امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

در حاشیه حضور ظریف در مجلس؛ دلواپسانی که هیچ‌وقت قانع‌ نخواهند شد

#1
در حاشیه حضور ظریف در مجلس؛ دلواپسانی که هیچ‌وقت قانع‌ نخواهند شد 1
تندروها از احتمال لغو تحریم‌ها آشفته‌ شده‌اند
در حاشیه حضور ظریف در مجلس؛ دلواپسانی که هیچ‌وقت قانع‌ نخواهند شد
نماینده استان خوزستان با اشاره به سخنرانی ظریف در نشست غیرعلنی مجلس گفت: وزیر امور خارجه با توجه به اهمیت مسائل هسته‌ای، درباره مذاکرات و روند آن توضیحاتی را به مجلس ارائه کرد. ظریف طی این جلسه بار دیگر اعلام کرد که پیش از این نیز با رعایت شفافیت، توضیحات مهم را هم به مردم و هم به مجلس ارائه خواهد کرد.
صبح امروز وزیر امور خارجه و معاون حقوقی و بین‌الملل با حضور در مجلس و در جلسه‌ای غیرعلنی روند مذاکرات هسته‌ای را برای نمایندگان تشریح کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره این نشست به خبرنگار آفتاب گفت: ظریف با ارائه توضیحاتش به مجلس، می‌خواهد اگر سوالات و ابهاماتی وجود دارد، آنها را نیز مورد بحث و بررسی قرار دهد و البته اگر پیشنهاداتی نیز وجود دارد، به آنها توجه شود. ظریف اشاره کرد که رهنمودهای مقام معظم رهبری و موضع‌گیری ایشان توانسته چرخه مذاکرات را تا حد مطلوبی به نفع ایران بچرخاند.

در حالی که نشست غیرعلنی مجلس با محمد جواد ظریف و سید عباس عراقچی پس از دو ساعت به پایان رسید،  نخستین صحنه‌ای که خبرنگاران در بدو ورود به صحن مشاهده کردند، مشاجره تند و فریاد‌های مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران بر سر وزیر امور خارجه بود.

ابراهیمی با اشاره به مخالفان سخنان ظریف در این نشست گفت: نمایندگانی از فراکسیون‌های مختلف با دکتر ظریف و دکتر عراقچی صحبت کردند و آنها نیز توضیحاتی ارائه کردند. اگر چه به نوعی دلواپسان تلاش می‌کردند تا القا کنند که مذاکرات زیر سایه رهبری صورت نمی‌گیرد؛ اما توضیحات ایشان با استناد توضیح دادند که تمامی مراحل مذاکرات با اطلاع و راهنمائی مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است.

این نماینده افزود: روند مذاکرات عاری از کوچکترین عقب‌نشینی بوده؛ اگر ما گاهی کوتاه آمدیم، نرمش قهرمانانه بوده است. به این معنی که اگر ما جائی کوتاه آمدیم، طرف مقابل نیز در جای دیگر از مواضع خود کوتاه آمده است.

ابراهیمی با اشاره به ادامه سخنان ظریف گفت: دکتر ظریف خاطرنشان کردند که ما هیچ چیز را فراتر از پروتکل الحاقی نخواهیم پذیرفت و پذیرفتن پروتکل الحاقی نیز مسلما نیاز به مصوبه مجلس دارد.

وی تصریح کرد: اما برخی در این میان با توجه به سخنان قانع‌کننده ظریف، همچنان به نواختن ساز مخالف خود ادامه دادند. آنها نمی‌خواهند با حقایق مطرح شده روبرو شوند و تنها صدای خود را می‌شنوند.

در حالی که نوشتن متن جامع توافق هسته‌ای ایران با 6 قدرت جهانی، رو به پیشرفت است، دلواپسان از هیچ تلاشی برای سنگ‌اندازی و متوقف‌کردن این روند دریغ نمی‌کنند. در حاشیه تجمع دیروز بسیج دانشجویی نیز، که با حضور حدود500نفر برگزار شد، محمدعلی رامین که از ابتدا در این مراسم حاضر بود، در پاسخ به سوالی درباره دلیل اعتراض به روند مذاکرات هسته‌ای گفت: دولت یازدهم درواقع درحال مذاکره با اسرائیل است؛ زیرا کشورهای اروپایی به نیابت از آمریکا و خود آمریکایی‌ها به نیابت از اسرائیل در حال مذاکره با ما هستند.

ابراهیمی در این باره گفت: از روز اول مذاکرات، تابلوی مخالفت را بالا گرفتند و تصمیم گرفتند که دلواپس باشند. آنها بنا را بر این گذاشته‌اند که مخالفت کنند و قانع نشوند. اما انصافا اکثریت مجلس از سخنان دکتر ظریف و مشاور ارشدش راضی شدند و رئیس مجلس نیز بار دیگر حمایت خود را از این تیم اعلام  کرد.

سه دسته دلواپسان هسته‌ای
در همین باره دکتر محمدعلی الستی جامعه‌شناس ارتباطات و استاد دانشگاه به خبرنگار «آفتاب» گفت: باید عده‌ای  که ادعای دلواپسی می‌کنند را بررسی کرد و به چند دسته تقسیم کرد؛ دسته اول گروهی هستند که از دوران تحریم و ریاضت مردم نفع می‌برند و طبیعتا رفع تحریم‌ها موجب آشفته‌شدنشان می شود.

وی افزود: عده‌ای دیگر، نگران صداقت نداشتن طرف مقابل هستند و دلسوز نظام هستند. اگر به مرور زمان صداقت طرف مقابل به اثبات برسد، خیالشان راحت می‌شود و از جمع دلواپسان خارج می‌شوند.

الستی درباره گروه سوم دلواپسان تصریح کرد: عده‌ای دیگر نیز که از دلسوزان نظام هستند، نگران این هستند که ما بر اساس ارزش‌هایمان مذاکره می‌کنیم و بر سر آنها معامله می‌کنیم و معتقدند که توافق نظام ارزشی ما را مختل می‌کند. این افراد نیز اگر توجیه شوند که با کسب توافق نظام ارزشی کشور ما هیچ گزندی نمی‌بیند و تغییری نمی‌کند؛ بلکه آنچه تغییر می‌کند استراتژی‌های نظام است؛ از گروه دلواپسان خارج می‌شوند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت یازدهم بتواند شفاف‌سازی و تلاش خود را برای آگاهسازی افکار عمومی گسترش بدهد، به‌طور قطع می‌تواند باعث ریزش دلواپسان شود و در نتیجه با جمعیت اندکی که باقی می‌ماند، می‌توان امیدوار بود که این گروه هیچ تاثیری بر روی مذاکرات نخواهد گذاشت.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Subarrow دعوت پارلمان سوریه از مجلس ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور
Subarrow انجام تحقیقات در رابطه با ارائه اطلاعات از سوی کری به ظریف
  ربیعی: رییس مجلس در ابلاغ قانون اقدام لغو تحریم ها عجله کرد
Big Grin حاشیه های لباس خنده دار یک دزد ! + تصاویر
Heart بایدن: حاضر به حضور در دور دوم مناظره انتخاباتی با رییس جمهور هستم
Heart «صباح الاحمد»، از 40 سال حضور در وزارت خارجه کویت تا میانجیگری در منطقه
Heart پارلمان انقلابی و حاشیه‌هایش؛ از بذرپاش و تاج‌گردون تا دناپلاس و واکسن آنفلوآنزا
  نحوه حضور دانش آموزان مدارس غیردولتی اعلام شده است!
  گزارش| تکلیف تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس چه شد؟
  بیانیه نمایندگان مجلس در خصوص خط و مشی یازدهمین دوره مجلس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان