امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جشن و مراسم عروسی

#1
جشن و مراسم عروسی 1  جشن و مراسم عروسی 1  جشن و مراسم عروسی 1


وقتى که پسرى به سن ازدواج مى‏رسد، دخترى را به طرق مختلف شناسایى مى‏کند و موضوع را با خانواده خود در میان مى‏گذارد. اعضاء خانواده نیز درباره دختر و خانواده‏اش تحقیق مى‏کنند وسپس فردى را براى گرفتن وقتى براى خواستگارى به طور محرمانه به خانه عروس مى‏فرستند.

اگر خانواده عروس راضى به این وصلت باشند وقتى را تعیین مى‏کنند. در وقت تعیین شده پدر و عمو و دایى و ملاى محل و چند نفر از همسایگان و خویشاوندان به خواستگارى دختر مى‏روند. عروس براى میهمانان چاى مى‏آورد. مادر داماد او را مى‏بوسد و به این بهانه به سر و صورت او به دقت توجه مى‏کند و سپس او را مى‏بیند. درباره هنر دختر سؤالاتى مى‏شود خانواده عروس نیز درباره پسر سؤالاتى مى‏پرسد و درباره شیربها و مهریه صحبت مى‏کنند سپس قرار شیرینى خوران را مى‏گذارند.
شیرینى خوران یک هفته پس از خواستگارى انجام مى‏شود. در این روز اقوام عروس و داماد با کارت رسمى دعوت مى‏شوند. اقوام داماد در خانه داماد و اقوام عروس در خانه عروس جمع مى‏شوند.
در منزل داماد به رقص و پایکوبى پرداخته مى‏شود. پس از مدتى از خانه داماد به خانه عروس مى‏روند و در منزل عروس به رقص و پایکوبى مى‏پردازند و از آنان با چاى و شیرینى پذیرایى مى‏شود. سپس داماد را در کنار عروس مى‏نشانند و حلقه نامزدى را به دست یکدیگر مى‏کنند و به این ترتیب مراسم شیرینى خوران تمام مى‏شود.
مراسم بعد از شیرینى خوران مراسم پاگشائى خانواده داماد توسط خانواده عروس است در فاصله بین این دو مراسم داماد حق ملاقات و دیدار عروس را ندارد.
در مراسم پاگشایى، خانواده عروس از خانواده داماد و دوستان نزدیک او براى شام یا ناهار دعوت به عمل مى‏آورد. زنها و مردها هر کدام در اطاقى جداگانه هستند. پس از صرف شام یا ناهار، داماد با اجازه پدر عروس به اطاق زنها مى‏رود و روبروى عروس مى‏نشیند و هدیه‏اى به او تقدیم مى‏کند و مجلس را ترک مى‏نماید.
پس از آن نوبت مراسم عقد کنان مى‏رسد. روزى را براى عقد عروس تعیین مى‏کنند و گاهى زمان نامزدى یک سال و بیشتر به طول مى‏انجامد. مراسم عقد با حضور سردفتر و چهار نفر شاهد و نزدیکان، مانند: برادران، عموها و دائى‏ها داماد و عروس انجام مى‏شود. پس از اجراى مراسم عقد، مراسم عروسى برگزار مى‏شود. قبل از مراسم عروسى، مراسم لباس بریدن برپا مى‏شود.
در روزى معینى عده‏اى از زنان خانواده عروس و داماد به مغازه پارچه فروشى براى تهیه لباس عروس مى‏روند و پارچه‏هایى را انتخاب مى‏کنند و پارچه‏ها را به خیاط مى‏دهند تا براى عروس لباس تهیه کند.
در روزهاى قبل از عروسى کارت‏هاى دعوت را توزیع مى‏کنند مراسم عروسى بعدازظهر برگزار مى‏شود و عده‏اى از جوانان براى شب نشینى دعوت مى‏شوند. تمام مدعوین براى ناهار روز بعد نیز دعوت مى‏شوند. شب قبل از عروسى یا صبح روز عروسى مراسم حنابندان که در کردى «خانه به نان» گفته مى‏شود برگزار مى‏گردد.
در حنابندان دختران دم بخت قوم و خویشان و دوستان عروس شرکت مى‏کنند در صبح روز عروسى، عروس را به حمام مى‏برند و پس از آمدن به خانه به حنا بستن به دست و پاى عروس مشغول مى‏شوند. عروس ابتدا امتناع مى‏کند. اما با هدایایى که مادر شوهرش به او مى‏دهد رضایت مى‏دهد. در حین حنا بستن عده‏اى از زنان دایره و دف مى‏زنند.
در این شب که در خانه عروس حنابندان است در خانه داماد شوگر (شب گرد) برپا است. در شب شوگر مدعوین داماد را از منزل خود به منزل عروس مى‏برند و در آنجا عروس و داماد با هم مى‏رقصند و مردم براى آنها شاد باش مى‏دهند. هر کس به میل خود پولى به نوازندگان مى‏دهند و آنان با صداى بلند نام افراد و مبلغ اعطاء شده را مى‏گوید.
پس از رقص عروس و داماد در منزل عروس، مهمانان به منزل داماد بر مى‏گردند و تا صبح به تفریح مى‏پردازند. در این روز یک ساعت مانده به ظهر مهمانان با ساز و دهل به خانه عروس مى‏روند تا جهاز او را بیاورند.
جهاز عروس که شامل وسایل منزل و هدایایى براى داماد، پدر، مادر، خواهر و برادر او است تحویل مادر داماد مى‏شود.
پس از صرف ناهار، جهت آوردن عروس حرکت مى‏کنند و در خانه عروس مدتى به رقص و پایکوبى مى‏پردازند.
سپس برادر داماد به داخل منزل عروس رفته و پیش عروس مى‏رود و کمرش را مى‏بندد و عروس را آماده حرکت مى‏نماید برادران عروس دست عروس را مى‏گیرند و عروس از پدر و مادر خود خداحافظى مى‏کند و با پاى پیاده یا با اتومبیل تزئین شده به خانه داماد آورده مى‏شود.
نزدیک خانه داماد، داماد به استقبال عروس مى‏رود و عطر بر سر او مى‏پاشد و سپس به منزل بر مى‏گردد. در جلو در منزل، مادر داماد مقدارى نقل و نبات و سکه بر سر عروس خود مى‏پاشد.
در بعضى جاها پس از وارد شدن عروس به در خانه داماد، داماد چند تا سیب به سوى عروس پرتاب مى‏کند که باید یکى از سیب‏ها بر سر عروس بخورد (کردان برخورد سیب به عروس را از سوى داماد نشانه قدرت داماد تلقى مى‏کنند) پس از وارد شدن عروس به خانه داماد، عروس و داماد وارد حلقه رقص و پایکوبى مى‏شوند.
زنى از سوى خانواده عروس به نام «پاخسو» به همراه عروس به خانه داماد مى‏آید و در اطاق رختخواب عروس را پهن مى‏کند با رفتن مهمانان، عروس و داماد به حجله مى‏روند. داماد در حجله مبلغى پول و یا سکه طلا به عنوان شرم شکن به عروس مى‏دهد.
پس از عروسى تا سه روز ناهار و شام از طرف خانواده عروس به منزل داماد فرستاده مى‏شود. پس از سه روز مراسمى برگزار مى‏گردد که در آن زنان دعوت شده از دو خانواده به خانه داماد مى‏آیند و هدایایى را براى عروس و داماد مى‏آورند.
یک هفته پس از عروسى چند نفر از اقوام عروس و داماد، عروس را به حمام مى‏برند و ناهار میهمان داماد مى‏باشند.
پس از مدتى خانواده عروس، داماد را براى ناهار دعوت مى‏کنند. در این موقع، عروس صبح زود به منزل پدرش مى‏رود و از طرف داماد هدیه‏اى به نام «جاخالى‏با» براى او فرستاده مى‏شود و پس از صرف ناهار، رسم است چند روزى عروس در خانه پدرش بماند به این مراسم «پاوه خوان» مى‏گویند. پس از آن خانواده داماد از خانواده عروس دعوت مى‏کند و پس از آن روابط عادى مى‏شود.
در برخى از مناطق کردستان، پسر و دخترى که همدیگر را دوست دارند و با مخالفت اولیاى خود روبرو مى‏شوند، به بیرون شهر فرار مى‏کنند و با هم عهد مى‏بندند که با هم عروسى کنند و این کار را در کردى «راتو» گویند. سپس خانواده‏هاى دختر و پسر مجبور به موافقت مى‏شوند و جشن عروسى به راه مى‏اندازند.
یکى از ویژگى‌هاى عروسى در بین کردهاى عشایر، شب‌نشینى سنتى است که پیش از برگزارى جشن اصلى عروسى ترتیب داده مى‌شود. این شب‌نشینى‌ها تا سال‌هاى اخیر بسته به بضاعت مالى خانواده‌هاى عروس و داماد بین سه تا هفت شب ادامه داشت، اما امروز به دلایلى به یک الى دو شب و گاهى به سه شب یا بیشتر محدود شده است.
مقدمات ازدواج پسران و دختران جوان با مجلس خواستگارى و گفتگو بر سر تعیین مهریه و خرید طلا و لباس توسط داماد براى عروس و تعیین تاریخ عقد و عروسى آغاز مى‌شود. بعد از طى این مقدمات، مراسمى با عنوان شیرینى خوران برگزار مى‌شود که طى آن با اعلام نامزدى رسمى دختر و پسر، خطبه عقد نیز بین آنان جارى مى‌شود و مراسم عروسى به زمان دیگرى موکول مى‌گردد. با نزدیک شدن روز عروسى مجالس شب‌نشینى از سوى خانواده‌هاى دو طرف به طور جداگانه ترتیب مى‌یابد که در آن از کلیه نزدیکان دو خانواده دعوت به عمل مى‌آید.
با پایان یافتن شب‌نشینى روز عروسى فرا مى‌رسد که در این روز نیز ضمن ادامه رقص و پایکوبى و دادن نهار به مهمانان نزدیک، عصر داماد در حالى که تعدادى از مهمانان خصوصاً دختران و پسران جوان وى را همراهى مى‌کنند، به طرف خانه عروس حرکت مى‌کنند و پس از صرف چاى و شیرینى و کسب اجازه از والدین عروس، وى را به خانه داماد مى‌‌آورند و در اینجا شادى و نشاط حاضران به اوج خود مى‌رسد.
عروس و داماد پس از ورود به محل برگزارى مراسم، وارد حلقه رقص شده و طبق یک سنت دیرینه هر یک به نوبت سر چوبى را در دست مى‌گیرند و در حالى که جمع زیادى از دختران و پسران آنان را همراهى مى‌کنند، دقایقى به آرامى به پایکوبى مى‌پردازند. با رقص عروس و داماد، مبالغ هنگفتى از محل شاباش‌ها نصیب نوازندگان مى‌شود.
با پایان یافتن جشن عروسى و پس از گذشت یک هفته، کلیه دعوت‌شدگان دو طرف به استثناى مردان و پسران، در منزل داماد جمع مى‌شوند و با برگزارى مراسم دیگرى که گستردگى مراسم شب‌نشینى و عروسى را ندارد، هدایاى خود را که عمدتاً شامل پول نقد است به عروس و داماد اهداء مى‌کنند. این هدایا که در اصطلاح محلى «هفته» گفته مى‌شود با هدف کمک به تشکیل زندگى جدید زوج‌هاى جوان و جبران هزینه‌هاى عروسى آنان ارائه مى‌شود و هر کسى تلاش مى‌کند که هدیه‌اش ارزشمندتر از هدیه دیگرى باشد.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
 سپاس شده توسط arooos
آگهی
#2
جالبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــهـ ×
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  رسم کتک زدن عروس در مراسم عروسی!
  ناقص کردن بدن در یک مراسم سنتی! +تصویر
  رسم عجیب دختران چینی برای شب عروسی! (عکس)
  سنت عروسی در روستاهای مازندران
  آشنایی با مراسم محلی عروس بران!
  مراسم زدنِ شیطان با شلغم! +عکس
  مراسم واقعا عجیب تابوت مرگ برای زنده‌ها در تایلند!! (+عکس)
Rainbow مراسم حنا بندان ترکی
  مراسم ازدواج در میان قوم بلوچ: عروسی بلوچی
  مراسم تاریخی چولی قزک در فردوس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان