امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سنت حتمی الهی را در نمایشگاه تاریخ به نظاره بنشین

#1
سنت حتمی الهی را در نمایشگاه تاریخ به نظاره بنشین

سنت حتمی الهی را در نمایشگاه تاریخ به نظاره بنشین 1
از آنجا که خداوند حکیم است و حکیم کار عبث و بی حساب انجام نمی دهد از این رو کارهای او در آفرینش و تدبیر امور عالم و آدم، گزاف و بی حساب نخواهد بود و در خلق و تدبیر امور سنت و روش خاصی را داراست که هیچ کس را استثنا نمی کند و تا روز قیامت جاری و برقرار است .
آیات فراوانی از قرآن بیان کننده سنن الهی هستند تا آنجا که هنوز سنن کشف نشده ای وجود دارد که شاید در زمان های آینده از آن پرده برداشته شود. فواید دانستن سنتهای الهی فراوان است؛ نظیر درس گرفتن از قصه های قرآنی و تاریخ گذشتگان برای حل مشکلاتی که در زندگی پیش روی ماست؛ آثار تقوا بر زندگی انسان؛ اینکه چه وقت نعمتها نشانه برخورداریست چه وقت نشانه ی عذاب تدریجی؛ چرا قرآن مملو است از قصه ها و داستانهایی از گذشتگان؛ و یا علت تأکید خداوند بر سیر در ارض چیست.
دانستن فرجام نیک و بد گذشتگان برای ما چه ضرورتی دارد که این گونه مورد تأکید قرآن است و مباحث بسیار مهم اجتماعی مثل آینده جهان؟
در سایه ی فهم سنت ها می توان فهمید که چگونه باید جامعه ای را که مهیای پذیرش حکومت صالحان باشد به وجود آورد و تغییر و دگرگونی در سرنوشت آن جامعه ایجاد کرد و در این راه چگونه باید با اهل باطل مبارزه کرد و سرنوشت این مبارزه، چه خواهد بود و بعد از تحمل این سختی ها باید منتظر آسانی و یسری بود که امید بخش دل های مجاهدان راه حق خواهد بود.
و مهم تر از همه دشمن شناسی و راه های مقابله با دشمن که در سنت های الهی فراوان به چشم می خورد، که این مباحث در پرتو پرداختن به سنتهای الهی کاملا شناخته شده و می تواند برای پیشرفت ما در عرصه های مهم اجتماع و در مقابل دشمنان اسلام مورد استفاده کاربردی قرار بگیرد. چون ما در برهه ای از زمان به سر می بریم که دشمنان اسلام با تمام توان و تجهیزات بر علیه ما در تلاشند تا بر ما غلبه کرده و صدای حقیقت را برای همیشه خاموش کنند و ابلیس نیز با تمام جنودش در این میدان تلاش می کند، اگر ما سنت ها را به ویژه سنن اجتماعی را خوب بشناسیم، می توانیم از نقشه های شوم دشمنان اسلام آگاه شده و با پیش بینی رفتارشان در آینده، راه مبارزه با ایشان را تشخیص دهیم و مشت محکم شکست را بر دهانشان بکوبیم و راه را باز کنیم و مسیر را هموار کنیم تا مجری عدالت و پادشاه رحمت بیاید و با قدومش وعده خداوند به بار بنشیند که فرمود :
« هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ » .
این مقاله ابتدا به بررسی فواید آگاهی از سنن الهی و ضرورت پرداختن به آن می پردازد؛ پس از آن به تعریف و بیان ویژگی های سنن الهی می پردازد و در آخر به بیان سنت حاکمیت صالحان از لسان قرآن می پردازد.
قرآن پیروان خود را ترغیب می کند که دوران های گذشته را با دنیای معاصر و جهان معاصر را با تاریخ گذشته ، و نسل حاضر را با نسل های گذشته پیوند دهند و درک حقایق و دریافت واقعیت را ضروری بدانند . زیرا ارتباط دنیای گذشته و معاصر است که رسالت ما را در ساختن تاریخ دنیای فردا و مسئولیت آیندگان روشن می کند.
فواید آگاهی از سنت های الهی
مطالعه سنت های الهی و بهره گرفتن و عبرت آموختن از این قوانین لایتغیر، آینده را برای ما روشن می نماید . چرا که سنتهای الهی فراگیرند و هر کس مرتکب عملی شود که اقوام گذشته آن را انجام داده اند ، قطعاً همان سنت های معمول در حق گذشتگان گریبانگیر او هم خواهد شد . تأثیر عملکرد اقوام و ملت ها در شکوفایی یا سقوط تمدن ها، عذاب های نازل شده بر اقوام در اثر گناه و ... مطالبی است که در سایه شناخت سنتهای الهی برای افراد روشن می شود. از اینرو شناخت سنت و ویژگی های سنن الهی و تعیین مصادیقی از آنها می تواند برای افراد طالب سعادت و حسن عاقبت، راه گشا باشد .[1]
در تفسیر نمونه بعد از تعریف سنت چنین آمده است : یاری پیامبران ، شکست کفار ، لزوم عمل به فرمان های الهی (هر چند ناخوشایند محیط باشد) ، عدم فایده به هنگام نزول عذاب الهی و مانند اینها جزء این سنت های جاودانی می باشد. این تعبیرات از یک سو به همه رهروان راه حق دلگرمی و آرامش می بخشد و از سوی دیگر انسجام و وحدت دعوت انبیاء و یکپارچگی قوانین حاکم بر نظام آفرینش و نظام زندگی انسان ها را روشن می سازد و در حقیقت شاخه ای است از شاخه های توحید .[2]
 
دعوت قرآن به استقراء و تأمل در حوادث تاریخی
قرآن کریم، با تأکید فراوان در آیات متعدد انسان را دعوت به سیر در تاریخ و حوادث آن می کند. قرآن از یک سو انسان را به شناخت کتاب پراسرار طبیعت و قوانین حاکم بر جهان خلقت که عقل و فکر بشر را به راه می اندازد ، فرا می خواند و از دیگر سو ، تأکید و اصرار دارد که انسان حوادث تاریخی ، اتفاقات و رخدادها ، تحولات و دگرگونی ها، فراز و نشیب ها، و اوج و حضیض ها را به دقت مطالعه کند تا ضمن عبرت آموزی ، برای خودسازی و ساختن دیگران ، علل تعالی و انحطاط ملت ها و امت ها و دلایل و عوامل ظهور و افول سلسله ها و چگونگی تکوین و متلاشی شدن قدرتها را کشف کند و با کنکاش در راز و رمز حیات و مرگ تمدن ها و بروز تحولات و انقلابات اجتماعی، قوانین حاکم بر تاریخ و سنن الهی را در مسیرجامعه ها بنگرد و بشناسد و فرا راه جامعه ی خویش قرار دهد .
قرآن پیروان خود را ترغیب می کند که دوران های گذشته را با دنیای معاصر و جهان معاصر را با تاریخ گذشته ، و نسل حاضر را با نسل های گذشته پیوند دهند و درک حقایق و دریافت واقعیت را ضروری بدانند . زیرا ارتباط دنیای گذشته و معاصر است که رسالت ما را در ساختن تاریخ دنیای فردا و مسئولیت آیندگان روشن می کند. قرآن بارها انسان را به صورت جدی به سیر و سیاحت در زمین و زمان دعوت کرده است ؛ سیر محققانه ، هم برای شناخت قوانین طبیعی و هم برای شناخت سنن حاکم بر جامعه و تاریخ ، و عبرت آموختن از آن و فرا گرفتن تجربیات پیشینیان . برای آگاهی از این سیر علمی و متفکرانه در زمین و زمان ، می توان به سوره ی نحل آیات 36 و 69 ، سوره آل عمران آیه 137 ، سوره حج آیه ی 46 و سوره غافرآیه 21 مراجعه کرد .
ویرانه های کاخ های ستمگران و خانه های ویران شده ی جباران و دنیاپرستان که روزی در اوج قدرت می زیستند ، هر کدام در عین خاموشی ، هزار زبان و نکته دارند . از شاهکارهای قرآن و پیامبر این بود که زنجیرهای خرافه و اوهام را از دست و پای عقل و افکار بشر گشود و انسان را آزاد ساخت تا در کران تا کران طبیعت و تاریخ سیر کند ؛ بیندیشد ؛ به تفکر برخیزد و قوانین و نظامات حاکم بر طبیعت و سنن حاکم بر تاریخ را بشناسد ، در غیر این صورت به بدبختی و رنج و عقب ماندگی محکوم می شود ؛ آن هم نه رنج و حرمان در این جهان ، بلکه در آخرت نیز چنین فرجامی خواهد داشت . [3]
در سایه ی فهم سنت ها می توان فهمید که چگونه باید جامعه ای را که مهیای پذیرش حکومت صالحان باشد بوجود آورد و تغییر و دگرگونی در سرنوشت آن جامعه ایجاد کرد و در این راه چگونه باید با اهل باطل مبارزه کرد و سرنوشت این مبارزه، چه خواهد بود و بعد از تحمل این سختی ها باید منتظرآسانی و یسری بود که امید بخش دلهای مجاهدان راه حق خواهد بود
یکی از سنت های تاریخ نیز همین است . آیاتی از قرآن تأکید بر این دارد که روی حوادث تاریخی ، شما استقراء به عمل آورید . دقت و تأمل و تدبر کنید تا از طریق استقراء نوامیس طبیعت و سنن جهان ، حقایقی در زمینه علم تاریخ و سنن تاریخی بر شما روشن گردد . چنانکه می فرماید :
« أفَلَمْ یَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرُوا كَیْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ دَمَّرَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ لِلْكافِرینَ أَمْثالُها[4] : اینان چرا در زمین به سیر و سیاحت نمی پردازند تا پایان کار پیشینیان خود را بنگرند که چگونه خداوند آنان را هلاک کرد و بر سر همه کافران چنین خواهد آورد . »
« ...‏أَ فَلَمْ یَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرُوا كَیْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ ... [5] : ... چرا اینان در زمین سیر و سیاحت نمی کنند تا بنگرند چگونه بوده است ، پایان کار ستمگرانی که پیش از آنها بودند ... . »
« فَكَأَیِّنْ مِنْ قَرْیَةٍ أَهْلَكْناها وَ هِیَ ظالِمَةٌ فَهِیَ خاوِیَةٌ عَلى‏ عُرُوشِها وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَشیدٍ * أَ فَلَمْ یَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ یَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتی‏ فِی الصُّدُورِ :[6] چه بسیار بودند مردم روستاهائی که بر اثر ستمگریشان ، ما آنها را به هلاکت انداختیم این روستاها ، سفقهایش فرو ریخت ، و دیوارهایش روی آنها ویران گردید چاههای پرآب به حال تعطیل درآمد و کاخ های مستحکم تهی از ساکنان ماند * آیا از چیست که مردم در زمین به سیر و سیاحت نمی پردازند تا با دل های خود تأمل نمایند و بیندیشند و با گوشهای خود حقایق را بشنوند ، این چشم ها نیست که کور می شود ولی دیده دل هاست که در سینه ها وقتی به اندیشه و تعقل نپردازند ، کور دلی می آورد . »
توجه و تأکید خداوند بر سیر در زمین و تفکر در عاقبت پیشینیان، این نتیجه را برای ما روشن می سازد که تحقیق و تفحص پیرامون سنتهای الهی و شناخت آن برای هر انسان طالب سعادتی لازم بلکه واجب است خصوصاً اینکه حرکت صحیح بر وفق سنتها ما را به وعده حاکمیت صالحان در آینده نزدیک می کند و وعده ظهور یگانه منجی عالم بشریت را محقق می سازد.
در نتیجه در بخش بعدی سعی کردیم گذری کوتاه بر تعریف سنت و ویژگیهای آن داشته باشیم.
 
پی نوشت:
[1] ) مهدی جعفری ، " سنتهای الهی در قرآن " ، بانک مقالات قرآنی ، 3/6/1388 .
[2] ) ناصرمکارم شیرازی ، همان ، ج 17 ، ص 435 و436 .
[3] ) علاء الدین اعلایی ، " تاریخ در آینه قرآن " نرم افزار مقالات ، دوره ی سوم ، شماره ی 4 ، تابستان 1385 .
[4] ) محمد /10 .
[5] ) یوسف / 109 .
[6] ) حج / 45 و 46 .
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Rainbow ماه رمضان، ماه وقایع مهم و تاریخ ساز !
  تاریخ شهادت امام محمدتقی(ع)(جوادالائمه)سال97امام جواد(ع)در۲۹ذیقعده سال220هجری(یکشنبه)
  تاریخ ماه محرم 97 :| تاریخ شروع محرم 1397 + پیامک
  زندگینامه حضرت هُوشَع (ع) یکی از پیامبران الهی
  پنج نشانه حتمی ظهور امام زمان
  تاریخ انقضای مهلت ها !
  اسما الهی
  نمایشگاه قرآن با دست و سوت و جیغ!
  تعریف عشق الهی
  چگونگی رسیدن به رحمت الهی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان