش با اندکی چاشنی زیره و ترشی لیمو مانند ارائه می‌کنند. انوع غذاهای مکزیکی و شیوه طبخ آنها از هر منطقه تا منطقه دیگر متغیر است. جغرافیای محل، تفاوت های قومیتی و آب و هوای هر منطقه بر تنوع غذای مکزیکی تأثیر می‌گذارند. بعنوان مثال؛ در شمال مکزیک گوشت گاو، بز و شترمرغ بیشتر استفاده می‌شود، این در حالی است که سبزیجات تند و انواع لوبیا و گوشت مرغ و ماکیان اجزای اصلی غذاهای جنوب مکزیکی را تشکیل می‌دهند. همچنین اجزای اصلی آشپزی مکزیکی بسیار متنوع هستند برای مثال آووکادو و برگ های آووکادو از پر مصرف ترین اقلام مصرفی در آشپزخانه مکزیکی ها است. مکزیکی ها از برگ های خشک پودر شده آووکادو به عنوان ادویه خوشبو استفاده می‌کنند و خود آووکادوی رسیده را در انواع سس ها، سوپ ها و سالاد ها مصرف می‌کنند. کاکتوس یا نوپال هم از دیر باز در غذاهای مکزیکی کاربرد داشته است. بافت و طعم کاکتوس بسیار شبیه به بامیه است و پس از پخت کامل، شیره لزجی از آن خارج می‌شود که در لعاب دادن به خوراک های آبدار بسیار مؤثر است. اما یکی از شناخته ترین و محبوب ترین مهمان های همیشگی در آشپزخانه مکزیکی فلفل چیلی است. چیلی که هم به صورت تازه و هم به صورت خشک، کوبیده و یا پودر شده در غذاهای مکزیکی به کار می‌رود، همان ادویه ای است که مزه تند اما لطیف فلفل در غذاهای مکزیکی را به وجود می‌آورد. گشنیز هم از پدیده های آشپزخانه مکزیکی است که تقریباً در بیشترغذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما از معروف ترین غذاهای مکزیکی می‌توان تورتیا را که نام مردم عادی مکزیک است و از خمیر ماسایا آرد ذرت تهیه می‌شود، نام برد. پس از تورتیا، انواع لوبیاهای پخته و سرخ شده جایگاه ثابتی در غذای روزمره مکزیکی دارد. همچنین مکزیکی ها از انواع مختلفی از سس در کنار غذاهای خود استفاده می‌کنند که در این بین گوآکامولی و سالساف از معروف ترین سس های مکزیکی هستند. پایه گوآکامولی که معمولاً به صورت تازه درست شده و همان موقع در کنار یک بشقاب بزرگ چیپس تورتیا سرو می‌شود، آووکادو است. انواع گوجه رنگارنگ و فلفل چیلی و پیاز و گشنیز نیز مواد اصلی تشکیل دهنده سالسا هستند.
غذای معروف مکزیکی
تاکو ( /ˈtɑːkoʊ/) غذای سنتی مکزیک است که از یک نان (تورتیا) پخته شده از آرد ذرت یاگندم تشکیل شده که دور محتویات داخلی را می‌گیرد. داخل تاکو می‌شود چیزهای متنوعی قرار داد. از گوشت تا مرغ و غذای دریایی و سبزیجات و حتی پنیر. تاکو معمولاً با دست خورده می‌شود و سرو آن با سس سالسا یا آووکادو همراه است.
معمولاً تاکوها را به دو دسته با نان سخت و نان نرم تقسیم می‌کنند.

آداب ورسوم کشور مکزیک 1
رقص:
رقص کلاه
رقص کلاه مکزیکی یا خارابه تاپاتیو (jarabe tapatio) رقص ملی کشور مکزیک است.
خارابو در اسپانیایی به معنای شربت و تاپاتیو به معنای گوادالاخارایی است. گوادلاخارا شهری است که رقص خارابو تاپاتیو از آنجا آمده‌است.
رقص کلاه مکزیکی را فلیپه لوپز به مناسبت جشنی که دولت مکزیک برای یابود نبردهای انقلاب مکزیک ترتیب داده‌بود ابداع و تنظیم کرد. رقص کلاه مکزیکی با شرکت مردی که جامه سوارکاران مکزیکی (چارو) را به تن دارد و زنی که به سبک چینا پوبلانا ملبس است اجرا می‌شود.
این نوع رقص در سال ۱۹۲۴ توسط بالرین روسی آنا پاولووا معروف شد و خوزه واسکونسلوس، وزیر آموزش و پرورش وقت مکزیک رقص کلاه مکزیکی را به عنوان رقص ملی این کشور اعلام کرد.
 آداب ورسوم کشور مکزیک 1
 نگاهی به آداب کلیه مکزیک:
مردم مکزیک به آداب و سنتهای فرهنگی خود بسیار پایبند می‌باشند و انجام مراسم فرهنگی مذهبی در این کشور فراوان یافت می‌شود. مردم مکزیک از لحاظ خصوصیات اجتماعی , مردمی خونگرم محسوب شده و پایبندی خاصی به روابط خانوادگی و تعلقات درون فامیلی دارند به طوری که سنتهای خانوادگی در این کشور بسیارقوی می باشد. جوانان زود تشکیل خانواده می دهند و معمولا به ازدواجهای خود پایبند بوده و تلاش می نمایند با افزایش رفت و آمدهای خانوادگی بنیان خانواده را تحکیم بخشند. هر چند این مهم نیز تحت تأثیر سایر فرهنگهای وارداتی قرار گرفته و نفوذ این نوع فرهنگ ها در روند آن به خوبی مشهود می‌باشد.
بر طبق قانون اساسی، تدوین و پیش‌بینی برنامه‌ها و تسهیلات آموزشی از وظایف مشترک دولت فدرال و ایالتها و شهرداری‌ها بود و باید بر اساس توسعه و پرورش افراد مکزیکی و در جهت تقویت روحیه وطن پرستی و اعتقاد به وحدت مکزیک و عدالت گسترش یابد. آموزش در مؤسسات آموزشی دولتی رایگان و اجباری است. آموزش دوران ابتدایی عبارتند از 6 سال دوران ابتدایی که از شش سالگی آغاز شود.
از سال 1979 پیشنهاد شد که این دوران به 10 سال افزایش یابد و 3 سال از دوران متوسطه که غیر اجباری بود به آن اضافه شود.
آداب ورسوم کشور مکزیک 1
صنایع دستی:

طیف صنایع دستی مکزیک به وسعت جغرافیای این کشوراست ، هرایالت ، هر منطقه و هر قوم دارای یک فن و یک سبک خاص صنایع دستی است . صنایع دستی در مکزیک که اشکال و الوان بی پایان آن بازتاب دهنده ی حساسیت زیباشناختی اقوام مکزیکی است ، خالص ترین و تحسین بر انگیز ترین نحوه بیان اجتماعی است . مواد (چوب ، سنگ ، گِل ، شیشه ، الیاف بافتنی ، طلا ، نقره ، کاغذ و مقوا ، موم و استخوان) و نیز فنون و مهارت ها ، شاهدی بر تکثری خلاق است که عمیق ترین سنت ها و در عین حال الحاق مواد و گفتارهای جدید را به ذهن متبادر می سازد .
 صنایع دستی مکزیکی ، ازهنرساخت اشیاء با پَر(مربوط به دوره قبل از استعمار اسپانیا) گرفته تا ظریف ترین طلا کاری معاصر، بیانگر مهارت و خلاقیت خالقان آن و نیز غنای بی پایان اقوام مختلف مکزیکی می باشد .
 آداب ورسوم کشور مکزیک 1
 
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آداب و رسوم غذا خوردن در کره
  آداب و رسوم هندی ها
  آداب و رسوم ماه رمضان در افغانستان
  آداب و رسوم بختیاری ها همراه با تصویر
  آداب و رسوم استان فارس
  در کشور هند این جملات را هرگز به زبان نیاورید
  آداب و رسوم کشور اسپانیا
  مردم کشور های دنیا چطور خندیدن را تایپ می کنند؟
  آداب هدیه دادن را بیاموزیم
  آداب رفتار با دوستان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان