امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مراسم جشن ازدواج در استان ایلام

#1
مراسم جشن ازدواج در استان ایلام 1مراسم جشن ازدواج در استان ایلام 1مراسم جشن ازدواج در استان ایلام 1


مراسم جشن ازدواج در استان ایلام با اهمیت و جذاب است. در این استان مراسم ازدواج با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شود و آغاز این مراسم با خواستگاری که به زبان محلی خوازمه نی XOUZMANI نامیده می‌شود. در مراسم خواستگاری پس از این که دختر و پسر موافقت خود را اعلام کردند توافق هایی در مورد میزان مهریه، شیربها و ... صورت می‌گیرد. پس از توافق نهایی بین خانواده‌ها یکی از اقوام داماد دست اقوام دختر را می‌بوسد که به آن (دس ماچ که ردن (dasmackerden)می گویند و انگشتری نیز به دست دختر می‌کنند. در ایلام، دست بوسی در امر ازدواج، بسیار مهم است و این امر وصلت را محکم می‌کند و کسی حق به هم زدن آن را ندارد. پس از دست بوسی شیرینی و میوه در بین مهمانان توزیع می‌شود. مراسم بعدی دزیرانی(dazirani) است که در زبان فارسی همان نامزدی است.


پس از مراسم خواز مه نی (خواستگاری ) در یکی از روز‌های مبارک، این جشن در خانه پدرعروس انجام می‌شود و هزینه آن بر عهده داماد است. در این روز لباس‌ها و وسایلی که توسط داماد تهیه شده به عروس هدیه داده می‌شود و رخت دزیرانی(نامزدی) به عروس پوشانده می‌شود.
پس از مراسم دزیرانی، خانواده عروس، داماد را به خانه دعوت می‌کنند و در واقع پای او را به خانه عروس باز می‌کنند. (زاما یا زاوا در زبان کردی به معنی داماد است) در زمان تعیین شده؛ مراسم عقد کنان انجام می‌شود و داماد برای خانواده دختر هدیه ای تهیه می‌کنند که به آن خلات(khelat) گفته می‌شود. در ایلام عروسی یکی از پر شکوه‌ترین و شادی بخش‌ترین مراسم‌ها است که با شور و شوق و آداب و رسوم خاصی اجرامی شود. بر اساس توافق میان خانواده‌ها یک روز مبارک برای انجام مراسم عروسی در نظر گرفته می‌شود. از چند روز مانده به روز عروسی در خانواده‌های دو طرف شور و هیجان خاصی حاکم است و در واقع همه درفکر هر چه با شکوه‌تر برگزار کردن مراسم هستند. یکی دو روز مانده به عروسی از مهمان‌ها دعوت به شرکت در مراسم می‌شود. در روز موعود، وسایل پذیرایی از مهمان‌ها که شیرینی، ناهار و شام است، مهیا شده و مراسم شادی و پایکوبی نیز آغاز می‌شود.

به همراه عروس، بانویی معمولا مسن از طرف خانواده عروس از همراهان عروس است که در زبان محلی به او پا وی یا پاخسیور (PA WAY:paxasuor) می‌گویند. در آخر مراسم، مهمانان پس از آرزوی خوشبختی برای عروس و داماد محل را ترک می‌کنند. پس از سه روز که از مراسم عروسی گذشت، خانواده عروس وی را به خانه می‌برند که به آن (باوه خنBAWAXON) می‌گویند و پس از چند روز داماد و یا خانواده او به دنبال عروس می‌آیند و او را به همراه خود می‌برند.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آداب و رسوم استان فارس
  رسم کتک زدن عروس در مراسم عروسی!
  ناقص کردن بدن در یک مراسم سنتی! +تصویر
  آشنایی با مراسم محلی عروس بران!
  مراسم زدنِ شیطان با شلغم! +عکس
  مراسم واقعا عجیب تابوت مرگ برای زنده‌ها در تایلند!! (+عکس)
Rainbow مراسم حنا بندان ترکی
  مراسم ازدواج در میان قوم بلوچ: عروسی بلوچی
  مراسم تاریخی چولی قزک در فردوس
  ازدواج شیرازی ها !

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان