امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

یکی از بهترین راه ها برای تولید ملی فرهنگ سازی نهاد خانواده است!

#1
آغاز فرهنگ سازی از «نهاد خانواده»، می تواند به عنوان یکی از مؤثرترین و بهترین راهکارها برای حمایت حقیقی از «تولید ملی و کار و سرمایه ی ایرانی» به شمار رود.


 به گزارش روابط عمومی انجمن مطالعات خانواده حجت الاسلام والمسلمین حسن ناصری پور ضمن تبریک فرارسیدن سالروز ولادت باسعادت یگانه دخت نبی مکرم اسلام، حضرت فاطمه ی زهرا (سلام الله علیهما) به خبرنگار ما گفت: درست است که نهاد خانواده، کوچکترین واحد اجتماع است، اما در طول تاریخ، همین نهاد مقدس و پاک، خاستگاه و منشأ بسیاری از رویدادها و تحولات مثبت و اثرگذار در عرصه های دینی و مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، علمی و آموزشی و ... شده است.


 چهار سال است که مقام معظم رهبری شعار سال و به تعبیری دیگر خط مشی اصلی نظام را مبتنی بر محور اقتصاد ترسیم نموده اند و مشخص است که بارزترین جلوه و مصداق جهاد اقتصادی، حمایت از تولید، کار و سرمایه ی ایرانی است که نهاد خانواده می تواند نقش مهم و کلیدی را در این میان ایفا کند.


حجت الاسلام ناصری پور ضمن تأکید بر ارتقای کیفیت کالای داخلی برای تشویق خانواده ها به تأمین مایحتاج خود از سبد تولیدات ایرانی افزود: «تولید ملی» جهاد مردان و حمایت از این تولیدات در قالب گرایش برای خرید کالاهای داخلی، مسئولیت زنان یک خانواده است چرا که مادران در خانواده نقش فرهنگ سازی را بر عهده دارند.


رئیس انجمن مطالعات خانواده در ایران، نقش زنان را در اصلاح باورهای غلط یک جامعه مهم ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه طی سال های گذشته، فرهنگ غلط اسراف، تجمل گرایی و گرایش به مصرف کالاهای لوکس خارجی در کشور رواج پیدا کرده و زنان چون نقش مؤثری در مدیریت اقتصاد خانواده را دارند، می توانند کانون تغییر این فرهنگ غلط قرار گیرند.


این کارشناس خانواده افزود: انجمن مطالعات خانواده در ایران پیرو فرامین مقام معظم رهبری که برنامه ریزی برای شکوفایی تولیدات ملی را وظیفه ی همه ی مسئولان در بخش های مختلف دانستند، در سال 91 بر خود تکلیف می داند که در این راستا یک سری برنامه های علمی ـ کاربردی پژوهش محور را با هدف «چگونگی کمک نهاد خانواده به حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ی ایرانی» تدارک دیده و در طول سال به اجرا بگذارد.


حجت الاسلام ناصری پور با اشاره به این که اصلاح الگوی مصرف می تواند به حمایت از تولیدات ملی مساعدت کند افزود: به عنوان مثال در موضوع سبد غذایی خانواده ها، متأسفانه دو دهه هست که ذائقه ی غذایی خانواده ها متأثر از فضای صنعتی و ماشینی دنیای مدرن امروزی شده و فست فودهای متنوع و اساساً واردن شدن یک نوع سبد غذایی جدید، جای غذاهای سالم و مقوی کهن ما را گرفته و بدیهی است رجعت به سنن و آداب غذایی گذشته و تبلیغ آن، به مصرف تولیدات داخلی می انجامد و زنان می توانند در این زمینه راهبر باشند.

همینجا لازم است توضیح داده شود بسیاری از بیماری های فعلی مانند قند خون، فشار خون، چربی خون و .. از همین رژیم غذایی وارداتی و غلط سرچشمه می گیرد که متأسفانه امروزه به عنوان یک فرهنگ غذایی در کشور ما جا خوش کرده است.



وی با برشمردن برنامه های انجمن مطالعات خانواده در سال جدید افزود: یکی از مهمترین برنامه های در دستور کار ما قطعاً پیدا کردن پاسخ هایی مناسب برای این سئوال است که چطور نهاد مقدس خانواده می تواند در بحث تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی اثرگذار باشد؟ البته کارهای ارزنده ای هم توسط گروه های پژوهشی در این خصوص در حال انجام است که پس از جمع بندی نتایج، در اولین فرصت اعلام خواهد شد.


وی بخش دوم مطالب خود را به ضرورت صیانت از آن حریم خانه و خانواده چه در مرحله ی وضع قوانین و چه چگونگی اجرای آن اختصاص داد و افزود: به فرمایش مقام معظم رهبری تنگه ی احد نظام، «خانواده» است لذا ما به عنوان انجمن مطالعات خانواده اعلام می کنیم و از منتخبان محترم مجلس نهم تقاضا داریم به احیای اصل دهم قانون اساسی به عنوان یکی از مهمترین فرایندها و بحث هایی که می تواند در صیانت از این نهاد مقدس کمک بکند، همت بگمارند که این از جمله مهمترین مطالبات فعالان عرصه ی خانواده است.


حجت الاسلام ناصری پور ضمن توصیه به حذف برخوردهای شعارگونه از ساحت پاک خانواده تصریح کرد: بدیهی است مسئولان امر بویژه آن دسته از مراکزی که وظایفشان مرتبط با موضوع صیانت و حفظ جایگاه خطیر و قوام خانواده است، بویژه دولت و مجلس محترم، می بایست توجه ای ویژه و حرکتی جدی و اصولی در این سال جدید داشته و با تصویب و اجرای طرح های علمی و عملی و پرهیز از برخورد شعاری و سطحی با مسائل مبتلا به این نهاد ارزشمند و بسیار مهم، به استحکام این بنا کمک کنند.


رئیس انجمن مطالعات خانواده در ایران، اثرات تصویب برخی قوانین و یا چگونگی اجرای بعضی از آنان را ـ که ظاهراً ارتباطی هم با نهاد خانواده ندارد ـ ناقض حقوق خانه و خانواده دانست و گفت: این که روز به روز در موضوعات مختلف اجتماعی و در مراکز تقنین در سطوح مختلف، قوانینی وضع می شود، کار پسندیده و لازمی است اما آن چیزی که از وضع خود قانون و یا دستورالعمل مهمتر است این هست که ببینیم آیا نتایج حاصل از اجرای این قوانین و آیین نامه ها با مبانی و اصول تحکیم خانواده تناقض دارد یا خیر؟ و این که اجرای آن چقدر باعث ارتقای جایگاه و ارزش خانواده و تقویت پایه های آن می شود؟


وی افزود: بعضی وقت ها در عرصه های اجتماعی قوانینی وضع می شود که به نظر می رسد این قوانین اساساً نهاد خانواده را نمی بیند. نهاد خانواده که مقدس ترین و پاک ترین نهادهای جامعه هست، بیشتر از مسائل مالی، نیازمند صیانت است. نیاز به وضع قوانینی دارد که به حفظ و صیانت از این پاک نهاد کمک کند.


حجت الاسلام ناصری پور بخش سوم مطالب خود را به آسیب ها و تهدیداتی که خواسته یا ناخواسته حریم خانواده را تهدید می کند، اختصاص داد و افزود: شکی نیست که عیار جایگاه ها و نهادهایی که اکنون در کشور ما در بحث خانواده کار می کنند یا با آن مرتبط و درگیر هستند، احتیاج مبرم به بازنگری و تغییر دارند. با این موضوع باید بسیار عالمانه و صحیح برخورد کرد.


وی به طور مشخص به پدیده ی طلاق در کشور ما اشاره کرد و تصریح کرد: تحقیقاتی هم در خصوص طلاق داشته ایم خصوصاً در باره ی سن طلاق و این که چرا درصد قابل توجهی از طلاق ها در 5 سال اول زندگی انجام می شود و یکی از مهمترین دستاوردهایی که به آن رسیده ایم ، مرتبط با موضوع آموزش فراگیر از طریق رسانه های فرهنگ ساز و اثرگذار بویژه رسانه ی ملی است.


وی در توضیح این مسأله گفت: این که آموزش های ارزشمندی از طریق رسانه ی ملی و شبکه های گوناگون صدا و سیما چه به طور مستقیم به صورت برنامه های آموزشی و چه به صورت غیر مستقیم در قالب ساخت و تولید سریال ها و فیلم های بلند و کوتاه ، همه روزه ارائه می شود و خانواده ها به آن نیاز دارند، شکی نیست اما به نظر ما بسیاری از این آموزش ها چه در کیفیت و چه در کمیت نیاز به بازنگری و تغییر دارند! قدریقین بعضی از آموزش ها اگر اصلاح شوند، فرایندهایی ایجاد خواهد کرد که اساساً بسیاری از آسیب ها، تهدیدات و بحران های متوجه نظام خانواده از جمله پدیده ی طلاق را از سر خانواده ها به سلامت عبور می دهد و مدبرانه پیشگیری می کند.
رئیس انجمن مطالعات خانواده در ایران با اشاره به تأثیر و تأثرات هیجان های کاذب در فرآیند طلاق افزود: در این امر تردیدی نیست که جلوگیری از برخی هیجان های کاذب در فرایند و پروسه ی طلاق بسیار مهم است.


به عنوان مثال در یکی از استان ها دادگستری اعلام می کند که مثلاً طی چندین ماه گذشته 9 هزار طلاق رخ داده و این در حالی است که بر اساس اعلام دفاتر ثبت ازدواج و طلاق، آمار طلاق ثبت شده به 5 هزار مورد می رسد. خوب، ظاهر قضیه این است که آمار منفی است و چهار هزار مورد طلاق که یا حکم گرفته اند و یا حکم عدم سازش دارند، ثبت نشده است. اما بعد از صدور این حکم و این که طرفین در واقع به نقطه ی آخر زندگی می رسند و این هیجانات از بین می رود ، می بینیم که بسیاری از آنان به اصل زندگی باز می گردند. پس می توان گفت که اصلاً طلاقی اتفاق نیفتاده ولی این آمارها همچنان در دفاتر می ماند و اصلاح نمی شود. همچنین این هیجانات کاذب از عریضه نویس و وکیل تا دوستان و فامیل و تا مرحله ی اخذ حکم ادامه دارد. حال اگر در این فرآیند مبحث حضور مشاوران کارآمد را قرار دهیم، خواهیم دید بخشی از این مشکلات در بدو کار مرتفع می گردد.


وی به برخی از عوامل مؤثر در فرآیند طلاق اشاره کرد و اظهار داشت: عوامل دیگری هست که می تواند کاهش دهنده ی طلاق باشد که مهمترینش می تواند آموزش های صحیح و هدفمند باشد. آموزش این واقعیات که انتخاب یک همسر مناسب، اصلی اساسی است و باید هم زن و هم مرد به معنای واقعی همکفو بودن برای یکدیگر توجه کافی کنند و نه تنها در اذهان طرفین جا افتاده بلکه در فرهنگ عمومی ازدواج نیز نهادینه شود.


این کارشناس مسائل خانواده ضمن تأکید بر اصلاح روش های آموزشی در زمینه های مختلف و از مجاری گوناگون بویژه از رسانه ی فرهنگ ساز ملی اضافه کرد: این درست نیست که ما یک رویه ای را بنا بگذاریم و همان رویه را سال های سال ادامه دهیم! بالاخره هر چند سال برای بازبینی و تغییر در نحوه ی عملکردها لازم است؟ مثلا ما نمی گوییم که آموزش آشپزی و گلدوزی و امثالهم در صدا و سیما نباشد اما بالاخره یک سری حرف هایی هست که برای بیان آن از این تریبون رسا و به فرموده ی حضرت امام (ره) از این «دانشگاه»، در حلقه ی روی دروایسی ها گیر کرده ایم. البته حیاء هم در گفتن برخی مباحث لازم است که متأسفانه بخشی از آن دارد کار دست جوانان ما می دهد! باید از علما راهنمایی و ایده بگیریم. نباید همه ی ملاک های ما همین


راهکارها و برنامه هایی بشود که از بیست سال پیش در دستور کارمان قرار دارد . باید این آموزش ها هدفمند و اصولی به سطح مراکز آموزشی خصوصاً دبیرستان ها کشیده شود. باید آموزش و پرورش بستر این آموزش ها را از رهگذر تعامل مربیان و متربیان در سایه ی کمک های انجمن اولیا و مربیان فراهم کند.


حجت الاسلام ناصری پور افزود: می بایست هم در ساز و کار و هم شرح وظایف، هم نحوه ی عملکرد و هم حوزه  ی اختیارات و در نهایت توانمندی های اجرایی نهادهایی که روی مسأله ی خانواده کار می کنند و به آن مرتبطند، یک بازنگری اصولی در جهت تقویت آنها صورت بگیرد. باید صاحب یک جایگاه ویژه ای شده و توانمندی های اجرایی و عملیاتی درستی به آنها محول شود. نباید با موضوعات مهمی همچون جنگ نرم یا تهاجم همه جانبه ای (ناتوی فرهنگی) که در صورت ها و سیرت های مختلف، رسانه های تحت سلطه ، به فرمایش مقام معظم رهبری رکن خانواده را هدف قرار داده اند، هیجانی، سطحی و گذرا برخورد کرد و بعد از مدت زمان کمی به حال خود رها شوند.
این پژوهشگر مسائل خانواده به راه اندازی سریع و رشد قارچ گونه ی شبکه های ماهواره ای در چند سال گذشته که علی الظاهر اختصاص به پخش فیلم و سریال ها با محتوای خانوادگی دارند، اشاره کرده و می گوید: آنها دارند در قالب هنر هفتم، اغراض شومی که محور آن آسیب زدن به قوام خانه و خانواده است را دنبال می کنند. ما بی شک در برابر این صف بندی های مغرضانه و هدفمند مسئول هستیم. درست است که کشور و جامعه ی ما به برکت این همه فضلیت ها و گرایش هایی که نسل های مختلف بویژه قشر جوان به کلام خدا، آموزه های دینی و شریعت ناب و آداب و سنن اسلامی – ایرانی خود پیدا کرده، بسیاری از این توطئه ها و نقشه ها الحمدلله خنثی شده و یا حداقل کم نتیجه گردیده، ولی این عقبه ی اقلیت هنوز هست و کارکردش را دارد و باید فکری برای آن کرد.


رئیس انجمن مطالعات خانواده در ایران عدم علاج واقعی برخی ناهنجاری های اجتماعی را مذموم دانست و گفت: بی شک برخوردهای غیر عالمانه با برخی پدیده های اجتماعی از جمله «بدحجابی» که بعضاً هدفمند و سازمان دهی شده طراحی شده، ضمن از بین بردن امنیت روانی و آرامش روحی جامعه، می تواند کارکرد نهاد خانواده را نیز تضعیف کند.

باید علل ها را با توجه به معلول ها شناخت و با این گونه معضلات به صورت عقلایی و دانش محور برخورد کرد. علم و دانش اجتماع در سایه ی بینش اسلامی برای این گونه مفاسد اجتماعی، راهکار عملی دارد و نباید برخورد انفعالی با آن داشت و صرفاً به پاک کردن صورت مسأله پرداخت. این برآیند ایست که از بحث های مختلف از جمله فرهنگی بیرون می آید و کار یک یا چند دستگاه و سازمان نیست! نهضت فراگیری باید به راه بیفتد و همگان در آن باید دخیل باشند چراکه موضوعی مانند حجاب یک مبحث فرهنگی است و باید ضمن ارائه و اشاعه ی آن در قالب سبد فرهنگی، هم زمان می بایست با همه ی بخش های این پروسه ی که از قبل هدفمند ، سازمان دهی شده است از طراحی ها و مدهای لباس گرفته تا وارد کنندگان و فروشندگان و ... برخوردی جدی و قهری شود.


وی در پایان آشنایی هر چه بیشتر با آموزه ها و صفات یگانه الگوی زنان عالم را نیاز حیاتی خانواده ی امروز دانست و گفت: فراموش نکنیم که بنیان خانواده به قوام بانوی خانه بستگی دارد. زن و همسر، جایگاه مادری دارد و تربیت نسل آینده بر عهده ی اوست. لذا باید زنان جامعه ی ما و بلکه همه ی زنان مسلمان در سرتاسر این گیتی پهناور. الگوی خود را اسوه حسنه ی زنان عالم یعنی صدیقه ی کبرا، حضرت فاطمه زهرا ( سلام الله علیها) قرار داده و از روح بلند این بانوی نمونه و یگانه، مدد بگیرند.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان