امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

داستان موافقت بلاتر برای میزبانی بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی در خاورمیانه چیست؟

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
داستان موافقت بلاتر برای میزبانی بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی در خاورمیانه چیست؟ 1

رشوه، نقض حقوق بشر و دمای هوا؛
داستان موافقت بلاتر برای میزبانی بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی در خاورمیانه چیست؟
کشور قطر در راه برگزاری جام جهانی بیست و دوم که در سال ۲۰۲۲ خواهد بود، با مسائلی چون رشوه، نقض حقوق بشر و دمای هوا مواجه است.

بیست و دومین دوره جام جهانی هفت سال دیگر در زمستان  2022 در شش شهر از کشور ثروتمند قطر برگزار خواهد شد. در این مسابقات به علت آن که قطر میزبان است، این کشور احتمالا برای نخستین بار در میان 32 تیم برتر ملی جهان قرار خواهد گرفت.


جام‌جهانی 2022، برای نخستین بار خواهد بود که یک کشور از خاورمیانه میزبان این آوردگاه بزرگ ورزشی خواهد بود.

فیفا در سال 2010 در شرایطی به میزبانی قطر رای مثبت داد که آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا هم برای میزبانی آن اعلام آمادگی کرده بودند. جدی‌ترین رقیب برای میزبانی مسابقات، استرالیا بود و همگان تا دقایق آخر باتوجه به وسعت کم قطر و شرایط نامطلوب آب و هوایی شانس استرالیا برای میزبانی را بیشتر می‌دانستند اما قطر با توجه به لابی‌های خود، ثروت عظیم گازی و نفتی و رسانه‌های قدرتمندش، فرصت میزبانی این مسابقات را از استرالیا ربود. نمایندگان فیفا پس از این انتخاب به دریافت رشوه‌های کلان از سوی امیر قطر و رئیس سابق کنفدراسیون فوتبال آسیا (محمد بن همام که اکنون 65 ساله است) متهم شدند.

مقامات ورزشی و اقتصادی قطر، در آغاز متعهد شدند که دمای 45 درجه‌ای هوا را تا 25 درجه توسط دستگاه‌های خنک کننده و تهویه متبوع کاهش دهند، اما در نهایت با عدم اعتماد کامل کمیته ارزیابی فیفا نسبت به عملی شدن این تعهد، با گزینه دیگر این امر که تغییر زمان برگزاری به زمستان بود موافقت شد.

قطر تا به حال غیر از مساله رشوه دادن و دمای هوای این کشور در زمان برگزاری مسابقات، با چالش دیگری هم روبه‌رو است که مهم‌ترین آن‌ها،‌مساله‌ انسانی رعایت حق یک و نیم میلیون کارگری است که در روی فقط طرح‌های ساختمانی ورزشی کار می‌کنند؛ جمعیتی برابر با جمعیت ساکنان دائمی قطر!

سازمان عفو بین‌الملل (سازمانی غیر دولتی که با داشتن بیش از 3 میلیون عضو در سرتاسر دنیا در زمینه حمایت از حقوق بشر فعالیت می‌کند) با اشاره به کشته‌شدن صدها کارگر در سال گذشته میلادی در این جریان، می‌گوید این کشور بر خلاف وعده‌هایی که داده بود موفق به اصلاح وضعیت کاری و بهبود شرایط کارگران نشده است.

از جمله مواردی که این سازمان در 30 اردیبهشت به آن‌ها اشاره کرد، نظامی به نام کفاله است که جلوی خروج کارگران را از کشور می‌گیرد. مثال‌های دیگری چون پرداخت‌ها و محدودیت‌ها در تغییر کارفرمایان، از جمله وعده‌هایی برای بهبود است که به گفته عفو بین‌الملل، قطر آن‌ها را به اجرا نگذاشته است.

چنان‌که سازمان یاد شده می‌گوید، در سال پیش، 441 کارگر خارجی، از هند و نپال، دو کشوری که بیشترین شمار کارگران خارجی از آن‌ها در قطر مشغول به کار هستند، جان خود را حین آماده‌سازی تاسیسات و تجهیزات جام جهانی از دست داده‌اند.

در این حال دوشنبه گذشته خبرنگاران یک شبکه اروپایی که برای تهیه گزارش در مورد وضعیت کارگران به قطر رفته بودند، بدون هیچ تفهیم اتهام، دستگیر شده و دو روز را در بازداشت به سر بردند.

فیفا اکنون با ارسال نامه‌ به هشت حامی مالی بزرگ جام جهانی (همچون آدیداس، گس‌پروم و کوکاکولا)، از آن‌ها خواست تا به وضعیت کاری در قطر اعتراض کنند.

سازمان عفو بین‌الملل پیش از این نیز به شرایط آماده‌سازی جام جهانی در قطر اعتراض کرده بود؛ در آبان دو سال پیش، این سازمان با انتشار گزارشی در مورد وضعیت بهره‌کشی از کارگران ساختمانی در قطر، گفته بود صاحبان صنایع ساختمانی و کارفرمایان کارگران خارجی را در حکم حیوانات تلقی می‌کنند.

چالش‌ها و سختی‌ها اما به همین‌جا ختم نمی‌شود، سال پیش تلویزیون دویچه وله گزارش داده بود، سپ بلاتر رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال اعلام کرده که تصمیم فیفا در برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر کاری اشتباه بوده است. او در مورد دلایل این تصمیم اشتباه توضیحی نداد و اتهام دریافت رشوه برای انتخاب قطر را نیز با قطعیت رد کرد (که البته همین گفته بعدها توسط پلاتینی رد شد). بلاتر مدعی شد که زمان رای‌گیری در فیفا به میزبانی قطر رای منفی داده است. به این ترتیب معلوم نیست چه کسانی در سال 2010 به قطر رای داده‌اند!!
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Clocket کشتی کج ایرانی (IPW) | رویداد هرج و مرج بزرگ
  تصمیم جدید بیرانوند چیست؟
  تصمیم بزرگ کریستیانو رونالدو لو رفت (عکس)
  جنجال بزرگ بر سر فروش نیوکاسل به عربستانی‌ها
  لورن بلان: پرسپولیس تیم بزرگ و قدرتمندی است
  صید بزرگ سپاهان؛ غفور راهی اصفهان شد
  بی انصافی بزرگ سرمربی چلسی در مورد مهدی طارمی!
  سرخیو راموس: این بزرگ ترین درد و غصه زندگی من است!
  ریسک بزرگ اسکوچیچ | برای دو بازی حساس ملی‌پوش سابق را دعوت کن!
Big Grin دروازه‌ای که 10 سانتی متر بزرگ‌تر بود! (عکس)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان