امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رفتن به شکار سنگ

#1
رفتن به شکار سنگ 1  رفتن به شکار سنگ 1  رفتن به شکار سنگ 1
یاوری برای به جریان در آوردن آب در رودهای کم آب در ایام خشک سالی و کم آبی در گیلان بود .زمانی که بر اثر گرما ، برف کوهستان‌ها آب می‌شد ورودهای اصلی کم آب می‌ماند ، آب به کندی می‌گذشت یا اسیر چاله‌های بستر رود می‌شد و ذخیره‌ی آب پشت سدهای بومی روبه کاستی می‌گذشت، روستاییان با هم یاری به شکارسنگ‌های رود اصلی می‌رفتند تا اندک آب رودهای کم جریان ویا از جریان افتاده را روان کنند .

به دستور میر آب و خبردهی دستیارش ، آب سوار ،مردان کاری روستای حوضه‌ی آبخور هر منطقه ، با نواختن بوق ، سحرگاه درکنار رود گرد می‌آمدند .
آنان به سوی بالا دست رودخانه ، به حرکت در می‌آمدند وسنگ‌های درشت ، کنده‌های درختان وهرچیزی را که مانع جریان آب ویا کندی آن شده بود ، از بستر رود به ساحل می‌افکندند .
آنان چون به چاله‌های آبگیر (گردابه ) می‌رسیدند ، سنگ‌های بزرگ اطراف را در آن می‌غلتاندند تا سطح آب بالا بیاید .در این گونه حرکت‌های جمعی ، ایله جار ، هر خانوار شالی کار می‌بایست حداقل یک تن را با توان کاری لازم می‌فرستاد .
اگر خانواری نمی‌توانست کسی را راهی کند دستمزد یک کارگر را پیش‌تر به آب سوار می‌پرداخت تا او کسی را ببرد .
اگر شخصی سهل انگاری می‌کرد یا عناد می‌ورزید ومقران سنتی یاوری را زیر پا می‌نهاد ، نه تنها به او عتاب و بی مهری می‌کردند ، بلکه به هنگام نوبت آب ، برایش تنبیه هایی در نظر می‌گرفتند که گردن نهادن به آن‌ها اجتناب ناپذیر واجباری بود .
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان