امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

صید مشتا

#1
صید مشتا 1صید مشتا 1صید مشتا 1



صید مشتا یکی از انواع روش‌های صید آبزیان در سواحل جنوب کشور به ویژه هرمزگان می‌باشد که از  از اول خرداد ماه صیادان با استفاده از  این روش سنتی اقدام  به صید ماهی در کنار ساحل می‌کنند.

دراین روش صید ، صیادان چوب هایی به طول حدود سه تا چهار متر درحالی که توری به دور آن کشیده اند بصورت مربع یا مستطیل در کنار ساحل نصب می‌کنند که بر اثر مد آب، آبزیان به سمت ساحل حرکت می‌کنند و وارد این تور می‌شوند و با جزر آب، ماهیان
امکان بازگشت به دریا پیدا نمی‌کنند و دراین تور گرفتار صیاد می‌گردند.
این روش که سال‌های سال در ساحل هرمزگان اعم از بندرعباس، میناب، جاسک، قشم، بندرلنگه و پارسیان مرسوم بوده یکی از شیوه‌های راحت در امر صید وصیادی است که صیاد بدون اینکه دل به دریا بزند و هزینه و خطر کند در کنار ساحل با ایجاد مشتا به انتظار به تور انداختن ماهیان می‌نشینند.
صید به این روش، بیشتر ماهیان مهاجر کرانه ای مثل بیا، گواف، شرت و حتی میگو و خرچنگ را اگرفتار می‌کند .
یکی از خصوصیات این نوع صید راحتی و کم هزینه بودن آن می‌باشد که با سرمایه اندک امکان صید آبزیان را برای صیادان فراهم می‌کند و روزی خود را از دریای بی کران می‌گیرند و زندگی خود را می‌گذرانند.
از نقاط ضعف این نوع صید، درهم وارد شدن انواع آبزیان به داخل تور می‌باشدکه برخی از این آبزیان راصیادان دوباره به دریا می‌ریزند وموجب هدر رفتن منابع دریایی می‌شود و جبران ناپذیراست.
از دیگرنقاط ضعف اینگونه صید ،ورود انواع زباله‌ها ومواد دور ریز به داخل تور مشتا می‌باشد.
بعضی از آبزیان زینتی و برخی بصورت نوزاد و بسیاری هم غیر خوراکی مثل آنواع آبزیان مرکب، مارماهی، حلزون‌ها و سایر موجودات آبزی وقتی آب از ساحل به سمت دریا عقب نشینی کرد و اینها نتوانستند به دریا برگردند همراه سایر آبزیان تلف می‌شوند که تنها برای پودر ماهی قابل استفاده می‌باشند .
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
 سپاس شده توسط کسی پشت سرم اب نریخت
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان