امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شیرینی خوران و دس ماچ کردن

#1
شیرینی خوران و دس ماچ کردن 1شیرینی خوران و دس ماچ کردن 1شیرینی خوران و دس ماچ کردن 1

عروسی یکی از جشن هایی است که در طول زمان شاهد تغییر و تحولات زیادی بوده است . در این جا ما ابتدا تلاش می‌کنیم الگوهای اصیل عروسی کردی را در در هر دو جامعه شهری و روستایی بررسی کنیم سپس به ذکر تغییراتی بپردازیم که گذر زمان آنها را به وجود آورده و عروسی‌ها را متحول کرده است .

پس از انجام مراسم خواستگاری و بله برون نخستین مراسم رسمی مربوط به عروسی، شیرینی خوران و دست بوسی است که در اصطلاح محلی شیرینی خوران و دس ماچ کردن گفته می‌شود. در گذشته رسم براین بوده است که چند ماه پیش از عروسی یک جشن کوچک به نام شیرینی خوران و دست بوسی برگزار می‌شده که محدود به خانواده‌های نزدیک عروس و داماد بوده است. این بخش از مراسم هنوز هم در شهرها و روستاهای کردستان جریان دارد. خانواده داماد با خریدن یک حلقه انگشتری و گاهی یک دست لباس محلی به همراه میوه و شیرینی و نقل شبانه به خانه نوعروس رفته و بعد از رد و بدل شدن سخنانی بین بزرگان فامیل در مورد مهریه و... پدر داماد از پدر عروس می‌خواهد که پسرش را به دامادی بپذیرد .
بعد از موافقت لفظی پدر عروس که جوابی نهایی محسوب می‌شود داماد برخاسته و دست وی را می‌بوسد و عملا محرم آن خانواده می‌شود . پس از دست بوسی داماد با کسب اجازه از پدر عروس حلقه انگشتری را در دست همسر آینده نموده و همراه عروس از میهمانان با شیرینی و نقل پذیرایی می‌کنند. در گذشته به جای عروس و داماد انجام مراسم پذیرایی به عهده فردی از خانواده داماد بود که نقل و کشمش و نخودچی را که در کیسه‌های کوچک ریخته بودند بین میهمانان تقسیم می‌کرد .
معمولا در این مراسم اولیه خواننده و نوازنده و موسیقی حضور ندارد و این جشن به شکلی ساده و خودمانی برگزار می‌شود هرچند در حال حاضر در بعضی خانواده‌ها این مراسم با پایکوبی و موسیقی نیز  همراه است .
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان