امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جشن‌های دهکده کندلوس

#1
روستای کندلوس دهکده‌ای فرهنگی تاریخی آرمیده در دل کوه‌های البرز کجور نوشهر است که مانند یک رود لبریز از زندگی و نشاط است.

هرچند این دهکده از مواهب الهی و طبیعی چون کوه، چشمه، رود و مراتع زیبا و جنگل برخوردار است اما محیط زیست فرهنگی و توجه و اشتیاق دیرین این خاک به دانش و بهداشت که دو شاخصه مهم توسعه هر جامعه‌ای محسوب می‌شود به همراه معماری زیبای روستایی که آن را در زمره 11 روستای دارای بافت با ارزش کشور قرار داده است؛ می‌رود تا این دهکده فرهنگی تاریخی که خیال شهر شدن را در سر ندارد، الگویی برای توسعه گردشگری روستایی قرار دهد.
دهکده کندلوس دارای جمعیتی از هنرمندان صاحب ذوق است که برای نمونه اقدام به نگارش نستعلیق کتاب ابن‌سینا، برپایی دبستان سروش و تمدن، ایجاد موزه مردم‌شناسی توسط یکی از اهالی عاشق فرهنگ، هنر و سنن، آداب و رسوم منطقه کجور و مازندران و تاسیس نهاد خیریه متوفیات توسط مردمان این روستا کرده است.

جشن‌های دهکده کندلوس 1جشن‌های دهکده کندلوس 1جشن‌های دهکده کندلوس 1
از سویی دیگر جوانان این دهکده حدود 10 سال قبل با طراحی مراسمی در قالب جشن در پی آن برآمدند تا همانگونه که صندوق متوفیات به عنوان یک مشارکت با روش و اصول در راستای توسعه اجتماعی برای تامین هزینه و همکاری در مراسم خاکسپاری متوفی با خانواده داغدارش در پیش بگیرند، با برگزاری جشنی نیز به زندگی و حیات اهالی توجه جدی داشته باشد تا هم باعث تحکیم روابط انسانی شود و هم در سیر متعالی خویش بتواند انسان را دعوت به بازگشت به خویشتن کند تا پاسدار زندگی خود و همنوعانش در دهکده باشد و در رفع دردمندی، بیماری و سالمندیِ همولایتی‌اش، به قدر توان خود بر آنان مساعدت کند.
همچنین هدف دیگر این طرح، تشویق جوانان دیار برای توجه به توسعه روستا، قدردانی از نام‌آوران عرصه ورزش، علم و هنر و همه آنانی که برای توسعه دهکده کوشش کرده‌اند و مهیا کردن زمینه‌‌ای برای توسعه گردشگری است.
فردینه ماه ، اولین ماه سال جدید تپوری (تبری یا مازندرانی) است که در بعضی از نقاط استان به این نام و در بعضی نقاط دیگر همانند بندپی به سیاماه خوانده می‌شود. این جشن در روز اول سال جدید تبری انجام می‌گیرد که از بخشهای مهم این جشن باشکوه لباس محلی حاضران،موسیقی‌های سنتی مازندرانی،پخت آش محلی،رقص محلی و بازی‌های محلی می‌باشد.
گزارش جشن دهکده کندلوس در مردادماه سال 92
" جشن بزرگ دهکده "  یک روز پس از جشن عید سعید فطر با حضور خیل عظیم اهالی فرهنگ دوست دهکده کندلوس و مهمانان و مسافران و گردشگران با شکوه و شادی خاطره انگیزی در کندلوس برگزار شد.
کاروان شادی " جشن بزرگ دهکده "  فضای کندلوس را عطرآگین کرد و این جشن سنتی سرشار از عشق و محبت و نوعدستی و با محتوایی قوی و ماندنی  در دهکده تاریخی و فرهنگی کندلوس برگزار شد.
این جشن که یکی از مراسم سنتی این دهکده کندلوس محسوب می‌شود، با حضور گسترده مردم کندلوس و روستاهای اطراف و بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی انجام شد.
این مراسم در میدان مرکزی دهکده فرهنگی و تاریخی آغاز شد و جمعیت بسیاری که از روزهای قبل از نقاط مختلف کشور خود را برای حضور در این جشن به دهکده فرهنگی و تاریخی کندلوس رسانده بودند تا آهنگ شادی، نشاط و همدلی و یکرنگی مردم کندلوس را از نزدیک نظاره‌گر باشند و در این شادی شریک شوند .
اجرای نمایش آکروباتیک و رزمی توسط دو تن از دختران نونهال دهکده حاضران در جشن را به وجد آورد.
در بین جمعیت حاضر در جشن " جشن بزرگ دهکده "  گردشگران خارجی که برای بازدید از این دهکده به این منطقه سفر کرده بودند نیز دیده می‌شدند. نوای زیبا و دلنشین طبل و سرنا ، فضای دهکده فرهنگی و تاریخی کندلوس و فضای جشن را جلوه‌ای خاص بخشید.
دو تن از اهالی نیز اشعار محلی خود را در باب موضوعات مرتبط با فضای اجتماعی کندلوس خواندندکه با استقبال و تشویق مردم همراه بود.
عده‌ای از جوانان و نوجوانان کندلوسی نیز با پوشیدن لباس محلی همراه با نوای طبل و سرنا رقص محلی و سنتی مشغول شدند که این امر شادی جشن " جشن بزرگ  دهکده "  را دو چندان کرد. در بین جمعیت حاضر هر کسی سعی داشت، تا با دوربین‌های تصویربرداری و عکاسی لحظه‌های ناب و زیبای این جشن را به تصویر بکشد، چشم به هر سو که می‌رفت فقط لبخند، نشاط، همدلی و یکرنگی و صفای اهالی کندلوس را می‌دید که با شوق آن را با مهمانان و گردشگران داخلی و خارجی تقسیم می‌کردند.
در قسمتی از محیط با صفای " جشن بزرگ دهکده "  تعدادی از اهالی مشغول پختن آش محلی بودند که پس از گذشت زمانی از این مراسم باشکوه، بین تمام حاضران در جشن توزیع شد. تخم مرغ‌های رنگی، شیرین پرساق نیز به زیبایی این جشن افزود.
کاروان شادی " جشن بزرگ دهکده " در کوچه و پس کوچه‌های دهکده فرهنگی و تاریخی کندلوس به راه افتاد تا شادی این جشن را به درب خانه‌های اهالی کندلوس ببرد.
کاروان شادی " جشن بزرگ دهکده "  که همراه با نوای طبل و سرنا بود در نقاط مختلف روستا توقف کرده و نوجوانان و جوانان و مردان میانسال کندلوسی به اجرای رقص چوب و کشتی  محلی و سنتی می‌پرداختند و از سوی خانواده‌هایی که کاروان شادی به آنجا رفته بود مورد استقبال قرار می‌گرفتند و با پخش شیرینی پذیرایی می‌کردند.
همچنین این کاروان پس از گذر از نقاط مختلف دهکده فرهنگی و تاریخی کندلوس و تقسیم شادی با سایر اهالی کندلوس به نقطه آغاز حرکت رسید و در آنجا نیز پس از اجرای رقص چوب و کشتی سنتی و محلی و خوردن آش محلی توسط حاضران در جشن به پایان خود رسید و خاطره‌ای دیگر از همدلی، یکرنگی و مهر و صفای روستاییان در اذهان نقش بست.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  جشن‌های دهکده کندلوس
  دهکده زنان مردنما!
  آشنایی با دهکده زیبای مازیچال در کلاردشت !+ تصاویر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان